Tähti hevonen lähti
Loppukesän 1959 aikana olimme
siirtäneet saunan lähemmäksi rantaa, Vesalaisen Matti pyysi ja sai Osuuskauppa
Suomenselän Muurasjärven myymälästä käytetyn, löylyluukullisen kiukaan kuoren,
jonka toin hevosella pihaamme. Olimme pyytäneet Mattia tekemään uuden kiukaan,
mutta kun kaupasta ei löytynyt tarvittavaa mustaa peltiä, ja Matti näki
liiterin nurkassa valmiin peltikuoren, ja hän sai sillä ratkaistuksi
kiuastarpeemme. Pyysimme Mattia muuraamaan saunamme muuraukset, mutta Matti
sanoi, ettei ole sitä taitoa opetellut ja niin Niilo Tanner, Reunalan Niilo
hoiti sen homman, vaikka vähättelikin muurarin taitojaan.
Niilon
viimeistellessä muuraukseen liittyviä töitään, poltin ensimmäisen kolmesta,
tähän mennessä polttamastani savukkeesta. Niilo katsoi tuskaani kipeästä
hampaasta, tarjosi ohuen pillilupin, klubi 77 savukkeen, käski istua tukevasti
lavihtalle, polttaa tupakka syvään henkeen vetäen. Tein käsketyn
mukaisena, maailma musteni ja pyöri hetkeksi, mutta särky alkoi ensin turtua,
mutta bakteerien saatua kuolettavan annoksen nikotiinia, tulehdus laskeutui
vähitellen ja särky katosi monen kuukauden ajaksi.
Olimme
muutaman kerran kylpeneet saunan siirron jälkeen, pyhäinpäivän jälkeen,
marraskuun alussa, vein saunaan tahkon ja siellä lämpimässä tahkosin
kirveitä,
tarkoituksena hakata halkoja ja karsia rankoja metsästä. Muutamia
kertoja
sainkin metsässä käydyksi, mutta äiti oli sitä mieltä, että taloudessa
tarvitaan rahaakin. Junganperälle oli aikomus rakentaa tie, joka
yhdistäisi
erilliset Uusiperän, Junganjärven ja Partalanmäen tiet. Äiti hakeutui
suunnitellun tien mestarin puheille ja kysyi työtä minulle, jota mestari
lupasi. Aivan heti työ ei alkanut, vaan vasta sitten kun kaivinkone
ehtii
edelliseltä työmaaltaan. Siinä meille jäikin useita päiviä aikaa
polttopuiden
hankintaan. Heiniäkin ajoin, samoin sontaa kasaan seuraavan kesän
perunamaalle.
Lopuksi ajoin suolta rahkaturvetta lantakasan päälle. Ne olivatkin
vanhan
hevosemme Tähden viimeiset ajot. Vein sen talliin, panin syömään
kauroja,
leipää ja apetta, vettäkin se sai halunsa mukaan juoda. Lopulta saapui
Karjakunnan auto, vei pois pitkäaikaisen hevosemme. Niin oli täytetty
isän
vimpeliläiselle Tähden edelliselle omistajalle antama lupaus, että kun
aikanaan
luopuu siitä, ei myy sitä kylille kiertohevoseksi vaan myy sen
teurastamoon.
Kun
olin tointunut pahimmasta hevosen ikävästä, toi Kivelän Erkki kalkkisäkkejä
samana iltana. Niiden vientiin pelloille olisi hevosta tarvittu, mutta sitä ei
enää ollut. Purimme säkit pellon reunalle, josta myöhemmin kannoin niitä säkin
kerrallaan saralle ja hajottelin lapiolla, vaikka enimmät säkit veimme Kivisen
hevosella. Kun Erkki oli lähtenyt pois, purin niiltä viimeisen Tähden vetämän
puukuorman, vedin itse kärryt järven rantaan ja pesin ne siellä. Myöhemmin
illalla Kivisen Juhani haki kärryt heille myllymatkaa varten.
Seuraavana aamuna varhain menin Kiviselle,
lähdimme Juhanin kanssa myllyyn aamulla vähän yli kuuden. Vain Kivisen jyviä
käytimme, en muista miksi lähdin mukaan, kenties kokeneena ja ennen myllyssä
käyneenä oppaaksi ja kaveriksi. Varhemmin olisi pitänyt lähteä, myllyllä oli
paljon hevosia ja paljon jauhettavia jyviä. Koko päivän saimme vuoroa odottaa,
vasta illan pimennyttyä pääsimme kotimatkalle. Silloin piti Kiviseltä ajaa
Lehtoperän kautta Reisjärvelle, niin jäin kyydistä Syvälahden pellon kulmalla
teiden risteyksessä, kävelin kotiin jossa olin hiukan ennen yhdeksää. Toista
kellon ympärystä oli siis sillä matkalla vierähtänyt.
Kalkkisäkkejä ajoin Kivisen hevosella lähinnä
uudismaalle, jonne niitä enimmin tarvittiin, mutta myös Rauhalan suuntaan,
pitkien sarkojen alapäähän muistan kalkkia levittäneeni. Illalla kävin
kysymässä tietyön mestarilta työhön pääsyä, hän vastasi että, Joo, mutta ei työ
ole vielä alkanut. Seuraavana aamuna kävi äiti samalla asialle, mestari oli
kysynyt ikääni ja sen kuultuaan vastannut, että tulkoot puolen päivän aikana.
Menin sitten kello 11,00 ja kerroin mestari Myllymäelle asian ja, että äitini
oli asiasta myös puhunut. Hän vastasi, että ruokatunnin jälkeen aloitetaan.
Tielle kuokkimaan
Perjantaina menin kahdentoista aikaan Kivisen luokse, jossa muutamat pojat
irvailivat minulle, että, Hei, tulehan töihin. Mahdollisesti olivat itse
turhaan yrittäneet saada työpaikkaa, ja toivottivat minulle yhtä turhaa
yritystä. Saattoi poikien naama venähtää hämmästyksestä, kun kävelin
työnjohtajaa vastaan, otin häneltä työvälineet ja aloitin kuokkimisen Teräsmies
merkkisen heittokauha kaivinkoneen jäljessä. Se kaivinkone oli järeähkö, jossa
kauha liikkui kahden vaijerin päässä, niillä vaijereilla ohjattiin kauhan
liikkeitä. Eino Ihalainen ajoi kaivinkonetta, kun hän halusi ottaa maata
mahdollisimman kaukaa, hän ohjasi kauhan vaijereilla aivan koneeseen kiinni.
Toisella vaijerilla kauhaa ilmassa pitäen hän antoi etäisyysvaijerilla kauhalle
kovan alkuvauhdin, päästi sitten molemmat vaijerit vapaalle, niin kauha saattoi
lentää 20, jopa 30 metrin päähän koneesta, joskus kauemmaksikin. Raskaan kauhan
joskus yllättävien lentojen vuoksi ei ollut varaa mennä liian lähelle konetta,
vaan piti pysytellä reilulla varoetäisyydellä.
Kun kauha oli heitetty kauas, alkoi
rauhallinen veto kohti konetta. Korkeusvaijerilla ajaja sääti kauhan asentoa
yleensä niin, että piikkiterä kuori maasta kerroksen samalla, kun
etäisyysvaijerilla vedettiin kauhaa konetta kohti. Pehmeästä maasta sai sillä
tavoin mukavan kerroksen, mutta kivet ja kannot saattoivat aiheuttaa
ongelmia, koska niiden alle piti kaivaa kuoppa, jonka kautta esteen saattoi
irrottaa. Suuremmille kiville sekään ei auttanut, vaan joskus tarvittiin
porakonetta ja dynamiittia räjäyttämiseen. Heittokauhalla Eino kaivoi ojat tien
molemmin puolin ja nosti maan ojista tien rungolle. Aivan tasaista jälkeä
koneella ei ojiin saanut, mutta aika on niitä tasoitellut moneen kertaan. Tien
runkoa hän tasoitteli kauhalla, joka kulki vaijereiden varassa hontelosti, eikä
aivan tasaista jälkeä saanut. Niiden jääneiden, pienempien epätasaisuuksien
korjaaminen oli minun ja kaverikseni tulleen Kivisen Aimon tehtävänä.
Työkaluina meillä olivat tavalliset, vanhanaikaiset suokuokat, taisi olla myös
rautakanki ja lapio, mutta niillä ei ollut paljoa käyttöä, kuokalla pärjäsi hyvin.
Kuljetusauto oli tuonut kaivinkoneen Kivisen
luokse, siltä haaralta alkoi tien kaivaminen alas loivaa mäkeä, Turusten talon
suuntaan. Lauantaina oli lyhempi työpäivä, tosin vain parisen tuntia lyhempi,
työpäivä kuitenkin. Silloin tunnettiin vapaa lauantai vain
työntekijäjärjestöjen vaatimuksena ja työnantajien kauhuna. Ruokatunnilla kävin
kotona syömässä, en muista oliko lauantain ruokatunti vain puolen tunnin
mittainen. Tauon jälkeen jatkui tien teko hetken, mutta ennen kotiin lähtöä
autoimme kaivinkoneen telojen puhdistamisessa. Kotona olin sitten hiukan ennen
kahta.
Kanavan ylitys ja mäelle nousu
Maanantaina antoivat ensimmäisen tilin, ja lähettivät Aimon kotiin
iltapäivän kahvitauolta. Oli tarkoitus tehdä työtä kahdessa vuorossa ja Aimo
siirtyisi iltavuoroon. Maanantain iltatuuri oli edennyt melko pitkälle, eikä
Aimo suostunut siinä, "yötuurissa" jatkamaan, vaan tuli tiistaina
taas päivävuoroon kanssani. Kone olisi mennyt tiistaina yli kanavasta, mutta
telat eivät pitäneet sillalla. Teloihin piti lisätä piikkejä ja se jäi
iltatuurin aikana tehtäväksi. Keskiviikkona kuokimme tietä tasaiseksi kanavan
takana ja illan lähestyessä kone alkoi kiivetä ylös Niemen mäkeä niin, että
iltatuuri oli päässyt ohi Niemen talosta. Se oli Niemen Arvo, joka kertoi
tarinaa Partalan tiestä, johon uuden tien rakentaminen liittyi. Hän sanoi, että
on oikeastaan hänen yksityistä tietään Kivilahden rajalta alkaen. Insinööripiiri
oli rakentanut Partalan tien siihen rajalle, ja hän oli itse jatkanut kuten
ainakin, pihatienään. Siihen pihatien päähän uuden tien rakentaminen loppui,
samalla Arvon tekemä yksityinen tie siirtyi yhteiseksi ja alkuvuosiksi
insinööripiirin vastuulle.
Keskiviikon iltapäivän olin yksin tasomassa, samoin koko torstain,
vaikka oli siinä rasvari kaverinani ajoittain. Perjantaina oli vuorossa Niemen
mäen leikkaus ja maan ajo suolle täytemaaksi. Teräsmies leikkasi mäen harjalta
kuorma-auton kyytiin ja auto kippasi kuormat alasuolle. Apunani tasoittamassa
olivat Kainulaisen Erkki, Turusen Martti ja ajoittain rasvarikin. Turusen
traktorikin oli tasoittamassa tietä levyn avulla. Iltavuoron aikana leikkasivat
koko mäen ja ajoivat kovaa maata koko suon alueelle, kanavalle asti. Kotona
kannoin heiniä koko illan, lopuksi kävin saunassa, jouduin olemaan loppuajan
pimeässä, kun lampusta loppui öljy.
Seuraavana
maanantaina olin panemassa laakonkeja traktorin kyytiin, välillä keräsin kiviä
mäen alla sekä Turusen ja Kivisen välillä. Laakonkeja, pölkyistä koottuja
levyjä, tarvittiin kaivinkoneen alle pehmeillä paikoilla, ja Viitalan mäen alle
oli tulossa sellainen. Viitalan isäntä ei ollut tyytyväinen tien linjaukseen
omalla maallaan, ja kävi useita kertoja puhumassa siitä mestarille ja
työnjohtajalle. Hän esitti tien tekemistä pihansa ohi ja mäen kivistä lakea
noudattaen maansa kautta, samalla kerta toisensa jälkeen sanoen, että koko tila
menee pilalle, kun se halkaistaan parhaan peltomaan kohdalta. Tien suunta oli aikanaan
määritelty asianmukaisissa toimituksissa, eikä työtä valvovilla johtajilla
ollut edes oikeutta sitä muuttaa. Niin alkoivat puut kaatua tielinjalta
Kiviseltä Uudenperän suuntaan, kun hakkuumies aukaisi siihen linjaa tielle. Kun
tie oli tehty Niemen luokse ja Niemen mäki leikattu, siirtyi Teräsmies Kivisen
luokse ja alkoi tehdä sinne tietä. Siltä mäeltä nousu kiviä kerättäväksemme
enemmänkin.
Siinä oli
myös puiden juuria ja kannon kappaleita kerättäväksi, kun illemmalla tuli
traktori tasoittamaan tien pohjaa. Torstaina, perjantaina ja lauantaina olin
vielä tietyössä. Kivisen ja Koskelan välille kaivoimme ojaa, lapioimme saven
hevosen rekeen, jolla Aimo ajoi sen suolleen. Entisen tien kohta piti
räjäyttää, vasta sen jälkeen siihen pystyi lapioilla ja kangilla. Lopuksi
tasoitimme hiekkaa, jota auto ajoi uudelle tielle. Leppäsen luokse oli tuotu
pienempi kaivinkone, Teräsmies sekin, ja se alkoi tehdä tietä siitä isompaa
konetta kohti. Jouduin sinne perjantain aamupäiväksi, tasomaan sen pienemän
heittokauhakoneen jälkiä. Sinne, tietä polkemaan tulleen traktorin mukana,
kävelin Viitalan leikkaukselle ja pyöräilin kotiin ruokatunnin ajaksi.
Iltapäivällä keräsin ampukiviä Viitalanmäeltä ja tasasin tien pohjaa Umpilammin
luota Kukka-ahon ja Viitalan rajan paikkeille, mukana olivat myös Kainulaisen
Erkki ja Honkalan Kaarlo. Lauantaina oli melko paljon miehiä Leppäsen luona
kiviä keräämässä. Illalla käskivät viedä työkalut varastoon, vähensivät väkeä
ja työ loppui osaltani.
Välillä kotitöitä
Oli taas aikaa tehdä kotitöitä
vähän enemmän, hoidin lehmiä, jonkun kerran lypsinkin, nuohosin rehukeittimen,
kävin irrottamassa hevosen ja lehmien tapit Louhulan Syvälahden pellolta, missä
ne olivat viimeksi olleet köydessä. Kävin Turusella hakemassa viimeisen tilini
tietyöstä, kuuntelin radiota ja luin kirjoja sekä lehtiä. Viilasin sahan siltä
varalta, että jostakin löytyisi sille työtä. Ainakin omassa metsässä sellaista
löytyi, hakkasin siellä halkoja pystypuista ja yhdestä rankakasasta. Kaadoin ja
karsin heinäseiväspuita kesällä tehdyn lehtikerppukasan ympäriltä. Kotona
kunnostin kellaria, tein ja kiinnitin puisia ripoja eri oviin. Olin valmistanut
itselleni puiset luistimet, niihin sahan terästä luisto-osat, naruista
kiinnitysnyörit, jotka pujottelin kaivettuihin ja polttamalla viimeistelemiini
reikiin. Sunnuntaina kävin niitä kokeilemassa, mutta en osannut entiseen
tapaan, jalat taipuivat nilkoista poikittain, joten piti jättää kokeilu
sikseen. En tiedä, olivatko luistimet liian korkeat, muuten väärin muotoillut,
vai oliko ongelmana luistelija, joka oli taidon unohtanut. Sen koommin en ole
luistimille noussut ja taitaa jäädä nousemattakin.
Meillä oli
Rauhanyhdistyksen ompeluilta marraskuun lopulla, ja seurat joulukuun viidennen
päivän iltana, puhujana ainakin Kalle Niemi. Seuroja oli silloin myös ainakin
Hautakankaalla,
Kävin
sunnuntaina Leholla, otin selvää huhusta, että heidän metsässään olisi alkanut
hakkuu. Kuulin että työnjohtajana toimii joku Ross Reisjärveltä, metsä on jo
palstoitettu ja palstoja on annettu miehille. Maanantaina kävin Tossavalassa,
kun olin kuullut halkojen hakkuusta heidän metsässään, mutta halot oli jo
melkein hakattu. Kannoin sitten heiniä kotona navettalatoon, tein jotakin muuta
pientä puuhaa kotona. Tiistain aamuna äiti lähti kirkolle, muiden toimien
ohella hän kävi ilmoittamassa minut työttömyyskortistoon. Mitään
työvoimatoimistoja ei silloin ollut maaseudulla, valittu asiamies hoiti
kortistoa ja otti vastaan kortistoon ilmoittautumisia. Asiamieheksi oli silloin
valittu palopäällikkö Olavi Tähtinen, joka hoiti asiamiehen tehtävää
sivutoimisesti. Hänelle ilmoittautuivat kortistoon haluavat, ja hän toimitti
hakemukset kerran viikossa, lauantaisin kokoontuneelle työllisyyslautakunnalle.
Odotimme siis ratkaisua tulevaksi seuraavan viikon alussa.
Sitten
kuulin tiedon, että oli tullut väärinkäsitys, hakemus työttömyyskortistoon oli
tehty liian myöhään, en täyttäisi omavastuuaikaa, siksi hakemus käsiteltäisiin
vasta viikkoa myöhemmin. Katsoin kesällä alkamaani kaivon teosta rannalla,
tyhjensin siitä veden ja hakkasin jään. Toivoin maan jäätymisen jälkeen kaivun
onnistuvan, kun reunat eivät valuisi kaivetun kaivon pohjalle. Maanantaina en
päässyt sen pidemmälle, kun kaivannon pohjalla vallitsi vetinen velli. Äiti kävi
kaupoissa, toi Untisperällä sijainneesta Helenin kaupasta housuja ja muita
vaatteita, sekä uudet kengät Muurasjärveltä, kun oli saanut postista
työmääräyksen. Kotimatkalla oli äiti hakenut postin ja sieltä oli tullut
ilmoitus työttömyyskortistoon hyväksymisestä ja työmääräys nelostielle,
Ilosjoen tukikohtaan. Kesällä aloittamani kaivon jatkoaikeet loppuivat siihen
melkein yllättäen.
Lähtökiireitä tuli erikoisesti äidilleni,
kaupoista hän oli jo ostanut työvaatteita ja kumikengät. Puolentoista
vuorokauden aikana äiti kutoi kahdet lapaset, sukkiin kantapäät ja kärjet,
pessyt villatakin, leiponut ja ties mitä kaikkea. Itse keskityin eläinten
hoitoon, kannoin vettä ja lämmitin rehukeittimessä. Kiviseltä lainasin hevosen,
toin sieltä olkia tullessani ja paluumatkalle vein jyviä Hyppöselle
jauhettavaksi. Vain yhden heinäkuorman ehdin hakea peltoladosta, kantaen olisin
ehtinyt enemmän. Tiistai meni valmisteluihin, keskiviikkona menin Siloman ja
Hirven autoissa Ilosjoelle, TVH:n parakeille, jotka sijaitsivat siinä, mistä
erkanee Ilosjoen tie nykyisestä nelostiestä, tiestä jota silloin rakensimme.
Ilmoittauduin toimistossa, jonne vein työkortin ja verokirjan. Työkortti oli
todistus työttömyydestä ja osoitus työpisteeseen.
Varustevarastosta otin ja kuittasin
vuodevaatteet ja työkalut, kunnostin vuoteen minulle osoitettuun, suureen
miehistöparakkiin, jossa oli kymmeniä kerrossänkyjä rivissä. Toimistolla
neuvoivat etsimään rakennusmestari Korpea, joka puolestaan opasti hakeutumaan
työnjohtaja Karjalahden työryhmään. Työpiste löytyi parakilta noin kahden
kilometrin päästä Viitasaaren suunnasta. Siellä olivat joutuneet kaivamaan auki
rumpumontun, ja olivat mennessäni irrottamassa renkaita. Syytä valmiin rumpun
avaamiseen en oikein ymmärtänyt, mahdollisesti renkaat olivat menneet siinä
ristiin, asennettiinhan samat renkaat uudelleen. Aivan yksinkertaista se ei
ollut, sillä mäeltä purosta siihen valui melkoisesti vettä, joka peitti
renkaita varten valetun anturan. Öisin vesi jäätyi, seuraavana päivänä piti jää
hakata kappaleiksi ja heitellä sivuun. Siinä meni aikaa päivä, kun antura oli
saatu paljaaksi, loppui työpäivä ja lähdimme parakille. Montulle jäi
sammakkopumppu pyörimään bensiinimoottorilla, vieressä asunut mies hoiti ja
valvoi pumppua. Siitä huolimatta pumppu pysähtyi aamuyön aikana, montun pohja
täyttyi vedellä joka jäätyi siihen. Aamulla piti jään hakkaaminen ja muut
puuhat alkaa alusta, kunnes ne päivän aikana saatiin järjestykseen, mutta taas
jäätyivät aamuyön aikana. Niin tapahtui muutaman kerran vielä seuraavalla
viikollakin muutaman kerran, vaikka sen viikon perjantaina iltapäivällä ehdimme
raivaamaan montun etureunasta kiviä ja muita esteitä hiekka-autojen tieltä
pois.
Sillä montulla kertoi siinä vieressä asunut
mies uutisen, osoittaen etelän suunnassa korkeaa mäkeä hän kertoi, että tuonne
on tulossa joskus ULA -asema. Silloin Yleisradio rakensi kiireellä uutta
radioasemaverkostoa, joka oli aloitettu etelämpää. Muutaman vuoden kuluttua
siellä olikin Pihtiputaan radiomasto ja lähetin, vielä myöhemmin
televisioaseman laitteet.
Minun piti päästä kotiin
Haapajärvelle lähteneessä kuljetusautossa, jota en kuitenkaan löytänyt
parakkien pihasta. Sitä autoa en löytänyt, nutta sitä odottaen jättäydyin
linja-autosta. Onneksi pääsin lyhyen matkan kuljetuskoppiautossa Pihtiputaalle,
jossa ehdin Hirven autoon ja kotiin. Silloin oli päättynyt toinen työviikkoni
Tässä
vaiheessa voisin kertoa erään muiston siltä ajalta. Äiti oli isän kuoleman
jälkeen saanut kunnan sosiaalilautakunnalta avustusta 50 markkaa kuukaudessa.
Silloin ruisjauhosäkki maksoi kaupoissa 45 markkaa, ja sen äiti osti
kuukausittain. Viisi markkaa siis jäi muihin kuluihin pienen mahdollisen
maitotilin ja lapsilisien lisäksi. Kun olin päässyt vieraan tietöihin,
sosiaalilautakunta katsoi, että perheellä on elättäjä, ja lopetti avustuksen
maksamisen. Kovin korkealle arvostivat sen avuttoman nuorukaisen, joka yritti
silloin opetella elämisen aakkosia. Nyt kymmeniä vuosia myöhemmin asia tuntuu
vähintään ihmeelliseltä, mutta olivat silloin paljon nykyistä niukempia myös
kunnan kannalta. Sitä paitsi, vaikka työttömyystöiden palkkataso oli
ajankohtaan nähden vaatimaton, se oli sentään enemmän kuin kunnan meille
osoittama avustus. Ensimmäiset tilini vein äidille kokonaan, siitä äiti antoi
takaisin sen verran, kuin oletti minun tarvitsevan elantoon vieraassa kylässä.
Ainakin kerran oli tilipussissa sellainen seteli, 5000 silloista markkaa, että
jouduin naapuriin vaihtamaan sitä pienemmiksi, kun pankkiinkaan ei päässyt sen
ollessa suljettuna. Keväämmällä aloin antaa äidille sopivaksi katsomani pyöreän
summan, kun pidin itselleni pienemmän osan palkasta.
Joulun
edellä tuli miehiä paljon lisää, sellaista miesten tuloa ja lähtemistä siellä
oli, kun eri kuntien työvoimatoimikunnat lähettivät miehiä ja välillä
siirtelivät heitä toisille työmaille sen mukaan, kuin toimikunnille oli
kohteita osoitettu. Kun miehiä tuli runsaasti päivän tai parin aikana, alkoivat
suuretkin parakit vaikuttaa ahtailta, erityisesti se näkyi Tervahoviksi
nimetyssä suuressa parakissa, jota ei oltu osastoitu, vaan kaikki miehet
asuivat samassa suuressa huoneessa, missä kerrosvuoteiden määrä taisi
lähennellä sataa. Muut kaksi parakkia olivat pienempiä, ja ne oli jaettu
muistaakseni neljään osastoon, joilla oli kullakin omat sisäänkäyntinsä. Oli
työvoimassa muutamia naisiakin, osa heistä työskenteli siivoojina parakeilla ja
toimistoissa, osa oli voitu osoittaa ylösottajaksi montuille ja ajokohteisiin,
joihin autot ajoivat minne mitäkin maalajia, täytemaata, joskus kiviä tai
hiekkaakin. Ilosjoen koululla kävin seuramassa kylän koululaisten kuusijuhlaa.
Rumpumontulla jatkoi keinottelu veden, jään ja rumpurenkaiden kanssa
pitkälle tammikuun puolelle. Kuukauden puolessa välissä sovitimme renkaita
veden, jään ja hyyhmän sekaan. Tarkoitukseen saimme kaksi kolmijalkaa,
jollaisia olin oppinut raanaksi nimittämään. Siellä ne olivat lujasta raudasta
tehtyjä, eivät puisia kuten Muurasjärven miehillä. Toisen kolmijalan pystytimme
montun reunalle, sen avulla laskettiin penkalta rengas kerrallaan monttuun,
sillä vapaasti laskettuna olisi vauhti saattanut nousta kovaksi,
äkkipysähdyksessä rengas särkyä tai mies olisi saattanut jäädä vauhdikkaan
renkaan alle kohtalokkain seurauksin. Toisen kolmijalan raahasimme rumpumontun
pohjalle, sen avulla vedimme renkaan kerrallaan kiinni aloitettuun
rengasjonoon. Ensimmäisenä päivänä saimme monttuun kolme rengasta, eikä
niitäkään lopullisesti paikalleen.
Kolmena
jouluviikon päivänä jouduin hiekkamontulle, toimin penkkamiehenä, hienonsin
kameja, jäätyneitä hiekkamöhkäleitä. Jäiseen hiekkapenkkaan hakkasin
rautakangilla reikiä ampumista varten, kunnes keskeyttivät hiekan ajon autojen
vähyyden vuoksi. Jälleen jouduin samalle rumpumontulle, jossa olin enimmän nelostieaikani
touhunnut. Lapioimme autojen tuomaa hiekkaa rumpurenkaitten päälle, että ne
jäisivät rauhassa paikalleen. Lopulta haimme varastolta kangit ja hakkasimme
ampureikiä maapakkaan, että sen voi ampua hajalle ja työntää katerpillarilla
monttuun. Illan tultua hakivat miehet autolla parakille, josta pääsin erään
veteliläisen autossa Jungan tien risteykseen, josta kävelin kotiin.
Loppukesän 1959 aikana olimme
siirtäneet saunan lähemmäksi rantaa, Vesalaisen Matti pyysi ja sai Osuuskauppa
Suomenselän Muurasjärven myymälästä käytetyn, löylyluukullisen kiukaan kuoren,
jonka toin hevosella pihaamme. Olimme pyytäneet Mattia tekemään uuden kiukaan,
mutta kun kaupasta ei löytynyt tarvittavaa mustaa peltiä, ja Matti näki
liiterin nurkassa valmiin peltikuoren, ja hän sai sillä ratkaistuksi
kiuastarpeemme. Pyysimme Mattia muuraamaan saunamme muuraukset, mutta Matti
sanoi, ettei ole sitä taitoa opetellut ja niin Niilo Tanner, Reunalan Niilo
hoiti sen homman, vaikka vähättelikin muurarin taitojaan.
Niilon
viimeistellessä muuraukseen liittyviä töitään, poltin ensimmäisen kolmesta,
tähän mennessä polttamastani savukkeesta. Niilo katsoi tuskaani kipeästä
hampaasta, tarjosi ohuen pillilupin, klubi 77 savukkeen, käski istua tukevasti
lavihtalle, polttaa tupakka syvään henkeen vetäen. Tein käsketyn
mukaisena, maailma musteni ja pyöri hetkeksi, mutta särky alkoi ensin turtua,
mutta bakteerien saatua kuolettavan annoksen nikotiinia, tulehdus laskeutui
vähitellen ja särky katosi monen kuukauden ajaksi.
Olimme
muutaman kerran kylpeneet saunan siirron jälkeen, pyhäinpäivän jälkeen,
marraskuun alussa, vein saunaan tahkon ja siellä lämpimässä tahkosin
kirveitä,
tarkoituksena hakata halkoja ja karsia rankoja metsästä. Muutamia
kertoja
sainkin metsässä käydyksi, mutta äiti oli sitä mieltä, että taloudessa
tarvitaan rahaakin. Junganperälle oli aikomus rakentaa tie, joka
yhdistäisi
erilliset Uusiperän, Junganjärven ja Partalanmäen tiet. Äiti hakeutui tien mestarin puheille ja kysyi työtä minulle, jota mestari
lupasi. Aivan heti työ ei alkanut, vaan vasta sitten kun kaivinkone
ehtii
edelliseltä työmaaltaan. Siinä meille jäikin useita päiviä aikaa
polttopuiden
hankintaan. Heiniäkin ajoin, samoin sontaa kasaan seuraavan kesän
perunamaalle.
Lopuksi ajoin suolta rahkaturvetta lantakasan päälle. Ne olivatkin
vanhan
hevosemme Tähden viimeiset ajot. Vein sen talliin, panin syömään
kauroja,
leipää ja apetta, vettäkin se sai halunsa mukaan juoda. Lopulta saapui
Karjakunnan auto, vei pois pitkäaikaisen hevosemme. Niin oli täytetty
isän
vimpeliläiselle Tähden edelliselle omistajalle antama lupaus, että kun
aikanaan
luopuu siitä, ei myy sitä kylille kiertohevoseksi vaan myy sen
teurastamoon.
Kun
olin tointunut pahimmasta hevosen ikävästä, toi Kivelän Erkki kalkkisäkkejä
samana iltana. Niiden vientiin pelloille olisi hevosta tarvittu, mutta sitä ei
enää ollut. Purimme säkit pellon reunalle, josta myöhemmin kannoin niitä säkin
kerrallaan saralle ja hajottelin lapiolla, vaikka enimmät säkit veimme Kivisen
hevosella. Kun Erkki oli lähtenyt pois, purin niiltä viimeisen Tähden vetämän
puukuorman, vedin itse kärryt järven rantaan ja pesin ne siellä. Myöhemmin
illalla Kivisen Juhani haki kärryt heille myllymatkaa varten.
Seuraavana aamuna varhain menin Kiviselle,
lähdimme Juhanin kanssa myllyyn aamulla vähän yli kuuden. Vain Kivisen jyviä
käytimme, en muista miksi lähdin mukaan, kenties kokeneena ja ennen myllyssä
käyneenä oppaaksi ja kaveriksi. Varhemmin olisi pitänyt lähteä, myllyllä oli
paljon hevosia ja paljon jauhettavia jyviä. Koko päivän saimme vuoroa odottaa,
vasta illan pimennyttyä pääsimme kotimatkalle. Silloin piti Kiviseltä ajaa
Lehtoperän kautta Reisjärvelle, niin jäin kyydistä Syvälahden pellon kulmalla
teiden risteyksessä, kävelin kotiin jossa olin hiukan ennen yhdeksää. Toista
kellon ympärystä oli siis sillä matkalla vierähtänyt.
Kalkkisäkkejä ajoin Kivisen hevosella lähinnä
uudismaalle, jonne niitä enimmin tarvittiin, mutta myös Rauhalan suuntaan,
pitkien sarkojen alapäähän muistan kalkkia levittäneeni. Illalla kävin
kysymässä tietyön mestarilta työhön pääsyä, hän vastasi että, Joo, mutta ei työ
ole vielä alkanut. Seuraavana aamuna kävi äiti samalla asialle, mestari oli
kysynyt ikääni ja sen kuultuaan vastannut, että tulkoot puolen päivän aikana.
Menin sitten kello 11,00 ja kerroin mestari Myllymäelle asian ja, että äitini
oli asiasta myös puhunut. Hän vastasi, että ruokatunnin jälkeen aloitetaan.
Tielle kuokkimaan
Perjantaina menin kahdentoista aikaan Kivisen luokse, jossa muutamat pojat
irvailivat minulle, että, Hei, tulehan töihin. Mahdollisesti olivat itse
turhaan yrittäneet saada työpaikkaa, ja toivottivat minulle yhtä turhaa
yritystä. Saattoi poikien naama venähtää hämmästyksestä, kun kävelin
työnjohtajaa vastaan, otin häneltä työvälineet ja aloitin kuokkimisen Teräsmies
merkkisen heittokauha kaivinkoneen jäljessä. Se kaivinkone oli järeähkö, jossa
kauha liikkui kahden vaijerin päässä, niillä vaijereilla ohjattiin kauhan
liikkeitä. Eino Ihalainen ajoi kaivinkonetta, kun hän halusi ottaa maata
mahdollisimman kaukaa, hän ohjasi kauhan vaijereilla aivan koneeseen kiinni.
Toisella vaijerilla kauhaa ilmassa pitäen hän antoi etäisyysvaijerilla kauhalle
kovan alkuvauhdin, päästi sitten molemmat vaijerit vapaalle, niin kauha saattoi
lentää 20, jopa 30 metrin päähän koneesta, joskus kauemmaksikin. Raskaan kauhan
joskus yllättävien lentojen vuoksi ei ollut varaa mennä liian lähelle konetta,
vaan piti pysytellä reilulla varoetäisyydellä.
Kun kauha oli heitetty kauas, alkoi
rauhallinen veto kohti konetta. Korkeusvaijerilla ajaja sääti kauhan asentoa
yleensä niin, että piikkiterä kuori maasta kerroksen samalla, kun
etäisyysvaijerilla vedettiin kauhaa konetta kohti. Pehmeästä maasta sai sillä
tavoin mukavan kerroksen, mutta kivet ja kannot saattoivat aiheuttaa
ongelmia, koska niiden alle piti kaivaa kuoppa, jonka kautta esteen saattoi
irrottaa. Suuremmille kiville sekään ei auttanut, vaan joskus tarvittiin
porakonetta ja dynamiittia räjäyttämiseen. Heittokauhalla Eino kaivoi ojat tien
molemmin puolin ja nosti maan ojista tien rungolle. Aivan tasaista jälkeä
koneella ei ojiin saanut, mutta aika on niitä tasoitellut moneen kertaan. Tien
runkoa hän tasoitteli kauhalla, joka kulki vaijereiden varassa hontelosti, eikä
aivan tasaista jälkeä saanut. Niiden jääneiden, pienempien epätasaisuuksien
korjaaminen oli minun ja kaverikseni tulleen Kivisen Aimon tehtävänä.
Työkaluina meillä olivat tavalliset, vanhanaikaiset suokuokat, taisi olla myös
rautakanki ja lapio, mutta niillä ei ollut paljoa käyttöä, kuokalla pärjäsi hyvin.
Kuljetusauto oli tuonut kaivinkoneen Kivisen
luokse, siltä haaralta alkoi tien kaivaminen alas loivaa mäkeä, Turusten talon
suuntaan. Lauantaina oli lyhempi työpäivä, tosin vain parisen tuntia lyhempi,
työpäivä kuitenkin. Silloin tunnettiin vapaa lauantai vain
työntekijäjärjestöjen vaatimuksena ja työnantajien kauhuna. Ruokatunnilla kävin
kotona syömässä, en muista oliko lauantain ruokatunti vain puolen tunnin
mittainen. Tauon jälkeen jatkui tien teko hetken, mutta ennen kotiin lähtöä
autoimme kaivinkoneen telojen puhdistamisessa. Kotona olin sitten hiukan ennen
kahta.
Seuraavan viikon maanantaina työ oli edennyt
Koskelan talon ohi, tiistaina lähestyi jo Turusen taloa. Koskelan pihan läpi
oli ollut kevyesti rakennettu tie, josta maitojen kuljetusauto pääsi kahden
Junganjärventien haaralta toiselle. Koskelan ja Turusen rajalle oli tehty rumpu
puista, vuosien aikana se oli lahonnut ja painunut kasaan. Sellaisena se
muodosti esteen veden kululle, ja vaikeutti uuden tien rakentamista.
Kaivinkone sen kävi hajottamassa, keräsimme kasaan vanhan sillan puut,
rakensimme pyöreistä niskapuista ja lankuista uuden sillan tilalle. Sen jälkeen
valui vesi uuden tien linjalta niin, että saattoi jatkaa tien rakentamista
uudelle linjalle. Aimo lähti auton mukaan hakemaan hiekkaa, jota minä tasasin
Turusen mäen alla. Tien rakentaminen eteni sen viikon aikana Turusen ja
Kainulaisen ohi Hyppösen talon paikkeille,
Minulle oli
harmia kuljetuksesta, jonka alkupiste oli kirkonkylässä, ja kun työni oli
lähellä Ilosjokea, jäi siihen useiden kilometrien välimatkalle kyyditöntä.
Ensimmäisen kotiyön jälkeisenä aamuna kuljetusauto jäi Niemenharjulle, ja
vaikka pääsin toisessa autossa Ilosjoen parakille, jouduin kävelemään sieltä
hiekkamontulle. Toisena aamuna auto ajoi ohi työmonttuni Ilosjoen parakille
asti, jossa onneksi pääsin saman tien työpisteisiin lähteneeseen
kuljetusautoon. Senkään kuljettaja ei muistanut pysähtyä, vaan ajoi työpisteeni
ohi. Silloin miehet lavalla nostivat metelin, jonka kuljettaja lopulta kuuli ja
pysäytti auton. Pyysinkin siirtoa lähemmäksi kirkonkylää ja sain siirron
täytemaamontulle, jossa oli tosin ennestään paljon miehiä, mutta ampureikien
kaivamista löytyi minullekin. Hirven autossa ajoin kirkolle, sieltä
kuljetusautossa Muurasjärvelle ja pyörällä kotiin.
Kerhoa pääsimme jatkamaan kohta sen jälkeen,
kun olin alkanut päivätyön tien rakennuksella. En enää muista, millaisia
asioita kerhossa käsittelimme, ja osaltani kerhossa käynnit loppuivat ennen
joulua, kun työni siirtyi muille kylille. Muutaman kerran sentään ennätin olla
mukana. Kotona olen lukenut koulun kirjastosta lainaamiani kirjoja, ainakin
Haanpään "Jutut" ja Pekkasen "Kauppiaitten lapset" olivat
silloin minulla lainassa. Radiosta kuului kelvollisia kuunnelmia, joita
kuuntelin epäsäännöllisen säännöllisesti
Joulu kotona
Joulun
edellä kohtasin Muurasjärven kylällä yllätyksen, Tiitisen kahvila oli
kadonnut
viikon aikana. Kävelin siitä Kalevi Parkkosen kanssa Niilo Siekkisen
silloisen
talon, Haaralan luokse. Kalevi totesi, että täällä on pantu hulinaksi,
kahvila
on purettu muutamassa päivässä, puut on viety Kaistaan poltettaviksi,
kellarin
katto pudotettu sisään ja muurit hajotettu paikalleen. Hiekkaa on ajettu
yli 30
kuormaa kaiken päälle. Olihan sieltä takaa paljastunut uusi kahvila,
jossa oli asunto välillä ja leipomo kolmannessa kerroksessa. Tien
puolelta rakennus oli yksikerroksinen, siinä oli hieno uusi kahvilatila,
jossa
kahvilan ohella toimi kylämme lääkekaappi kymmenien vuosien ajan.
Kotona tein
lehmille appeita ja hoidin niitä muutenkin. Lehtiä oli tullut paljon, niiden
lukemisessa meni aika mukavasti. Jonniselta hain taas maitoa jouluksi, samoin
joulukuusen eri reissulla, vieläpä hyvältä paikalta navetan takaa kuusiryhmän
keskeltä. Kannoin latoon kuivikeolkia ja tein muita yhtä kiintoisia töitä.
Saunassa kävimme päivän valon aikana, niin ei tarvinnut tuhrata öljylampun
kanssa siellä. Joulun jälkeen kävin katsomassa tietä metsäämme, samalla poljin
pehmeitä paikkoja jäätymään. Ei ollut tarpeeksi lunta, että voisi aloittaa
polttopuiden ajamisen. Kuparisesta rehukeittimestämme oli tinaus kulunut pois,
se pitäisi tinata uudelleen. Kävin kylän sepältä, Jussi Ruuskalta kysymässä,
joutaisiko hän sitä tinaamaan. Lupasi vasta vuoden vaihduttua, ei ennemmin.
Pekan ja Pentin suksiin kiinnitin siteet ja vanhasta pyörän ulkorenkaasta
leikatut palat kengänpohjien alle. Uudenvuoden saunassa sain kuuman hönkäyksen,
kun heitin häkälöylyä väärältä puolen kiuasta ja sitten menin sulkemaan
löylyluukkua, josta kuuma höyry purkautui. Sain siinä kasvoni punaisiksi ja
hiukan kipeiksi. Omien poikiemme lisäksi meillä majaili Kauko Kokki, Martin
orpo poika, joka asui Martin vanhempien luona, mutta vietti usein öitään
meilläkin.
Vielä
vanhan vuoden puolella lapioin savea Kivisellä rekeen, jolla Aimo ajoi sitä
suolle maanparannusaineeksi. Aattoiltana ensin riehuimme vähän, kunnes pojat
innostuivat kokeilemaan himmelin valmistamista. Lupauduin oppaaksi, koska
luulin osaavani sentään himmelin valmistuksen, mutta erehdyin siinä silloin.
Joululomani oli parin viikon mittainen, Ilosjoelle lähdin taas loppiaisen
jälkeen.
Tein turhan reissun kylälle, Jussi oli luvannut
tinata rehukeittimemme padan vuoden vaihduttua, siispä irrotin sen ja vein
Jussin pajalle, mutta hänellä ei ollutkaan vielä aikaa tinaamiseen. Kahdesti
hain kelkalla heiniä maantien takaa, ensimmäinen kuorma oli vaikeaa vetää
umpihangessa, toinen kulki helpommin valmiilla uralla. Myöhemmin Vilho kertoi
nauraen pienten veljieni katsoneen ikkunasta ja todenneen: Onpa laiha isäntä.
Se laiha isäntä oli kuorman päälle pystyyn laittamani heinähangon varsi.
Sunnuntaina harrastin veljien kanssa ainakin lumisotaa, kun oli suojakeli, sekä
rinkivelkasilla juoksimme. Sehän on sellainen hankeen kahlattu ympyrä, joka
halkaistaan suorilla ristiin kahlatuilla käytävillä. Sellaisessa juostiin
joskus velkasilla eli hippasilla, vaikka varsinainen rinkileikki oli leskisillä
leikki. Siinä jokaiseen kehän risteykseen asettui leikkijä, jotka vaihtoivat
pesiä satunnaisesti. Poikkikäytävillä päivysti leski, joka yritti vallata pesää
sen tyhjänä ollessa. Kun valtaus onnistui, jäi pesään ehtimätön leskeksi ja
leikki jatkui siitä.
Ennen
loppiaista maanantaina, työnsin kärryjä pois navetan päästä, muun liikkumisen
tieltä, laitoin pihatien varteen merkit talven varalle, avasin kuopan ja
kannoin nauriita navetalle. Aivan yhtä äkkiä tuumasimme, että olisi sopiva aika
järjestää polttopuiden ajotalkoo. Niin kiertelin maanantain iltapäivän
kertomassa talkookutsuja naapureille. Tiistaina minulla olikin kiirettä
metsässä, kun sinne ajoi hevonen toisensa mukana. Ensimmäisen meille tulleen
hevosen kyydissä menin metsään, seuraavat osasivat sinne valmiita jälkiä
seuraten. Olin suunnitellut auttavani kuormien teossa, mutta ensimmäisen
aloitettuamme ilmestyi puiden välistä hevosen pää, toinen, kolmaskin. Ehdin
vain neuvoa miehille kasan, mistä kuormaa voi tehdä, miehet tekivät sen itse,
minun aikani meni opastamiseen. Kymmenkunta hevosta kävi rankoja hakemassa,
enimmät niistä aamupäivän aikana. Iltapäivällä oli rauhallisempaa, mutta
muutama hevonen haki iltapäivälläkin.
Keskiviikko oli loppiaispäivä,
normaalien navettatöiden jälkeen valmistelin lähtöä, pakkasin eväitä reppuun ja
laatikoihin, postiautossa ajoin Ilosjoelle, kotiuduin parakkiin, mutta kävin
kohta kävelyllä. Rumpumontulla kävin katsomassa, että työkaluni olivat
paikoillaan, mutta kävelin muutenkin. Torstain aamuna menin sinne, Änäkäisen
rumpulle, jossa olin ennen jouluakin. Siellä lapioimme miesten sakilla
eristehiekkaa, työnjohtajana oli siellä Erkki Korpi. Saimme levitetyksi
pintasoraakin, jonka levitystä jatkoimme perjantain aamulla. Pyöritimme vanhoja
rumpurenkaita tien luiskiin, että ajotie vapautui niistä liikenteelle,
naulaisia lautojakin heittelimme. Iltapäiväksi sain siirron hiekkamontulle,
jossa tein ampureikiä jäiseen penkkaan. Yöksi pääsin kotiin, kun olivat
aloittaneet kuljetukset Muurasjärvelle kuorma-auton lavalla, jossa oli
vanerikoppi tuulen suojana ja halkokamiina lämmön lähteenä. Siinä kaminassa
pienet pilkkeet paloivat iloisesti, kun ajoviima lisäsi vetoa peltitorveen.
Muualta tulleille ja tuleville miehille tarvittiin tilaa parakeissa, siksi aloittivat
kuljetuksen lähiseudun miehille. Viimeisen yön nukuin parakissa
loppiaisviikolla torstain ja perjantain välisen yön, ja eräiden harmien jälkeen
onnistuin vakiintumaan mukaan Muurasjärven autokuljetukseen.
Perinteisesti olivat opettajat pitäneet
opintokerhoja koulunsa päättäneille nuorille. Sinä syksynä päätimme Vilhon
kanssa mennä mukaan. Sitä en muista, milloin ja miksi kerholle oli annettu nimi
Suomen kirjakielen isän mukaan, sellainen hyvä nimi sillä ainakin silloin oli.
Tieto kerhon ajoista kulki silloin satunnaisesti, niinpä kun menimme ensi
kerran koululle, ei kerhoa ollutkaan. Sinne oli saapunut myös neljä asiasta
tietämätöntä tyttöä, eivätkä opettajat Lehto ja Aarnio meitä tyhjin toimin pois
ajaneet, vaan pitivät meille tietämättömille laulu- ja puhekerhoa.
Kommentit
Lähetä kommentti