Hevosjärven tunnelmointia
Urakoitsija oli tehnyt puroon sillan betonista
ja täyttänyt sen osittain routivalla maalla. Roudan liikuttavaa vaikutusta ei
kuitenkaan sallittu penkereeseen, eikä ainakaan sillan rakenteisiin. Routahan
saattaisi särkeä jopa betonirakenteitakin. Siksi routiva maa oli kaivettava
pois ja tila täytettävä routimattomalla soralla. Kun käytettävissä ei ollut
kaivinkonetta, sellaisen käyttö tai kuljetus olisi hankalaa, jouduimme
lapioilla kaivamaan pois routaherkän maan. Siksi piti kiskotus keskeyttää ennen
sillan avaamista, aivan sillan äärelle. Lapioimme maata teräskuuppaan, joka
harakan nosturilla siirrettiin penkereen sivulle. Ainakin kaksi kuuppaa oli
käytettävissä, kun toista tyhjennettiin, täytimme me lapiomiehet toista. Niin
menetellen ei tullut luppoaikaa sen kummemmin harakalle kuin miehillekään.
Noin kahden päivän ajan tyhjennettiin
silta-arkkua, perjantaina illansuussa pääsimme sitä täyttämään. Kannoimme
penkereen sivuilla kiviä ja sepeliä kuuppiin, jotka harakka nosti täysin
siltarakenteen pohjalle. Melkoinen vajaus jäi siltamonttuun, kun sopivaa
täytettä ei ollut kylliksi paikalla. Ratapölkyistä rakensimme ristikon, jonka
päälle kiskot voitiin asentaa. Aikanaan toisi sorajuna routimatonta täytettä,
jolloin pölkkyristikko purettaisiin pois. Kiskotus kuitenkin pääsi jatkumaan
etelää kohti yli tilapäisen pölkkyristikon.
Vikaa pyörän vaihteissa
Lauantain iltapäivällä pääsimme taas
kuljetusjunassa Pihtiputaan asemalle, josta ajoin pyörällä kotiin.
Pyörämatkalla ilmeni ongelmia, Alvajärvellä aioin nostaa pyörän satulaa, mutta
kiristyspultti katkesi, kun avasin mutteria. Palasin vähän takaisin Alvajärven
pajalle, josta toivoin saavani uuden pultin. Sellaisia erikoispultteja sieltä
ei kuitenkaan löytynyt, niin jouduin ajamaan kotiin asti satula alhaalla. Siinä
ei ollut vielä kyllin, mutta uusi vaihteisto alkoi juonimaan kohta pajalta
lähdettyäni. Suurin vaihde toimi kuten kuuluukin, mutta kahta pienempää en
saanut kohdilleen. Ne olivat vuoroin päällä, olipa asetus kummassa tahansa. Se
oli yllätyksellistä ajoa ainakin lähdön jälkeen. Kotona kokeilin tutkia vikaa,
mutta en sitä uskaltanut avaamaan ryhtyä, ainoastaan suuren määrän rikkoja
irrotin, mutta oikeaan järjestykseen en osannut asetella. Lopulta vein pyörän
pajalle, Juhani Ruuskan korjattavaksi.
Olin jättänyt reppuni Tiitisen kahvilaan, kahdesti
kävin sitä sunnuntaina hakemassa. Ensi kerran kävin niin varhain, ettei kahvila
ollut vielä auki, enkä kehdannut takaovesta kulkea, ehkä en ovia silloin
tiennytkään. Päivällä sain repun mukaani. Oli ensimmäinen lehmien
ulkoiluttamispäivä, niitä vartioidessa, hyppimistä ja puskentaa valvoessa, meni
pari tuntia päivän ajasta, ja hauskaa vaihteluahan sellainen seuraaminen on
aina ollut.
Ompeluillat
Hevosjärvellä ennen tuloamme
majailleet muutamat miehet kertoivat, että kylällä pidetään diakonian ompeluiltoja,
ja pyysivät minua mukaan lähellä järjestettävään tilaisuuteen. Päätin lähteä,
ajattelin kenties siellä olisi puhumassa joko Simola, silloinen kirkkoherra,
tai Auvo Telkki, pastori, jotka molemmat tiesin uskovaisiksi, ja olihan Telkki
ollut isäni ruumista siunaamassa Pihtiputaalle määrättynä tilapäisenä papiston
apulaisena. Kumpikaan heistä ei tullut paikalle, ei tainnut olla puheita
lainkaan. Monenlaisia pelejä oli järjestetty ulos ja sisälle, ainakin
tikanheittopiste oli ulkona, fortunalauta jossakin sisähuoneessa ja muutamia
muita saman kaltaisia, joissa pientä maksua vastaan sai osallistua maksua
vastaavan määrän kierroksia. Jokaisen pelin parhaat saivat pienen palkinnon.
Tavoitteena oli koota rahaa seurakunnan diakoniatoiminnan hyväksi, johon
tarkoitukseen myytiin myös arpoja, ja myynnin jälkeen arvottiin siihen
tarkoitukseen hankitut voittoesineet. Aivan normaalia ompeluseuratoimintaa se
siis oli, sisällä naiset kutoivat, vanhemmat miehet juttelivat muuten vain
keskenään, mikäli olivat mukaan lähteneet. Enimmältä osin se oli naisten
toimintaa, nuorisoa veti puoleensa lähinnä vain tikanheitto ja fortunapeli.
Oikein en tuntenut kuuluvani kumpaankaan joukkoon. Heitin jonkin kerran
tikkoja, muutaman kerran pyöritin fortunapalloja, kuuntelin vanhojen miesten
juttuja, jotka minua ovat aina kiinnostaneet. Naisetkin juttelivat, enimmäkseen
keskenään, mutta myös samassa huoneessa istuneiden miesten kanssa. Kuuntelin
heidän keskusteluaan, joskus sain tarjota käsiäni vyyhtitelineeksi jollekin,
joka halusi keriä lankavyyhtensä keräksi. Kevään ja alkukesän aikana kävin
niissä ompeluilloissa, juhannuksen jälkeen vähemmän.
Ensimmäiseen ompeluiltaan liittyy eräitä
tapahtumia, jotka seurasivat minua muutaman seuraavan viikon aikana.
Jutellessani ulkona nuorten kanssa, sanoin jotakin sellaista, jota he joko
eivät ymmärtäneet, tai ainakin muutamat heistä sanoivat niin. Ihmettelin sitä
ja kerroin halunneeni sanoa aivan ula selkeydellä. ULA aaltoradiot olivat
silloin uusi ilmiö ja huomattava selkeys aiempiin pitkä- ja
keskipitkäaaltoisiin radiolähetyksiin. Sellaiseen uuteen radioselkeyteen siis
vertasin sanomaani. Siitä sain melkein koko kesän ajan kestäneen ula-asentajan
puhuttelu- tai kiusoittelunimen paikallisten nuorten keskuudessa. Oikein en
nimestä pitänyt, mutta ajattelin sientään sietää sitä ja laskin leikkiäkin
siitä. Kaiketi puhuin jotain muutakin hauskaa, ainakin tilannekomiikkaa, koska
sain aivan tahtomattani ainakin nuoret nauramaan.
Muutamia viikkoja minua askarruttanut
tapahtuma oli, kun muuan Ahti Rantakare nimellä esitäytynyt poika antoi minulle
tytön kuvan, kertoen kyseisen tytön pyytäneen häntä kuvan minulle antamaan.
Koskaan en saanut tietää, toimiko Ahti omasta aloitteestaan, vai oliko häneltä
sitä todella pyydetty, ja kuka oli pyytänyt, kenties joku kiusanhaluinen
henkilö. Kaukaa näyttäen Ahti esitteli tytön, mutta varoitti menemästä puheille
toisten nähden. Uskovaista tyttökaveria kyllä kaipasin, ja vaikka en tiennyt
kyseisen tytön elämästä ja uskosta mitään, ajattelin vaivihkaa selvittää asiaa.
Tyttö meni muiden nuorten mukana ja katosi saman tien, joten selvittämättä se
sinä iltana jäi. Myöhemmin kuulin läheisellä työväentalolla järjestettävästä
osuuskaupan juhlasta, ja kun sain tietooni hänen sinne menonsa ja tanssinkin
ajaksi jääntinsä, asia oli minulle selvä. Sitä kyllä mietin, että pitäisikö
asiasta jotenkin kertoa hänelle, mutta sopivaa tilaisuutta ei tullut, eikä hän
ilmeisesti sellaista halunnutkaan. Saattoi Rantakareen serkusten kiusoittelu
Hevosjärven kioskilla enemmänkin häntä harmittaa, ja kuten olen myöhemmin
miettinyt, karkottaa häneltä mahdollisen ihastuksen. Kun sitten muutimme usean
kilometrin päähän Hevosjärveltä, jäivät kioskilla käyntini vähiksi, Koivulahden
kauniissa maisemissa viihdyin hyvin ja mainioon rantaan oli ilo iltaisin
pulahtaa, keskiviikkoisin saunan jälkeen erityisesti.
Seurasin Keskisuomalaisesta Viitasaaren
seurakunnan tietoja, toivoin seuroja lähistölle, olihan Viitasaarella kaksi
uskovaisiksi tietämääni pappia. Seuratietoja en alkukesällä löytänyt, ompeluiltoja
kyllä, ja niissäkin vieraili joskus seurakunnan pappi. Ompeluiltoja oli ainakin
Tamma-ahon ja Hevosjärven taloissa, mutta Simolaa tai Auvo Telkkiä en niissä
tavannut.
Istuin parakin pääikkunan edessä ja ihailin keväisen kauniin poutaisen illan maisemaa. Rautatie siihen näkyi, näkyi peltoja Hevosjärven takaa, mutta pieni järvi kätkeytyi pienen kumpareen taakse. Mietin että vaikka maisema oli kaunis, vielä kauniimpi se olisi sitten, kun läheisiin koivuihin puhkeaisivat lehdet. Ajattelin kyllä, että sitä aikaa en ehkä siinä näkisi, mutta olihan meille luvattu vielä kauniimmat maisemat Koivulahden parakeilla. Niillä parakeilla oli silloin vielä entisiä miehiä, joille oli edessä siirto muualle. Vaikka talven työskennelleitä miehiä siirrettiin muualle, tai he omasta aloitteestaan lähtivät vapaille työmarkkinoille, tuli sinne jatkuvasti uusiakin miehiä. Niitä uusia miehiä oli jo majoitettu Koivulahteen.
Perjantain aamupäivällä tuli työpisteeseemme
niitä uusiakin miehiä, Koivulahden risteyksestä heidät kyytiin otettiin.
Aamupäivällä olin vielä tasaamassa pohjaa kiskotukselle, iltapäivällä jäin
harakan jälkeen oikomaan kiskotusta ja sen pohjaa tarkemmin. Kannoimme puita
liejukkoihin ja monttupaikkoihin ratapölkkyjen alle, oioimme kiskotusta myös
vaakasuorassa suunnassa. Rautatietyöläisten termeillä saalasimme ja rekkasimme,
en tällä hetkellä muista, kumpi oli vaakasuoraa mutkien tasoittamista, kumpi
ristiheittojen korjaamista, enkä saanut selityksiä herra Googleltakaan.
Lauantaina aloitimme työt aamulla kuuden aikaan, siten saimme päivän päätökseen
aiemmin ja pääsimme äitienpäivään valmistautumaan. Olin taas rautaroikan
jäljessä oikomassa ja tasaamassa kiskotusta alustavaa liikennettä varten. Kiviä
ja kivimurskaa laitoimme pölkkyjen alle monttupaikkoihin, siinä päivän työn
kuva.
Äitienpäivä
Pääsimme ajoissa lähtemään lauantaina, kuljetusjunassa pääsin kirkonkylään, jossa maksoin lopun pyörän korjauslaskusta, ostin tavaraa kaupoista, muiden muassa äidille kortin ja äitienpäivälahjaksi saippuan koteloineen ja leikkuuveitsen. Ohtolasta hain tyynyni ja peittoni, Muurasjärvelle matkustin Siloman linja-autossa, loppumatkan kotiin kävelin.
Normaaliin äitienpäivän tapaan teimme
aamutoimet, hoidin lehmät ja lypsin, taisivat veljet huolehtia aamukahvin
keitosta, me lapsethan emme silloin kahvia juoneet. Muutenkin autoimme äitiä
niissä töissä, missä osasimme. Koululla järjestivät yleiseen tapaan
äitienpäiväjuhlan, jossa äiti kävi. Me lapset pysyimme kotona ja valvoimme
kotia ja kotieläimiä, joita hoidimme iltapäivälläkin. Ajelin tosin pyörälläkin
päiväsydämen aikana, mutta myös valmistelin lähtöä aamuvarhaiseksi, pakkasin ja
lepäilin.
Uusi työviikko
Maanantaiaamuna 20 minuuttia vaille neljän,
lähdin polkemaan kohti Pihtipudasta, jonne asemalle saavuin hiukan ennen
kuutta. Vein polkupyöräni ja tavarat junassa, jätin ne ohi mennessä Hevosjärven
parakeille, mutta jatkoimme saman tien työpisteeseen, jonne ehdimme töiden
alkuaikaan, seitsemäksi. Muut Muurasjärven miehet saapuivat työmaalle vasta
puolen päivän aikana. Koko päivän olin tasaamassa ja oikomassa kiskotusta alustavasti,
pitkästi etenikin kiskotus päivän aikana. Toisen pään kiskotuksen kuulin olevan
parin kilometrin päässä, mutta siellä kuulemani mukaan oli vaikeuksia työssä,
penkan luhistumia ja muitakin hankaluuksia, avovettäkin luhistumien alla. On
silti vain ajan ja paikan kysymys, milloin ja missä kiskotukset kohtaavat
toisensa.
Maanantain iltana katsoin seutua polkupyörän
satulassa istuen. Aivan huviajeluna kävin Huopanankosken risteyksessä,
palatessa katsoin eräässä salmessa tukkinippujen uittoa. Seurasin keluamista
sillan läheisyyteen ja sitten sillan alitse. Keihärinkosken sillalla yritin
runon kirjoittamista, samalla katsoin veden leikkiä koskessa. Tiistaina ja
keskiviikkona olin vuoroin kiskotuksen jäljessä toppaamassa, välillä taas
siirryin eteen tasaamaan pohjaa kiskoille. Talven ja kevään aikana tehty
koneellinen tasaus ei ollut lähelläkään sopivaa. Siksi asetimme puita ja kiviä
monttupaikkoihin ja kallistuneissa kohdissa alempaan reunaan, siten koetimme
saada pohjan sopivaksi kiskotukselle. Siitä huolimatta kiskot saattoivat
asennuksen jälkeen jäädä paikoin roikkumaan siten, että pölkkyjen alla oli
ilmaa. Sellaisiin kohtiin laitoimme sopivia kiviä tai puita niin, että kiskotus
lepäsi tukevasti maahan. Sen jälkeen siihen saattoi ajaa sorajunalla ilman, että
raskaat vaunut painollaan väänsivät kiskoja toivottomille mutkille. Junalla
ajetun soran avulla kiskotus aikanaan oikaistiin oikeaan asentoonsa ja
tarvittavaan kaltevuuteen kaarteissa.
Kirkas ilma, viileähkö tuuli, melko voimakas. Siinä vapunpäivän ilma, aamutyöt on tehty, Jumalanpalveluksen kuuntelimme. Äiti lähti Leppäselle, Vilhokin lähti juuri ajelemaan, pikkupojat ovat pyhäkoulussa. Sangen tavallinen sunnuntainen tilanne on siis sunnuntaisille kirjoituskerroille. Nyt ei ole erikoisempaa asiaa, tuuli vinkuu nurkissa.
Kirkas ilma, viileähkö tuuli, melko voimakas. Siinä vapunpäivän ilma, aamutyöt on tehty, Jumalanpalveluksen kuuntelimme. Äiti lähti Leppäselle, Vilhokin lähti juuri ajelemaan, pikkupojat ovat pyhäkoulussa. Sangen tavallinen sunnuntainen tilanne on siis sunnuntaisille kirjoituskerroille. Nyt ei ole erikoisempaa asiaa, tuuli vinkuu nurkissa.
Sellainen oli tunnelma kotona toukokuun
ensimmäisenä päivänä. Toki tein silloin kotitöitä illallakin, mutta
maanantaiaamuna varhain oli edessä lähtö. Piti kiirehtiä kuudelta Pihtiputaalle
lähtevään Siloman autoon, joka ehti seitsemäksi Pihtiputaalle. Siellä oli
puolisentoista tuntia aikaa hakea Ohtolasta tavaralaatikko ja kävellä
Pihtiputaan asemalle, josta ratakuorma-auton vetämä vanha matkustajavaunu vei
miehiä työkohteisiinsa. Osa heistä jäi Keitelepohjaan, osa saattoi jäädä
pienempiin kohteisiin, minä olin siinä joukossa, joka vietiin Keihärinkosken
Hevosjärven parakkialueelle. Saimme hetken aikaa etsiä majapaikan ja viedä
tavaramme katon alle, kun kokoonnuimme avoimelle pihamaalle, jossa oli luvattu
kertoa itse kunkin työkohde.
Melkoinen sakki miehiä kokoontui aukiolla,
ehkä pari- kolmekymmentä kaikkiaan. Enin osa oli meitä hiljaisia, jotka
mieluummin kuuntelimme toisten juttuja, kuin itse niihin osallistuimme. Ehkä
meille kaikille ei olisi suun vuoroa liiennytkään, sillä joukossa oli muutama
todellinen suupaltti, joiden suu pulppusi ja jauhoi puhetta varmaan nopeammin,
kuin toisten korvat ehtivät asiaa kuunnella. Sen päätelen siitäkin, kun huomioni
kiinnittyi sivusilmällä erääseen tavallisen näköiseen mieheen, joka useita
kertoja lausetta yritettyään lopulta karjaisi kirosanan säestyksellä, suunsa
täydeltä sille suupaltille osoitettuna, että eikö täällä muut saa suun vuoroa
ollenkaan, ja että minulla on teille asiaa. Siitä karjaisusta hiljenivät
kaikki, ja se mies pääsi esittäytymään. Hän oli nimeltään Karttunen, sen
työalueen vastaava rakennusmestari, ja hän kertoi minne ja miten meistä kukin
työnsä löytää. Minäkin pelästyin sitä karjaisua ajatellen, että siinä taitaa
olla melko hankala mies. Ensi vaikutelma kuitenkin petti, mestari osoittautui
säyseäksi mieheksi, ja vaikka liikkui enimmäkseen kasvot tiukasti
peruslukemilla, saattoi hän joskus hymyilläkin, joka taisi olla harvinaista sen
ajan johtohenkilöille ainakin alaistensa seurassa. Lopultakin näin hänet melko
harvoin niissä työpisteissä, joissa sen kesän aikana työskentelin.
Kutemainen on järvi Viitasaaren Keihärinkosken
kylässä, mutta myös järven mukaan nimetty liikennepaikka, pysäkki, kuten kansa
sitä nimittää, laiturivaihde rautateiden virallisen nimistön mukaan. Hevosjärvi
on talo ja pieni järvi Keihärinkosken ja Keitelepohjaan välisen tien varrella,
lähelle kyseistä tietä ja rakennettavaa rautatielinjaa oli rakennettu
parakkikylä, johon meille osoitettiin lyhytaikaiseksi kerrottu majoitus. Ennen
pitkää majoituksemme siirrettäisiin toiseen paikkaan, kunhan sieltä paikat
vapautuvat.
Outoja mutta tuttuja töitä
Ensimmäinen työ meille neljälle miehelle
osoitettiin kiskotuksen edelle, tasoittamaan lapioilla alustaa, jonka päälle
ratapölkyt ja niiden jälkeen kiskot asennettiin. Meidät vietiin sinne
moottoriresiinalla, sinänsä kätevää, että työn edetessä myös kulkuväylä eteni
työkohteeseen. Maanantain illalla kävin tutustumassa lähiseutuun, kävelin ensin
1,5 km Keitelepohjan suuntaan, siten 5 km Keihärinkosken suuntaan ja takaisin.
Yhteensä illan kävelyksi kertyi siis noin 15 kilometriä, kohtuullisen erilainen
suoritus iltapäivän kestäneen työrupeaman jatkoksi, mutta ainahan minua on kiinnostanut
tutustuminen erilaisiin uusiin maastokohteisiin kävellen tai pyörällä ajaen.
Kun ei ollut pyörää mukana, kävely oli ainoa vaihtoehto.
Tiistaina meitä meni aamulla seitsemän miestä
tasoittamaan pohjaa kiskotukselle, mutta jo puolen päivän aikana olin yksin
sitä työtä tekemässä. Muut miehet olivat lähteneet muualle tai viety muihin
kohteisiin. Yksin tasasinkin iltaan asti, illalla lähdin Hirven autossa ja
ajoin Ilosjoen parakeille. Nukuin yön parakin jousihetekalla, patjan virkaa
hoiti nippu sanomalehtiä. Aamulla menin seitsemän aikana työkaluvarastolle
saadakseni Ilosjoen varastokorttini. Paikalla ollut varastoapulainen lähti
autolla jonnekin, varastonhoitaja Niskanen tuli paikalle linja-autossa
Pihtiputaalta, niin pääsin esittämään asiani. Ilmeni että rautakanki puuttui,
oli jäänyt jonnekin tai luultavammin joku oli ”luullut” omakseen, ja niin
jouduin sen maksamaan. Kun olin saanut tilini, matkustin linja-autossa takaisin
Hevosjärvelle.
Iltapäivän olin taas työmaallani,
tasoittamassa pohjaa ratapölkyille. Työ oli edennyt märälle, liejuiselle
alueella, jossa lapiotasoitus olisi ollut vaikeaa. Niinpä ratapölkkyjen
alustaksi kannoimme pyöreitä puita, joita olin oppinut kaljuiksi nimittämään,
mutta siellä puhuimme teloista, ja tela lienee virallisempi ilmaus sellaisille
tasauspuille. Suurehkoa telaa vetäessäni juuttuivat kenkäni liejuun, seurasi
äkkipysähdys ja koko miehen kaatuminen. Kauan ei siinä liejussa viitsinyt
makoilla, nopeasti nousin pystyyn, mutta liejuhousuisena jouduin lopun päivän
työskentelemään. Lopun iltapuolen olin apuna pölkkyjen jakajilla. Sinä iltana
emme saaneetkaan resiinakyytiä, vaan pääsimme harakan kyydissä Kutemaisen
asemalle, josta oli autokyyditys.
Kun tuossa tuli mainituksi harakka jonka
kyydissä pääsimme Kutemaiseen, on viisainta selostaa se höyrykäyttöinen
rautatiellä kulkenut nosturi. En tiedä, miksi ja milloin sellainen nosturi on
saanut linnun nimen, mutta melko vanhaa perua nimeäminen varmasti oli. Kyseessä
oli siis höyrykäyttöinen laite, höyry kehitettiin polttamalla halkoja
tarkoitukseen rakennetussa pesässä. Melkoinen vesisäiliö siinä oli, vettähän
kului höyryn kehittämiseen. Vettä ja puita se kävi ottamassa säännöllisesti
liikennepaikoilta, minne oli rakennettu pisteitä niiden täydennykseen. Jos nyt
oikein muistan, oli harakalla vedettävänä avovaunu, jossa se kuljetti kiskoja
ja puisia ratapölkkyjä. Pölkkyjä miehet kantoivat kiskotuksen edelle ja
levittivät tasaamallemme pohjalle, johon harakka nosti vaunusta kiskoparin
kerrallaan. Olisi ollut mahdollista levittää pölkyt ja kiskot ennalta
maakulkuvälineellä, jolloin varsinkin pölkkyjen asentaminen olisi ollut
helpompaa. Mahdollisesti niin jossakin on tehty, mutta moneen paikkaan se olisi
vaatinut pitkää kiertämistä maanteiden kautta, kun talven tilapäistiet eivät
enää kantaneet liikennettä.
Keskiviikon iltapuolella olin apuna pölkkyjen
jakajilla, kun pohja sillä paikalla oli sopivan tasaista. Silloin pääsimme
harakan vaunun kyydissä Kutemaiseen, kun jostakin syystä ei tralla eli
moottoriresiina tullut meitä hakemaan. Kutemaisessa odotti kuorma-auto,
jonka lavalla saimme loppumatkan kyydin Hevosjärvelle. Torstaiaamuna meidät
vietiin auton lavalla Koivulahteen, jossa piti odottaa jatkokyytiä. Kohta
meidät haettiin takaisin, kun harakka oli mennyt rikki, eikä voinut kiskottaa.
Haimme lapiot varastosta ja tasasimme maantien luiskia Hevosjärven parakkien
lähellä. Silloin oli tilipäiväkin entisillä miehillä, me uudet emme vielä
tiliä sieltä saaneet, mutta monet meistä, minun laillani, olivat saaneet tilin
entisestä työstään, se vain piti silloin hakea kunkin työmaan toimistolta tai
sen läheltä. Ei silloin tiedetty mitään pankin tai postin kautta maksettavista
tilityksistä. Ennen meitä rautatien työssä olleet hiukan mahtailivat ja
ilkkuivat meille, jotka emme sinä päivänä tiliä saaneet. Osaltani vastasin,
että Ehei, eihän nyt tiliä ollut.
Kommentit
Lähetä kommentti