Rajahoikan vaiheilta
Kesäisenä
päivänä vuonna 1945 makoilin kotini pihanurmella, kuuntelin
kiinnostuneena samalla nurmella makaavien ja pyhäpäivää
viettävien miesten keskustelua, vaikka kolmen ja puolen vuoden
iälläni ymmärsin sitä omalla tavallani. Taivaalla lensi jyrisevä
ihme, äidin vyyhdinpuuksi sen tulkitsin, mutta Jukka -setä sanoi
toisille miehille, että se on saksalainen. Sen verran muistan
sodasta, joka silloin maatamme rasitti.
Minun
maailmani rajoittui silloin Rajahoikkaan, sen tupaan, pihamaalle ja
pelloille, mutta laajeni siitä vähitellen. Ylhäällä näkyivät
ohi menneen jyrisevän koneen lisäksi useita ilmassa sukkuloivia
lintuja, pääskysiä jotka tavoittelivat pihan runsaista
hyönteisistä ravintoa itselleen ja tuvan räystäiden alla pesissä
olottaville lapsilleen. Nähdessään pihamaan kissan Mikin tai
Ranssimikin, ne syöksähtelivät läheltä vaanivaa eläintä:
Seviep, seviep. Varoittivatko ne sillä toisiaan, räystään alla
odottavia poikasiaan, härnäsivätkö kissaa vai aivan
lystikseenköhän ilakoivat. Pärekattoisen suuren talon alla oli
useita pääskyjen pesiä, sitä en muista, oliko talon korkealla
vintillä haarapääskyjen pesintöjä, ainakin lasittomista
luukuista sinne olisi ollut helppo pääsy. Navetan takana katottoman
vanhan navetan koloissa haarapääskysille oli runsasti koloja,
kenties ne siksi keskittyivätkin pesimään sinne, kauemmas
varsinaisesta pihasta.
Navettaan
mahtui kymmenisen lehmää, joita mummu ja äiti lypsivät aamuin
illoin. Kesäaamuin lypsyn jälkeen lehmät ajettiin tallin ja saunan
ohi Moskuan kankaan suuntaan, usein niitä piti saatella kauemmaksi
metsään, jossa alkoivat ruohoisat lehtomaat lähteiden
läheisyydessä. Tallin ja saunan välillä oli pisteaita, estämässä
lehmien harhaantumisen lampaiden joukkoon. Lampola oli erillinen
rakennus, tallin ja lampolan katot olivat erillisiä, harjat samassa
linjassa, samassa kattolinjassa oli väliseksi kutsuttu tila lehmien
heinille. Navetasta Rajapellon suuntaan sijaitsi kota, hatara pieni
hirsirakennus, jonka muuripadassa lämmitettiin vesiä lehmille ja
pyykkipäivinä keitettiin vaatteita, jotka huuhdelltiin sen jälkeen
kankaan alarinteeseen kaivetussa suuressa kuopassa, kolossa.
Kankaalta valui pinnan myötäisenä runsaasti kylmää vettä niin
pyykkikoloon kuin maidon jäähdytyskoloihin kuin kaivoonkin.
Talo
oli rakennettu suurista hirsistä joskus 1800 -luvulla, siinä oli
kaksi kamaria ja suuri tupa. Tuvan koillisnurkan täytti suuri
uunirakennelma, jonka tekijäksi muistelen kuulleeni haapajärvisen
Pietari Kekkosen. Saman kaltaista uunia en muista muualla nähneeni,
harmi ettei siitä ole kuvia. Rakennelman länsireunan täytti suuri
luukullinen hella aikana, jolloin luukuttomat avohellat olivat vielä
yleisiä. Leivinuunin luukku oli sijoitettu muurin nurkkaan, tuliuuni
ja paistoarinan suunta olivat toista nurkkaa kohti, eikä tavalliseen
tapaan uunin sivujen suuntaisesti. Mummun kamari oli uunin takana,
sen lämmitys hoidettiin tavallisella kakluunilla, savu ohjautui ulos
saman savuhormin kautta kuin hellan ja uuninkin savu, ulos näkyi
siitä vain yksi savupiippu. Sitä en muista nähneeni, miten isän
ja äidin kamarin uunista oli savu johdettu ulos, kaksuuni siinäkin
kamarissa oli, vaikka alkuaan se oli ollut ilman omaa
lämmityslaitettaan.
Kesän
aikana pääsin isäni mukana polkupyörän kyytiin ja junamatkalle.
Syksymmällä miehet kertoivat tarinoita jostakin Latvasten kämpältä
ja Pitäjänmäeltä, molemmat mielessäni ihmeellisiä satumaita,
joissa toivoin pääseväni joskus käymään. Olivat äidin kertoman
mukaan kovin kaukana, kymmenen kilometrin päässä ja ties missä
suunnassa. Kun miehet lähtivät Latvasille, he kävelivät mäkeä
ylös Moskuan kankaalle ja sen taakse, mutta Jukkasetä puhui
Moskovan kankaasta, ja siellä oli minun Moskovani vuosien ajan.
Pääsin myös äidin ja muiden mukana heinäpelloille, Rajapellolle,
Kokkilaan ja Puron niitylle, jossa puron loputon virtailu kiehtoi
kummasti. Isolla suolla seurasin heinien seivästystä ja ihmettelin,
kun jatkuvasti löytyi uusia seipäitä joistakin kätköistä.
Mietin mitä sitten tapahtuu, jos seipäät loppusivat, pannaanko
heiniä rautakangin ympärille ja minne sen jälkeen. Aikuiset eivät
tainneet oikein ilahtua, kun keräsin käsin heiniä kangen
ympärille.
Rajahoikka
on
ollut alkujaan metsänvartijan
tila, joka
on perustettu 8.5.1869. Isäni
isä Johannes Kantola s.
23.6.1869 Haapajärvellä on
muuttanut perheineen
Rajahoikkaan
kirkonkirjan mukaan 8.1.1900, joka lienee aika jolloin,
hän olisi
aloittanut metsänvartijana.
Mummo
on syntynyt Reisjärvellä 12.2.1875.
Avioliittoon
heidät on vihitty 17.6.1898, siis 1,5 vuotta ennen
Pyhäjärvelle muuttamista.
Heille syntyi 4 lasta, Iida Pauliina 9.6.1907, Hilda Maria syntyi 2.3.1910 Isäni Johan Eliel syntyi 22.7.1914 ja Arvi Matias on Johanneksen lapsista neljäs, hän syntyi 31.8.1918.
Heille syntyi 4 lasta, Iida Pauliina 9.6.1907, Hilda Maria syntyi 2.3.1910 Isäni Johan Eliel syntyi 22.7.1914 ja Arvi Matias on Johanneksen lapsista neljäs, hän syntyi 31.8.1918.
Kun
vaari sitten kuoli 29.1.1929., ei isätöntä perhettä ajettu
taipaleelle, vaan tilasta muodostettiin torppa valtion maalle.
Torppa, joka myöhemmin lohkaistiin omaksi tilakseen. Tilan nimen
alkuosa kertoo sen sijainnista rajan lähellä, oikeastaan kiinni
rajassa. Tutuimmaksi minulle muodostui raja Haapajärven kuntaa
vasten, olihan siinä Rajapelto, jossa isän kertoman mukaan lainehti
ruis silloin, kun tilaa erotettiin valtion maasta. Pienellä matkalla
oli pelto vyörynyt rajan yli, ja joku rajamiehistä oli ehdottanut
viikatteen hakemista linjan aukaisuun. Toinen oli vastannut, että
mitä sitä nyt vikatteita metsälinjoille, kirveellä vain joka ruis
erikseen poikki.
Merkittävämpi
raja on kuitenkin Kotajärven takana, Pihtiputaan kunnan, entisenä
läänien ja nykyisin maakuntien rajana. Siinä on se Haakon Frillen
ohjauksessa aikanaan Ruotsin
kuninkaan toimeksiannosta merkitty raja nautintoalueista
kiistelleiden heimojen välille. Oletuksen mukaan siltä seudulta on
merkitty aikanaan myös Pähkinäsaaren rauhan raja, merkit vain
vielä odottavat löytäjäänsä. Rajahoikan nimen alkuosalle löytyy
tarpeeksi perusteita, mutta loppuosa, hoikka, on ollut minulle
selitystä vailla. Muutama viikko sitten oivalsin laittaa nimestä
kyselyn "Muinainen Suomi" internet foorumiin. Vastaukseksi
sain, että Suomessa on satoja maastokohteita, joiden nimessä
"hoikka" esiintyy eri tavoilla, ja niille on varmasti
useita eri selityksiä. Yleisin on kapea, pitkä ja mutkainen järvi,
ja yksi sellainen löytyy Rajahoikan läheltä, osittain tilan
sisälle ulottuva Kotajärvi. Arvoitukseksi
silti jää, tarkoittaako talon ja metsäalueen nimen loppu
Kotajärveä vai jotakin muuta kohdetta.
Muutimme
marraskuussa 1945 Pihtiputaan puolelle, reilun kymmenen kilometrin
päähän.
Arvi
jäi asumaan Rajahoikkaan. Mummula
säilyi senkin jälkeen muistoissani, vietinhän siellä useita
kesäviikkoja, ja myös talvikauden 1949. Salaperäiset Latvanen,
Pitäjänmäki ja Hiidenkylä askaroittivat mieltäni semminkin, kun
sinne kauas metsien taakse en näyttänyt pääsevän.
Salaperäisyyttä lisäsivät isäni ja useiden miesten kertomat
jutut niiltä alueilta.
Posti
Rajahoikkaan kulki Muurasjärven postitoimiston kautta. Koska perille
ei ollut kuin metsäpolut, eikä harva asutuskaan edellyttänyt
jakelua, jätti Kojolan postin kantaja Rajahoikan postit Kuuselan
laatikkoon. Siitä 4 – 5 kilometrin päästä asukkaat hakivat
postinsa silloin kun ehtivät, mutta aina isän kanssa Rajahoikkaan
mennessämme, poikkesimme Kuuselassa kysymässä postia. Kauppoihin
oli omavaraistalouksista asiaa harvoin, mutta silloin tällöin
kuitenkin. Ainakin sokerit, kahvit ja usein myös jauhot haettiin
kaupoista noin kymmenen kilometrin päästä. Asiointisuunnat olivat
lähin Muurasjärven kylä Pihtiputaan puolella, ja selvästi
kauempana sijaitsevat Haapajärven liikkeet. Kaukana metsien takana,
oman kunnan alueella sijainneisiin liikkeisiin poikettiin vain
siloin, kun asiat eri virastoihin käyntiä siellä edellyttivät.
Olen
kuullut Rajahoikan silloiselta naapurilta kertomuksen mummuni, isäni
äidin kauppamatkoista sen jälkeen, kun hänen miehensä oli kuollut
ja lapset vielä pieniä ostoksille. Mummu oli lähtenyt
aamuaskareiden jälkeen kävelemään, rinnallaan eräänlainen kori,
ehkä tuohikontti, jossa lankakeriä ja kudin puikkoineen. Selässään
hän kantoi suurta reppua, jossa ainakin eväitä kahden päivän
varalle. Koko matkan Muurasjärvelle kävellessään oli mummu
kutonut sukkaa, vaikka oli saattanut pysähtyä levähtämään
joissakin polun varren taloista. Muurasjärvellä ostokset tehtyään
oli mummu hivauttanut jauhosäkin tai sokerisäkin selkäänsä ja
kantanut sitä kilometrin, ehkä enemmänkin jollekin kivelle, jolle
oli jättänyt kantamuksensa. Vuorossa oli kävely takaisin kauppaan,
ja kutominen kävelyn aikana. Toinen säkki selkään kaupasta ja sen
kantaminen samalle kivelle. Kun ostokset sisälsivät ainakin
ruisjauhoja säkissä, hienoa sokeria samoin säkissä, sokeritopan,
raakaa kahvia, sitäkin usein säkillinen, kertyi sellaisia
edestakaisia kävelyjä helposti kymmenen verran.
Kun
kaikki ostokset oli kannettu ensimmäiselle kivelle, seurasi
samankaltainen rahtaus toiseen etappiin. Välillä olleiden kivien
lisäksi olivat hyviä etappeja matkan varren talotkin, sen mukaan
mitä kautta mummu milloinkin oli reittinsä valinnut. Useita
etappeja matkalle mahtui, ja saattoi olla tarpeen yöpyä jossakin
ystävän kotona. Kun käynti lähimmällä kylällä oli sellainen,
millainen mahtoikaan olla käynti oman kunnan ja seurakunnan
kirkonkylässä, sitä voimme vain kuvitella. Joskus oli sielläkin
käytävä, ainakin asiat verottajien ja seurakunnan kanssa
hoidettiin siellä. Osoituksena niistä käynneistä muistan nähneeni
vanhan kirkkoherran kirjoittaman todistuksen Herran Pyhällä
Ehtoollisella käyntiä varten. Jalkapatikassa sellainen käynti
vaati vähintään kahden päivän reissun. Lauantaina menivät ja
kävivät kirkkoherran puheilla, viettivät yön jossakin
vakituisessa paikassa, sunnuntaina ehtoollisella käynnin jälkeen
pääsivät kotimatkalle metsäisiä kinttupolkuja kävellen.
Metsätyöt
olivat ainoat ansiomahdollisuudet,
sikäli kuin niitä oli niissä metsissä. Jos oli
metsätöitä, tuli tekijöitä myös lähipaikkakunnilta, ja Rajahoikka oli ainoa mahdollinen majoituksen paikka sillä seudulla, kun siinä ei ollut metsäkämppiä Latvasia lähempänä ja lähimmät naapurit Haapajärven suunnalla olivat liki kahden kilometrin päässä. Myös metsästyksellä saattoi hankkia elantoa perheille, olihan metsissä silloin riistaa.
metsätöitä, tuli tekijöitä myös lähipaikkakunnilta, ja Rajahoikka oli ainoa mahdollinen majoituksen paikka sillä seudulla, kun siinä ei ollut metsäkämppiä Latvasia lähempänä ja lähimmät naapurit Haapajärven suunnalla olivat liki kahden kilometrin päässä. Myös metsästyksellä saattoi hankkia elantoa perheille, olihan metsissä silloin riistaa.
Kun etsin tietoa Rajahoikasta karttaohjelmien avulla, eivät ne Rajahoikasta mitään tienneet, eivät myöskään läheisestä Kotajärvestä, vaikka aivan Suomessa laaditua karttahakua internetistä käytin. Iso-Kotajärvi löytyi ja sen läheltä Raja-Hoikka, metsäalue, lapsuuteni lämpimien kesien ja viileiden lähteikköjen maa.
Julkaistu kirjassa: Kolmen maakunnan rajapintoja. Oravakylä, Hiidenkylä, Pitäjänmäki, Latvanen
1880 -- 2010
Kommentit
Lähetä kommentti