Toisen ja kolmannen kerran suviseuroissa
Ei niitä silloin,
1949 sanottu suviseuroiksi, ei ainakaan meillä. Puhuttiin
vuosikokkousseuroista. Siitä minulle tuli hassu mielikuva. Kerran Rajahoikassa
mummu lauloi laulua, "Vielä vähän viipykäämme," niin minä kuuntelin
sitä pohtien. Mietin, että siinä pyydetään vielä lisää vuosia, ettei maailman
loppu tulisi vielä. Pyydetään siis ikään kuin koota vielä aikaa, että siitä
tulisi sekä viipyminen että vuosikokous. Että Jumala näin lisää aikaa, kun sitä
laulamalla ja seuroissakin pyydämme. Tämä oli muuten harvoja kertoja, kun
kuulin sen mummun laulavan. Hän ei ollut lauluihmisiä, niin kuin ei isä, enkä
minäkään.
Muurasjärveltä lähdettiin seuroihin kuorma-auton lavalla.
Mahtoiko siinä olla edes vanerikoppia, jonkinlaisia penkkejä kyllä.
Menomatkalta Haapajärvelle muistan melko vähän. Joitakin tapahtumia itse
seuratilaisuudesta olen muistellut koko elämäni ajan. Sieltä on jäänyt
lähtemättömiä elämyksiä, myös monta pohdinnan ja ihmetyksen aihetta. Yritän
koota niistä jonkinlaista hataraa muistelusta.
Menomatkalta muistan
kyydissä olon, eräässä kohdassa oli tie kiersi mäen. Mäen alle oli tehty
tasainen, laakea maakasa, jota oli vielä hienosti taputeltu, ehkä lapiolla.
Myöhemmin olen tajunnut, että siinä oli tekeillä tien oikaisu. Miehiä oli maata
levittämässä ja he taputtelivat sitä lapioilla. Se oikaisu valmistui vasta kymmeniä vuosia myöhemmin. Paikka on heti Haapajärven puolella,
siinä mäki alkaa nousta Antinkankaalle, mutta silloin tie kiersi mäen
pohjoispuolelta.
Seurat olivat
lähellä kirkkoa. Hellepäivänä ihmiset uivat paljon läheisessä Haapajärvessä.
Mieleeni on jäänyt, miten kovaäänisissä vähän väliä kuului varoituksia syvenevästä
rannasta. Sellaista uinnin innostusta en ole nähnyt missään suviseuroissa sen
jälkeen, liekö ollut hyvää mahdollisuuttakaan.
Rajahoikan mummukin oli tullut seuroihin, minä pääsin
kulkemaan mummun mukana. Mummu oli yöt Tiitonrannan Vilppolassa,
sukulaispaikassa, minunkin yöni meni siellä. Mummun mukana oli mukava kulkea,
hän antoi minun syödä omista eväistään. Siinä oli voita, leipää, maitoa,
kananmunia, ehkä muutakin. Mieleeni on jäänyt, miten pantiin voita kananmunan
päälle. Oli siinä höystöisää syötävää. Harvinaista herkkua, vehnästäkin oli.
Erikoisen hyvää se oli voilla päällystettynä maidon kanssa.
Olin mummun mukana
niin kauan, että äiti ehti jo kaivata. Pelkäsi minun joutuneen ties mihin
hukkaan. Kun vihdoin kohtasimme, hän kertoi mummulle jo monesti
kuulututtaneensa meitä kovaäänisten kautta. Emme sitä kuulleet, sillä olimme
siellä Tiitonrannalla. Sinnekin kuului kaiuttimien vahvistama ääni, saarnoista
ei sinne asti saanut selvää. Haapajärven vanhan kirkkosillan muistan siltä ajalta.
Pikku poikia oli onkimassa sillan ulkopuolelle ulottuvien kannatinparrujen
päällä. Mummu kauhisteli, sanoi pojille, että elekää menkö sinne, sieltä voi
puota. Pojat vähättelivät vaaraa, sanoivat kyllä pysyvänsä. Kun kuljimme mummun
kanssa jalkaisin kirkkosiltaa pitkin Tiitonrannalle ja takaisin, näimme poikia
myös kiipeilemässä sillan ulkopuolelle ulottuvien kannakeparrujen päiden
päällä. Mummu varoitti huolestuneena, että elkääpä pojat, elkää puotko sieltä,
tulukaa pois, siellä on vaarallista. En tiedä, onko siitä kukaan pudonnut
järveen, mutta hurjalta se poikien kiipeily näytti. Hurjalta näytti myös
ihmisten uinti seurakentän kohdalla. Varmaan sitä pelkäsivät järjestäjätkin,
koska tavan takaa varoittivat kuulutuksilla.
Yksi asia minua
kiusasi mummun puheissa. Seikka, joka ilmaisee hänen uskonsa laatua melko
paljon. Minua kiusasi silloin, kun kiitosäänten kuuluessa mummu päivitteli,
että minkä tähen ne kirkuvat nuin kovasti. Eihän se kuusivuotias paljon
osannut sanoa, vaikka mieltäni pahoittikin mummun käsitys. Yritin kuitenkin
tasoitella hänen käsitystään, sanoin, että ei kai se haittaa, vaikka ne
kiittävätkin. Ei kuitenkaan tarvitsisi aivan niin kovaa huutaa.
Myöhemmällä iällä
olen oppinut paremmin ymmärtämään Jumalan lasten kiitosäänten merkityksen ja sen,
miksi niitä ilmenee, ja miksi se ovat niin voimallisia. Tyhjästä ne eivät tule,
niillä todellinen on syynsä. Mutta se mummun päivittely on silloin tällöin
mieltäni askarruttanut, miten hän sen ymmärsi ja mitä se on vaikuttanut eri
ihmissuhteisiin. Miten ne monet muut käsitykset ovat vaikuttaneet minuun, miten
olen myöhemmin niitä sulatellut, miten vääriä tai kesken jääneitä olen
elämässäni korjannut. Minulta jää paljon kesken, toivottavasti kuitenkin pääsen
perille, uskosta autuutta näkemään, eikä jäisi uskon kilvoitus kesken.
Olikohan se näiden
suviseurojen aikana, vai joskus
myöhemmin, Haapajärvellä se kuitenkin tapahtui. Tien risteyksen lähelle oli
pantu pieni koju, jossa myytiin jotakin. Mummu katsoi sitä ja kysyi, että onko
tämä nyt sitä jäätelöä. Sitä se oli ja mummu osti minulle elämäni ensimmäisen
jäätelön. Tikun päässä se oli, oli hyvää ja kylmää, yksi nautinto lisää
pikkupojalle.
Takaisin tulimme
samalla autolla, kuormalavalla, jolla olimme menneetkin. Välillä tuli kuitenkin
pysähdys, siinä oli pieni kauppa, puhelinpylväässä kummallisia koukkuja. Jäin
mummun kanssa kaupan luokse, mutta auto jatkoi matkaansa. En muista, menikö
äiti auton mukana, vai jäikö hänkin sinne. Mielessäni on jonkinlainen kutina,
että hän olisi jäänyt, mutta mennyt seuraavana päivänä eri kyydillä kotiin.
Siitä kaupasta mummu osti erikoisessa lasipullossa jotakin hyvää. Se oli kyllä
tavallinen pullo, mutta sen korkki oli posliinia, siinä oli
kuminen tiiviste, ja se saatiin tiukasti kiinni jäykästä rautalangasta tehdyllä
vipulaitteella. Myöhemmin kuulin sitä sanottavan patenttikorkiksi. Ensimmäinen
limunaati oli taas uusi elämys makunautintoihini.
Siitä kävelimme
vähän matkaa, noin kilometrin verran, Pekkalaksi sanottuun taloon. Se on eräs
Reisjärvellä olevista sukulaispaikoistamme. Siellä olin mummun kanssa monta
yötä, keräsin mansikoita talon tytön, muistaakseni Orvokin kanssa. Emäntä
meidät sinne metsän reunan ahoille lähetti. Hän
halusi keittää mansikkasoppaa, taisi keittääkin Orvokin poimimista. Minä
halusin viedä mansikkani kotiin äidille. Keräsin niitä pieneen rasiaan, jota
säilytin aarteenani koko Pekkalassa viipymisemme ajan.
Muutaman päivän
kyläilimme Pekkalassa, kävimme läheisessä Laitakankaan mökissä, jossa mummun
veli asusteli yksinään. Hän oli vanhahko mies, joka kertoili tarinoitaan.
Hänen sanottiin leipovan itse leipänsä. Siihen aikaan se oli melkoinen ihme,
mies maalla leipomassa. Pekkalasta kävelimme mummun kanssa viitisen kilometriä
Siipolaan, minulla mansikat mukanani. Siipolassa huomasimme niiden alkaneen
homehtua, katsoimme parhaaksi, että syön ne itse siellä. Niin marjat jäivät
viemättä äidille. Aluksi minulla oli paha mieli, mutta ei sille mitään voinut.
Hyviä olivat mansikat vähän homeisinakin. Siipolassa kuulin kumman kysymyksen,
haluatko mennä suon viereen nukkumaan? En sitä oikein käsittänyt, miksi suolle?
Tarkempi keskustelu selvitti, että olin kuullut väärin. Puhe olikin Sulosta,
Sulo serkusta.
Siipolasta ajoimme
Muurasjärvelle Harry Siloman linja-autolla, lähdössä Siipolan tien risteyksessä
aprikoimme, kummalta puolelta autoon pyritään. Mummu oli kuullut, että auto ei
pysähdy, jos väärältä puolelta pyrkii. Sillä tarinalla oli todellisuuspohjansa,
ei se aivan huhua ollut. Sillä kertaa kuitenkin pääsimme kyytiin, ei tarvinnut
jalkaisin kulkea koko matkaa. Viimeiset kilometrit tosin kävelimme. Mummu tuli
meille, oli täällä kylässä aikansa, kunnes palasi kotiinsa Rajahoikkaan.
Silloin tällöin
mummu kävi muutenkin meillä. Eräänä keväänä olin mummun mukana, kun hän keräsi
latojen eteen karisseita heinien rippeitä lehmillemme syötettäväksi.
Vuoden 1950 vuosikokousseurat olivat Ylivieskassa, olosuhteet, paikat ja matkan pituus jäivät mieleeni. Menimme seuroihin isän sekä veljieni Vilhon ja Kaarlon kanssa junalla. Haapajärvelle ensin linjakolla, junamatka alkoi asemalta, menomatkasta muistan sen, miten isä kielsi katsomasta ulos junan ikkunasta. Kyselin, että minkä tähen? Isä vastasi, että kun kova vauhti vilistää silimiä. Oli siinä ristiriitaa, mieli teki nähdä ohi kiitäviä maisemia, mutta isä pelkäsi näkömme puolesta. Siinäpä sitä sitten ristiriitaisin mielin vilkuili salaa ulos, vaikka enimmäkseen katsoinkin yksitoikkoista sisätilaa.
Vuoden 1950 vuosikokousseurat olivat Ylivieskassa, olosuhteet, paikat ja matkan pituus jäivät mieleeni. Menimme seuroihin isän sekä veljieni Vilhon ja Kaarlon kanssa junalla. Haapajärvelle ensin linjakolla, junamatka alkoi asemalta, menomatkasta muistan sen, miten isä kielsi katsomasta ulos junan ikkunasta. Kyselin, että minkä tähen? Isä vastasi, että kun kova vauhti vilistää silimiä. Oli siinä ristiriitaa, mieli teki nähdä ohi kiitäviä maisemia, mutta isä pelkäsi näkömme puolesta. Siinäpä sitä sitten ristiriitaisin mielin vilkuili salaa ulos, vaikka enimmäkseen katsoinkin yksitoikkoista sisätilaa.
Suuri seurateltta
oli lähellä kirkkoa, kaiuttimet oli sijoitettu kirkkoonkin, siellä saattoi siis
istua ja kuunnella. Me veljekset pidimme mielipaikkana urkulehterin portaita.
Niissä juoksimme ylös ja alas pitkiä tuokioita. Saarnaa saattoi juostessaan
kuunnella, vaikka enää en niistä muista, kuin tunnelman.
Tavan mukaan isä oli vähissä varoissa, joten syötävät piti
hankkia halvalla. Vaikka seuraravintolan hinnat olivat kohtuullisia, jouduttiin
sitäkin pitkään pohtimaan ja harkitsemaan. Muistan, miten isä kyseli hintoja.
Kyseli keittojen hintaa, harkitsi makkaraa, se myytiin silloin kylmänä. Lopulta
osti niin sanottua halpamakkaraa, jota söimme kotoa vietyjen eväiden kanssa.
Ainakin leipää, voita, maitoa, ehkä muutakin vietiin aivan yleisesti mukana.
Seurojen aikana vallitsi kaunis, aurinkoinen sää. Seurat
loppuivat myöhään illalla, kotimatkalle pääsimme yöllä. Alkoi vesisade, laulu
oli tarttunut korviin. Jokainen auton lähtökiihdytys kuului seuralauluna,
sateinen ilma tehosti vaikutelmaa. Oikeastaan en ollut seuroissa niin paljon
laulua kuullutkaan, kuin seuraavana päivänä seurojen loputtua. Ei se todellista
laulua ollut, vaan aivojen sisäistä muistia, mutta vaikutelma oli hyvin
todellinen.
Käymäläkokemuksen
muistan niistä suviseuroista, sehän on välttämätön käyntipaikka jokaiselle,
joka on ruokaa syönyt. Kaikista niistä tapahtumista ei viitsi kertoa, mutta
tulkoon nyt yksi mainituksi. Olimme isän ja veljien kanssa sellaisella
välttämättömällä tyhjennyskäynnillä. Siellä oli kalkkia nurkkalaatikossa
hajuhaittojen torjumiseksi. Vilho huomasi laatikon, rynnisti sille. Mitä tämä
on? Jauhoja?
Isä säikähti, elä
vain maista! Se on kalakkia, sitä pannaan kasan päälle.
Haapajärvellä
menimme Törmälään odottamaan kotiin lähtevää linja-autoa, saatoimme viettää
siellä yönkin. Kiinnostuneina katsoimme sähköradiota, jonka näimme ensi kerran
elämässämme. Oli aivan tavallisen radion näköinen. Tämä käynti oli ensimmäinen
ja viimeinen, jolloin olin tietoisesti Haapajärven Törmälässä. En olisi koskaan
tullut tietämään, missä se Törmälä sijaitsee, ellen silloin olisi sitä nähnyt.
Myöhemmin olen yrittänyt sitä paikallistaa, mutta tarkkaan en ole taloa
muistanut, vain alueen summittaisesti.
Nämä suviseuramuistot lisäsin näihin maastojuttuihin siksi, että niissä
on mukana liikuntaakin. Rajahoikasta oli "ihmisten ilmoille" pitkä
matka metsätietä ja -polkuja käveltävänä, välillä jopa pitkospuita.
Niitä muistelen myöhempinä vuosina, kunnostaessani ja kävellessäni
myöhempien aikojen pitkospuita, joista aion kertoa myöhemmin.
Kommentit
Lähetä kommentti