Halonhakkuulle
Isä teroitti
sahansa, kirveensä ja muut työkalut. Pakkasimme reppuun leipää, voita ja muuta
ruokatarvetta, pieni rautapatakin pantiin reppuun, samoin vesi- ja kahvipannu
sekä työvaatteita. Ajelimme Kojosperälle, Rimmin ohi ja Poutalan jälkeen
vasemmalle kärrytietä. Sitä kilometrin verran, loppumatkasta piti jättää pyörät
ja kävellä toinen puoli kilometristä.
Syväjärven kanavan varressa alkoi
puron takana nuori sekametsä, siinä oli meidän uusi työmaamme. Isä katseli
vähän matkaa Rimmin metsän rajasta Nuoraseen päin, siitä sopisi alkaa niitä
halkoja tehdä. Aivan rajan jälkeen oli vain pieniä koivuja, joista ei juuri
myyntihalkoja saanut.
Laskimme
reput selästä, suunnittelimme työn alkupistettä. Olimme vielä yhä heikkenevällä
kärrytiellä, kun Rajahoikan Aino tuli vastaan. Hänellä oli suru-uutinen,
Rajahoikan mummu on kuollut. Aino oli menossa Kojolan taloon sopimaan hautauksen
järjestelyistä.
Aloitimme
työt, isä kaatoi koivuja, katkoi metrin pätkiksi. Minä aloitin karsimalla
niistä oksia, sitten pääsin aisaamaan pienimpiä pölkkyjä. Koivu katkottiin niin
pitkälle, että viimeinen pätkä vielä täytti 5 sm. Latvapäästä alle 12 sentin
pölkyt aisattiin, niihin vuoltiin pantaveitsellä tai kirveellä kahdelta
syrjältä kuori pois, että kosteus pääsisi haihtumaan puusta. Suuremmat pölkyt
aisattavista piti aisata kolmelta syrjältä. Latvapäästä yli 12 senttiset
halkaistiin kirveellä kahdeksi.
Halotut ja
aisatut valmiit halot heiteltiin kasoihin isän tekemien pääpuiden lähelle.
Usein hän teki pääpuut vasta, kun pinoon tulevat valmiita. Selkäpuullisten
pääpuiden väliin tehtiin pino, latomalla halot siihen siistiin järjestykseen.
Isä teki pääpuiden lukituksen halkaisemalla pääpuun yläpäästä, tähän rakoon
laitettiin pinon mitan mukaan päiden läheltä lovettu selkäpuu. Selkäpuu oli lyhimmillään puoli metrinen,
siihen tuli puolen motin pino. Yleensä pino mitattiin puolen metrin jaksoihin,
hyvässä puskassa saattoi tulla 5 metrinen, jopa sitäkin pitempi pino. Ja pinoja
saattoi tulla tiheään. Tällä palstalla saimme tavallisesti 2-3, joskus vähän
suurempiakin. Pinon korkeudeksi tavoittelimme metriä, joskus saimme
korkeampiakin pinoja.
Yökortteeriin
menimme Rimmin taloon, heidän metsässäänhän työskentelimmekin. Joinakin öinä
nukuimme Rajahoikassa, siellä isä ja Arvi neuvottelivat mummun hautauksen
yksityiskohdista. Aino oli sopinut ajankohdan papin kanssa. Hautaus olisi
Pyhäjärven kirkonkylällä, vanhalla hautausmaalla Jäljestä päin isä sanoi, että
meni työhalukin siitä uutisesta, jonka Aino-täti kertoi halkopalstalle
mennessämme.
Sunnuntain
ajaksi pyöräilimme kotiin, toiselle viikolle isä vei lisää välineitä, evästä ja
hommasi metsään puun runkoon pienehkön puisen laatikon kaapiksi. Siinä saattoi
säilyttää eväitä ja keittoastioita suojassa metsän eläimiltä. Nuorasen
kanavasta otimme keittovettä, kesän kuluessa kaivoin pieniä kaivoja, kanavan
penkasta valuluvien vesisuonten kohdalle. Siten saimme puhtaampaa vettä puuron,
kahvin ja teeveden keittämiseen. Kojolan
kaupasta isä sai hyvälaatuisia kauraryynejä, joista keitimme melkein
valkoista puuroa. Aluksi isä keitti puuron ja samalla neuvoi minulle sen
tekniikkaa. Ennen pitkää keittohommat jäivät minulle, isä sai sillä aikaa tehdä
hakkuutyötä. Työtekniikka oli sellainen,
että kaadoimme ensin koivuja eri suunnista ristiin. Siitä oli helppo katkoa,
kun puut olivat irti maasta, saha pääsi paremmin liikkumaan, kun sen toinen pää
ei tökkinyt maahan, eikä sahakaan
ahdistanut, kun alla oleva puu oli tavallaan sahapukkina. Viimeiset rungot katkottiin pölkkyjen päälle
nostettuina.
Kommentit
Lähetä kommentti