Aarnion luokassa
Kaksi ensimmäistä
talvea kuljin samassa luokassa, entisessä keittolassa. Kaksi seuraavaa
opiskelimme taas varsinaisessa luokassa, yläkerrassa. Luokka pysyi samana,
opettaja vaihtui. Neljännellä meitä opetti Muurasjärven pitkäaikaisin opettaja,
Aili Aarnio. Hän oli syntyjään turkulainen, Turun murre pilkisti hänen puheessaan tavan takaa, vaikka muurasjärvinen
puhetavan hän olikin hyvin oppinut.
Muurasjärven kansakoulu
Muurasjärven kansakoulu
Tietoni mukaan
Aarnio hoiti koko virkauransa Muurasjärvellä. Jonakin sotavuonna hän oli
kuitenkin yhden talven kulkenut Kojolassa lapsia opettamassa. Siinä oli
urakkaa, sillä koko ajan hän kulki polkupyörällä, asuen Muurasjärven koululla.
Tie oli siihen aikaan varsin huono, talviaurauksista tuskin edes uneksittiin.
Hevosajon polanne ja reen jalasten jälki olivat ainoat pyöräkelpoiset
kulkuväylät. Tosin hiihtäen pääsi lyhyempää reittiä, mutta yksinäisen ladun
auki pitokin kävi työstä, mikäli yleensä urakkaan ryhtyi. Mahtoiko kuitenkin
joku yö vierähtää jossakin Kojolan talossa?
Minua ja
luokkatovereitani Aarnio opetti neljännen luokan ajan. Hän oli lauhkea, mutta
tiukka opettaja. Opetuksensa oli tasaista, selvää ja helposti ymmärrettävää.
Ongelmana hänen tunneillaan oli enemmänkin nukahtamisen helppous, sillä
tasainen äänenkäyttö oli kuin kehtolaulua. Tiukkuus tuli esille toisella
tavalla. Kuriton oppilas joutui helposti nurkkaan häpeämään, joskus loppuivat
luokan nurkat kesken, kun opettaja jakoi muistutuksia. Kurittomia siis
riitti, mahtoiko joku kokeilla uhmallakin rangaistuksen helppoutta?
Mieleeni on jäänyt opetus laulujen avulla. Oli laulu
erilaisista puista ja niiden ominaisuuksista. Haavan ominaisuuden
kylmäliekkisenä puuna ainakin muistan. Se muistuu mieleeni aina, kun käsittelen
haapaa, varsinkin jos teen tulta haapahaloista.
Toinen samanlainen
tilanne oli, kun opettelimme Kalevalan säkeitä laulamalla. Istuimme
pulpeteissa, emme kuitenkaan panneet sormia lomittain vieruskaverin kanssa.
Silloinen käsityshän oli, että pitäisi istua vastatusten, sormet kaverin kanssa
ristikkäin ja kehoa keinutellen eteen ja taakse. Tämän käsityksen on tutkimus
osoittanut virheelliseksi, kuvataiteilijan luomaksi myytiksi. Myytin mukaista
eteen taakse keinumista harjoittelimme, sekin on tutkimuksissa ilmennyt
virheeksi. Olisimme hyvin voineet istua normaalisti pulpetissa, ehkä
nykyaikaisesti pulpetit vierekkäin siirtäen, ja siinä toisiamme ikään kuin
piirileikissä, sormet sormien lomahan pannen. Ei sellainen, silloiseen metodiin
sopinut, oppilaiden piti istua kurinalaisesti paikoillaan.
Siihen aikaan
maaseudun hiihtolomasta pidettiin lomana vain puolet, toinen puoli viikosta
urheiltiin ja liikuttiin koulun puitteissa. Kaksi päivää hiihtelimme ja
laskimme mäkeä koululla, yhtenä päivänä teimme hiihtoretken johonkin
lähiseudulle, tavallisesti jonkin koulutoverin kotiin. Opettaja
kyseli tunnilla, kenen kotiin voisimme mennä, samalla
vihjaisten, että ehkä Halmeniemi, Heinosen Erkin koti olisi sopiva paikka.
Minun teki mieli saada koulutoverit meille. Kysyin kotona mahdollisuutta, ja
sain luvan vierailuun. Halmeniemeenkin oli luvattu, ja opettaja hyväksyi sen.
Minä en oikein sulattanut asiaa, vaan monta kertaa kävin opettajan asunnossa
keskustelemassa. Tosissani yritin saada kotini retkikohteeksi, mutta päätös oli
tehty ja se piti. Mukavahan se Halmeniemen retki oli, olin siihen tyytyväinen.
Valmistauduimme
ennalta, toki hiihtoa ja mäen laskua osasimme, niitä ei erikseen harjoiteltu.
Sen sijaan opettaja kertoi käyttäytymisestä, kehottaen hyviin tapoihin.
Opettaja tiesi talon emännän Karjalasta tulleeksi. Opettelimme laulua, Karjalan
termäsill kun lapsena leikin, kyykkiä, keiloja kisaellen. Maailman tieni, jos
minne mun veikin, niin kotoisia kunnaita unhoita en. Sen lauloimme sitten
sisällä talon väen iloksi.
Jos oli kolmannella
luokalla puutöitä opettava mies asiaan perehtymätön, oli neljännen luokan
aikainen opettaja muuten välinpitämätön. Töitä teimme kyllä opastuksen mukaan,
taitoakin kertyi mukavasti. Höyläsimme, veistimme ja hioimme puuta. Valmistakin
tuli, monta käyttöesinettä, jotka ovat asiansa hoitaneet, ja särkyneinä ehkä jo
poltettu. Höyläsin pientä parrunpätkää, höylä tökkäsi puun vastasuuntaisiin
syihin tai oksaan. Käsi luiskahti höylästä ja kulki vauhdilla työstettävän puun
terävää nurkkaa pitkin. Pitkä, vuotava haava tuli oikeaan etusormeen. Menin
kiireesti opettajan puheille, näytin runsaasti verta valuvaa kättäni. Ainoa
reaktio oli toteamus, että niin se mies tekee. Kun mitään ei alkanut tapahtua,
kävelin portaat ylös Aarnion puolelle, verta tippui koko matkan lattialle.
Siellä opettaja yhdessä sisarensa Liisan kanssa etsi siteet ja sitoi sormeni.
Suuri kääre siihen pitikin panna. Aarnio oli silloin koulun johtaja. Mahtoiko
hän puhua asiasta miesopettajalle, jonka kaiken järjen mukaan olisi kuulunut
huolehtia oppilaidensa haavoista, ainakin opastaa hoitoon, ellei itse sidettä
saanut laitetuksi.
Joskus oli meillä
tilapäisesti sama miesopettaja, kun omalla opettajalla oli muuta menemistä.
Sellaiselta päivältä muistan, miten nuori miesopettaja neuvoi meitä syömään. Te
viette suuta lusikkaan, oikea tapa on viedä lusikka suuhun. Siis lusikka
liikkuu, eikä pää lautasta kohti. Minulle oli isä opettanut tavan, että pää
kumarrettiin lautasen kohdalle, ettei keittoa valu rinnuksille. Nyt tämä neuvo
opetettiin meiltä pois.
Parkkuusavotta
Isä oli kulkenut Herralan Vilhon töissä, kerran hän kertoi Vilhon sanoneen, että olisi pojalle parkkuuta Niemen luona. Siitähän minä innostuin, sinne on päästävä heti. Jotenkin oli sovittu aika pinon katsomiseksi, en muista, oliko Vilho itse neuvomassa. Sain kahdesta (tai kolmesta) pinosta valita. Pino oli mitattu valmiiksi kuorineen, kuutiometriluku oli merkattu pöllin päähän. Taksasta tiesi, paljonko tienaa, kun sen pinon parkkaa.
Polkupyörä
Äiti ja isä olivat sopineet polkupyörän ostosta. Isällä oli pyörä jo poikamiesajoiltaan, nyt ostettaisiin naisten pyörä, äidille, sillä voisimme me pojatkin sitten opetella ajamaan.
![]() |
Perinnetalo Kaitala, kouluaikanani aaaamuurasjärven Kauppa Oy |
Parkkuusavotta
Isä oli kulkenut Herralan Vilhon töissä, kerran hän kertoi Vilhon sanoneen, että olisi pojalle parkkuuta Niemen luona. Siitähän minä innostuin, sinne on päästävä heti. Jotenkin oli sovittu aika pinon katsomiseksi, en muista, oliko Vilho itse neuvomassa. Sain kahdesta (tai kolmesta) pinosta valita. Pino oli mitattu valmiiksi kuorineen, kuutiometriluku oli merkattu pöllin päähän. Taksasta tiesi, paljonko tienaa, kun sen pinon parkkaa.
Äiti
pani hiukan
vastaan, yritti houkutella pysymään kotona. Meillä oli alkamassa uuden
talon
pohjan kaivu, siinä olisi työtä, lupasi äiti siitäkin maksaa.
Parkkuusavotta,
kylän miesten ansiotyö houkutteli enemmän. Kävelin Hakosen rantaa
Junganpurolle, purosta yli ja Kivilahen rajalta oikaisu metsän poikki
Partalan
tien päähän. Pinot olivat Niemen ja Laukkasen maiden rajalla. Minulla
yksi,
muutaman kuution pino, tottunut mies olisi parkannut sen päivässä tai
parissa.
Minulta, poikaselta, meni aikaa viikko, ehkä parikin. Aamulla otin eväät
reppuun, maitopullon ja voileivät, siellä söin työn välissä. Toisella
pinolla oli Kauppisen Kalle parkkaamassa. Hän tuli myöhemmin minua, sai
työnsä
valmiiksi ennemmin, vaikka olivat isommat pinot.
Kivilahesta kävi
työtäni katsomassa ainakin Pentti ja Tauno, käskivät käydä kylässä. Niemen Eero
ja Pekka asuivat melkein työmaani vieressä. Eräänä iltana menin Niemen poikien
kanssa Kivilahteen katsomaan ihmettä. Siellä emäntä päivitteli, että onpa
pojilla isokin ihme nähtävänä, että lehmien lypsy. Toki olimme lypsyä nähneet,
mutta Kivilahessa lypsikin Tauno, vähän meitä vanhempi poika. Siellä oli emäntä
käynyt vanhaksi ja kankeaksi, lehmän viereen istuutuminen oli käynyt
hankalaksi. Tauno ratkaisi ongelman ja opetteli lypsämään. Myöhemmin hän haki
karjanhoitokouluun, opiskeli seminologiksi ja suoritti elämäntyönsä
siementämällä Keski-Pohjanmaan ja pohjoisen Keski-Suomen lehmiä ja sikoja.
Ennen pitkää olin
saanut puista kuoren pois, propsit taapeloitiin parkkuun jälkeen heti. Ennätin
vielä kotiin talon pohjaakin kaivamaan. Jonkun ajan kuluttua oli isä nähnyt
Herralan Vilhon, sain terveisiä, että pitäisi käydä hakemassa palkka
Herralasta. Kävelin sinne, oli tärkeä tunne, kun Vilho laski palkan ja pyysi
kuittaukseni lomakkeeseen. Niin sain elämäni ensimmäisen rahatilin, kävelin
rahoineni kotiin. Mitäpä tekisin niillä?
Äiti neuvoi, mene
kauppaan ja osta itellesi alusvaatelanelia. Siinä oli mieleiseni ajatus. Menin
kylälle rahoineni, kaikista kolmesta kaupasta kyselin hintoja. En muista,
tinginkö hintaa äidin neuvon mukaan, mutta halvinta flanellia ostin. Nykyisin
mietin, oliko se sittenkään paras ostos, ehkä ei se lasten flanelli ollut
kestävintä nuoren, liikkuvan pojan alusvaatteeksi. Nyt se on kuitenkin enää
muisto muistojen joukossa, mukava muisto, ja yksi etappi aikuistumisen
vaiheissa. Sen jälkeen olen tehnyt periaatepäätöksen, että en kerro kaupoissa
naapurikauppojen hintoja, kuten tein sitä flanellia ostettuani.
Polkupyörä
Äiti ja isä olivat sopineet polkupyörän ostosta. Isällä oli pyörä jo poikamiesajoiltaan, nyt ostettaisiin naisten pyörä, äidille, sillä voisimme me pojatkin sitten opetella ajamaan.
Pyörää ei täällä maalla silloin menty noin
vain hakemaan kaupasta, ehkä niitä oli 50-luvulla muuallakin vähän, kaikestahan
oli puutetta. Pyörä piti tilata, se tulisi aikanaan kylän kauppaan. Olin isän
mukana, kun hän neuvotteli silloisen Suomenselän myymälänhoitajan, Kalle
Keisasen kanssa asiasta. Isä sanoi haluavansa tilata SOK merkkisen naisten
pyörän. Sehän sopi myymälänhoitajalle, hän piti kuitenkin tärkeänä, että se
tulee ruotsalaisella rungolla varustettuna, ne ovat lujia, muut ovat paljon
heikompia.
Aikanaan pyörä tuli, ja ilmoitus, että se on
haettavissa myymälästä. Minä sain tehtäväkseni sen hakemisen, samalla pääsisin
opettelemaan ajamista. Kävelin kylälle, sain pyörän, mutta kauppias selitti,
että SOK pyöriä oli vain tanskalaisella rungolla, ne rungot ovat heikkoja, sen
vuoksi hän oli vaihtanut merkkiä. Pääsin taluttamaan Jaguaaria kotiin. Välillä
yritin siihen vauhtia potkimalla, pienen matkan saatoin rullata tasapainoisesti
eteenpäin, mutta vain muutamia metrejä. Kaikki oli kuitenkin oppia eteenpäin ja
Kivelän tienhaaran jälkeen Vehkalan suuntaan saatoin laskea pienen mäen
tasapainoisesti alas asti. Sekös oli riemastuttava kokemus.
Harjoittelin sen päivän pyörällä ajamista.
Seuraavana päivänä oli Kaarlon vuoro, kolmantena Vilhon. Niin meillä
vaihtelivat harjoituspäivät, kaksi teki työtä heinäpellolla, opetteluvuoroinen
sai keskittyä polkupyörään. Minähän sen taidon ensiksi opin, pian oppi
Vilhokin, Kaarlo ei oppinut lainkaan.
Heinässä
Herralan pellolla
Isä oli tehnyt kaupan pystyheinikosta
Herralan Vilhon kanssa. Miessakilla, isä ja pojat, menimme sinne heiniä
seivästämään. Vilho oli neuvonut pyytämään Salamen Aataa niittämään sen
traktorikoneella, mutta isä halusi tehdä sen halvemmalla. Viitalan Taunolta hän
lainasi vanhan niittokoneen, hevonen sitä vetämään, Tähti, meillä oli omasta
takaa., niin heinä kaatui seivästettäväksi.
Minä menin sinne pyörällä, kun osasin ajaa,
isä ja veljet menivät hevosella, tai isä omalla pyörällään ja kaksoset
kävellen. Isä ne heinät seivästi yksinään, me pojat haravoimme, vedimmekin
haravaa oikein olan takaa. Minä haravoin toista saran laitaa, kaksosilla
pienempinä oli tekemistä yhdessä seiväsrivin toisessa puolessa .Aikanaan heinät
saatiin seipäille, kovaltahan työ pienistä pojista tuntui, mutta meillä oli
halu tehdä työtä, kun oli sellainen ihme, kuin polkupyörä saatu.
Kommentit
Lähetä kommentti