Elämän tarkoituksesta
Eerolan
metsässä
Kymiyhtiö tarjosi
parempaa metsäpalstaa hakattavaksi Alvajärveltä. Eerolan metsään
päädyimme metsän omistajien pyynnöstä, vaikka Hannes valitteli
palstan vähäistä puumäärää ja maaston huonoutta, siellä kun
hakattiin enimmäkseen suolla ojalinjoja. Valitsimme Eerolan metsän
hakkuun, koska työn sijainti lähellä mahdollisti yöpymiset
kotona. Lauantaina kävin siis katsomassa palstan, mutta kävelin
siltä reissulta omaan metsään karsimaan puita Vilhon kaverina.
Maanantaina avasin kotona moottorisahan bensiinisäiliön ja oikaisin
mutkalle jääneen saumatiivisteen. Kellarin välikatolle kannoin
pehkuja lämpöeristeeksi ja lapioin maata tuvan takana likakaivon
päälle. Kolme täyttä päivää olin hakkuulla, perjantaina,
pyhäinpäivän aattona, teimme lyhyemmän päivän metsässä.
Vähän hakattuamme aloin
miettiä, että teinkö reiän päähäni kun menin Eerolan metsään,
jossa oli enimmäkseen osalinjojen aukaisua suolle, metsä harvaa ja
puut lyhyitä. En sentään ratkaisua pahemmin valitellut, mutta
vaatimani vähimmäistaksan laskin. Tein myös arvioita, mistä
pitäisi luopua, jos Alvajärveltä palstan ottaisin. Siellä
hakkasivat puolipuhtaaksi talvellakin, eikä jäisten puiden
kuoriminen pakkasella ollut lainkaan miellyttävää työtä.
Aloittamani käytöskurssi kiinnosti, siihen en olisi jaksanut kulkea
Alvajäveltä . Tosin en olisi sitä ilman opettaja Tenhusen pyyntöä
aloittanutkaan. Oma Maa lehden tilaushankinnat eivät kiinnostaneet,
niistä olisin hennonut luopua suosiolla. Kun olin tehtävään
suostunut, yritin sitä silti sinnikkäästi jatkaa, mutta en ehkä
Alvajärvellä olisi jaksanut. Kotona näpertelin pieniä puutöitä
iltaisin, ne kiinnostivat ja olin saanut kolme keittokauhaa melkein
valmiiksi. Näpertelyn jatkaminen kiinnosti, varmaan olisin voinut
jatkaa viimeistelyä Alvajärvelläkin. Tarkoituksella jätin
tärkeimmän kertomisen viimeiseksi, koska siitä haluan kertoa
enemmän. Kun edellisen talven ompeluillat olivat jääneet melkein
käymättä, halusin ainakin loppuvuoden aikana päästä niihin
mukaan, eikä se Alvajärveltä käsin olisi helppoa ollut. Halusin
olla mukana niissä ihanissa illoissa kotikylälläni, siksi
ratkaisin, että ne riittävät paikkaamaan sen mahdollisen reiän
päässäni, jonka heikon palstan ottaminen kotikylältä oli ehkä
saanut aikaan.
Torstai-illan lauluilta
eli ompeluilta oli Sipilässä, niitä oli sinä syksynä pidetty
torstaisin eri taloissa, mutta Alvajärveltä asti en niissä ehtinyt
enkä jaksanut käydä. Sipilän jälkeisiä lauluiltoja oli ainakin
Osuuskassalla Martan asunnossa, Vesalaisella, Partalassa ja
Pellonpäässä. Itsenäisyyspäivä oli perjantaina, silloin oli
lauluilta Keitaan talossa, Martta ja Matti Tiaisen kotona. Matti oli
kylämme puhuja, ja kun alun sain, kävin useita kertoja Keitaassa ja
sain todeta, että Matin kanssa oli helppo ja antoisa keskustella
uskomisen asioista. Sunnuntaina 8.12. oli päiväseurat
Peuralaidalla, iltaseurat Untisen koululla, jossa esittelin
tehtäväksi saamaani Jämsän kansanopiston asiaa.
Pyhäinpäivän
jälkeisenä maanantaina Nivalan vehnämyllyssä ja niin saimme oman
pellon jauhoja pullan ja hiivaleivän valmistukseen. Selvästi kaupan
jauhoja tummempaa oli pellossamme kasvaneista vehnistä leivottu
pulla, mutta väristä huolimatta se maistui hyvältä suussa ja
kelpasi se vieraillekin. Tiistaina ajoin Kivisen hevosella muraa
kasvimaalle aitan taakse ja viemärikaivannosta nousseita kiviä
pihasta rantaan. Muut arkipäivät kuljin taas Eerolan metsässä,
jossa perjantaina kastui vesisateessa ja lauantain räntäsateessa
vielä pahemmin. Sunnuntaina kiertelin Kojolanperän tien varressa
Oma Maa lehteä esittelemässä, yleensä ihmisten suhtautuminen oli
kielteistä enkä saanut tilauksia. Ainakin Savelassa sattui
poikkeus, Onni kieltäytyi ensin ehdottomasti. Annoin hänelle
näytenumeron, jota silmäiltyään hän tokaisi, että minäpä
muutan mieleni ja tillaan tämän lehen.
Maanantaina oli hyvä sää
tehdä työtä metsässä, sahasin ja kasasin, niin myös tiistaina
ja koko viikon perjantaihin asti. Torstain lauluilta oli
Vesalaisella, mahtoiko olla juuri se ilta, kun Matti antoi
soittonäytteen balalaikalla, jonka oli joskus hankkinut. Vaikutti
aivan kelvolliselta soittimelta Siionin laulujenkin säestykseen.
Lauantaina kävi Erkki Heinonen lukemassa Eerolan metsässä
hakkaamamme puut, halkojakin siinä metsässä teimme, mutta ne
mittasivat ja työpalkan maksoi Eerolan väki, he olivat tehneet
niistä hankintakaupan Vapon kanssa. Minä olin lauantaina sahaamassa
koivuja Juureisen metsässä, en siis ollut seuraamassa puiden
laskemista Eerolan metsässä. Hakkuuta Eerolan metsässä riitti
vuoden lopulle asti, muutamia sadepäiviä lukuun ottamatta kävin
siellä jokaisena arkipäivänä hakkuuta jatkamassa.
Itsenäisyyspäivänä
tein kotona uuteen kellariin sisäoven ja mattojen puistelutelineen
valmistamisen aloitin tekemällä jalat. Tiistaina 10 joulukuuta
sahasin Juureisen metsässä, 16 päivänä olin aamupäivän
Eerolan, iltapäivän Juureisen metsässä sahaamassa. Torstaina
samalla viikolla olin koko päivän Martin kaverina Juureisen
metsässä. Joulun lähestyessä jatkoimme Vilhon kanssa työtä
Eerolan metsässä, silloin oli siellä myös halkojen mitta ja
propsien luku. Jouluviikon maanantaina, 23.12. kävin kirkolla
asioilla ja jätin hakemuksen valtion avustuksesta maamieskoulua
varten. Jouluaattona tyhjensimme lantalaa. Eerolan metsän hakkuu
loppui perjantaina 27. joulukuuta. Sen jälkeen hakkasin kolme päivää
Untisperän lähellä E. Hämäläisen metsässä niin, että vuoden
viimeisenä päivänä sain siellä kasoihin viimeisetkin hakattavat
puut.
Muurasjärven koululla
oli alkanut hyvän käytöksen kurssi, opettaja Tenhunen sitä siellä
piti. Halusin oppia käytännössä hyvää käytöstä, siksi lähdin
koululla toimineeseen lainakirjastoon samana iltana. Aarnion Liisa
hoiti kyläkirjastoa, kun olin vaihtanut lainakirjat uusiin, oli
muutamia nuoria tyttöjä tullut koululle alkavaa kurssia odottamaan.
Poikia ei paikalle tullut, niin opettaja melkein vaati minua mukaan
ja olin opettajan lisäksi toinen miehenpuoli sen illan oppitunnilla.
Jostakin syystä en mielistynyt opetukseen, mutta kävin siellä
vielä toisen kerran. Kolmatta kertaa en lähtenyt, mutta veljeni
Pekka lähti ja odotin kiinnostuksella hänen kokemustensa
kuulemista. Pekka ole suunnilleen samaa ikäluokkaa kurssin tyttöjen
kanssa, minä tunsin itseni siinä joukossa yli-ikäiseksi. Siksi en
kolmatta kertaa lähtenyt, ja kun Pekkakin kertoi saaneensa
tarpeekseen kurssista, päätin minäkin jättäytyä. En olisi
oikein mukaan ehtinytkään, oli töitä päivisin ja vuoden
vaihduttua alkoi opiskelu Haapajärvellä.
Eerolan
Tuomon puheet
Tuomo Kahilainen oli
valittu Asutusliiton Pihtiputaan osaston puheenjohtajaksi, ainakin
Aimo Kivinen piti valintaa huonona. Intoa Tuomolla oli melkein
liiaksi, mutta taitoa paljon vähemmän. Tuomon ja Aimon lisäksi
Pihtiputaan osaston johtokuntaan valittiin Muurasjärveltä ainakin
Pentti Kokkonen Mäenpäästä. Muistan tilanteen kokouksesta kun
Penttiä oli ehdotettu, niin ehdokas vastusti valintaa vedoten
ujouteensa ja hiljaisuuteensa. Paikalla ollut piirin edustaja vastasi
Pentin estelyyn, ettei ole kovinkaan ujon merkki, kun itse sen
uskaltaa sanoa ja niin Pentti valittiin.
Aimo Kivinen kertoi
Tuomon johtamisesta, että on niin puhelias puheenjohtaja, ettei
muille johtokunnan jäsenille jää kokouksissa paljoakaan sanan
sijaa. Kokouksissa Tuomo puhuu ja muut kuuntelevat, puheenvuorojen
pyytämisiin heille tule selvää saumaa, kun ehdotus nuijitaan
päätökseksi. Tuomon innon huomasin ollessani hakkuulla heidän
metsässään. Kahdesta asiasta Tuomo puhui luonani käydessään.
Eniten hän puhui Asutusliiton toiminnasta sekä Pihtiputaalla että
koko Suomessa. En muista mistä kaikesta oli puhetta, mutta maaseudun
ja viljelijöiden elinoloista sillä hetkellä ja tulevaisuudessa.
Valtiovallan päättäjillä oli kuulemma suunnitelmia, jotka
tekisivät viljelyn Suomessa kannattamattomaksi. Pitäisi muodostaa
suuria tiloja yhdistämällä pieniä, jonka seurauksena jäisi
työttömiksi. Tuomolle oli Asutusliiton toiminnanjohtaja huokaissut,
”voi kun te ette tiedä kaikkea.”
Myöhemmin minulle
selvisi, että kyseessä oli maatalouden tulevien aikojen näkymien
kartoitus. Ei mikään tilattu suunnitelma, vaikka niin Asutusliitto
kuin Veikko Vennamo pyrkivät sitä sellaisenaan markkinoimaan. Tuomo
puolestaan taustoja tietämättä kauhisteli sitä minulle, joka en
tiennyt taustoista senkään vertaa. Erityisesti Tuomo vetosi
maatalouden silloista tilannetta puolustavien Eino Haikalan ja erään metsäalan
asiantuntijan mielipiteillä. Myöhemmin tilastotieteilijä Haikala
tuli valtakunnallisesti tunnetuksi, kun toimi Suomen Maaseudun
Puolueesta eronneen Suomen yhtenäisyyden puolueen puheenjohtajana.
Silloin Asutusliitto käytti heitä asiantuntijanaan ja Tuomo kehui
ja suositteli heitä melko innokkaasti.
Toinen Tuomon aktiivisten
puheiden aihe oli maamieskoulu, hän oli sen aikanaan käynyt
Haapajärvellä. Kun Tuomo kuuli että minä olin sinne hakenut,
alkoi hän pommittaa minua erilaisilla tilastotiedoilla ja
kaavioilla. Kerran Eerolassa käydessäni hän näytti kaaviota,
jolla oli selitetty maatalouden liiketuloskäsitteet ja niiden
suhtautuminen toisiinsa. Tuomo sanoi, että kun sen opit, osaat
paljon, olet viisas mies, mutta oppiminen on vaikeaa. Maamieskoulun
opettajiakin Tuomo muisteli, erityisesti silloista johtajaa Ryynästä
ja toista opettajaa, Elsi Ettalaa, agronomeja kumpikin. Erityisesti
Ettalasta Tuomo kyseli, että jaksaakohan hän vielä opettaa.
Elämän
tarkoituksesta
Kirjoitin
päiväkirjaani elämän tarkoituksesta, aloitin kysymyksellä: Mikä
on elämän tarkoitus? Vai onko sillä vain suuri tarkoituksettomuus?
Pohdin siihen vastausta eri suunnilta lähestyen, toivoen Jumalalta
ymmärrystä asiaan.
Kiirehdin itse
vastaamaan, että elämällä on suuri tarkoitus, kunpa Jumala
auttaisi ilmaisemaan sen selvästi ja lyhyesti. Päätarkoitus ja
ainoa tärkeä on valmistaa sieluamme iäisyyttä varten. Kun Jumala
antoi ihmiselle elämän, Hän tarkoitti ja haluaa, että eläisimme
sen Hänen kunniakseen. Ylpeydessään ja mukavuuden halussaan liian
moni kuitenkin käyttää elämänsä turhuuteen. Likinäköisesti
monet sanovat, että iloitaan nyt, kun vielä on tilaisuus. Oikea ilo
on tietysti hyvä, mutta maailmanlapsi löytää ilonsa vain
sielunvihollisen palveluspaikoista.
Onko minulla joskus
ollut elämän tarkoitus epäselvää? Ainakin kerran!
Rippikouluiässä pelkäsin kuolemaa. Ei tunnollani silloin mitään
ollut, olin vain joutunut etsimään vastausta kysymykseen: ”Mikä
on elämän tarkoitus?” Muuta vastausta en aluksi tajunnut kuin,
että kaikki loppuu kuolemaan. Onko elämän tarkoitus siis tuleva
kuoleminen?
Haa! Sinä ajattelet,
että tuollainenko lapsuuden uskovainen? Mutta uskovaisillakin ovat
epäilysten ajat.
Taivaan Isä silloinkin
ajatteli sieluni parasta ja salli minun joutua sellaisen pelon
valtaan. Kirjoitin: Salli joutua, sillä ei Jumala sitä pelkoa
minulle antanut. Se oli Jumalan vastustaja, joka siten yritti
eksyttää minua ja joukkoonsa vetää. Myöhemmin olen ajatellut,
että sinä syksynä olin lähes mielisairauden partaalla. Jumalalla
oli kuitenkin minulle vastaus valmiina, vaikka se tuli yllättävältä
taholta. En ymmärtänyt vastausta edes pyytää, mutta eräänä
aamuna se annettiin minulle kuin tarjottimelle asetettuna.
Eräänä aamuna
metsään lähtiessäni kuulin kuinka eräs emäntä sanoi jollekin:
”Jumala on salannut ihmiseltä kuoleman suloisuuden, että ihminen
jaksaisi elää.” Jännitykseni helpotti heti, päivällä metsässä
ajattelin, että Jumalan lapsen kuolema on todellakin kuin suloinen
uni. Virsirunoilija on laulanut: ”Ja isänmaata ihanaa, tää matka
aina tarkoittaa.”
Mikä siis on elämän
tarkoitus? Maallinen elämä on vain lyhyt ja katoava. Me odotamme
parempaa, ikuista elämään Jumalan luona taivaassa. Siihen on
meidän täällä valmistautuminen uskomalla joka hetki kaikki
syntimme anteeksi Jeesuksen ansion tähden, Hänen nimessään ja
veressään. Sitä sanomaa on käsketty uskovaisten levittää
maailmassa, siksi Jumala monesti pitää täällä uskovaista, joka
haluaisi jo päästä taivaan kotiin. Jokaisella hetkellä, mitä
täällä ajassa vietämme, on tarkoitus. Jokaisella ihmisellä ja
jokaisella elämällä on tarkoitus. Olemme jokainen kutsun kohteina,
uskovaiset, Jumalan lapset, ovat samalla kutsun välittäjiä.
Maallisen elämän tarkoitus on siis valmistaa meitä tulevaan,
iankaikkiseen elämään. Tämä elämämme on armon aikaa, joka
tulisi käyttää Jumalan kunniaksi. Jumalan lapset välittävät
kutsua elämällään ja esimerkillään, mutta myös puheillaan,
äänellisenä kutsuna. Niin on, vaikka tunnemme heikkoutta ja
huonoutta jopa niin, että saatamme langeta synteihin, joihin
turmeltunut osamme vetää. Emme voi vastustaa syntiä omilla
voimillamme, mutta armoevankeliumissa meille annetaan Jumalan voima,
joka sittenkin on pahuuden voimia väkevämpi. Ne kaksi osaa, kaksi
voimaa käyvät meissä jatkuvasti taistelua, siksi iloitsemme ja
saamme iloita jokaisesta hetkestä, jolloin Jumalan voima on saanut
lannistetuksi pahuuden voiman edes hetkeksi hiljaiseksi.
Mutta tarkoitus on
elämällämme myös maallisessa mielessä, arkisissa askareissa
elämässä, vaikka senkin tulisi palvella tärkeintä tarkoitusta.
Meidän on tehtävä työtä, että olisi maallinen elämä tulevina
vuosina nykyistä parempi myös muilla kuin itsellämme. Elämä
saattaa tuntua tarkoituksettomalta hänelle, joka tekee kaiken vain
itseään varten. Niin ei tarvitse asian olla, tehtäviä riittää
jokaiselle. Isänmaa odottaa palveluksia, samoin monet lähimmäiset,
samoin monet hyödylliset yhteisöt ja yhdistykset. Moni uskovainen
saa sisältöä elämäänsä Jumalan valtakunnan tehtävissä, ei
raskaana velvoitteena vaan hyvällä mielellä, vapain ja iloisin
mielin palvellen.
Kommentit
Lähetä kommentti