Kova hanki kantoi hevosen
Olimme saaneet ajetuksi hyvän jäljen Kekkosen
etäisempään metsään, tarkoitus oli jatkaa sitä ajoa tiistaina, mutta Tienpään
Jaakko Väntönen tuli kysymään hevosta. Annoin sen hänelle saman tien, jäisihän
Jalmarille aikaa hakata sahapuita metsässään. Itse laitoin pajurekeen uuden
pajun särkyneen tilalle, sekin oli minun opeteltava, onneksi olin nähnyt isäni
menetelmän aivan vieressä. Tiesin siis menetelmän, mutta omien käsien
opettaminen siihen vaati aikansa. Lumen ja sonnan luontiinkin oli välillä
ryhdyttävä.
Lunta tuli runsain annoksin, maitoauton pääsy
Junganperälle vaikeutui. Kivisen Aimo toi meille rekensä tiistaina ja kertoi,
että minä saisin ajaa sillä Junganperän maidot siihen asti, että autolle olisi
saatu auratuksi tie auki. Silloin ei tunnettu lumilinkoja, ei ainakaan täällä.
Haapalassa oli ison traktorikärryn alle asennettu auralevy, jolla ensin
aurasivat Partalanmäen tien, ja sen jälkeen muualla mikäli ehtivät ja
jaksoivat. Joskus pahan tuiskun jälkeen saattoi olla useita Junganperän miehiä
talkoissa lapioineen, kun Haapalan isäntä aurasi tukkeutunutta lunta
kärryaurallaan.
Useana päivänä jouduin maitoja ajamaan,
Kekkosen metsästä ehdin silloin vain kuorman tai kaksi hakemaan. Eräänä päivänä
sujahti vain muutama viikko aiemmin ostamani rautaluokki lysmyyn yhdestä
kohdasta, siitä siis katosi jännite, joka piti rahkeet tiukalla ja mahdollisti
reen vetämisen. Reki oli silloin kyllä tiukassa nuoskalumessa, mutta ei
siltikään olisi luokin saanut hevosen vedosta antaa periksi. Ehdottomasti se luokki
oli liian pehmeää rautaa, siinä ei ollut tarpeeksi jännitettä. Valitin asiasta
kauppiaalle, mutta ei siitä mitään apua ollut, silloin ei tunnettu
tuotevastuuta sellaisena kuin myöhemmin. Toki olisi luokin valmistaja voinut
suostua vaihtoon, mutta en ajatellut silloin sitä mahdollisuutta, enkä tainnut
tietää valmistajaakaan. Ehkä joku toinen kauppias olisi ollut kiinnostunut
asiaa selvittämään, mutta kyseinen kauppias ei ollut kiinnostunut sellaisesta.
Kuormaa pienentäen sain sentään pehmeän luokin
avulla muutaman tukin Kekkosen pihaan. Meillä oli vielä vanha luokki kotona,
jossa oli muutamia alkaneita katkeamisen merkkejä. Sen avulla hain heiniä
suolta pihalatoon ja maidot Onnelan luota telineeltä. Vanhan luokin turvin
ajoin loput Kekkosen puut, kun etämetsästä ei enempää haettu, oli matka taas
alkuperäisen lyhyt. Maitoja kuljetin satunnaisesti tuiskujen jälkeen, useasti
kävi niin, että aamulla haki tonkat auto, mutta illaksi sain viestiä, että
lähde taas tonkkien hakuun. Ainakin kerran oli yllättävän iltahakuun syynä se,
että tielle kertynyt polanne oli päivän aikana pehmennyt niin, ettei maitoja
kuljettanut auto päässyt siinä kulkemaan. Olin silloin Kannonmaalla neuvottelemassa
halkojen ajosta, kun Vilho tuli kertomaan, että pitäisi taas hakea tonkat. Kun
Kekkosen sahapuut oli ajettu, ajoin vielä muutaman kuorman rankoja Kekkosella.
Sen jälkeen ajoin omia rankoja, kunnes aloitin halkojen ajamisen Kannonmaan
metsästä. Ensi käynti Kannonmaan metsässä tosin veti vesiperän, löysin kyllä
halkoja, mutta en ketään, joka olisi kertonut, ovatko ne niitä, joita minun
piti ajaa. Onneksi oma metsämme on samalla suunnalla ja siellä oli vielä
haettavaa.
Äiti oli sairastellut talven
aikana, on käynyt eri lääkäreiden vastaanotoilla, ilmeisesti eivät pystyneet
auttamaan, koska lopulta piti mennä Jyväskylään keskussairaalaan. Äidin
sairastaessa lypsin lehmät ja hoidin muutenkin nautoja hevosen hoidon ohella.
Eläinten vesi piti kantaa kaukaa järven avannosta, joka aina pakkasilla oli
avattava uudelleen. Heiniä hain vuoroin kahdesta ladosta, kunnes ne loppuivat
molemmista. Olkia kysyin ja sain ainakin Louhulasta ja Jonniselta. Maitoja
ajoin satunnaisesti, siksikin ehdin hakemaan halkoja vain kerran tai kahdesti
päivässä, aina ei kertaakaan. Välillä särkyi jotakin tärkeää, kuten etu- ja
takareen välinen pesti, joka katkesi, eikä sitä voinut korjata, ellei ensin
purkanut valmista halkokuormaa. Siinähän käy useimmin niin, että takareen keula
pokkaa kantoon, pesti katkeaa ja takareki jää liian taakse. Sen sain silloin
kiskotuksi tarpeeksi eteen vasta kuorman purettuani, ilmeisesti kannot ja
pehmeä tie rekien alla vastustivat osansa. Joskus irtosi kenkä hevosen jalasta,
Leppäsen Ville sen silloin kävi naulaamassa uudelleen, itse en ollut silloin
vielä hevosta kengittänyt.
Kun äiti lähti Jyväskylään, vein hänet
hevosella kylälle, josta postipikalinja lähti aamulla vähän ennen kahdeksaa.
Kannonmaalla ajoin myös propseja jonkin verran halkojen loputtua, aluksi
kelkoin, eli ajoin pieniä kuormia umpihangelta valmiin ajotien varteen.
Myöhemmin siitä saattoi lisätä kuormaa, kun ensin oli haettu pohjakuorma hangen
takaa. Niissä vanhoissa männyissä oli vanhoja koroja, aikanaan tarkoituksella
vuoltuja. Tervanpolttajat olivat, tervasta saadakseen, kuorineet mäntyjen
rungoista yhden sivun yli kahden metrin korkeuteen. Mänty tuotti paljon siihen
haavaan pihkaa, joka vuosien aikana jalostui tervakseksi, josta tervanpolttajat
sitten tervakseksensa pilkkoivat. Osa kolotuista puista oli jäänyt käyttämättä,
ja niitä Reino myi yhtiöille sellupuiksi. Rankojakin ajoin Kannonmaalle, sitten
taas propseja sitä mukaa, kuin ehtivät hakata. Harmia oli siitäkin, kun reki
kaatui kuormineen puolipehmeällä hangella, ja piti kuormata propsit uudelleen.
Sama kuorma oli purettava uudelleen melkein kokonaan, kun hevonen pysähtyi
niin, että reet jäivät havujen päälle, josta Tähti ei jaksanut, lopulta ei edes
yrittänyt rekiä irrottaa. Omassa metsässä kävin kaatamassa rakennuspuita, kun
Tienpään Jaakko taas tarvitsi hevostamme.
Vesisade ja
kova kantohanki
Pääsiäisen edellä alkoi vesisade, näytti lumi
sulavan aivan kaikki kovin aikaisin. Vielä ei ollut aika kevään tulla eikä
lumen tyystin sulaa, tulikin pakkaset, pohjoistuuli ja kunnollinen hankikeli jo
saman pääsiäisen aikana. Edeltävä kuorma kaatui taas, silloin myötämäessä. Eipä
mitään, puut siihen paikkaan ja uuden pohjakuorman hakuun. Sellaista se oli,
kun maasto ja hanki olivat osin kovia, osin pehmeitä ja epätasaisia. Tulipahan
silläkin tavoin kelkkomapuita paremman tien lähelle, josta ne oli myöhemmin helppo
lisätä pohjakuorman päälle. Kengitin sitten itse hevoselta kaksi jalkaa ja hain
metsästä kaatamani rakennuspuut. Omena tarvitsi eläinlääkärin hoitoa
poikimahalvaukseen.
Seuroissakin sentään pääsin käymään,
Muuraksen lähellä, Lehtomäellä oli samana sunnuntaina seurat päivällä ja
illalla. Väliajalla kävin kylässä ensin Mustosilla, sitten Arvi-sedän perheen
luona Lumperilla, jossa he silloin asuivat. Pääsiäisenä kävin päiväseuroissa
Rannanperän Myllyharjulla, kuuron pariskunnan kodissa. Toisena pääsiäispäivänä
oli äidin vuoro päästä seuroihin, hän kävi siellä Vilhon muiden poikien kanssa.
Iltaseuroissa Mäenpään talossa kävimme koko perhe, hevoskyyti oli siihen oikein
sopiva ja mieluinen.
Pääsiäisen jälkeen jatkoin syksyllä
keskeytynyttä juurikoiden ajoa, niitä ajoin aluksi omalta uudelta suopellolta.
Leppäsen Eeron kanssa haimme välillä polttopuita ja aidaksia Kannonmaalle,
huhtikuun alussa sain tilin kevään ajoistani. Koskelan Antille kävin ajamassa
rankoja, hankikeli oli niin mahtava, että aukeilla hevosta saattoi ajaa missä
tahansa, joka paikassa iso eläin pysyi hangen pinnalla. Metsissäkin hanki
kantoi kohtuullisesti, ei sentään joka paikassa mutta melkein. Yhtä mahtavaa
kantohankea en muista sen jälkeen olleen, vaikka melko hyviä on joskus ollutkin.
Hevosen ruokkiminen oli työtäni joka päivä
siitä riippumatta, ajoinko sillä vai enkö ajanut. Lehmiä jouduin hoitamaan
varsinkin silloin, kun äidillä oli muita puuhia. Lypsämisen jouduin
opettelemaan aikanaan, kun äiti sairastui eikä isää enää ollut lypsämässä.
Muistan Mustosen Lyylin ja Pentin olleen meillä silloin yön, taisivat hakea
heiniä Mattilan suolta. Lyyli lypsi illalla ja aamulla, antoi minulle ohjeita
ja rohkaisi, että ei muuta kuin kokeilemaan, kyllä siihen oppii. Niin jouduin
silloin iltalypsylle ja monesti sen jälkeenkin. Kädet siinä puuhassa
kipeytyivät, varsinkin sormet ja ranteiden seudut. Saattoi olla
jännetuppitulehdusta, mutta kyllä se lypsämisen opettelu otti lujille.
Helmikuun alussa sairastui poikinut lehmämme,
eikä hoidon saanti silloin ollut aivan helppoa. Ajoin hevosella Sepalaan, josta
Elli lähti kyytiimme. Kävimme Tiitisen kahvilassa soittamassa eläinlääkärille,
joka ei vastannut, oli varmaan jossakin työkäynnillä. Tulimme meille, ja Elli
pumppasi ilmaa poikimahalvausta sairastavan lehmän utareisiin. Vein Ellin
kotiinsa, mennessä poikkesimme Lahnalassa, josta Elli soitti uudelleen
eläinlääkärille. Kun eläinlääkäri sitten tuli meille, antoi lehmälle ruiskeen,
oli vain muutaman minuutin viive, kun lehmä parin eläinlääkärin antaman potkun
jälkeen nousi jaloilleen. Myöhemmin maamieskoulussa opin, että poikimahalvaus
on kalsiumin eli kalkin vajaus, joka voidaan hoitaa sopivalla ruiskeella melko nopeasti.
Utareen täyttäminen ilmalla vähentää
maidon eritystä ja samalla kalsiumin kulutustakin, mutta ilmaa pumpatessa menee
mukana navetan bakteereita, siksi sitä vanhaa keinoa käytettiin silloin enää
hätäratkaisuna, myöhemmin se on kielletty kokonaan.
Sinä talvena alustin ensi kertaa
leipätaikinan, taisi äiti sen sentään leiviksi leipoa ja paistaa. Hevoselle
tein uuden apelaatikon laudoista, kun entinen alkoi näyttää hajoamisen
merkkejä.
Olin kuullut, että Kannonmaalla
olisi halkojen ajamista, kävin sitä kysymässä. Siellä kuulin tietoja
ajotaksasta, ja sen kuultuaan äiti sanoi, ettei Jalmarin tarjoamalla taksalla
kannata ajaa. Menin oitis Kekkoselle taksaa tinkimään, mutta eivät he
suostuneet nostamaan. Jalmari kertoi siinä, että Närhin Veikko ne ajaa sillä
taksalla ja ajaa vielä nopeasti, kun hänellä on vireä hevonen ja mieskin on
parhaassa työiässä.
Välillä ajoin rankoja itselle omasta
metsästämme, osan kaadoin pystypuistakin kuormaa varten. Kannonmaan ajosta ei
lopulta tullut mitään, eivät saaneet hakkaajaa, kun Heikki lähti rahastajaksi
linja-autoon ja Kalle armeijaan. Siinä ohella sain uuden halkorekankin
valmistetuksi, vaikka vanha vielä kelpasi rankojen kuljetukseen.
Sen vuoden kinkerit olivat Nokkalalla, (Nykyinen Tuikkasten talo) ja
perinteemme oli kinkereillä käynti, elleivät aivan välttämättömät puuhat olleet
esteenä. Hevoskyydillä siellä silloin kävimme.
Kerran tiellä äidin kanssa ajaessamme, tuli
Kekkosen Leena vastaan. Äiti huikkasi hänelle, että sano isällesi, kyllä
Kalervo ne puut ajaa, kun vähän nostaa ajotaksaa. Kinkeripäivän iltapäivällä
kävi Kekkosen Leena sanomassa, että isänsä on luvannut korottaa ajotaksaa.
Käytyäni ensin myllyssä Hyppösellä, menin Kekkoselle neuvottelemaan ajotaksasta,
saimmekin sovituksi tyydyttävän taksan sekä lähimetsän, että etäisemmän metsän
puille. Jo seuraavana päivänä olinkin tutulla metsätiellä sahapuita ajamassa.
Keli oli parantunut tammikuun jälkeen, niin
uskalsimme tehdä suurempia kuormia, ja kun Tähti ne helposti sekä nopeasti veti
myös viimeisessä vastamäessä, loppuivat lähimetsän puut parissa päivässä. Niitä
ei tosiaankaan ollut enää paljoa, kun perjantaina hain tauon jälkeiset ensi
kuormat, tulivat lähimetsän viimeiset puut lauantaina neljässä kuormassa.
Maanantaina jatkui ajomatka, tosin lähimetsän kautta umpihangessa
kauemmaksi. Sieltä saattoi aluksi, umpihangen vuoksi, tuoda vain pienempiä
kuormia, ja niitäkin vain kolmesti.
Kommentit
Lähetä kommentti