Ensimmäinen onkeni
Olin taas Rajahoikassa kyläilemässä.
Jukka-setä oli lähdössä kalastamaan. Minä halusin, ja pääsin mukaan. Kävelimme
Rajapellon ohi, sedällä onkivehkeet olallaan. Kokkilaa lähestyessämme hän
kysyi, haluaisitko sinäkin onkia. Olisihan se mukavaa, vastasin.
Jukka setä kävi toimelliseksi. Taskustaan hän
löysi karhulankaa, jostakin vaatteista ilmestyi hänen käteensä hakaneula.
Taivutellen ja kivellä naputellen se muotoutui koukuksi. Puskassa oli
pajukasvi, josta sai puukolla työstäen sopivan vavan. Puukko oli myös käypä
työväline, kun setä taiteili männyn paksusta kaarnasta kohon valmistuneeseen
onkeen. Sitten menimme Kokkilan rantaan ongelle.
Setä näytti, miten mato pannaan koukkuun.
Valmisteli ensin oman onkensa, heitti sen kalastamaan. Sitten oli minun onkeni
vuoro, setä siihenkin madon laittoi ja heitti sen ensi kerran veteen. Seurasi
selostus siitä, mistä tietää kalan olevan syömässä, milloin ongen voi nostaa
pois vedestä. Setä taisi saada ensimmäisen kalan, siinä kohon nytkähdellessä ja
lopulta painuessa veden alle, oli tilaisuus antaa havainnollista opetusta.
Tulihan kala minunkin onkeeni, ylpeänä sain sen nostaa rannalle sedän ohjeiden
mukaan. Monta kalaa minäkin sain, toki setä sai enemmän. Isoja, tummia ahvenia
ne olivat Kotajärvessä. Setä opetti samalla reissulla, miten saattoi saamilleen
kaloille tehdä rantasuohon pienen vesimontun kalojen tilapäistä säilytystä
varten. Kotiin lähtiessä kalat pantiin vitakseen. Taitettiin rannalta
vaivaiskoivun, tai jostakin muusta varvusta kaksihaarainen oksa. Siihen kalat
pujoteltiin kidusaukon kautta. Nykyisinhän sellainen on kiellettyä, silloin ei
ajateltu, että kala saattaisi kärsiä. Sellaisena nippuna oli kaloja helppo
kantaa, niitä kulki melkoinen määrä miehen mukana.
Jukka setä kysyi, haluanko lähteä hakemaan
juhannuskoivuja. Minähän halusin, ja niin olin sedän mukana, kun hän kaatoi
metsästä muutaman koivun. Taisinpa kantaakin jotakin niistä, kun ne tuotiin
tuvan eteen. Rautakangella tekemäänsä reikään hän iski koivut, yksi kerrallaan
pystyyn.
Vielä muistan yhden tarinan sedän kertomana.
Hän oli käynyt jossakin matkalla, kulkenut lentokoneellakin. Siellä oli ollut
joulupukki, kesällä, ihme kyllä! Oli valitellut, ettei ollut muistanut jouluna
antaa minulle yhtä lahjaa. Oli pyytänyt setää toimittamaan sen perille, kun
aikanaan setä minut näkisi. Silloin sain ensimmäisen reppuni. Lähtisinhän
syksyllä kouluun, jolloin reppu, tai laukku olisi hyvin tarpeen. Oikeastaan se
oli enemmän armeijan leipälaukun kaltainen, mutta olkaimet laittamalla siitä sai
käyttökelpoisen repun.
Tämän, kummini välittämän kesäisen
joululahjan kanssa aloitin syksyllä koulussa junttaamisen.
Uusia asukkaita
Junganperää ei 40-luvun lopulla tunnettu, puhuttiin
vain Jungan taakse tulevasta asutuksesta. Vanhoja taloja täällä olivat meidän
Karmalan lisäksi läheinen Rauhala, eli Väinö Virran perikunnan paikka.
Honkala, Kalle ja Hanna Kokin asunto oli
meiltä noin kilometrin päässä. Kerran menin sinne kylään äidin mukana, lähdimme
sieltä metsäpolkua pitkin Tienpäähän, toiseen naapuriimme. Kaarlo juoksi pitkin
metsiä, ja kaateli puunpökkelöitä juostessaan. Minulla oli vaikeuksia polulla,
sillä muurahaiset ja neulaset pistelivät paljaita jalkojani. Tienpäässä asui
Ville ja Iita Väntönen lastensa kanssa. Kärrytie sinne kulki Lehtoperältä,
meidän tiemme erkani siitä Rauhalan kohdalla. Tienpäästä kauempana on Susipuro
niminen talo, siellä asuivat Vilho ja Hanna Vainikainen lastensa kanssa. Vilho
on aikanaan perustanut tämän meidänkin talon. Kun hän sai 30 -luvulla
asutustilan, hän möi tämän talon Matti ja Hilda Paanaselle. He asuivat tässä
kymmenen vuotta, heidän jälkeensä Hannes ja Irja Kari puolisen vuotta, jonka
jälkeen meidän suku on asunut tilaa. Me tulimme tähän vuoden 1945 syksyllä.
Ensimmäiset uudet asukkaat, jotka muistan,
olivat Hakoset aivan vieressä ja Turuset vajaan kilometrin päässä. Immosen
pariskunta viipyi vain vähän aikaa, kun he lähtivät pois, kohta Immosen taloon
tulivat Kiviset asumaan, rakentaen kotia itselleen aivan lähelle. Seppä Aarne
Kainulainen asui alussa Maijansa ja lastensa kanssa Vehkalassa. Ensimmäiset
muistot Aarnesta minulla on, kun näin hänet takomassa Turusen mäen syrjään
kaivetussa kenttäpajassa. Pajan viereen he kaivoivat samantapaisen maanavetan
lehmilleen. Vehkalassa asuen he kulkivat rakentamassa uutta kotiaan. Mukana
olivat myös Maijan vanhemmat, Marttilan vanha pariskunta. Isä oli työssä
Rauhalan niityllä, kun vanha pappa ajoi hevosella uudisasumukselle päin. Hetken
kuluttua hän palasi takaisin, isä näki hänen kävelevän perälauta kainalossa hevosen
jälkeen. Isä oli kysäissyt, että perälautako putosi. Vastaus, että niin on, ja
isä lähti jatkamaan niittämistä. Kun äiti myöhemmin toi isälle kahvia pellolle,
oli hevonen vielä samassa kohdassa, mihin se oli jäänyt laudan pudotessa. Pappa
oli kaatunut perälauta kainalossaan aivan kärryjen taakse. Oli siinä kuolleena,
eikä hevonen ollut liikahtanutkaan, vaan varoi sillä tavalla lähelle
menehtynyttä ajajaansa.
Sitten
olikin vietävä suruviestiä Kainulaiselle, että papan matka on tullut päähänsä.
Sen jälkeiset hautajaiset minä muistan, muistan haudalla seisomisen, muistan
miten kehotettiin lähtemään muistotilaisuuteen Vehkalaan.
Turuset
toivat Karjalasta talonsa hirsikehikon, jonka pystyttivät mäellensä. Monet
rakensivat ensin saunan, johon tuli ensi asunto, kunnes isompi talo valmistui.
Niin tekivät Kainulaiset, Koskelat kuin Kivisetkin. Saunaan hekin muuttivat
melko pian entisestä Immosen talosta. Jonniset ja Hyppöset olivat myös saunassa
asujia. Pääsin näissä saunoissa kyläilemäänkin, kun ne olivat asuntona.
Myöhäisemmät tulijat saattoivat asua naapurinsa nurkissa, omaa taloa
rakentaessaan. En tarkemmin tiedä, missä järjestyksessä uudet asukkaat tänne
tulivat. Sen voi selvittää toisista lähteistä, jos sattuu kiinnostamaan.
Muistelen nyt joitakin ensi kohtaamisia, sikäli kuin niitä muistan.
Hyppösen Taunon esimerkiksi muistan, kun hän
oli toisten vanhempien kanssa selvittelemässä poikien tihutyötä. Pojat olivat
kivittäneet meidän aidastamme sähköeristimiä, sehän oli yhteen aikaan poikien
mieleistä ajanvietettä. Kilpailtiin kuka tarkimpaan heittää kiven, mestari se,
joka saa posliininappulan rikki. Sitähän ei köyhä mökin pariskunta mielihyvin
katsonut. Vanhempani alkoivat kysellä, kuka tempun oli tehnyt. Kohta tulivat
lähitalojen isät katsomaan tapahtunutta aidan vierelle, siitä muistan
ensimmäisen kohtaamisen. Hyppösen isäntä oli melko vihainen, puhui suurella
äänellä, paremminkin huusi. Kuuntelin lähellä ja pelkäsin, vanhempani vaativat
ostettavaksi uusia eristimiä, nehän maksoivat silloin melkoisesti, kun olivat
suuria ja posliinisia. Joku isistä oli esittänyt, että pannaan pojat vuolemaan
puusta uudet nappulat. Sinänsä ajattelematon esitys, eihän silloin tarvittaisi
koko eristintä, jos puu eristäisi. Taisi jäädä selvittämättä kivittäjien
henkilöllisyys silloin.
Kiviset
olivat jo muuttaneet omaan saunamökkiinsä, kun Aimo tulee, ja tapansa mukaan
esittää ensi sanoikseen, tervehdyksen asemasta: Immosen isäntä on tullut. Äiti
hämmästellen kysyy, tuliko se takaisin? Ei kun uus isäntä! Tämä uusi isäntä oli
Reino Kannonmaa, joka oli tullut taloon perheensä kanssa.
Eräs
muistoni liittyy uudisasukkaisiin, mutta myös käynteihin Rajahoikassa. Menin
isän kanssa lakkareissulle polkua pitkin. Saavutimme suon, jonka myöhemmin opin
tuntemaan Rajarämeenä. Siinä polku menee pienen suosalmen yli, kierrettyään
sitä ennen saman suon reunaa muutamia satoja metrejä.
Kankaalla
kävellessämme isä sanoi, että tuolta suolta vilkaistaan. Siinä oli muutamia
uudisasukkaita, ainakin Turusen emännän muistan. Olivat hyvillään, että tuli
sellaisia, jotka tietävät marjapaikat. Isä vastasi, että olemme menossa kauas,
kymmenen kilometrin päähän. Emännät kuitenkin huutelemaan tovereilleen metsän
sisään, että tulkaa tänne, täällä on sellaisia, jotka tietävät marikot. Isälle
tuli kiire, puolijuoksua hän paineli eteenpäin. Sanoi mennessään, että
mielellään opastaisikin, mutta hänen tietämänsä paikat ovat kaukana. Heidän
pitäisi tulla yöksi takaisin, meillä oli tarkoitus yöpyä Rajahoikassa, niin
kuin teimmekin. Ei isäkään tiennyt tämän seudun lakkapaikkoja silloin.
Rajahoikan seudulla hänen tietämänsä marjamaat olivat. Siellä käytiin, ja joka
kerta olimme yön vanhassa kotipaikassa.
Välillä kiipesimme korkealle mäelle, isä kertoi sen nimeksi Tuomelaisten harju. Aikeistani huolimatta en ole sen jälkeen siellä käynyt.
Peltosarkojen alapäässä, ennen lähdettä, oli kaksi sarkaa toisinpäin. Itse lähde, eli lähe, niin kuin sanottiin, oli metsäsaarekkeen reunassa, kivien kolossa. Ei se kuitenkaan mikään tavallinen kivenkolo ollut, vaan tosi hyvävetinen lähde. Monesti join siitä helteisinä kesäpäivinä.
Peltosarkojen alapäässä, ennen lähdettä, oli kaksi sarkaa toisinpäin. Itse lähde, eli lähe, niin kuin sanottiin, oli metsäsaarekkeen reunassa, kivien kolossa. Ei se kuitenkaan mikään tavallinen kivenkolo ollut, vaan tosi hyvävetinen lähde. Monesti join siitä helteisinä kesäpäivinä.
Lähteen ohi oli
polku myös metsäsaarekkeen poikki, sen takana olevalle isolle suolle. Iso suo
oli pitkiä sarkoja, joiden eteläpää näkyi pihaan ja tuvan ikkunaan kovan maan
pellon yli. Lähteelle vievän polun varressa oli aitta, pieni kaksikerroksinen
rakennus. Sen alakerrassa säilytettiin jyviä, yläkerrassa muuta tavaraa. Riihi
oli Puronniitylle vievän polun lähellä, pellon reunassa, kivisen kenturan
puolella.
Kolmas lähde, Isolähe, oli pikkusuon lähellä, järven rannan
suunnassa. Alanko laajeni Isonpellon jälkeen kapeahkosta vesijuoksusta
leveämmäksi alangoksi, jossa vesi keräytyi kaivettuun ojaan. Siellä oli laaja,
aukea alue, ehkä peltomaaksi tarkoitettu. Sitä ei oltu kuitenkaan pelloksi
tehty, lukuun ottamatta muutamaa järveen päin vetävää sarkaa. Näitä sarkoja
sanottiin Pikkusuoksi.
Niiden alapää jatkui
järven rantaan, sarkojen yläpäässä, eteläpuolella metsän reunassa, on Isolähe.
Sota-ajan pakkastalvina se oli ainoa vesipaikka Rajahoikassa. Kaivo ja
pikkulähteet olivat jäätyneet, Isosta lähteestä olivat ajaneet hevosella vettä
navetalle, myös talousvesi piti tuoda sieltä. Ellei Isolähe olisi pysynyt
sulana, olisi vesi pitänyt hakea järvestä. Mutta se lähde on laaja, noin 2-3
metriä kanttiinsa. Reunat oli vahvistettu puurakenteilla. Isot ihmiset varoittivat
meitä lapsia menemästä ison lähteen lähelle. Hukkumisvaara siellä olisi ollut,
on se lähde sen verran laaja ja syvä.
Rajahoikka sijaitsee Pyhäjärven kunnan lounaiskulmassa.
Etelän puoleisen rajan takana alkaa Pihtipudas. Siellä on Muurasjärven kylään
kuuluva Kojosperä. Kojolaan mennään Nuorasen järven ohi. Sitä reittiä on
Rajahoikkaan vahvistettu tieoikeus. Kovin koloinen ja kivinen se tie oli,
välillä pehmeitä soiden ylityksiä. Ei juuri kuorma pysynyt kolakärryn kyydissä,
kun sitä hevosella joskus ajelin. Oli isoja kiviä, kivenkoloja, ja pehmeät
suotkin ylitettävänä. Taisivat kesäisin mieluummin viedä reellä myllykuormat
siihen suuntaan, sikäli, kuin oli myllytettävää, reki kulkee kärryjä
tasaisemmin, kun ei ole pyörät joka koloon putoamassa.
Syväjärven
pohjoispuolitse oli polku, jota mentiin Kuuselaan. Sinne tuli jossakin välissä
Rajahoikan posti, Muurasjärveltä Kojolan postinkantajan tuomana. Kuuselan polku
kulki Koivumäelle, Kojolan tielle, tai vaihtoehtoisesti Koivujoen poikki
Koivukankaan taloon. Sieltä oli hevosajokelpoinen tie Kuuselan kohdalle Kojolan
tielle.
Haapajärven
puolella, kilometrin päässä Rajahoikasta on Kokkila. Se oli noin hehtaarin
kokoinen peltopala, jota Rajahoikan asukkaat viljelivät. Sanoivat sen olevan
haapajärvisen Uuskartanon maata. Kokkilan metsä alkoi heti Rajapellosta,
Haapajärven pitäjän puolella. Rajapellon jälkeen tie, joka oli siihen asti
hirmuisen koleaa, muuttui aivan tasaiseksi. Siellä ei ollut kiviä pinnassa,
kuten oli melkein kaikilla sen seudun kärryteillä. Hieno hietamaa oli
ihanteellista, ja siellä on isä aikanaan opetellut polkupyörällä ajoa. Heti
Kokkilan jälkeen tie jatkui taas kivisenä. Siihen suuntaan, neljän kilometrin
päässä oli Kainuun talo. Sitä kautta mentiin myös Nuottijärven taloon. Kohta Kokkilan
jälkeen tiestä erkani Karhunpiilon polku. Tämä Karhunpiilo oli Rajahoikan lähin
naapuri, noin kaksi kilometriä kärrytietä pitkin. Polkua ehkä vähän vähemmän.
Lyhin tie oli talvella Kotajärven yli, siitä pääsi ainakin suksilla, joskus
siitä oli ajettu myös hevosella talvitie. Tämä matka ei juuri kilometriä
pitempi ollut. Karhunpiilo sijaitsee Haapajärven pitäjässä, aivan Pihtiputaan
rajalla. Iso 0llove, eli Iso Karhunpiilojärvi sijaitsee melkein kokonaan
pitäjän- ja lääninrajan takana, Pihtiputaan kunnan puolella.
Ollovejärvessä vesi tekee ihmeellisen mutkan. Sopenjärvestä, joka
on aivan Kojolan tien varressa, vesi virtaa Korvenniitynpuroa 0llovejärveen. Ei
siis läheiseen Muurasjärveen suoraan, vaan parin kolmen kilometrin matkan
päinvastaiseen suuntaan. Iso-0lloveen laskee myös Laurilan läheltä Kourulampi,
ja sen jälkeen vielä Pieni 0llove Varvasniityn puroa pitkin. 0llovejärvestä
vesi laskee Koivujokea Muurasjärven 0llovelahteen. Huomattava osa vedestä
virtaa siis kahdesti Kojolan tien alitse. Koivujokeen laskee lisäksi läheltä
Rajahoikkaa, Syväjärvestä alkava Syväjärvenpuro.
Karhunpiilon
läheltä, Pienestä Kotajärvestä laskee pieni oja Isoon Kotajärveen. Enimmäkseen
Haapajärven puolella olevasta Kotajärvestä alkava Kotaoja jatkuu Nuottijärveen
asti, josta edelleen Hinkuanjokea Kalajoen uomaan.
Kotaojan läheltä kertoi isä joskus onkineensa mustia ahvenia
pienestä suon silmästä, joka oli noin 100-200 metrin päässä itse Kotaojasta.
Siinä taisi olla umpeen sammaloitunut vanha lampi, josta mahdollisesti
jonkinlainen maanalainen yhteys itse Kotaojaan.
Rajahoikan
itäpuolelle nousee korkea mäki. Mäen rinteessä oli punainen pylväs, jossa
vaakasuora vihreä kyltti: VALTION METSÄÄ. Sellainen paalu metsäpolun vieressä
tuntui melkoiselta ihmeeltä. Sitä piti käydä tavan takaa katsomassa.
Polkua pitkin mentiin Moskuan kankaalle, jota mummu ja
Jukka- setä sanoivat Moskovankankaaksi. Siellä on myös kallio, josta on
myöhemmin louhittu kiviä rautatierumpuihin. Etelämpänä on Nuorasenkangas.
Näiden kankaiden välistä virtaa edellä mainittu Hoikanpuro. Näillä kankailla on
joskus kovia ukonilmoja, joita piti aivan pelätä.
Kerrottakoon tässä
vielä, että vanhat miehet kertoivat, kuinka Nuottijärven talosta saattoi ostaa
hyviä, luotettavia hevosia. Se talo kun oli silloin vaikeapääsyisen, pehmeän
suon takana. Sieltä pääsi kylälle päin vain pitkospuilla, sen suon yli. Isä
kertoi, että esimerkiksi myllymatka tapahtui siten, että kuorma ajettiin suon
reunaan. Hevonen riisuttiin, talutettiin pitkospuita pitkin suon yli, jossa oli
toiset kärryt. Sitten myllynkävijä kantoi säkit yksitellen pitkospuita myöten
suon yli, valjasti hevosen uudelleen, ja jatkoi matkaa eteenpäin. Palatessa
olivat samat toimet toisinpäin. Hevoset olivat tasaisia, luotettavia, koska ne
oppivat kulkemaan pitkospuita pitkin, eivät menestyneet muuten
Nuottijärvellä.
Kommentit
Lähetä kommentti