Lastentunnit
Hakosella oli ratio,
joskus Eeva pyysi meidät, naapurin lapset, kuuntelemaan lastentuntia. Radio,
eli ratio, oli ruskea laatikko seinällä olevalla kannatinhyllyllä. Vieressä oli
toinen laudoista tehty hylly, jolle oli asetettu voimalähteet, kaksi akkua, eli
anodia. Ne piti käydä välillä latauttamassa jossakin sähköä tuottavassa
paikassa. Ainakin Pellonpään pitkän tuvan katolla muistan nähneeni pitkän
ropellin, jolla saattoi sopivalla tuulella pyörittää laturia. Niin silloin
ladattiin akkuja.
Lastentuntia oli
mukava kuunnella. Markus-setä puhui mukavia, keskusteli lasten kanssa, lapset
lauloivat, lukivat runoja ja kertomuksia. Lastentunnin jälkeen alkoi työväen
tunti. Minä ajattelin, että ratiosta tulee erilaisia tunteja, toinen toisensa
perään. Ainakin kahdesti oli Eeva meidät käskenyt kuuntelemaan. Kun opimme
lastentunnin alkamisajan torstaisin, menimme kolmannen
kerran pyytämättä. Sieltä tulikin kuunnelma, jollaista ennen
en ollut kuullut, se oli minulle aivan outo ohjelma. Aihe kiinnosti ja
jännitti, joku lapsiryhmä kulki, seikkaili ja yritti selvitä pahan kynsistä.
Paha voima oli sulkenut joitakin heistä ison kiven sisään metsässä. Heidän
äänensä kuului sieltä, mutta sisään pääsyä ei löytynyt, sitä piti etsiä. Vilho
ei päässyt mukaan kuunnelman juoneen. Koko ajan hän hoki, että tämä ei ole
lasten tunti, ei kuulu lasten ääniä. Minunkin kuuntelemistani se häiritsi,
yritin rauhoitella häntä kuuntelemaan, mutta eihän siitä tahtonut apua olla.
Kuunnelman loputtua kuuluikin taas Markus-sedän ääni. Hän kertoi juuri
päättyneen satunäytelmän ja ensi torstaina tulevasta lasten ohjelmatunnista.
Kuunnelmat ja lasten ohjelmat vuorottelivat viikoittain.
Meillä ei ollut
radiota, mielestäni sellainen piti kuitenkin saada. Laitoin seinän hyllylle
pahvilaatikon, äiti pani laatikon sisälle herätyskellon pirisemään. Hakosen
Ville tuli käymään meillä, pyysin äitiä avaamaan meidän radion. Kellon
piristessä saattoi Ville sanoa, että on se toimiva ratio.
Isän mukana
Siipolassa pääsin ensi kerran tutustumaan varsinaiseen kuunnelmaan. Sen juonta
en muista, mutta jännittävä se oli. Jonkinlainen perheriita siinä oli
esiteltävänä, sillä mieltäni on askarruttanut kopina, joka kuului, kun mies
hakkasi vaimoaan.
Tähtelässä Mikko
Eräänä iltana olivat seurat Tähtelässä, silloinen isäntäväki, Neeri ja hänen vaimonsa olivat uskovaisia. Seuroista minulle ei ole jäänyt mielikuvaa, mutta yön olin siellä. Siellä oli myös Rajahoikan mummu, en muista, yöpyikö hänkin Tähtelässä, vai kenties Nurkkalassa uuden miniänsä kodissa. Aamulla kannoin Mikon kanssa penkkejä läheiseen Häivälään, josta niitä oli lainattu.
Tähtelässä Mikko
Eräänä iltana olivat seurat Tähtelässä, silloinen isäntäväki, Neeri ja hänen vaimonsa olivat uskovaisia. Seuroista minulle ei ole jäänyt mielikuvaa, mutta yön olin siellä. Siellä oli myös Rajahoikan mummu, en muista, yöpyikö hänkin Tähtelässä, vai kenties Nurkkalassa uuden miniänsä kodissa. Aamulla kannoin Mikon kanssa penkkejä läheiseen Häivälään, josta niitä oli lainattu.
Mummu halusi käydä
uuden miniänsä kotona Nurkkalassa, joka oli siinä lähellä. Minusta muutamaa
vuotta vanhempi poika Reino, oli tehnyt koiralle valjaat ja pienet kärryt,
ajeli ikään kuin hevosella. Mummuhan moitti häntä luontokappaleen
kiusaamisesta. Reino väitti, ettei se siitä kiusaannu. Valjasti koiran, lähti ajamaan,
mutta eivät valjaat kestäneet. Narut ja sidokset hajosivat, solmut aukesivat,
muta Reino yritti uudelleen.
Myöhemmin,
kouluaikana Mikosta tuli mieluinen kaveri, koulumatkojen kulkija. Hänellä oli
osittain sama tie kuljettavana. Tutkimme Ristinmäen rinteissä isäntien
jäteromukasoja, Mikko keräsi niistä rautalankaa mukaansa. Kysyin, että eikö
teillä ole? On, mutta eivät anna, vastasi Mikko.
Kun Särkiharjun
koulu valmistui, meni Mikko sinne, yhteiset koulutaipaleemme jäivät. Mikko on
minusta vanhempi, oli luokan tai kaksi edellä. Nuorena miehenä hän oli paljon
päiväpalkkalaisena Louhulassa. Siellä saimme olla useana kesäkautena samoissa
joukoissa. Viimeiset muistot ovat eräältä puintisyksyltä. Ajoin Louhulassa
viljaa hevosella puintipaikalle, aivan puintipaikan vierestä teimme ruiskuormia.
Otin toiseksi viimeiseen kuormaan korkean kukkuran, taitava hevonen vetäisi sen
kivisen pihamaan yli puimakoneelle. Viimeisistä kuormista pyrittiin usein
tekemään suuria, ettei aivan viimeinen jäisi turhan pieneksi.
Ajelin siitä pihamäen alla, seisoin kuorman päällä, muuten
ei nähnyt tietä tai hevosta kunnolla. Kuorma keikkui, sattui vähän suurempi
kivi toisen pyörän alle. Kuorma keikahti, minä horjahdin ja putosin pää edellä
maahan. Valuin aivan suorana ruiskuorman sivua, mutta onnellisesti, selvisin
ilman minkäänlaista kipua tai vammaa.
Mikko oli kävellyt
vieressä. Sanoi säikähtäneensä, että nyt kävi huonosti, mutta Kalervo tuli niin
kuin sirkustelija kivien väliin taitavasti. Myöhemmin Mikko oli mennyt
rajavartiostoon ja teki siellä elämänsä tehtävän.
Vihdoinkin
pääsisimme oikeaan koululuokkaan. Ei tarvitse enää ahtautua pieneen keittolaan,
hellan ja muun sellaisen ahdistaessa läsnäolollaan. Menin innolla kouluun,
olinhan nyt yläluokalla. Minkälainen opettaja tulisi, sitä jännitin.
Oppilaat menivät luokkiinsa, meidän luokkammekin yläkertaan
isoon luokkaan. Mutta opettajaa ei tullut. En muista, odotimmeko tunnin, vai
kaksi, ehkä enemmän. Lopulta meille annettiin lupa lähteä kotiin, huomenna
tulisimme takaisin. Opettajaa ei tullut toisenakaan päivänä. Taas kotiin
neuvolla: Tulkaa sitten, kun teille lähetetään kutsu.
Siihen aikaan koulu
alkoi kaupungeissa syyskuun alussa. Maaseudulla kaksi viikkoa aikaisemmin,
koska syksyllä oli sen mittainen perunannostoloma. Luokkani opettajan
puuttuminen ei kuitenkaan siitä johtunut. Kertoivat, että valittu opettaja
olikin jäänyt äitiyslomalle. Oliko niin, en tiedä. Kesti kuitenkin aikansa,
ennen kuin koulun johtokunta oli valinnut uuden opettajan. Siitä vielä lisää
aikaa, että hän sai tiedon valinnasta ja ehti tulla Muurasjärvelle. En löytänyt
kirjallista tietoa, viivästyikö koulumme alku kaksi vai kolme viikkoa. Pitkä
kuitenkin oli odottavan aika. Lopulta tuli tieto, että koulu alkaa. Oli tullut
opettaja, Kirsti Kankimäki, Rautalammilta.
Perunannostolomamme
jäi lyhyeksi, piti saada kiinni menetettyjä päiviä. Koulusta kotiin mennessä
kuitenkin menin Lehtoperällä perunoita keräämään. Joka päivä nostokone oli jossakin, suurilla pelloilla
nostoa kesti kauan. Monilla pelloilla perunaa viljeltiin lehmien ja sikojen
rehuksi. Kavereiden kanssa oli hauska jutella, kuuntelimme myös miesten
tarinoita. Taloissa sai hyvää ruokaa,
kahviaikana pullaa ja pikkuleipiä, joita kotona oli tavallisesti vain
isojen pyhien aikana.
Koulua pidettiin
hiukan tavallista tiiviimmässä tahdissa. Moni päivä oli tuntia pidempi,
joitakin lomapäiviä jäi meidän luokalla pitämättä. Kuitenkin jäi vielä keväällä
monta päivää rästiin, Niin jouduimme kulkemaan koulussa vielä, kun toiset
luokat olivat jo kesälomansa aloittaneet. Raskaalta tuntui helteellä kulkea ja
koulua käydä, mutta urhoollisesti sen kestimme. Lopulta oli meidän luokalla
aivan oma kevätjuhla. Saimme hyvästellä opettajan, joka oli meitä pitkän talven
katsellut.
Kolmannella luokalla
aloitimme puutyöt, opettaja oli nuori mies, joka luultavasti ei ollut
paljoakaan puuta työstänyt. Sellainen, keväällä ylioppilaaksi kirjoittanut,
minkäänlaista ohjausta hän ei pystynyt antamaan. Ensimmäisellä tunnilla hän
kysyi, mitä te haluatte tehdä. Minä aloitin kauhan teon, kuivasta puusta.
Tuntien loputtua en tiennyt, minne aloitettu työ pantaisiin viikon ajaksi.
Panin sen halkopinon rakoon, mutta seuraavalla viikolla en sitä enää sieltä
löytänyt. Toinen käsityö tuntisarja meni ihmetellessä. Kotona etsin isän neuvon
mukaan tuoreen, sopivasti käyrän puun metsästä. Aloitin sen veistämisen jo
kotona, vein koululle. Näytin opettajalle, hän ei hyväksynyt sitä, koska siinä
oli puun sydän keskellä. Taisin yrittää vielä kuivasta, kovasta puusta, mutta
ei siitä ohjauksen puutteessa
mitään tullut. Olisi pitänyt itse osata, niin kuin ennen
tehneen. Kauhaa ei tullut, toisilta mallia katsoen aloitin puuvispilän
työstämisen. Siinä meni koko syksykausi, kevätlukukauden alkaessa se oli vielä
kesken. Lopulta koulun johtokunta oli kyllästynyt opettajan neuvottomuuteen.
Puutöiden opettajaksi tuli naapurin mies, Kivilahen Kunnari, Gunnar Turpeinen.
Gunnar Turpeinen
osasi puutyöt, osasi myös opettaa. Nyt alkoi tapahtua, teimme alkamamme työt
valmiiksi, minäkin sain vispiläni käyttökelpoiseksi, kun sain asianmukaisia
neuvoja. Kunnari saattoi itsekin vuolla oppilaan työtä, jos katsoi sen
tarpeelliseksi. Niin hän vuoli minunkin vispilääni, kun sen reikä oli liian
pieni ja kiero. Siitä oli helppo saamani neuvon mukaan jatkaa raspilla ja
santapaperilla.
Kun olimme saaneet
valmiiksi itse alkamamme työt, seuraavina olivat vuorossa Kunnarin suunnitelman
mukaiset tehtävät. Niitä tehdessä kehittyvät taidot vähitellen, kun meillä oli
kykyjemme mukaiset ja niitä kehittävät aiheet ja asianmukainen opastus.
Kommentit
Lähetä kommentti