Jatkokoulun ammatillinen jakso
Jatkokoulun
perusopinnot siis opiskeltiin Muurasjärven koululla iltapäivän jaksoina,
kahdesti viikossa. Muurasjärven koululle tuli myös kaksi poikaa Untisen
koululta, jossa ei heidän vuokseen erikseen järjestetty opetusta jatkoluokalle.
Elämäjärven koululla, jossa vanhalla puolella oli vielä käyttökelpoiset tilat,
pojille pidettiin kolmen ja puolen viikon mittainen ammatillinen jakso.
Oppilaita oli useammalta Pihtiputaan koululta. Maanviljelys oppia meille opetti
agronomi Järveläinen, laihan puoleinen, kuivan tuntuinen mies. En tiedä, mitä
hän teki työkseen, luultavasti neuvojana jossakin järjestössä. Eräänä päivänä
kävimme katsomassa lähitalossa AIV siiloa. Hyvin opettajamme tunsi talon väen,
antoi neuvoja painojen poistamiseksi. Noin kilometrin päähän sinne kuljimme
reippaasti kävellen, saimme siis liikuntaakin.
Rakennusopin
tunneille tuli kunnan rakennusmestari, Onni Niskanen rakentamisen perusteista
kertomaan. Vähissä määrin alkeistietoa hänen tunneiltaan tarttuikin mieliimme.
Vivahteikkainta
oli Heikki Siivolan metsäopetus. Hän ei tyytynyt pelkkään luentoon ja taululle
kirjoittamiseen, vaan halusi näyttää käytännön menetelmiä. Ehkä siksikin sain
eniten hänen opetuksestaan irti, kun aihe oli tuttua jo yhden kesän ajalta,
ainakin käytännössä. Mutta ne menetelmät ja muutamat kommelluksetkin, vaikka
huvittivat, myös jäivät lähtemättömästi mieleen. Pokasahan kunnostus oli yksi
hänen neuvoistaan, jota olen vuosikaudet yrittänyt soveltaa käytäntöönkin.
Menetelmät ja apuvälineet, sahan jakaminen, jakorauta, ryykäys kapulan avulla
tai hätäkeinona kahden tulitikkulaatikon välissä. Ryykätessähän sahan piikkien
päät tasataan, että ne sahatessa tekevät työtään tasaisesti jokainen.
Viilatessa piikin kärki jätetään aavistuksen verran auki, sen veran vain, että
se tarkkaan ottaen näkyy silmään. Sen kaltaisia neuvoja saimme aivan sen kolmen
viikon tärkeimpänä antina.
Ainakin yksi
lipsaus opettajalle sattui. Opettaessaan puun karsimista kirveellä, hän moneen
kertaan sanoi, että jalkojaan on varottava. Näyttääkseen käytännön menetelmän,
opettaja piirsi männyn rungon lattiaan. Kun tuli aika näyttää jalkojen paikkaa
ja kirveen työsuuntaa, nasakka isku piirretyn oksan kohdalla kävikin muutaman
sentin liian alas. Lattiaan syntyi viitisen senttiä pitkä ja kolmisen senttiä
syvä kolo.
– Oho! tuo ei
ollut tarkoitus.
Siivola kertoi puun halkomista opettaessaan sen tarinan,
jota silloin tällöin olen metsäretkillä tarjoillut mukana kulkeville. Älä ota
halkomispaikaksi minkään puun alapuolta, jos on oksat matalalla. Siinä on
lähellä vanhan kansan varottama tilanne halon hakkaajalle:
– Elä lyö
kielees!
– Ei se ehkä
kieleen satu, mutta lähelle kuitenkin, päähän, poskeen, olkapäähän, kun kirves
sattuu ylhäällä lyöntivauhtia ottaessa puun oksaan ja siitä kimmahtaa oksan
ohjaamana alas.
Kommentit
Lähetä kommentti