Sevillan parturi
Varasto liikennemerkeille
Vein pyörän kirkolle
Varastolle tuli kuorma lautoja, sellaisia
joissa oli toisessa päässä pätkä puun pintakerrosta. Laudat tulivat suoraan
sahalta ilmeisesti lajittelussa eroon jääneistä. Kun ne olivat metsäkosteita,
ne piti kiireesti taapeloida, etteivät ehdi homehtua tai sinistyä. Niistä
laudoista Severi teki varaston liikennemerkeille, niin nekin saatiin suojaan
kuljeksimista ja pois muiden tavaroiden edestä. Liikennemerkkien tarve tulisi
lisääntymään, kunhan tie alkaisi valmistua ajettavaan kuntoon. Rakentamisenkin
aikana liikennemerkkejä tarvitaan, ainakin sulkemaan asiaton liikenne pois
työmailta.
Edellisenä perjantaina tulleita uralankkuja
riitti taapeloitavaksi usean päivän ajaksi, mutta taapeliin nekin sain. Aivan
uudenlaista puuhaa sain väliajoiksi, kun olivat kaataneet muutamia petäjiä
tukikohdan ympäriltä. Niistä jäivät latvat ja oksat työkseni, karsin latvat ja
suuremmat oksat kaminassa poltettaviksi, ohuet oksat keräsin ja poltin
kasoissa. Tuoreet puut paloivat vasta sitten, kun niille sai kuuman hiilloksen
alle. Kaminassa hiillos syntyi, kun siellä poltti ensimmäisen pesällisen kuivia
puita, hiilloksen päälle lisättiin muutamia jäisiä puita kerrallaan kuivien ohella.
Eero kertoi, että ne palavat, kun ne lisää jäisinä. Jos ehtisivät sulaa,
olisivat ne niin kosteita, ettei tuli niihin purisi. Käytäntö osoitti Eeron
teorian ainakin osittain oikeaksi. Kasatut havut ja pienet oksat puolestaan
sytytin polttoöljyllä, jota valelin kasan päälle. Pelkkä polttoöljy syttyi
heikosti, jäi jopa syttymättä, mutta jos syttymistä auttoi puunuotiolla tai
bensiinitilkalla, palaminen oli varmaa. Minulla oli käytössä puolisen tynnyriä
bensiinillä sekoittunutta polttoöljyä, joka ei olisi normaaliin
moottorikäyttöön kelvannut. Kloraatti olisi tullut sillä liian herkäksi
räjähtämään, mutta risupolton tukiaineena se meni sopivaan hyötykäyttöön.
Kömmähdyksiä
Sattui minulle joskus
haksahduksiakin, ainakin kerran kävelin ammuskoppien luokse havaitakseni, että
avaimet olivat jääneet työkaluvaraston seinälle. Siinä ei ollut muuta keinoa
kuin palata takaisin avaimia hakemaan. Kun sitten menin uudelleen kopeille,
näin ensi kerran elämässäni sähkönalleja ja kloraattia omin silmin. Pakkauksia olin
ollut kopille kantamassa, mutta kun aineet olivat pakkauksien sisällä,
varsinaiset aineet eivät näkyneet silmilleni.
Kun työ on
mielenkiintoista ja vaihtelevaa, menivät viikot ohi melkein huomaamatta.
Joutilaana siellä ei ehtinyt olla, vaikka monet niin luulivat. Jos muuta ei ole
työksi, aina oli pihassa haravoimista tai sisällä ja ulkona lakaisemista.
Lumituiskujen jälkeen riitti lumityötä aivan mielin määrin. Lautataapelit
hajosivat aina, kun joku valikoi siitä tarpeisiinsa sopivia lautoja. Tehtäväni
oli järjestää ne uudelleen, että seuraava tarvitsijan oli helppo aloittaa
valintansa, kun saattoi jo päältä nähdä, mistä kohdalta löytyy hänen
tarpeisiinsa sopivat laudat. Ammuksia tuli usein, joka päivä, joskus useita
kertoja päivässä niitä panostajat hakivat. Yleensä panostaja tullessaan kysyi,
onko varastossa hänen tarvitsemaansa ja minun oli hyvä kertoa
tilanne jo ennen ammusvarastolle lähtöä, onneksi sen tiesin ettei tullut turhia
käyntejä siellä.
Toimistoa
lämmitettiin nestekaasulla, yleensä se toimi hyvin, mutta nikotteli joskus, kun
tuuli puhalsi rajusti savutorveen. Maaliskuun toisena päivänä oli sellainen
tilanne, että poltin sammui useita kertoja. Kaasupullokin katsottiin, täysi oli
mutta se ei auttanut tilanteeseen. Kun veto vaihtui hetkittäin työnnöksi, ei
pakokaasussa ollut palamiseen tarvittavaa happea ja tuli sammui. Onneksi poltin
ei ohjannut palamatonta kaasua sisätilaan, sellaisesta olisi saattanut olla
vakavia seurauksia.
Joskus sain
antaa ammuksia samaan aikaan usealle hakijalle, toiset panostajat haettivat
autolla. Automiehille annoin uudemmasta kopista, kun sen viereen pääsi autolla,
niin ei tarvinnut kantaa pitkästi. Vanhemman kopin viereen autolla ei päässyt,
niin siitä annoin lähinnä pieniä määriä autottomille hakijoille. Siinä
vaiheessa räjähteet olivat vielä molemmissa sekaisin, muistanen oikein, ettei
ollut lainkaan dynamiittia, vain rajuja jotka loppuivat sillä viikolla, ja
kloraattia jonka käyttö oli sillä työmaalla alkanut, ja jonka käyttöön
siirryttiin silloin. Jatkuvasti tuli varusvarastolle lisää tavaroita, kenkiä,
kuokkia ja muita työkaluja. Kankeja tylsyi työssä, niitä miehet vaihtoivat
teräviin ja tylsiä lähetettiin Ilosjoelle sepän teroitettaviksi.
Rakennusmestari Huhtala antoi tehtäväkseni käydä tilaamassa halkoja
kaupasta, kuljetustilauksena hänen asunnolleen. Heinäjoen sillalla tuli vastaan
kuorma-auto kloraattilastissa, kävin kiireesti kaupassa ja palasin varastolle.
Silloin ei päässyt kummankaan ammusvaraston lähelle, edessä oli rumpurenkaita
tuonut auto. Kloraatit piti jättää kauas kopeista ja kantaa perille, vaikka sain kolme
miestä kavereiksi, meni koko iltapäivä kantamiseen. Se oli lauantaipäivä ja
siis lyhyempi työpäivä. Vasta kotona muistin, että polkupyörä oli jäänyt leikkaustyömaan
ruokaparakille. Maanantain aamuna sen pyörän hain heti Putikolle päästyäni.
Muuten se oli rauhallinen päivä, mutta ammuskopeilla käynneiltä ei säästynyt
yhtenäkään työpäivänä.
Tiistaina
alkoi vilskettä, heti aamulla tuli 20 miestä lisää. Kaikille heille piti antaa
työkaluja, Eeron ottaessa niistä kuittaukset, minä annoin varastosta halutun
työkalun. Päivän aikana tuli miehiä lisää ja jokaiselle annettiin työkaluja
kuittausta vastaan. Maanantaina tulleet kangit ja lapiot pääsivät sillä tavoin
käyttöön eri alueille nelostien työpisteisiin. Kun vielä oli useita käyntejä
ammuskopeilla, alkoi tosiaan tuntua kiireeltä. Viimeinen ammuskoppikäynti tuli
vähän vaille neljän, meni yli siitä takaisin pääsy. Eero oli kysynyt
Jauhiaiselta mahdollisuutta nostaa palkkaani ja mestari oli suostunut, että
tuntipalkkaani nostetaan 125 markasta 130 markkaan. Taksasta saa paremman
käsityksen, jos tietää, että vuodesta 1964 alkaen lukuihin olisi pitänyt
laittaa pilkku ykkösen jälkeen, kun markat muuttuivat penneiksi ja sadat markat
markoiksi.
Keskiviikon aamuna tuli työkalujen vaihtajia, luovuttivat kirveet ja
vesurit pois, ottivat lapioita tilalle. Ilmeisesti oli loppunut risusavotta ja
miehellä oli edessä toisen kaltaiset työt. Perjantain iltana Ilosjoella innostuin
kävelylle, kävelin silloista nelostietä kylän kautta lähelle Ilosvuorta ja
uutta tien pohjaa takaisin parakeille. Lauantaina jouduin ylitöihin, oli monta
ammuskopilla käyntiä niin, että ammukset loppuivat aivan kaikki. Iltapäivällä
tuli kuorma lisää, kaksi tuntia oli aikaa vetää ammukset kelkalla varastoihin.
Saapuneesta erästä oli puolet rajupanoksia, toinen puoli kloraattia. Vedin ne
eri laatikoihin, niin jatkossa tietäisi, kummasta pitää hakea, kun eri
kohteissa käyttivät maalajin ja mahdollisesti panostajan tai mestarin mielen
mukaan erilaisia ammuksia. Ainakin kosteissa tilanteissa piti harkita, mitä
räjähdettä käyttää ja miten sen eristää vedestä ja kosteudesta. Tien varteen
kiirehtien ennätin täpärästi Siloman autoon ja siinä kotikylälle.
Uudelleen
kuljetukseen
Kun
talvella uhkasi Ilosjoen parakkien tila loppua, järjesti tielaitos vähän aikaa
kyyditystä Muurasjärvelle. Vanerikoppi oli laitettu auton lavalle, kamina
keskelle, savutorvi kopin katon kautta ulos, niin koppi pysyi kohtuullisen lämpimänä.
Tasaista ei lämpö ollut, kaminan lähellä tahtoi palaa miesten polvet, mutta
varsinkin etuosassa kylmä koeteli miehiä. Aivan kaminan viereen ei
kukaan halunnut, lähelle kyllä, siihen mistä saattoi lisätä helposti puita
pesään. Kopin etuosa täyttyi viimeksi, koska siinä oli tasaisin lämpö, mutta
pakko oli täyttää etuosa ja kaminan vieruskin, kun kaikki penkit täytyivät.
Alvajärveltä Muurasjärvelle oli väljempää, kun osa miehistä oli jäänyt pois
kyydistä. Kun tilaa taas väljeni Ilosjoen parakeille, loppui kuljetus
muutamaksi viikoksi, mutta alkoi tauon jälkeen uudelleen.
Talvella auto ajoi vain Muurasjärvelle, taisi
olla Rannan auto, niin sanottu Könnin voorti, jonka opin tunnistamaan kovasta
pörinästä kiihdytyksen aikana. Jokohan siinä oli turboahdin, jollainen
myöhemmin "yleistyi dieselmoottoreissa. Katsoinpa Helsingin sanomien
tietosivulta, josta seuraava tieto löytyi:
kaksitahtiperiaatteen
1878. Perusero näiden välillä on siinä, että kaksitahtimoottorissa polttoaine
sytytetään jokaisella männän iskulla. Nelitahtimoottorissa sytyttäminen
tapahtuu joka toisella iskulla.
Joseph
Day esitteli 1891 kehittyneemmän ja samalla myös yksinkertaisemman
kaksitahtimoottorin, jossa kampikammiota käytetään sylinteriin syötettävän
seoksen ahtamiseen. Isojen laivamoottoreiden kohdalla kaksitahtiset
dieselmoottorit ovat säilyttäneet jalansijaa. Automoottoreina sen sijaan
kaksitahtiset ovat harvinaisia. Meillä tunnetuin varmaan on ollut Wartburg.
Ford
Köln oli Saksassa Kölnissä valmistettu auto, joka oli tuotannossa 1932–1935.
Itse asiassa kyse oli Ford Model Y mallin saksalaisversiosta. Mutta tämä ei ole
kysyjän tarkoittama auto.
Vuodesta
1951 Saksan Fordin kuorma-autojen mallimerkintänä oli FK (Ford Köln). Vuonna
1956 esiteltiin uudelleen muotoillut 1,5–4,8 tonnin kantavuuteen yltäneet
mallit, joissa voimanlähteenä oli kaksitahtinen V4- tai
V6-dieselmoottori."
No niin, auton erikoinen, pörisevä ääni oli
hyvä merkki, kun kävelin kohti Onnelanmäkeä, josta auto minut kyytiinsä otti
palatessaan Korholan suunnasta, josta haki joitakin miehiä. Kun kyyditys
loppui, palasin majoitukseen Ilosjoelle, enkä heti palannut kyyditykseen
kahdestakaan syystä. Minulla oli kolmen kilometrin kävely auton pysäkille ja
matkaan piti lähteä varhain, että ehti aamu 7.n mennessä siihen Jungan
risteykseen, mistä auton kuljettaja tiesi minut kyytiin ottaa.
Kun kyyditys alkoi uudelleen, se lähti
Kojolasta, kävi lenkin Korholassa, josta suuntasi Putikolle ja mahdollisesti
Ilosjoellekin. Aikaa kiertoon Kojolasta meni kauan, niin kauan että Kojolan
miehistä muutama alkoi vaatia palkkaa kyydissä istumisesta. Aikansa asiasta
kiisteltyään he saivat tavoitteensa läpi, niinpä joutui työnjohtaja
kirjoittamaan heille palkkalistan, jossa oli työnä kyydissä oloa tunti päivää
kohti. Koska se oli ylityötä, se piti maksaa 50 % korotettuna. Sen enempää
aikaa ei istumisesta kuitenkaan maksettu, vaan auton aikataulua myöhennettiin
aamusta ja varhennettiin iltapäivällä siten, että lähtöä aikaistivat 20
minuuttia, siis 20 vaille neljäksi. Sillä järjestelyllä ei edes kojolalaisille
tullut ylitunteja kulkemisesta, silti lyhemmän matkan kulkeville maksettiin
normaalin tuntimäärän mukaan.
Kun näin oli aamun lähtö siirtynyt puoli
tuntia myöhemmäksi, ajattelin minäkin jaksavani siinä kulkea, kun aamulähtö
tuli inhimillisemmäksi. Kun ensi kertaa kävelin maanantain aamuna
kuljetusautolle, sain puolimatkasta henkilöautokyydin. Turusen Kalevi oli
koeajamassa Kannonmaan autoa ostoaikeissa, ja hän pysähtyi kohdalleni tarjoten
kyytiä. Sen jälkeen tietysti jouduin odottamaan vähän kauemmin kuljetusautoa,
mutta ainakaan en siitä myöhästynyt. Tiistain vastaisen yön kävin nukkumassa
Ilosjoella, luovutin petivaatteet varastoon. Muut tavarani kuljetin
Putikolle, jonne jätin enimmät niistä, mutta kuljetin vähitellen kotiin.
Onneksi ne olivat hiljaisempia päiviä, vaikka ammuskopeilla toki piti käydä
sekä antamassa, että ottamassa lähetyksiä vastaan. Muutamia kertoja päivässä
panostajat tai heidän valtuuttamansa automies haki, kerran, pari, joskus
kolmekin kertaa viikossa tuli lisälähetyksiä. Mestarin tai työnjohtajan
lupalapulla niitä annoin, lisäykset Eero tilasi keskusvarastolta, kaikki
toiminta oli siis tarkassa kirjanpidossa ja valvonnassa.
Vein pyörän kirkolle
Maanantain aamuna menin kirkolle Siloman
linja-autossa, varhainen lähtö siis, kun se lähti Muurasjärveltä aamulla kuuden
aikana. Vein polkupyörän mukanani, kun sitä tuntui tarvittavan aika usein
työssä. Paitsi nopeampia, tulisivat ammusvarasto- ja kirkonkylä matkani
olisivat kevyempiä. Hyötyisin pyörästä myös vapaan aikojeni liikkumisissa
iltaisin.
Kohta varastolle päästyäni tulikin pyörälle
käyttöä, ajoin lammen jäätietä ammusvarastolle antamaan rajua panostajalle,
kohta takaisin palattuani oli uusi reissu ammusvarastolle, taas rajua ja
sytyttimiä sähköammuntaan. Severi oli alkanut rakentaa varastolle hyllyjä,
jotka tulivat todelliseen tarpeeseen, että saisi paremmin erilaiset tavarat
näkösälle. Taas tuli varastolle tavaraa, iso vaaka, klapeja ja muutakin, niitä
pinotessa ja järjestellessä meni päivä nopeasti iltaan. Illan tultua näin
Ilosjoen parakilla shakin peluuta ensi kerran eläessäni, kaksi poikaa, siis
nuorta miestä pelasi siellä. Illan aikana pistäännyin vielä pienellä kävelyllä
Ilosjoen maisemia katsomassa, mieltäni ja jalkojani rentouttamassa.
Tiistain aamuna pinosin loput tulleet puut,
mutta kohta osa niistä piti viedä Trader mallisella autolla leikkaukselle,
samassa kyydissä meni luiskamalleja Keiteleen tien silloiseen risteykseen.
Lautoja taapeloin uudelleen, kun niitä kohteisiin valitessa taapeli menee usein
hajalle. Luiskamallit eli -kaaviot olivat suorista, kapeista raakkilaudoista
naulattuja rakennelmia. Alalaudat oli naulattu siihen muotoon, mihin oja
haluttiin kaivettavan. Tukiristikko piti olla ylempänä, että kaavion muoto
pysyi haluttuna. Erilaisille maalajeille oli erilaisia, kyseisen maan
edellyttämiä muotoja ja kaavioita. Kun miehet kaivoivat ojaa lapioilla, he
välillä sovittivat kaaviolla, että luiskat tulevat haluttuun loivuuteen.
Jääneitä pätkiä ja pintoja katkoin polttopuiksi ja sihtilapuiksi sen mukaan,
oliko siinä sihtilapun vaatimaa suoraa sivua. Vain yksi ammusvarastokäynti
sattui sille päivälle.
Helmikuun lähestyessä puoltaväliä, kutsui
rakennusmestari Korpi työmaan nuoret miehet sisälle puoli neljän tienoilla.
Asiana hänellä oli kiertokirje, jonka Ammattienedistämislaitos oli lähettänyt.
Kyseinen laitos järjestää Leivonmäellä, Kivisuon kurssikeskuksessa nuorille
työttömille tarkoitettuja ammattikursseja. Valittavana olisi
rakennuskirvesmiehen, maalarin ja putkiasentajan kurssit. Eniten minua
kiinnosti putkiasentajan työ, vaikka kovin paljoa en alasta silloin tiennyt,
mutta periaatteessa voisin lähteä mille tahansa tarjotuista linjoista.
Harkitsin ensin pyöräillä kotiin samana iltana, mutta muutin mieleni. Vein
tukikohtaan tulleet sähkönallit ammusvarastoon, menin miesten kuljetuksessa Ilosjoelle,
jossa söin ruokalassa. Kyselin vähän toisten mielipiteitä, ja ainakin Heimo
Ollikainen sanoi, ettei kolmessa kuukaudessa ehdi saada ammattitaitoa. Tiesin
ettei toki, mutta alkeet siinä voisi oppia ja käytännössä opetella lisää.
Samana iltana ajoin vakiolinjassa kirkolle,
josta pääsin jatkamaan postipikalinjassa Muurasjärvelle. Ensimmäisenä kävelin
koululle, pyysin ja sain opettaja Aarniolta kopiota päästötodistuksestani. Yön
kävin nukkumassa kotona, jossa äiti hämmästeli viikon keskellä ilmestymistäni.
Selitin syyn ja asiani, jotka kuultuaan äiti kävi hiljaiseksi. Kysyi kuitenkin,
että onko tarkoitus sitten laittaa kotiin vesijohdot ja viemärit. Vastasin sen
olevan yksi, ei kuitenkaan ainoa tarkoitukseni. Aamulla jäin Siloman autosta
Ruukin risteykseen, hain pappilan yhteydessä olleesta kirkkoherran virastosta
virkatodistuksen. Siellä minua kohtasi yllätys, kun virkailija kirjaa
katsottuaan sanoi, että et ole käynyt rippikoulua. Sain kerrotuksi, että olen
toki, että Juho Varonen piti kevätrippikoulun ja päästi ripille. Virkailija
lupasi selvittää asian Varosen rippikoulun muistiinpanoista ja kirjoitti
todistuksen. Eihän ammattikurssin pääsyvaatimuksena ole rippikoulu, todistus
tarvittiin vain iän osoittamiseen. Vuosia myöhemmin veljeäni Vilhoa kohtasi
sama yllätys, silloin Pihtiputaan kirkossa, kun olisi pitänyt äänestää
kirkkovaltuuston ja -neuvoston vaalissa. Vilho ei silloin voinut äänestää,
vaikka esitti äänekkään vastalauseen. Meiltä molemmilta oli Varonen jättänyt
merkitsemättä rippikoulutiedot kirkonkirjaan.
Minulla oli siis kaikki tarvittavat paperit
hakemuksen jättämistä vaille hankittuina. Yhden päivän mietin asiaa, ja
ratkaisin, etten kuitenkaan lähde kurssille. Itse kurssi oli maksuton, mutta
palkan saanti loppuisi ainakin sen ajaksi. Vaikka palkkani nelostiellä oli
vaatimaton, antoi se kuitenkin sievoisen lisän köyhään kotiini. Vuosia
myöhemmin käymätön kurssi antoi idean maamieskouluun lähdölle, se on kuitenkin
eri asia ja eri aika, josta kertonen myöhemmin.
Suunnilleen joka päivä piti lakaista varaston
ja taukotuvan lattiat, joskus toimistonkin. Tuli aika valmistella niiden
pesuakin, kun siivooja oli tulossa, sain ohjeen lämmittää pesuvettä vanhassa
tynnyrissä. Mitäpä muuta kuin toimeksi, kannoin vettä tynnyriin, sytytin
nuotion sen ympärille ja lisäsin lunta veden sekaan. Kun vesi aikanaan kiehui,
oli se aivan ruskeaa ruosteesta, jota oli irronnut vanhasta peltitynnyristä.
Pesuvedeksi siitä ei ollut, piti kaataa maahan ja lämmittää pesuvedet kaminan
päällä kattiloissa.
Saman
lauantain illan tultua pyöräilin kotiin, reilu kaksi tuntia meni aikaa sen 35
kilometrin polkemiseen silloista mutkaista ja osittain mäkistä,
sorapäällysteistä tietä. Kotonakin oli veden kantamista ja monia muita töitä
tehtävänä, maanantaina ajoin Siloman autossa kirkolle, polkupyörän vein auton
pyöräkoukuissa, jotka silloin olivat ainakin melkein kaikissa linja-autoissa.
Putikolla oli tarkoitus aloittaa kirveiden tahkoaminen, Severille tuli
kuitenkin työksi kasata uusi ammuslaatikko. Alkoivat käyttää kloraattia maan
ampumiseen ja lopettaa raju panoksien käyttö. Kloraattia ei uskallettu
säilyttää samassa laatikossa dynamiittien kanssa, siksi piti tuoda ja kasata
toinen laatikko turvallisen matkan päähän dynamiittivarastosta. Kun kloraatin
käyttö aikanaan alkoi, lisääntyi tehtäviini jakaa panostajille myös polttoöljyä
kanistereihin. Sillä he kyllästivät muuten lähes räjähtämättömät rakeet
herkästi räjähtäväksi massaksi, joka oli tehokasta jäätyneen maan murtamisessa.
Oli meillä
välillä hauskaakin kiireiden välillä, kun keveää leikinlaskua opimme vähitellen
harrastamaan. Laitoin kerran toimistoon mentyäni työrukkaset jakkaralle, kohta
otin ne pois ja sanoin: Nyt tuli nuo tuohon. Eero jatkoi leikillään sanoen: Se
meni pilalle niistä. Siinä ei vielä mitään ihmeellistä ollut, sellaista
sanailua harrastimme silloin tällöin. En ollut silti kovin ihastunut siitä,
että Eero jatkoi sanailua hetken kuluttua miesten taukotuvassa sanoen: Kun tuo
Kalervo pilasi toimiston jakkaran panemalla sille rukkasensa. Jatkoi sitten
kohta: Minulla sattui olemaan käsissäni polkupyörän ilmapumppu, jota
heilauttaen uhosin: Tällä kun painallan, on kohta koko toimisto tielinjan
takana. Myöhemmin Eero vielä jatkoi: Panepas nyt ne rukkaset tuohon jakkaralle,
temmaten samalla rukkaset kädestäni, laittoi jakkaralle todeten: Voi tuota
Kalervoa, kun pilas hyvän jakkaran. Siinä vaiheessa meillä oli aikaa
viisasteluun, loppuviikko olikin kiireisempi.
Varastonhoitaja, Eero kertoi, että tulee lisää ammuksia, ja että ne
pannaan uuteen varastoon. Kerroin niissä olevan kovan kantamisen, niin Eero
sanoi, että ajetaan viereen. Tiesin tien kopeille olevan pahoin kuoppaisen ja
että siinä on mäkiä ja vaikeita kallistumia, joista kuorma-auto tuskin
selviäisi. Eero kertoi rakennusmestari Korven veljen olevan sellainen mies,
joka saa sellaiset asiat järjestykseen, kuten aikanaan saikin. Ei kuitenkaan
siihen mennessä, kun ammukset tulivat. Niitä piti kantaa yli sadan metrin
päähän, vielä kauemmaksi kuin entinen varasto. Yksin tuskin olisin selvinnyt
saman päivän aikana, mutta rakennusmestarit Korpi ja Halonen sekä pari muuta
miestä olivat mukana siinä talkoossa. 18 laatikkoa kannoimme entiseen varastoon
ja melkein 30 laatikkoa kauemmaksi uudempaan, laatikot jaksoi, ja uskalsi kantaa
vain yksitellen. Kantamisessa meni aikaa niin, etten ehtinyt parakille ennen
tilipussien jaon alkamista, mutta sain toki tilin.
Kiirettä
jatkui perjantainakin, oli muutamia ammusvarastolla käyntiä, kun panostajat
saapuivat eri aikoina lisätarpeitaan hakemaan. Tavaraa varastolle tuli useana
lähetyksenä, viimeksi iltapäivällä täysi autokuorma uralankkuja, joita
taapeloin koko lauantain työajan ja jäi seuraavalle viikolle, kun ei joutanut
tauotta taapeloimaan, vaan piti käydä varastoilla tarvikkeita antamassa
miehille.
Sevillan parturi
Hän oli melko puhelias mies, en osaa sanoa
liikkuiko suu vai sormet nopeammin, kun hän lyhensi miesten hiuskuontaloita.
Varmaan vilkas ja vitsikäs jutustelu kiinnitti uteliaiden mieltä ja siten
houkutteli miehen toisensa jälkeen istumaan parturoitavaksi. En tuntenut miestä,
en tiedä mistä hän oli tullut ja minne meni, mutta joku kiertävä yrittäjä hän
oli. Huomioni kiintyi ensin miesjoukkoon erään parakin oven takana, ja kun
menin katsomaan syytä kokoontumiseen, kuulin puheen pulinan miesten takaa.
Siellä se kiertolainen hoiti miesten niskavilloja ja kaikkien kuulijoiden
nauruhermoja, että eihän siitä malttanut poiskaan lähteä. Maksua hän ei
määrännyt, sanoi ettei saakaan määrätä, kun ei ole ammatinharjoittajaksi
rekisteröitynyt. Moni mies ehti katsomiseni aikana istua käsittelyssä, ja
vaikka maksua ei määrätty, useimmat, kenties jokainen, maksoi harkintansa
mukaan.
Lopulta
Sevillan parturiksi esittäytynyt mies houkutteli minuakin käsittelyyn.
Kursailin, koska tiesin ettei minulla ole juuri maksukykyä sinä iltana, mutta
ei siitä apua ollut, istua piti. Nopeasti lyhenivät pojan niskavillat, lopuksi
tyhjensin loput kolikot lompakostani, ja se kuulemma riitti maksuksi.
Jutustellessaan mies kertoi eri paikkakuntien ammattiparturien olevan
kateellisia siellä, missä hän on milloinkin liikkunut. Jossakin joku oli
toimittanut poliisin peräämään tilannetta, mutta kun poliisi havaitsi, ettei
hän ota maksua, antoi asian jäädä sikseen. Sanoi tosin havainneensa, että poliisilla
olisi ollut aihetta hiuksiaan lyhennyttää, ja ilmeinen halukin, mutta ettei
sellaisessa tilanteessa kehdannut, vaikka Sevillan mies oli kehottanut.
Lauantaina
työn jälkeen hain kelloni kellosepältä, Viljo Koljonenhan silloin toimi
Pihtiputaalla. Ajaessani kotiin pyörällä, kiersin Kojolan kautta, kävin
Mustosella jollakin asialla. Reunalasta hain sinne pohjattaviksi viemäni monot
kunnostettuina. Sunnuntaina alkoi lumituisku pitkän poudan jälkeen, edellinen
tuisku oli silloin, kun aloitin varastoapulaisen tehtävässä. Olivat aloittaneet
toistamiseen kuorma-autolla miesten kuljetuksen Muurasjärvelle, niinpä menin
maanantain aamuna kuljetusautossa, vaikka se tiesi heräämistä jo neljän aikana
aamuyöllä. Varhaisen ylös nousun vuoksi en ollut siinä vaiheessa innostunut
mukaan kuljetukseen, kun Ilosjoellakin mahtui nukkumaan.
Seurat, vakuutuksia ja lirkuttelua
Seurat, vakuutuksia ja lirkuttelua
Kolme aivan erilaista asiaa eri päivinä,
mutta menköön saman otsikon alle, ettei tule turhan lyhyt kappale. Seurat
olivat Kassalla, siis Osuuskassalla kassan hoitajan ja johtajan, Martta
Korhosen kodissa. Vilhon kanssa siellä pyöräillen kävimme, äiti ja pienemmät
lapset jäivät kotiin. Olisivat hekin lähteneet, jos olisi löytynyt vapaa
pikkuauto, mutta kun ei löytynyt, eivätkä he olisi jaksaneet kävelläkään.
Ilmeisesti oli kyseessä viikon tai kahden mittainen lähetysseurajakso, jossa
oli toinen puhuja muualta, toisena paikallinen Keitaan Matti, Matti Tiainen.
Illan tultua pakkasin eväitä viikon varalle
ja valmistelin lähtöä muutenkin. Siihen ne vakuutusmiehet tulivat, kolme miestä
kaikkiaan, kaksi Kinnulasta ja yksi Reisjärveltä. Kinnulan miehet eivät olleet
ennestään tuttuja meille, toinen heistä lie ollut vakuutustarkastaja, toinen
ajurina autollaan. Leppälä Reisjärveltä oli käynyt meillä ennenkin vakuutuksia
tekemässä. Silloin heillä oli asiani minun vakuutukseni suurentaminen ja
ehtojen "parantaminen," olihan vanhentunut lapsuuden iästä ja kohdalleni
oli langennut ainakin nimellinen perhevastuu. Siksi pitäisi ehtoja muuttaa ja
summaa nostaa, ja niin äiti tekikin. Anitta- siskolle äiti suostui tekemään
lapsen vakuutuksen, nykyisin isolta tuntuvasta 300 000 markan summasta, mutta
jota inflaatio on varmasti paljon syönyt, jos sitten yleensä on jaksettu maksaa
loppuun asti.
Kun olin illan aikana pakannut eväät, heräsin
hyvin nukutun yön jälkeen ajoissa ehtiäkseni aamulla kuuden (6) aikaan menevään
linja-autoon. Alvajärven jälkeen autossa oli vielä muutama istuin vapaana,
mutta ennen kirkonkylää nekin täyttyivät. Saaninkylällä auto täyttyi viimeistä
sijaa myöten, viereeni istui minulle outo mustalaistyttö, joka alkoi kohta
lirkutella, en tiedä halusiko jotenkin mielistellä, mutta minä olin moisesta
lirkuttelusta enemmän kiusaantunut. Olin hiljaa vaikka myöhemmin mietin, että
olisi saattanut olla hyvä siihen joku vastalause sanoa. Muuten asia olisi
jäänyt ja saanut jäädä siihen, mutta jotkin autossa istuneet kehittivät siitä
seurustelutarinan. Pientä kiusoittelua he harrastivat sen jälkeen useiden
päivien ajan, kunnes tätini mies, Jukka Valkama eräänä päivänä kysyi suoraan,
että sinäkö oot alakanu seurustelemaan. En tuntenut aihetta omakseni, vaikka
tunnistin tapauksen ja kerroin Jukalle tosiasian. Jukka totesi, että ei
tarvihtekaan seurustella, mutta ei siinä pahhaa olisi, vaikka sen kanssa
seurustelisitkin. Jukan tiedon mukaan se oli kunnollinen tyttö kuitenkin,
vaikka lirkutusten perusteella taisin olla eri mieltä. Minulla oli ja on
periaatteeni uskon suhteen, enkä muutenkaan ollut siinä iässä ja tilanteessa
mistään seurusteluista kiinnostunut, vaikka tulevaisuuden haaveisiini se
kuuluikin.
Sinänsä minulla ei ollut eikä ole mitään
romaneja vastaan, mutta koskaan en ole innostunut lähempiin suhteisiin hetken tutustumisen
jälkeen kenenkään kanssa, ei siihen mitkään heimoasiat ole vaikuttaneet. Muuten
olen kiinnostunut erilaisista kulttuureista, erityisesti
vähemmistökulttuureista. Siihen joukkoon lasken kuuluvaksi ainakin kouluaikana
heränneen kiinnostuksen Saamen kieleen ja myöhemmin myös romanikieleen.
Molempien uutisia kuuntelen mielelläni tilaisuuden salliessa, vaikka kumpaakaan
en ole oppinut kuin muutamia sanoja.
Molemmat parakit olivat tilapäisrakennuksia,
alaosastaan hataria ja vetoisia. Kun lunta oli satanut vähän enemmän, aloin
lapioida sitä ensin toimiston, sitten miehistön ruokaparakin alaosaan
eristeeksi. Lopulta nappasin varastosta kottikärryn, jolla ajoin eristyslunta
kauempaa. Leikkauksella kävin vaihtamassa Tilley- merkkisen, öljypolttoisen
kaasulampun. En muista oliko kyseessä perinteinen, pumpattavalla paineilmalla
toimiva lamppu, vai uudemman mallinen, Aladdin- tyyppinen sukkalamppu, johon
valo sytytetään kuin tavalliseen öljylamppuun ja sukka laseineen asetetaan
päälle, jolloin kaasuuntunut öljy palaa sukassa antaen kirkkaan valon. Joka
tapauksessa vein sinne ehjän lampun ja toin takaisin korjattavaksi lähtevän
lampun. Severiä autoin välillä tahkonjalan teossa ja suuren tahkon nostamisessa
siihen. Myöhemmin meillä oli useita yhteisiä juttuhetkiä, kun pyöritin tahkoa
Severin tahkotessa kirveitä ja puukkoja.
Tiistaiaamuna odotimme Ilosjoella kuljetusautoa puolisen tuntia, 15
minuuttia yli 7 kävin toimistossa kysymässä asiaa, jossa lupasivat järjestää
asian. Kohta tuli pihaan auto, peruutti kuljetuskopin luokse ja ajuri pyysi
apua kopin kyytiin työnnössä. Niin pääsimme lähtemään ja vaikka hiukan
myöhästyin, ei siitä kummempaa, eihän syy ollut edes meidän myöhästyneiden.
Putikolle päästyä kävin Ohtolassa yhtiön asialla, aihetta en muista, mutta kai
se jotenkin Ohtolan maalla olleeseen tukikohdan alueeseen liittyi. Isolla
leikkauksellakin piti käydä vaihtamassa tilley, kahdesti kävin
räjähdysainevarastolla, ensi kerralla annoin kolme laatikkoa Raju
raivauspanoksia ja nallilaatikon, toisella kerralla yhden Rajulaatikon
kuorma-autoon etäisemmälle kohteelle vietäväksi. Välillä kannoin vettä sahan
kaivosta ja kävin pari kertaa kirkonkylällä.
Varastossa
löytyi siivoamista, ellei muuta tehtävää sattunut olemaan. Joskus tuli miehiä
melkoinen joukko hakemaan, vaihtamaan tai palauttamaan työkaluja. Silloin ei
kiireessä, kun jono miehiä odotti vuoroaan, ei aina ehtinyt kaikkea panna
paikoilleen. Välillä sitten jäi hetkiä järjestelyyn ja miesten jaloissa
tulleiden roskien siivoamiseen. Niin oli taas hyvä palvella miehiä uuden ryhmän
saavuttua paikalle. Tulilankakiepit säilytettiin omassa paikassaan
työkaluvarastolla, räjähtävät aineet, dynamiitit, raju- raivauspanokset ja
nallit omassa lukitussa laatikossaan puolen kilometrin päässä metsässä.
Laatikon ympärille oli tehty verkkoaita, jonka portissa oli lukko, aidan
sisällä paksusta pellistä valmistetussa laatikossa oli erilainen lukko omalla
avaimellaan. Kun myöhemmin alkoivat käyttää raju- panosten ohella kloraattia,
sille tuotiin erillinen säilytyslaatikkonsa, koska kloraattia ei voi säilyttää
dynamiitin kanssa samassa laatikossa. Kloraattihan on sellaisenaan
räjähtämätön, mutta hiilivedyllä sekoitettuna erittäin herkästi räjähtävää.
Siksi sitä ei voi säilyttää dynamiittilaatikossa, koska dynamiitista haihtuva
räjähdysöljy saattaa kyllästää kloraatin räjähtäväksi.
Tilin
jakoon Putikolle
Helmikuun kolmannen päivän illan lähestyessä
sain tehtäväkseni käydä kertomassa miehille, että seuraavan päivän aamuna
jaetaan tilipussit Putikon tukikohdassa. Puolisen tuntia meni aikaa, kun
pyöräilin parin kilometrin päässä Tahkomäellä saakka sanoman kertomassa. Huonoa
huoltotietä kilometrin verran silloiseen Putikon risteykseen, siitä suunnilleen
saman verran Tahkomäen leikkaukseen ja takaisin. Tili jaettiin sitten neljännen
päivän aamuna, ja siihen oli maksettu vuoden alussa pois jääneet kaksi päivää
ylitöiksi merkittyinä. Olin ratkaisuun tyytyväinen.
Kohta
tilin maksun jälkeen toi kuorma-auto lastin raju- panoksia. Opastin auton Putikkolammen
kautta lähelle ammusvarastoa, kuorman purun jälkeen riitti muutamaksi toviksi,
että sain kannetuksi räjähdysaineet varastoon lukkojen taakse. Kuinka ollakaan,
päästyäni takaisin tukikohtaan, sain tehtäväkseni viedä sanomaa isolle
leikkaukselle, että pienemmälläkin leikkauksella laturia, panostajaa
pienelläkin leikkauksella, eikä pelkästään sillä suuremmalla. Kohta käynnin
jälkeen jouduin kahdestikin ammusvarastolle, sillä kerralla antamaan
rajupanoksia ja nalleja laturille, sekä tulilankaa työkaluvaraston kaapista.
Hakkaraisen korjaamolta kävin hakemassa vastaavan mestarin, Jauhiaisen auton
vararenkaan.
Ilosjoen
entinen varastomies, joka oli lähdössä sotaväkeen, toi päivällä tavaraa
huoltoauton mukana. Saattoi hänellä olla muutakin asiaa, sillä Eero meni
seuraavana päivänä Ilosjoelle varaston kirjoja tarkastamaan. Minun tehtäväni
oli hakea taksiasemalta kyytiauto Eerolle, ja Eeron pois olon aikana olin yksin
vastuussa varastosta, kuten muulloinkin vastaavissa tilanteissa. Eeron palattua
keskustelimme eräistä varastoasioista, en muista mistä. Varastokorttien
vertailua todellisen kaluston kanssa silloin tällöin teimme sen ajan, kun Eero
oli varastolla hoitajana. Ammuksia kävin taas laskemassa yhdelle laturille 30
kpl ja toista odottamaan jätin ulos odottamaan kaksi laatikkoa rajuja.
Ammukset, nallit ja tulilangat luovutettiin aina työnjohtajan tai mestarin
kirjoittamaa todistusta vastaan, ilman sitä ei saanut antaa mitään räjähtävää,
eikä todistuksen lukemista saanut poiketa. Sillä tavoin pyrkivät siihen, ettei
ammuksia päätyisi luvattomiin käsiin, jota varten ammukset olivat kahden lukon
takana ja avaimet työkaluvarastolla vain varastomiesten saatavissa.
Leikkaukselle vein lasiruutuja, ilmeisesti taukotupia ja/tai ylösottokoppeja
varten. Kun oli lauantai, loppuivat työt kahdelta ja pääsin kotimatkalle Hirven
linja-autossa.
Putikolle
Lopulta me, monet Muurasjärven
suunnan miehet, saimme siirron Putikon pieneen tukikohtaan, josta tulikin
työmaani koko lopputalveksi. Luovutin vuodevaatteeni ja työkaluni Ilosjoen
varastoon, Putikosta sain toiset työkalut, petivaatteita en tarvinnutkaan.
Aluksi sain tehtäväkseni kärrätä kottikärryillä murapalleja avoimelle suolle,
Kolimajärven lähistölle, paikkaan jonka toisella puolella löytyi myöhemmin
Martti Kyröläisen talo ja myöhemmin rakennettiin Unionin huoltoasema. Ojasta
kaivettuja ja hajalle ammuttuja rahkaturvemöykkyjä kärräsimme tielinjalta pois.
Lankut kärräykseen olivat hyviä, samoin osa kärryistä, ne yksipyöräiset. Osalle
porukoista tuli kaksipyöräisiä kottikärryjä, jotka aiheuttivat aluksi
vitsailua. Joku totesi ajan parantuneen, kun Kekkosesta tuli presidentti, niin
kottikärryihin saatiin kaksi ratasta.
Sellainen
kahdella rinnakkaisella pyörällä varustettu kottikärry tuntui ajatuksena
hyvältä, ja saattaisi se hyvä olla tasaisella ja kiinteällä pohjalla. Siinä
työssä lankkujen päällä ne olivat kuitenkin kelvottomia siihen työhön.
Sellainen vaatii kaksi lankkua rinnakkain, koska pyörät olivat noin 30 sm
päässä rinnakkain, eikä niin leveitä lankkuja ollut käytettävissä. Kun laittoi
sitten rinnakkaiset lankut, niitä ei saanut kyllin tasapainoon, vaan toinen
lankku jäi alemma toista. Kun lankkujen päät asettuivat eri kohtiin, syntyi
siitä sellainen kallistelu ja töksähtely kärrylle, että kuorma usein kaatui
välille. Siinä ei riittänyt kenenkään taito eikä voima sellaista kärryä
pitämään pystyssä, vaikka muuten se oli kohtuullisen kevyt kärrätä. Niin ne
kaksipyöräiset seisoivat mahallaan työmaan laidoilla joutilaiden ihmeteltävinä.
Vielä keskiviikkona kärräsimme murapalleja, kunnes toinen porukka vei kärryt ja
lankut.
Tiistaina
12. 1. vaikutti työ loppuneen, työnjohtaja Ikonen etsi turhaan mestaria, jos
hän opastaisi uudelle työpisteelle. Odotellessamme kulutimme aikaa keräilemällä
maakokkareita ja täyttämällä panostettuja ampureikiä maalla. Odotellessa olin
ilmeisesti vilustunut, ja sairastin torstaina 14. 1. jolloin äiti ja Vilho
olivat seuroissa Pellonpäässä ja minä lepäsin kotona. Olin ostanut
lääkekaapista anistippoja, jota imin sokeripalasta lääkkeeksi. Kotona otin
muitakin lääkkeitä ja tervehdyin niin, että uskalsin perjantaiaamuna lähteä
taas työhön, kun otin pulveria lähtiessäni. Hakkasin kangilla routaa, lapioin
lunta, vein Putikkolammen jäätä kiertäen kahdesti polttopuita ruokamökille
katerpillarin luokse, lähelle sitä paikkaa, mihin asettui Reisjärven ja
Keiteleen teiden risteys. Iltapäivällä väänsimme rumpurenkaita lähelle monttua,
mistä urakkamiehet asensivat niistä valmista rumpua.
Kotimatkalla poikkesin koululla, palautin kirjastoon entiset lainakirjat
ja otin uudet, sillä kerralla Saima Harmajan Kootut runot ja Arijoutsin
pakinakokoelman, Kärsiskös puhutella. On kiintoisaa katsoa ja muistella,
millaisia kirjoja olen lukenut ja milloin. Lauantaina hakkasin kangilla
ojamaita pienemmiksi ja porukalla kärräsimme niitä toiseen paikkaan. Porukassa
oli kaksi poikaa Alvajärveltä muiden miesten ohella. Kotimatkalla alkoi
vakituinen kiusani, veren vuoto nenästä. Pääsin sentään kylältä kotiin
lepäämään ja vuotoa rauhoittamaan. Leppäsen mummo on ollut meillä leikkaamassa
matonkuteita, on ollut yötkin meillä, sunnuntain vastaisena yönä myös Leppäsen
Eila, Villen ja Irjan tyttö. He ovat nukkuneet kamarissa äidin ja meidän
pienimpien ohella. Kun äiti yöllä sairastui, ei hän halunnut mummon ja Eilan
vuoksi sytyttää valoa kamariin, vaan tuli tupaan ja herätti minut. Vaihdoimme
vuoteita, äiti siirtyi tupaan nukkumaan, minä kamariin.
Aamulla
hoidin lehmät, Rauhalan Irene kävi lypsämässä. Eila keitti puuroa ja soppaa,
perunoitakin, kun olimme Vilhon ja Pekan kanssa ne kuorineet. Maanantaiaamuna
nukuin niin pitkään, etten ehtinyt työmaan kuljetusautoon, menin
postipikalinjassa kirkolle, jossa kävelin Putikolle. Tiistaina menin Pekan
kanssa Siloman autossa kirkolle, josta sosiaalitarkkailija vei hänet Jyväskylään
kuvattavaksi. Työtä tein edelleen samalla suolla, turvepaakkuja hienontaen ja
kärräten. Taas vaivasi verenvuoto sieraimesta, onneksi ei työn tekoa estänyt.
Sitä
ryhmää, jonka mukana olin työskennellyt, kutsuttiin iskuporukaksi. Sillä ei
ollut vakituista työpistettä, vaan sitä heiteltiin eri koostumuksissa sinne,
missä milloinkin oli tarvetta. Siksi oli alkuvuoteni Putikolla ollut melko
vaihtelevaa, ja tulisi olemaan vielä toistaiseksi. Kun keskiviikon aamupäivällä
hajottelimme ojamaapakkaa, iltapäivällä tasoittelimme lapioilla ja
rautakangeilla tilapäiseksi rakennettua ns. huoltotietä. Väänsimme kangeilla
kiviä ja lapioimme maata monttuihin. Iltapäivällä jaetun tilin jälkeen tutkimme
läheisen mäen pinnan routakerrosta, hakkasimme kangeilla ja lapioilla siihen
näytereikiä. Rakennusmestari kävi katsomassa reiät ja arvioi, että koneella
pystyy sen mäen siirtämään läheiselle suolle.
Autoimme
hevosmiestä moottorin siirrossa, kannoin Niilo Itkosen kanssa suojakoppia
kohteeseensa. Lopun iltapäivän taas hajottelimme ojamaita. Torstaiaamuna
siistimme leikkauksen luiskaa, eli työnsimme reunoilta maata, kiviä ja kantoja
takaisin leikkauksen suuntaan. Iltapäivällä iskuporukka jakaantui, kaksi miestä
meni penkalle hajottamaan maata, minä jäin toisen Alvajärven pojan kanssa
kaivamaan ampureikiä. Perjantaina lapioimme lunta pois ojan paikalta,
iltapäiväksi tuli kovempia hommia. Ensin asensimme paikalleen pienen
kolmijalan, jolla aloimme vetää kiviä pois ojasta. Alkoi tuntua työltä jatkuva
veivin pyörittäminen, joka tosin loppui yllättäen. Veimme kottikärryillä
ammuskopin osia leikkaukselle, tosin minun kuormani meni Putikkolammen jäätä
pitkin Kotikunnan autossa melkein perille, loppumatka kuitenkin kottikärryillä.
Kasasimme osista ammuskopin sille mäelle, joka sijaitsee myöhemmin tehdyn
kuorma-autova'an ja Markku Piipon talon välissä. Kyseisiä kohteita siellä ei
silloin ollut, oli vain metsään, mäen keskelle hakattu pieni aukio, jolle
metallivahvistetun ammustarvikekopin raahasimme osina ja kasasimme ehjäksi
kopiksi. Päivä siinä raahatessa ja kasatessa meni, ja siihen loppui osuuteni
iskuryhmässä, mutta ammuskopit tulivat talven aikana tutuiksi.
Tutkiessani tilin tuntilistaa havaitsin, että siitä on jäänyt pois kaksi
kokonaista loppiaisen jälkeistä päivää. Valitin asiasta Hente Korhoselle,
silloiselle työnjohtajalleni. Hän neuvoi Karjalahden puheille, joka puolestaan
opasti niiden päivien työnjohtajan puheille, Muistelin loppiaisen jälkeisen
työnjohtajan nimeksi Korpi, ja niin jouduin rakennusmestari Korven kanssa
keskusteluun. Siinä selvisi, että kyseessä hänen veljensä Esko Korpi. Tämän
rakennusmestarin nimi oli Erkki Korpi, joka lupasi selvittää asian veljensä
kanssa. Jotenkin oli keskusteluissa ollut mukana myös rakennusmestari
Himanenkin, lopulta sain Erkki Korvelta tiedon, että maksu tulisi seuraavassa
tilissä, kuten tulikin, ylitöiksi merkittynä.
Parisen viikon ajan kuljettivat miehiä
Muurasjärveltä, sitten lopettivat, joten jouduin uudelleen Ilosjoelle
parakkimajoitukseen, parakki ykköseen. Pääsin uudempaan, parempaan ja
pienempään parakkiin, vaikka erityisen hieno ei ollut sekään. Vaikka parakki
oli Tervahoviksi sanottua pienempi, oli se pienempi tila jaettu neljään
osastoon. Osaston miesluku jäi huomattavasti Tervahovin suuren parakin
mieslukua pienemmäksi, samalla oli merkittävästi rauhallisempi ilmapiiri. Olin
oikeastaan tyytyväinen majoitukseen, kun sain varastolta petivaatteet, jotka
asettelin kelvolliseen sänkyyn.
Se taisi
olla viimeinen kuljetus Muurasjärveltä, jolta kävelin Putikon tukikohdan
varastoa kohti. Vastaani käveli rakennusmestari Korpi, joka määräsi sen päivän
ajaksi auttamaan varastolle. Ensimmäisenä jouduin hakemaan vettä miehistötilaan
läheisen sahan kaivosta, kysellen kaivo löytyi ja kannoin vettä miesten
tarpeisiin. Taapeloin sen jälkeen lautoja ja pinkkasin täkkäysmattoja. Eivät ne
tavallisia kangasmattoja olleet, vaan isoista, autojen päällyskumeista
leikatuista, paksuista suikaleista rautalangalla sidottuja. Niitä tarvittiin
silloin, kun oli tarve estää räjäytysten sinkoamia kiviä lentämästä kovin
kauas. Panostuksen jälkeen kohde täkättiin, eli peitettiin ainakin tarkimmin
varjeluilta suunnilta sellaisilla kumikudosmatoilla, joita ensimmäisenä työnäni
kippiauton jäljeltä pinosin siistiin kasaan, josta niitä olisi helpompi jakaa
panostajien käyttöön.
Iltapäivän
ajan keräsin ja katkoin lautapintojen pätkiä, sihtilapuiksi ja polttopuiksi.
Siihen tuli paikalle koko Pihtiputaan alueen vastaava rakennusmestari J.
Jauhiainen, joka ensiksi kysyi: Sihtilappujako pitäisi tehdä? Johon vastasin,
että niitä kai näistä tulee. Vastauksen kuultuaan mestari määräsi minut
jatkuvasti varastolle Paanasen apulaiseksi. Mestarin lähdettyä siihen tuli
varaston hoitaja, Eero Paananen, joka tuumasi, että saitpa hyvän homman.
Itsekin toivoin homman osoittautuvan hyväksi, ja monenlaisia vaiheitahan siinä
kevääseen mennessä kohtasin, mutta kokonaisuus oli positiivinen.
Lauantai-illaksi palasin taas kotiin, tein
siellä normaaleja töitä. Sunnuntaina olivat päiväseurat Selma Heinosella,
Savijärven tien varressa. Siellä kävin, samoin Sipilän iltaseuroissa. Keitaan
Matti oli toinen puhuja, toinen jostakin muualta, mahdollisesti lähetyspuhuja.
Maanantaiaamuna ajoin Siloman autossa kirkolle, Eero Paanasen kehotuksen
mukaisesti kävin kysymässä kortteeria Ohtolasta, siltä varalta, kuten Eero
sanoi, etteivät kuljettaisi Ilosjoen parakilla. Pelko osoittautui kuitenkin
turhaksi, kuljetus oli järjestetty, ja kun Ohtolan isäntä halusi ennen
lupaamista neuvotella emännän kanssa, en käynyt peräämässä neuvottelun tulosta,
vaan kuljin yöni Ilosjoella.
Eero oli Ohtolan poikia, käsitykseni
mukaan silloisen isännän, Heikin veli. Eero oli minulle tuttu rippikoulun
ajalta, filosofoija, runojen kirjoittaja Juha Ohto nimellä, mies joka asui
Ohtolan saunakamarissa Ohtolantien varressa lähellä jokea. Ohtolasta lähteneenä
hän uskalsi suositellakin kortteerin kysymistä sieltä.
Tukikohdassa lakaisin miesten ruokatilan ja
varaston lattioita, tein lumitöitä tarvittaessa, keräsin ja poltin pihaan
kertyneitä kovalevyn paloja, joita poltin puiden ohessa ruokatilan kaminassa.
Sen kaltaiset puuhat olivat sitten jatkuvia, jokapäiväisiä töitä. Kirkolla
kävin Väisäsen sähköliikkeessä kysymässä sähkön asennuksesta miesten tilaan ja
varastoon, toimistossahan sähkö oli aiemmin asennettuna. Iltapäivällä kävin
jossakin kuljetusautossa Ilosjoen päävarastolla, vein rautakankeja ja kirveitä
teroitettaviksi, kaksi katkennutta lapiota vaihdoin ehjiin. Illemmalla miesten
kuljetusautossa palasin yöksi Ilosjoen parakille. Mein katsomaan Tervahovin
tilannetta aikani kuluksi, kun Karhun Reino alkoi leikillään häätämään minua
sieltä pois. "Et enää tänne kelpaa, kun kerran olet täältä pois
lähtenyt." Vastasin menneeni ykköseen, kun siellä oli vapaita
petipaikkojakin, ei siinä sen kummempaa ole.
Tiistaina järjestelin varastossa
kattohuoparullia pystyasentoon, etteivät painuisi luonnottoman soikeiksi.
Miehille olen vaihtanut teräviä työkaluja tylsyneiden tilalle, tarvittaessa
olen antanut kuittausta vastaan heidän tarvitsemiaan, samoin kuitannut
palauttamiaan työkaluja palautetuiksi. Eero varastomiehenä on hoitanut
varsinaisen varastokirjanpidon. Tiistaina kävin ensi kerran ammusvarastolla sen
jälkeen, kun olin ollut sitä kasaamassa. Keskiviikkona aamupäivän aikana
sahasin kattohuoparullia pätkiksi, Jussi Ikonen oli kaverinani siinä puuhassa.
Iltapäivällä järjestelin varaston ullakkoa siistimmäksi. Torstaina hain kaksi
pitkää lankkua läheiseltä mäeltä, niistä paikalle tullut kirvesmies teki
pystytolpat sähkön asentajaa varten, sain olla siinä hänellä apulaisena. Kun
sähköjohto vedettiin tien yli toimiston puolelta, siihen niitä tolppia
tarvittiin, että isotkin autot mahtuisivat alle. Sähkömies tuli ja ajallaan
valot syttyivät varustevarastoon ja miesten taukotupaankin. Perjantaina
kirvesmies, Nestori Kononen, teki jalkaa varastolle tullutta suurta tahkoa
varten. Nestorista tulikin sitten työkaverini useiden viikkojen ajaksi.
Lauantai oli kiireisempi päivä, heti aamulla
tuli toistakymmentä lapiota, jotka järjestin varaston telineeseen riippumaan.
Varaston ullakolta kiskoin ahtaasta kasasta kaksi kovalevyä jollekin
tarvitsevalle. Aamupäivällä toi huoltoauto lapuja ja lautoja, jotka piti ensin
purkaa kuormasta ja iltapäivän aikana pinota polttopuut ja taapeloida laudat.
Oli siinä kaksi postilla käyntiäkin, aamupäivällä ja iltapäivällä. Ennen iltaa
tuli vielä kuormassa kamina, siihen savutorvet, kasa kovalevyjä ja muutakin
tavaraa. Osan tavaroista vein varaston puolelle, kamina ja kovalevyt jäivät
miesten taukotilaan, mutta maanantaina kovalevyt nostettiin varaston ullakolle
ja Severi alkoi tehdä jalustaa tahkolle.
Kommentit
Lähetä kommentti