Uuteen kottiin
Istun reessä peittojen alla yhdessä kahden
veljeni kanssa, äiti istuu takanamme huolehtien meistä, muutaman vuoden
ikäisistä pojistaan. Ennen lähtöä oli äiti sanonut, että lähetään uuteen
kottiin. Sen kodin paikaksi opin myöhemmin tuntemaan Muurasjärven Junganperän,
varsinaista perää, kulmakuntaa, ei silloin ollut, oli vain muutamia yksittäisiä
taloja hajallaan. Äiti olisi halunnut Kinnulaan, jossa myös oli talo myynnissä,
mutta isä halusi asua lähempänä lapsuutensa kotia ja niin päädyimme Karmala
nimiseen mökkiin. Isä seisoi ajaessaan reen kannaksilla, jos reki kallistuu
liikaa, isä nousee ylemmän jalaksen kannalle. Sillä toimella hän estää reen ja
kuorman kaatumisen. Ohjakset isän käsistä Ilo-hevosen suupeliin roikkuvat
yllämme, mutta eivät häiritse meitä, eivät ainakaan minua, sillä uni voitti
lämpimien peittojen alla.
Herään välillä nähdäkseni ohi vilahtavat suon
käkkyrämännyt ja kuusimetsän, jonka suojaan Ilo kohta vetää kuormansa.
Kotajärven jään olimme ylittäneet turvallisesti, eikä sillä matkalla muita
järviä ole, on vain jäistä nevaa ja sen pinnalla pieni kerros lunta.
Huomaamatta saavumme Hilman ja Petterin luo Kuuselaan, siellä isä vaihtaa
Ilolle silavaljaat ja kolakärryn kyydissä matka jatkuu maantiellä. Loppumatka
tosin on savista kärrytietä, mutta siitä matkasta ei ole jäänyt muistoja.
Muistan vain pienen mökin, jonka tuvassa äiti kattoi ensimmäisen ateriamme
ohuesta laudasta naulatun pakkauslaatikon päälle. Kun isä myöhemmin oli tehnyt
oikean ristijalkapöydän, hän naulasi laatikon seinälle hyllyksi.
Isä palautti Ilon Rajahoikkaan saman päivän
aikana, siksi hän aterian jälkeen, rautapyörät kolisten ylitti Junganjärven,
jatkaen siitä Kuuselaan ja edelleen Rajahoikkaan. Vaimon ja lasten kanssa ei
isä ollut uskaltanut jäälle, vaan ajoi pidemmän matkan kärrytiellä. Me lapset
jäimme äidin kanssa uuteen kottiin, isä palasi seuraavana päivänä hevosenpalautusreissultaan
ja meille alkoi uudenlainen arki uudessa kodissa.
Talvi oli kylmä, kylmyyttä pahensi puiden,
erityisesti kuivien polttopuiden niukkuus. Isä kulki töissä, kenen metsissä lie
kulkenut. Jostakin hän sai puukuorman silloin tällöin, jos sai kuivia honkia,
ne syttyivät ja paloivat hyvin. Usein puut olivat tuoreita tai puolikuivia, ne
paloivat, jos tulen syttyi kuivemmilla puilla, mutta usein syttyminen oli
taistelun takana. Äiti oppi täyttämään leivinuunin iltaisin puolikuivilla
puilla, uunissa ne yön aikana kuivuivat ja syttyivät aamulla. Eräänä aamuna,
kun tuli paloi, hyppäsi uunista tulen läpi kissa. Se oli oppinut löytämään
lämpimän paikan unelleen. Isä oli tuonut sen, Ranssi-Mikin Rajahoikasta. En
tiedä miksi sillä oli sellainen nimi, ehkä se oli alussa ollut oranssi Mikki
värinsä vuoksi ja erotuksena toisesta Mikki nimisestä kissasta.
Junganperä
muotoutuu
Ennen sotia rakennettuja taloja oli alueella
hajallaan viisi. Susipuro, Vilho Vainikaisen talo sijaitsi kauempana metsän
keskellä, hiukan lähempänä, omalla mäellään oli Tienpää, Väntösten talo.
Honkala nimisessä talossa asuivat Hanna ja Kalle Kokki lapsineen, lähin
naapurimme oli Rauhala, jossa asustivat Väinö Virran leski lapsineen. Meidän
talomme nimi on Karmala, jota nimeä monet ovat ihmetelleet ja arvuutelleet.
Nimen on aikanaan valinnut tilan perustaja Vilho Vainikainen, joka kaverinsa
kanssa on katsonut sen Topeliuksen Maamme- kirjasta tai jostakin muusta
kirjasta. Ainakin Sortavalan maalaiskunnassa on Karmala niminen kylä, mutta
nimen etymologiaa tai merkitystä Suomen kielessä en ole löytänyt.
Karmalan vieressä, rajan takana huojui synkkä
kuusimetsä, mutta puut alkoivat kohta kaatua, kun naapurin miehet hakkasivat
sitä aukeaksi. Keväällä aukealle teki pienen rantasaunan suuri mies, Vilho
Hakonen. Kun sauna valmistui, siihen muuttivat asumaan hänen vaimonsa Eeva ja
kolme lastaan, Seppo, Seija ja Simo. Heistä saimme leikkikavereita moneksi
vuodeksi. Ville rakensi taloa mäen päälle, hän rakensi sen valettujen
pilareiden päälle, koska sementistä oli pulaa. Kun sementtiä alkoi saada, Ville
valoi täyden kivijalan valmiin talon alle.
Hakoset tarvitsivat tiiliä uuden talonsa
savupiippuun ja uuneihin, tiiliä tarvittiin meilläkin, sillä uunimme oli
aikansa elänyt ja huonovetoinen. Ville ja isä rakensivat lähelle tilustemme
rajaa tiiliraanan, jossa ohut hiekka ja savi sekoittuivat keskenään, kun
hevonen kehää kiertäen pyöritti akselia raanan keskellä. Akseliin poratut tapit
sekoittivat aineksia, joita yläkautta nostettiin parisen metriä korkeaan
puulaatikkoon. Samalla kun ainekset sekoittuivat, ne laskeutuivat alaspäin.
Lähellä maan rajaa leikattiin tiiliä massasta, jota tunkeutui suorakaiteen
muotoisesta pienestä aukosta. Pehmeät tiilet eivät vielä kestäneet käsittelyä,
siksi ne aseteltiin lautaiselle alustalle kuivamaan. Kuivuttuaan ne kestivät
nostelun ja asettelun polttouuniksi, kun tiiliä oli valmistettu kahden talon
tarpeiksi, alkoi niiden polttaminen keraamisiksi rakennustiiliksi. Useita
päiviä jatkuneessa poltossa Ville ja isä vartioivat palamista vuoropäivin.
Tiiliuunin sisemmät tiilet paloivat nopeasti punaisiksi, uloimmat vain kuivuivat.
Uuni purettiin ja ladottiin uudelleen niin, että vaaleina säilyneet ulkopinnan
tiilet aseteltiin sisäpuolelle, että nekin palaisivat kauniin punaisiksi ja
koviksi. Kun kaikki tiilet oli hyvin poltettu, oli aika odottaa muuraria
työhönsä.
Taisi olla Kekkonen Haapajärveltä, joka tuli
uunejamme tekemään. Pienen pojan uteliaisuudella seurasin työtä, josta en
paljoa ymmärtänyt. Kaunis uuni tehtiin tupaan, samoin luukullinen hella,
aiemmin siinä oli luukuton avohella. Kakluuni tehtiin kamariinkin, jossa ei
ennen ollut tulisijaa. Erityisenä on mieleeni jäänyt jännitys, kun uuniin
sytytettiin ensimmäinen tuli. Uuni ei vetänyt vaan kaikki savu purkautui
sisälle. Äiti päivitteli huolestuneena, että saatiinko toinen vetämätön uuni.
Huolestuneina siinä katsoimme hokien: ”Ei se vejä, ei se vejä.” Yllättäen savun
suunta vaihtui uunin perän suuntaan ja hokemakin: ”Nyt se vettää, nyt se
vettää.”
Vuosia myöhemmin kuulin selityksen
vetämättömyydelle, Ville Hakonen, raivatessaan viimeisiä tavaroita katolta, oli
pannut leveän laudan tuvan piipun päälle. Kun vetämättömyyttä oli ihmetelty ja
aiottu mennä katolle syytä katsomaan, oli Ville lähtenyt kotiinsa. Mennessään
hän oli kiivennyt katolle ja ottanut laudan pois. Me muut emme silloin
aavistaneet vetämättömyyden syytä, eikä Ville silloin halunnut meille sitä
paljastaa. Olen kyllä kuullut muurareista, jotka muurasivat lasin hormiin. Lasi
esti vetämisen kunnes muurari oli saanut isännältä harjakaispullon. Pullon
saatuaan oli muurari pudottanut kiven hormiin, kivi rikkoi lasin ja uuni alkoi
vetää. Muurari Kekkonen ei sellaista harrastanut, ei ainakaan meillä silloin.
Me muutimme vanhalle pienelle tilalle, Hakoset
raivasivat peltonsa metsään josta puut oli kaadettu ja alettu pois. Kumpikaan
tiloistamme ei kuulunut asutustilallisten joukkoon, ensimmäisiin niistä saimme
tuntuman suunnilleen samaan aikaan. Eräänä päivänä isä kertoi saaneensa palstan
hakattavakseen niin läheltä, että voisi käydä kotona ruokatunnilla. Äiti
innostui ja sanoi lähtevänsä mukaan lasten kanssa. Ainakin puiden kuorintaan,
parkkaamiseen sanoi äiti pystyvänsä. Niin lähdettiin, käveltiin puolisen
kilometriä ja poikettiin naapurin niityn poikki metsään, jossa isä oli
edellisenä päivänä aloittanut puiden kaatamisen. Niitä puita äiti alkoi
kuorimaan, tarvittiin vain puukko tai oksasta vuoltu tikku, jossa kuoren reuna
irrotettiin, niin saattoi vetää kuoren pois suurina lakanoina. Minäkin sain kokeilla
sellaista parkkaamista, tuntuikin mukavalta saada muutamia pöllejä puhtaiksi
kuoren alta, mutta pian väsyin siihen urakkaan.
Isä teki riu’uista ja havuista katoksen, jossa
veljieni kanssa katselimme isän ja äidin työskentelyä vähän matkan päässä.
Eräänä päivänä alkoi kauempaa kuulua kirveen iskua, ennen pitkää siellä kaatui
kuusi, kohta toinen ja kolmaskin. Pääsin isän mukana kuulemaan, kun isä ja puiden
kaataja keskustelivat. Uusi mies, Antti Turunen kertoi hakkaavansa kuusten
juuret poikki, jonka jälkeen puu kaatuu ja irrottaa samalla kannon juurineen.
Niin välttyy kantojen vääntämisen, kun aluetta raivataan pelloksi. Antti
Turunen perheineen oli meille ensimmäinen Karjalan siirtolaisten tuttavuus.
Pian sen jälkeen heille tuli naapureiksi kaksi karjalaisperhettä, Kainulaiset
ja Hyppöset.
Junganjärven asutusalueen kaikki kylmät tilat
oli suunniteltu karjalaisille, mutta Pohjanmaalta, lähinnä Vimpelistä, tulivat
asuttajat ainakin yhtä monelle tilalle. Huolimatta murteiden ja tapojen
eroista, he sopeutuivat yhteiseen elämään melko pian. Muurasjärvellä toimi
paikallinen Karjala-Seura, toiminnan vilkkaudesta en tiedä, toivottavasti joku
muistaa ja kertoo siitäkin. Kerran osuin naapuriin Karjala-seuran pikkujouluun,
ainoa mieleeni jäänyt ohjelmanumero siitä on kanteleen soitto. Yllätys oli,
että soittaja oli Pohjanmaalta muuttanut Antti Koskela. Miten lienevät Anttia
keksineet pyytää, karjalaisiahan pidetään varsinaisina kantelevirtuooseina. Yllättävä
oli Antin kappalevalintakin joulujuhlaan: ”Älä itke äitini.” Ennen
musisointiaan Antti selitti valinnan taustaa, että monet isät on jouduttu
hautaamaan sankarivainajina ja heidän muistolleen hän laulun esittää.
Toinenkin naapurien keskeinen joulumuisto on
jäänyt mieleeni. Vanhempamme olivat sopineet, että menemme lähimpien
naapureiden, Hakosten luokse viettämään aattoiltaa. Ilta oli rattoisa, kun
vanhemmat juttelivat keskenään ja me lapset leikimme lattialla. Isä oli ostanut
ennen joulua Lento nimisen hevosen, ja kesken juttujen hän muisti, että Lentoa
pitää käydä ruokkimassa. Sehän on luonnollista, isä lähti, Eeva, Ville, äiti ja
me lapset jäimme jatkamaan puuhiamme. En muista ennen kuulleenikaan
joulupukista, siksi olikin ihme ja yllätys, kun pukki ilmestyi lahjoineen.
Mitään ihme lahjoja ei pukilla ollut, naapurin lapset saivat väriliset,
ruskealla painetut kuvakirjat. Väri tuntui ihmeeltä, olinhan tottunut harvoissa
kirjoissani vain mustaan painatukseen. Me kolme veljestä saimme hevoset kukin.
Niillä oli oikean hevosen muotoinen pää ja muu muoto, mutta jalkoja vain kaksi,
etujalat olivat yhtenä, samoin takajalat. Varmaan oli tontulta loppunut aika
kesken, kun ei ehtinyt oikeita parijalkoja muotoilla. Saimme myös
pullataikinasta leivotut ja uunissa paistetut pulla-ukot, nautiskellen söimme
niitä pienen palan kerrallaan. Isä viipyi hevosta illastamassa niin kauan, että
pukki ehti lähteä, ja sekös oli pettymys meille lapsille kun isä ei nähnyt
joulupukkia. Kun isä lopulta saapui hevosen ruokinnasta, meillä lapsilla oli
kerrottavana hänelle suuri uutinen: Täällä kävi joulupukki. Ei kai isä muuten
olisi sitä tiennytkään.
Junganperä oli alkanut muotoutua, kylätien kaksihaaraisuus ratkesi, kun Heikki Immonen asettui asumaan
yhtenä ensimmäisistä ja kun katerpillari saapui kylälle irrottamaan kantoja.
Heikki opasti konetta kotinsa suuntaan ja samalla pusketti tielinjan. ”Pitäähän
se taloon tie olla, jos isäntä käy hotellissa juhlimassa, on hänen päästävä
taksilla kotiinsa.” Ehdin olla isän kanssa Heikkiäkin auttamassa, kerran
kulotustuli uhkasi levitä metsiin. Sammutimme tulta hosilla, joissa oli latvaan
jätetty lehti- tai havutupsu ja muu osa karsittu varreksi. Saimme kuin
saimmekin tulen lopulta sammumaan, tulen maalaamista puiden latvoista isä sai
karsia polttopuita, joita hän ajoi pelkällä etureellä meille kotiin. Yhden
kuorman päälle olin nukahtanut, kun heräsin, makasin kuorman alla selälläni
maantien ojassa. Kuorma oli kaatunut, hädissään isä heitteli rankoja sivuun,
kun pyysin: ”Ota isä puita pois minun päältä.”
Immoset asuivat vain muutaman vuoden siinä
kodissaan. Kun he muuttivat pois, asunto odotti jonkin aikaa tyhjänä, kunnes
siihen löytyi tilapäinen asukas. Siinä asuen Aimo Kivinen rakensi asuntosaunan
pienen matkan päähän, kun oma sauna valmistui, perhe muutti siihen. Aimosta ja
perheestään kehkeytyi meille pitkäaikaisia ystäviä ja työkavereita. Eräänä
päivänä Aimo aukaisee kotimme oven tervehtien: ”Immosen isäntä on tullu!”
Äitini siihen hämmästelee: ”Onko se tullu takasin?” – ”Ei kun uus isäntä.” Se
uusi isäntä, Reino Kannonmaa asettui tilalle asumaan ja viljelemään
vuosikausiksi, mutta heidän jälkeensä siihen muutti Eljas Kolehmainen, jonka
moni muistaa vieläkin. Santeri Jonninen asui näiden kahden talon välissä,
ikäeroistamme huolimatta ehdin monet illat istua ja useat jutut tarinoida
heidän keittiössään. Rauhallisella äänellä Santeri kertoi juttuja ja muisteli
Karjalaa, jonka oli joutunut jättämään.
Pohjoisen haaran varteen muuttivat myös
Santeri Jonninen ja Voitto Varis, Antti Koskela asui kahden haaran
välimaastossa, kunnes rakennettiin yhdystie pienten perukoiden ja niiden osien
välille. Toista täsmälleen samanlaista tarinaa yhdyskunnan muodostumisesta tuskin
löytyy Suomesta, mutta samankaltaisia on ollut lukuisia ainakin siellä, minne
on sijoitettu Karjalasta paenneita evakoita tai rintamapalveluksensa
perusteella kylmälle tilalle asutettuja perheitä. Tuskin kukaan ihminen pystyy
laskemaan tai edes aavistamaan sitä hien ja väsymyksen määrää, jota niitä
peltoja raivatessa on vuodatettu. Me lapsetkin jouduimme auttamaan kuokkimisessa
ja kantojen selvittelyssä, silloin tuskailimme työn raskautta, mutta aika on
kullannut niitäkin muistoja.
Kalervo Kantola
Julkaistu Pihtiputaan Joulu 2014
Julkaistu Pihtiputaan Joulu 2014
Kommentit
Lähetä kommentti