Aitta
Tuulimyllyn myöhempiä
vaiheita
Kotimatka Helsingistä,
armeijasta oli toteutunut. Pääsimme lähtemään jo helluntain
aattona, kun varsinainen kotiutuspäivä olisi ollut toinen
helluntaipäivä, joka silloin oli maanantaina. Sain mukavasti levätä
pyhäpäivien ajan, mutta heti tiistaina alkoivat arkiset kotityöt.
Ensimmäinen työ oli viedä pihasta siinä kauan ollut vanha
hirsikehikko. Hyppösen Tauno veti ehjänä sen kehikon rantaan,
jossa äiti ja Vilho pyöräyttivät sen ympärille kanaverkon ja
niin kanat vietiin rantaan.
Se hirsikehikko oli
aikanaan tuotu Junganmäen talosta, jossa se oli ollut osa
tuulimyllyä. Toinen osa myllystä jäi sinne ja toimi myöhemmin
Edla ja Janne Riuttasen asuntona. Melko pieni oli asunnoksi, taisi
olla pidempi seinä 2,5 metrin luokkaa, toinen vielä lyhyempi.
Muutaman kerran kävin siellä Jannen vieraana, kerran tai kahdesti
siellä oli kesäiset seuratkin. Ulos oli Janne asettanut lankkuja
penkeiksi, minä taisin istua pihakivellä kuuntelemassa puhetta.
Edla keitti kahvia sisällä ja tarjoili sitä pienellä verannalla.
Puhuja istui ja puhui sitten samalla verannalla.
Toinen osa entistä myllyä
oli pihassamme, sen hirsissä oli useita suuria reikiä, jotka olen
olettanut myllyn rakenteiden kiinnittämistä varten kaivetuiksi. Kun
muutimme Karmalaan marraskuussa 1945, kehikko oli toiminut ilmeisesti
jyväaittana, vaikkei siinä silloin jyviä ollutkaan. Kun isä osti
hevosen, hän teki siitä tallin. Tuskin Lento siihen mahtui, mutta
se olikin meillä vain yhden talven, jonka asuimme isän kanssa
Rajahoikassa. Tähti siinä oli useita vuosia, vaikka pieni rakennus
oli sillekin. Kun tähti pääsi väljempään tilaan, entiseen
navettaan, jäi entinen tuulimýlly ainakin kesän ajaksi kanojen
käyttöön, talvella eivät olisi siinä tarenneetkaan. Alkukesällä
1962 sen siirsimme rantaan, kuten ylempänä mainitsin. Siellä se
oli muutaman vuoden, kun siirsin kehikon silloisen ladon taakse ja
vuorasin sen muoveilla AIV -rehun säilöksi. Lopullisen paikkansa
kehikko sai Syvälahden rannasta, jonne Pentti sen kuljetti uuden
navetan valmistuttua ja kasasi savusaunaksi. Olen miettinyt siitä
kehikosta, että mahtoiko olla sama mistä Susipuron Vilho kertoi
uuden navetan rakennuksella käydessään. Vilho sanoi lyhyesti, että
enpä olisi uskonut, kun ensimmäisiä saunan hirsiä tänne uittelin
Juureisen rannasta, että tähän joskus tämmönen pytinki nousee.
Ne uitetut saunan hirret saattoivat tosin olla siinä vanhassa
hatarassa saunassa, jossa olen ensimmäiset löylyni Karmalan
pihapiirissä saanut äidin tai isän kanssa saunoessani. Se sauna
purettiin ja poltettiin sen jälkeen, kun isä oli saanut valmiiksi
uuden ja ehomman saunan.
Juureisen Martin
tekemä aitta
Martti oli sen aitan
rakentanut rippikouluikäisenä Juureisen talon pihaan. Kun aikanaan
tila jaettiin, Martin osalle tuli osa pelloista,
metsästä ja se aitta. Martti myi osuutensa naapuriin, Louhulaan, ja
ostajat siirsivät aitan pihaansa. Myöhemmin Martti osti veljensä
Eemin osuuden ja jäi asumaan typistynyttä Juureisen tilaa, Eemin
mentyä kotivävyksi Sepalaan. Louhulassa aitta palveli vuosikaudet
jyvien säilytyksessä, mutta kun veljekset rakensivat uuden,
suuremman aitan, jäi vanha hirsinen kehikko heille tarpeettomaksi.
Sitä kehikkoa he tarjosivat meille Vilhon työpalkkoina ja äiti oli
suostunut kauppaan. Edessä oli aitan purkaminen ja siirtäminen
osina meidän pihaamme uudelleen kasattavaksi.
Aloitimme Louhulassa
aitan purkutyön, ensin merkitsimme hirret numeroilla, että kootessa
kukin hirsi osuu oikeaan paikkaansa. En muista merkitsinkö numerot
kynällä tai metsäliidulla, vaiko kaapimella hirren pintaan.
Numeroinnin jälkeen kiipesin katolle, irrotin päreitä katon
pituuden puolivälistä ja sahasin ruoteet poikki molemmilta
lappeilta. Kun Louhulan Vilhokin joutui mukaan, aloimme vähitellen
laskea etulappeen puolikasta aitan eteen peruutettuun traktorin
kärryyn. Hitaasti, varovasti piti lohkoa laskea, ettei se särkyisi
eikä kovin paljoa päreitä irtoaisi. Parrut asetimme aitan ja
kärryn takaosan väliin vinottain, ettei katto putoaisi rajusti
kärrylle tai maahan. Etulappeen puolikkaat toimme ja pönkitimme
vinoon asentoon pihaamme, odottamaan myöhempää katolle vetämistä.
Lyhyemmät tapalappeen puolikkaat pönkkäsimme samalla tavalla
siirrettävän aitan taakse Louhulan pihassa. Kaikki katon osat
saimme lasketuksi kahden päivän aikana, torstai-illan kuluessa
purimme vielä hirret peräkärryyn. Toinen kärrykuorma kertyi
parruista ja laudoista, kuten lattialankuista ja yläkerran
korotuksesta.
Perjantaiaamuna kävi
Vilho kasaamassa Louhulaan jääneet parrut ja muun puutavaran, minä
aloitin pihassamme kaivaa aitan perustusmonttuja. Jatkoin kaivamista
lauantaina, mutta aikaa siihen oli vähemmän. Äiti lähti Kinnulaan
kylään ja seuroihin, meille kotiin jääneille lankesivat kaikki
juoksevat kotityöt. Sunnuntaina kävimme seuroissa Peuralaidalla,
Keitaan Matti Tiainen siellä selitti Jumalan sanaa. Maanantaina
jatkoin pohjatyötä, ajoin Kivisen hevosella kiviä kaivettuihin
monttuihin, muutenkin laitoimme perustuksen luonnon kivistä. Saman
päivän iltana oli Junganjärven tien talkoo, vietin illan
ojavesakoita hakaten. Tiistaina kävin Pihtiputaan nimismiehen
toimistossa ilmoittautumassa armeijasta kotiutuneeksi, niin olin
suorittanut senkin velvollisuuden.
Keskiviikkona
järjestelimme aitan pohjakivet ojennukseen, ja aloitimme kehikon
kasaamisen. Äiti, Vilho ja pikkupojat kantoivat hirsiä, osalleni
jäi vain paikalleen asettelu ja muutamalla moukarin iskulla
tiivistäminen. Torstaina saimme viimeisetkin aitan hirret
paikoilleen, ensimmäiset korotustolpat ja pönkätkin ehdin
asentamaan. Perjantai oli juhannusaatto ja aattopuuhat tehtävänä.
Aamiaisen jälkeen vein tyhjenneen kaasupullon kylälle, tarkoitus
oli tuoda palatessa täysi, mutta kaupasta olivat täydet pullot
loppuneet. Niittelin pihamaalta ylimääräisen pitkän ruohon
lyhyemmäksi, juhannuskoivut sain hakea Louhulan metsästä, oma
pieni metsämme oli silloin kaukana tiettömän taipaleen takana.
Sokerijuurikkaan pölytys
hyönteismyrkyllä oli helppoa tehdastekoisella,
puhallinpölyttimellä, edellisenä kesänähän minulla oli
omatekoinen laite, jota ravistellen pölyte varisi harson läpi, kun
laitetta hiukan tärisytti. Vaikka siinä sai neljää riviä
kerrallaan, oli annostus epävarmaa ja satunnaista. Sen jälkeen
ostimme Kivisten kanssa yhteisen, puhaltimella toimivan pölyttimen,
jolla annostus oli varman tasaista. Vaikka sillä saattoi pölyttää
vain rivin kerrallaan, varma tasainen annostus oli takeena
nopeammalle työn valmistumiselle. Pölytyksen jälkeen pääsin
saunaan hikoilemaan ja pesemään myrkkypölyjä pois iholtani.
Juhannuksen jälkeisenä
maanantaina naulasin aitan korotusosan parruja ja vinopönkkiä sekä
ylemmän osan, vesikaton alle tulleet hirret. Kun vielä sain
vesikaton takstuolit paikoilleen, niin jäljellä oli vielä katon
osien hinaaminen ja naulaaminen katolle. Se on sitten oman tarinansa
aihe. Tiistaina aamulla oli perunan multaus Kivisen hevosella, jonka
jälkeen äestin juurikasmaan ulkoreunojen kapean taimettoman
kaistan, johon kylvimme nauriin siemeniä. Tiistaina kävi Kivisen
Aimo juurikasharan kanssa, niin saimme juurikkaankin haratuksi.
Reisjärven
seurat ja suviseuravalmisteluja
Koska äiti kävi
seuroissa Kinnulassa, meidän vanhimpien lasten osalle saimme käynnit
Reisjärven juhannusseuroissa ja Raahessa pidettävissä
suviseuroissa. Reisjärvellä kyselimme tilaa sieltä lähtevään
tilattuun linja-autoon ja teimme alustavan varauksen. Myöhemmin
saimme tiedon, että kyytiin haluavia oli tullut lisää omalta
paikkakunnalta ja meidän varauksemme peruutetaan. Emme tienneet
muidenkaan lähipaikkakuntien tilatuista linja-autoista ja niin
aloimme miettiä ja selvitellä mahdollisuutta junakyytiin.
Mietittävänä oli lähdön ajankohta ja, että lähdemmekö
Muuraksesta, jonne on pitkän puoleinen matka kulkea jalkaisin tai
polkupyörillä. Lähtö maanantain iltajunaan houkutteli siksi, että
sillä oli yhteys Haapajärvellä junaan, jossa olisi ylimääräinen
vaunu seuroihin menijöille. Ylivieskassa vaunu liitettäisiin
ylimääräiseen junaan, joka veisi matkustajat Raahen asemalle.
Enin osa Muurasjärven
uskovaisista kertoi menevänsä linja-autolla Haapajärvelle, josta
jatkavat junalla. He kertoivat lähtevänsä tiistaina, tunti
seurojen avajaisten jälkeen, mutta ainakin minä halusin päästä
seuroja alusta alkaen paikalla kuuntelemaan. Todennäköisimmältä
näytti kuitenkin Muuraksesta maanantaina kello 20.39 lähtevä juna,
sillä meidän piti Vilhon kanssa olla vielä maanantaina Louhulassa
AIV -rehua tekemässä, niin meillä oli aikaa selvitellä
menomahdollisuuksia muutaman päivän aikana .
Silloin ainoat koneet AIV
-rehun teossa olivat niittokone, jolla rehuksi tehtävät heinät
kaadettiin ja haravakone, jolla heinät koottiin karheisiin.
Karheista ne nosteltiin käsihangoilla hevosten kärryihin, josta
hevosmies hangolliset lukien nosteli heinätukkoja siilon puolelle.
Louhulan Vilho hajotteli ja polki niitä tuoreita heiniä
mahdollisimman tasaisesti. Määräniput, olisiko ollut 25 tai 30,
saatuaan Vilho kasteli heiniä väkevän liuoksen ja veden
sekoituksella. Sekoitussuhde oli muistini mukaan yksi osa rikki- ja
suolahapon seosta ja kuusi osaa vettä. Kun heiniä ajoimme kahdella
hevosella, oli toinen niistä aina siiloa täyttämässä.
Välissä oli pidettävä
taukoa kun liuos loppui, niin piti odottaa että kauppaan tuli uusi
liuoskuorma. Välillä hinasimme pihassamme aitan katon osat
paikoilleen. Lauantaina päästiin jatkamaan ja sateisen sunnuntain
jälkeisenä maanantaina saimme viimeisetkin heinät pönttöön.
Rehun peitimme paksuilla pahveilla ja painotimme kivillä, muovia ei
silloin tällä seudulla tunnettu, eikä niin ollen
vesipainotustakaan.
Katon osien hinaus
paikoilleen
Keskiviikkona 27.6. oli
tarkoitus jatkaa Louhulassa AIV -rehun valmistusta, mutta liuos oli
loppunut, eikä kaupassakaan sitä ollut. Niin päätimme käydä
meillä vetämässä ja asentamassa katon osat aitan päälle.
Ajoimme meille ja ryhdyimme työhön, kiinnitimme pitkän köyden
katon harjan yli ja Paavo alkoi vetää vähitellen traktorilla
toiselta puolelta. Köysi ei vetoa kestänyt vaan katkesi
alkuvaiheessa. Paavo haki Kivelästä vaijerin ja jopa alkoi katon
osa liikkua. Molemmat Vilhot ja minä autoimme ja ohjasimme kangeilla
katon nousua samalla kun Paavo piti vaijeria jatkuvassa pienessä
vedossa. En muista oliko suurempia vaikeuksia nostossa, mutta
ilmeisesti ei, koska saimme saman päivän aikana jokaisen osan
vedetyksi ja naulatuksi paikalleen.
Koska suuremmat,
etupuolen lappeet olivat pihassamme vinoon pönkättyinä, ne piti
tietysti vetää ensin. Sen jälkeen aukeni pihan alueelle tilaa,
jolla traktori mahtui vetämään pienempiä takalappeen puoliskoita.
Lopulta katon kaikki osat saatiin vedetyksi ja naulatuiksi yllättävän
helposti, keskiviikon aamupäivän aikana. Keskisahauksen reunoilta
ja katon harjan tuntumasta irtosi päreitä, mutta kun edelliseltä
kesältä jäi niitä varastoon pariladon kattamisen jäljeltä,
minulla oli materiaalia ja taitoa naulata uudet päreet irronneiden
tilalle. Siinä minulle olikin välitöitä aina silloin, kun ei
tarvinnut välttämättä muihin töihin ryhtyä.
Autoin tosin
Louhulassakin pärekaton teossa latoon, jonka he olivat kasanneet
pihasta siirretystä hirsikehikosta teiden risteykseen Syvälahden
pellon nurkkaukseen.
Suviseuramatkalla
Lähdimme Raahen
suviseuroihin maanantaina iltajunassa Muuraksesta. Haapajärven
asemalta saimme ostaa matkaliput, mutta matka Ylivieskaan jatkui
melkein välittömästi samassa lättäjunassa. Ylivieskassa oli
asemalla usean tunnin odotus yöllä, vasta aamuyöllä pääsimme
pohjoiseen menevässä junassa matkaa jatkamaan. Pitkältä tuntui
odotus ja nukkumisen yritykset odotushuoneen kovilla penkeillä,
vähän niillä sentään torkahtelimme, vaikka katkonaista
nukkuminen oli. Tuomiojan asemalla oli edessä kolmas junan vaihto.
Siihen junaan lähtikin melkoisesti suviseuroihin menijöitä,
Siionin laulut kaikuivat vaunussa koko lyhyen matkan ajan. Niin
pääsimme veljesten kesken Raahen suviseuroihin ja vähän
kaupunkiinkin tutustumaan.
En muista Raahen
seurapaikasta oikeastaan mitään, joten avasin suviseuroja
esittelevän kuvakirjan ja siitä luen. Seurapaikka oli rantakenttä
meren äärellä, iso teltta oli pystytetty jääkiekkokaukalon
paikalle, sen ympärillä kohosi pienten telttojen meri. Seurapuheita
saattoi kuunnella kaiuttimista seurakentällä, kirkossa ja
kauppaoppilaitoksella. Perhemajoituksen lisäksi oli järjestetty
yhteismajoitusta kaupungin koulujen lisäksi Pattijoella ja
Saloisissa.
En muista missä
yövyimme seurojen aikana, varmaan jollakin koululla
yhteismajoituksessa. Muistan ihmetelleeni Pattijoen rajan läheisyyttä
kaupungin laidassa, samoin liikenteen jakosokkeloa kaupungin rajan
tuntumassa. Palokankaan Matti kertoi, että siinä on moni autoilija
erehtynyt väärään suuntaan, kun ei ole järjestelmää tuntenut.
Silloin ei risteyksissä ollut opasteita eikä nuolia, tienviitatkin
olivat mitättömän pieniä suikaleita.
Silloin olivat seurat
arkipäivinä tiistaista torstaihin tai keskiviikosta perjantaihin.
Kun kolmipäiväiset seurat alkoivat tiistaina, torstai oli viimeinen
seurapäivä. Viimeisenäkin päivänä seurat jatkuivat myöhään
iltayöhön, sen jälkeen kävimme majapaikassa nukkumassa, mutta
perjantaina heräsimme aamujunaan kotimatkalle.
Kommentit
Lähetä kommentti