Oot ruvennu sulhasmieheks?
Kotalahden
metsän vaiheilta
Päiväkirjastani:
Torstai
13.1.1966 Kojolanperällä.
Nyt
on vähän aikaa kirjoitella, olen töissä taas Kotalahden metsässä.
Siellähän olin kerran kymmenkunta vuotta sitten, silloin isän
kanssa. Nyt eivät ole Mustoset täällä, joten kortteeri piti etsiä
muualta. Olen nyt täällä Armas Lakson kotona. Vähän kerrassaan
ehkä pystyn selvittelemään vaiheitani vuoden vaihteen seuduilta ja
sitä miten tulin tänne. Uuden vuoden otin vastaan Oulussa, jos
tulee tilaisuus, kirjoitan enemmän siitä reissusta.
Kovilla
pakkasilla alkaneen vuoden ensi viikot olin rankatouhussa, lähinnä
ajoin niitä pihaan. Reisjärven kansanopiston loppiaispäivillä
kävin, aattopäivän olin kotona, lähdin vasta illalla
postipikalinjassa. Toimeen jouduin siellä taas, Hylkirannan koululle
valvojaksi tällä kerralla. Mielenkiintoinen oli paneelin
keskustelu. Rakentavaa oli muukin ohjelma, jäi hiukan harmittamaan,
etten mennyt jo aattoaamuna.
Täällä
olen Metsäliiton työssä, propsinteossa. Tukkihommaakin olisi, jos
tietäisi mille yhtiölle isäntä myy ne.
Perjantai
14.1. Tässä ehtii vähän vielä kirjoittaa, mutta tuntuu kovin
tyhjältä, ettei oikein mistään osaisi kirjoittaa. Kaikesta
huolimatta, jotakin tehdäkseni otin tämän päiväkirjan. Ehkäpä
muutaman ajatuksen voin kirjoittaa. Siitä Oulun matkasta en muuta
kirjoita kuin, että kävin Kaisaa tapaamassa. Tapasinkin hänet,
kävin hänen veljensä ja enonsa kodeissa. Keskusteluakin syntyi,
asiaa olisi riittänyt mutta aika loppui. Muistojen kultaisiin
lokeroihin tallentukoot ne ajatukset ja ne tapahtumat, kokemukset
siltä retkeltä. Mitä on tulossa, sitä en tiedä, mutta toivon
piankin oppivani sen, mitä vielä on oppimatta, että olisin valmis
aviomiehen osaan. Kaisasta kaikki näennäisesti riippuu, vaikka
Jumalalla on onnen ohjat.
Huomenna
käyn vielä metsässä ennen kotiin lähtöä. Menen Alvajärven
kautta, tarvitsen rahaa moottorisahan korjauksen maksamiseen. Kaksi
kertaa olen jo soittanut Pohjanmaa yhtiöön, mutta huoltomies ei
ollut paikalla.
Kattilajärven
parakilla 30.3.1966
Muutama
muistosana täytynee kirjoittaa tältäkin työmaalta, koska en
ennen, kirjoitan nyt. Kohta kuukauden olen täällä ollut, kuukauden
alussa työ täällä alkoi. Ensin oli tielinjan raivausta ja sen
loputtua jatkoin ojilla. Metsäliiton hakkuun ja tämän välillä
ennätin kotona syventää kaivoa, vettä sinne tuli mutta vesitilaa
on vähänlaisesti. Ruokavesi on riittänyt ja navettaankin osittain.
Olisi
sitä kirjoittamista paljonkin täältä, työstä ja parakeilta. Ei
sitä kuitenkaan viitsi paljoa kirjoitella, se olisi enimmäkseen
maailman pahuuden päivittelyä
Maanantai
4.4. Kattilajärvi
On
aamuyö, kello kolmen tienoilla. Heräsin, enkä sitten saanut unta.
Päätin kirjoittaa muutaman sanan päiväkirjaani. Maamieskoulussa
olevaa Pekkaa lukuun ottamatta olimme koko meidän perhe eilen
Kivijärvellä, siltä reissulta tänne jäin.
Aamulla
siellä kätkettiin maaemon poveen itsessään heikko, mutta Jumalan
suureksi tekemä Jumalan lapsi. Vanhus joka on paljon ehtinyt ja
jaksanut uhrautua Jumalan valtakunnan työssä, ja joka on ollut
toimellinen ajallisissakin tehtävissä. Hän oli äitini äiti,
minun mummuni ja Aution vanha emäntä. Täällä oloni alkuaikoina
eräs mies sanoi häntä yliuskovaiseksi ja oli kai omasta mielestään
oikeassa. Taivaiset aarteet olivatkin mummulle kalleimpia, mutta en
sittenkään sanoisi häntä yliuskovaiseksi. Suuren perheen äitinä
hän on tehnyt ensiarvoisen päivätyön ja uskovaisena sopisi meille
muille malliksi. Jokaiselle hänellä oli sanottavana sana
parannuksen tarpeellisuudesta ja se kai saikin aikaan sen, että
maailman lapset häntä yliuskovaiseksi sanovat.
Siunattu
ja velvoittava on mummun muisto ja puhuttelee monin tavoin nuorempia.
Joskus
myöhempinä vuosina eräällä opiston kurssilla kertoi eräs
Kinnulan nainen nähneensä unessa Hilma-mummun. Siinä unessa joku
uskovaisen kodin yksinäinen tyttö odotti lasta ja unen näkijä
häpesi kertoa sitä mummulle. Tarkkasilmäinen mummu kuitenkin
huomasi asian ja kysyi tytöltä, onko se totta. Kun tyttö myönsi
totta olevan, mummu topakkaan tapaansa tokaisi: Tee parannus, niin
asia on kunnossa. Vaikka olikin uni, se kuvasi hyvin mummun tapaa ja
rohkeutta, vaikka mummu itse oli unen näön aikana levännyt
Kivijärven kirkkomaassa kymmeniä vuosia.
Keskiviikko
6.4. Kattilajärven parakki
Tällä
kerralla on iltayö, yläpetillä kuuma ettei saanut unta. Muistelin
viime kerralta jääneen jotain erikoista kirjoittamatta päiväkirjaan
ja päätin tarkistaa asian. En silloista tekstiäni lukiessa saanut
sitä mieleeni, mutta edellistä lausetta kirjoittaessani muistin
kuin muistinkin sen lyhyen tarinan.
Näyttää
siltä, että Jumala on äidin vanhempien ajallisen juoksun mitan
säätänyt katkeamaan pienin välein. Heikkona oli vaari viime
pyhänä. Ikänsä rautaisesta terveydestä tunnettu mies oli
muutaman viikon aikana mennyt niin heikoksi, että piti molemmilta
puolilta taluttaa. Emmehän me tiedä, emmekä voi säätää
vaarinkaan elämän langan pituutta, mutta inhimillisesti ajatellen
saattaa siirto ajan rajan taakse olla lähellä. Jumala senkin
tietää.
Muutama
sana edessä olevista pyhistä. Pitkäperjantai tietysti kotikylällä,
Partalassa on iltaseurat. Lauantain ja pyhien varalle on paras jättää
suunnitelmat ajallaan ratkaistaviksi sen mukaan, kuin Taivaan Isä
hyväksi näkee. Saunarakennuksen parrupuut pitäisi käydä metsässä
kaatamassa, ehkä lauantaina sitten.
Kinnula
– Keitelepohja tietyömaa
Mopedilla sinne menin
maanantaisin, usein sunnuntaina illalla ollakseni valmiina työhön
varhain maanantain aamuna. Parakit sijaitsivat Pihtipudas –
Saarensalmi tien varressa siinä, missä tie Pihtiputaalle nykyisin
erkanee Viitasaari – Kannus tiestä. Ensimmäisinä viikkoina
keräsin ja poltin tielinjalta kaadettujen puiden oksia ja
raivaamiani vesakoita. Muuan paikallinen mies ajoi kaadettuja puita
hevosellaan maan omistajien osoittamiin kasoihin, puiden kaatajista
minulle ei jäänyt muistoja, he työskentelivät kaukana edellämme.
Pitkä välimatka oli tarpeen, ettemme jäisi kaatuvien puiden alle.
Kuorma-auton koppilavalla meitä kuljetettiin työkohteisiimme.
Kun risut oli
poltettu, minulle osoitettiin työtä ojan kaivamisessa. Alussa
lapioin tuntipalkalla lunta urakkapalkalla ojaa kaivavien edellä.
Jossakin vaiheessa työmaan mestari huomautti, ettei sellainen
järjestys sovi, vaan ojan kaivajien on itse lapioitava lumi
ojalinjalta. Niin jouduin tai pääsin minäkin urakkamiehenä
kaivamaan loivaluiskaista maantien ojaa. Maa oli jäätynyt kymmenien
senttien paksuisesti, sitä piti hakata rautakangilla, sen jälkeen
sai heitellä irrotetut lohkareet kauas sivuun lapioidun lumivallin
taakse. Matalan ojan pohjalla oli vähän helposti lapioitavaa, sulaa
maata. Kun ojat kaivettiin loivaluiskaisiksi, piti jäätynyttä
pintamaata hakata 2 – 3 metrin levyiseltä alueelta. Sulan maan
kaivuleveydeksi jäi silti korkeintaan metrin verran, paksuudeksi
noin 30 – 40 senttiä, joka paikassa ei sitäkään.
Maata pääsi
hakkaamaan ja kaivamaan vasta, kun oli lapioinut sen päältä lumen
pois. Siinä olikin ensimmäinen, epätoivoiselta vaikuttanut
työvaihe. Maalis- huhtikuun vaihteessa satoi lunta reilusti niin,
että hangen paksuus oli paikoin metrin luokkaa. Lähistöllä
liikkui telaketjutraktori, joka työnsi lunta pois koneella
kaivettavien ojien linjoilta. Käsin kaivettaville ojalinjoille se ei
saanut tulla, ja sehän meitä tympäisi. Pääsiäistä edeltävällä
viikolla sain lapioiduksi lumen pätkältä, mutta ojan kaivu siirtyi
pääsiäisen jälkeen. Pääsiäisloman aikana alkaneet
kevätlämpimät olivat sulattaneet kinokset niin, ettei lunta ollut
enää lapioitavaksi. Pääsiäisviikon lumiurakka oli siis ollut
turha, vaikka pelkäsin rankaa lumisadetta, jota ei tullutkaan. Kohta
lopettivat ojien kaivunkin, jatkoimme tielinjan raivausta ja risujen
polttamista.
Työmaalta alkoivat
vähentää väkeä, eri alueilta tuli osoituksia miehille muille,
keväällä avautuville vapaille työmarkkinoille. Minullekin oli
odotettavissa sellainen siirto. Ennen sitä sain jatkaa tielinjan
risujen ja oksien polttamista aivan Keitelepohjan kylän tuntumassa
niin, että pääsin näkemään rautatiekesänä tutuksi tulleen
Keihärinkosken tienkin.
Perjantai
15.4. Kattilajärven parakilla
Taas
tuli tilanne, että piti yöllä ryhtyä kirjoittamaan. En saanut
unta, en tiedä kellon aikaa, mutta luultavasti on aamuyö ja siis
perjantai. Ainakin tämän hetken mukaan viimeinen päivä minulle
tällä työmaalla on nousemassa. Jouduin pois siinä suuressa
vahvuuden vähennysoperaatiossa, joka täällä parasta aikaa
tapahtuu. Määrää en tiedä, mutta huomattava osa miehistä saa
lopputilin tänään ja ensi viikolla lisää. Mistä löydän
seuraavan työpaikan, siitä ei ole aavistustakaan. Kotona olisi
töitä, ehkä naapureillakin, mutta mielelläni olisin vähän
suuremmassa ansiotyössä. Ensi viikollahan sen näkee.
Muutama
sana pääsiäisen pyhistä. Pitkäperjantai meni kotona,
iltaseuroissa olin Partalassa. Lauantaina kaadoin saunatukit.
Lauantai-iltana menin Varisperän Hietalaan nuorten uskovaisten
kokolle ja illan laulajaisiin. Sunnuntaina kello 12 lähti
Haapajärveltä linja-auto, jossa meitä muutamia uskovaisia nuoria
meni Haikaran pääsiäisseuroihin. Paljon oli siellä väkeä, iso
koulu aivan täynnä ja Jumalan sanaa julistettiin Pyhän Hengen
antamalla selkeydellä.
Vain
yhtenä päivänä olin Haikarassa, sillä jo iltasella muutamat
pojat kysyivät kimppaan, ja palasimme taksilla Haapajärvelle.
Molemmat yöt vietin Rennen viihtyisässä kamarissa, jossa uni
maistui mainiolta. Toisen pääsiäispäivän ohjelma jäi
yksiselitteiseksi. Haaralalta lähdettyäni kävin Kamulalla kylässä,
sitten ajoin mopolla kotiin, jossa pakkasin eväät tätä työmaata
varten. Tiistaiaamuna varhain läksin ajelemaan tänne Kattilajärven
suuntaan.
Seuraavan
kirjoittamani kirjeen ajankohdasta en ole varma, siinä ei ole
päiväystä, eivätkä kirjeen yksityiskohdat kerro ajankohtaa.
Monilta osilta kirje sopii tähän väliin, joten liitän tähän,
vaikka kirjoitusaika voisi olla myöhemminkin samana kesänä.
Kirjeessä on viittauksia alkukesän aikana tekemiini töihin,
siksikin se on tässä paikallaan.
Kirje
Kaisalle
Jumalan
terve!
Ulkona
kesäinen hellepäivä mutta sisälle puhaltaa vilpoisasti avoimesta
ikkunasta. Olen monin lämpimin ajatuksin muistellut Sinua ja nyt
ajattelin muistaa lämpimällä tervehdyksellä kirjeen muodossa.
Yhtä
ja toista voisin kirjoittaa täältä, mutta se on toisarvoista.
Tiedätkö ettei Sipilän Simo tosiaan tiennyt Sinun olleen
Partalassa ja että kun he sen kuulivat, niin Maijakin päivitteli
nivalalaisittain: ”Voi kuitenki tuota Kalervua!” Olisivat
mielellään halunneet tutustua Sinuun. Oli minulla heille kuitenkin
vähän lohtua, jos Jumala suo, niin siihenkin vielä tulee
tilaisuus. Jos taas toisin, niin parempi etteivät nähneetkään.
Se
kuitenkin on sivuseikka mitä toiset meistä puhuvat tai ajattelevat.
Tärkeämpää on se, mitä itse tunnemme ja tärkeintä, miten
Jumala rakkaudessaan meitä johdattaa. Omien sanojesi mukaan olet
itse sen kokenut, ja voi miten totta se onkaan minun elämässäni.
Kuinka osaisin olla kyllin kiitollinen hyvälle Isälle hellästä,
joskin hetkin raskaan tuntuisesta opetuksesta ja johdatuksesta.
Sipilän
ladon katto valmistui eilen, huomenna alkaa meillä AIV:n teko. Ehkä
sen merkeissä kuluu minulta tiistaipäiväkin, lähinnä
jälkitöissä. Siinäpä se sitten näkee miten viikko kuluu.
Täytyisi tässä käydä työtäkin kyselemässä, vaikka
hellekaudella joutuisi esimerkiksi hakkuulla olemaan öisin.
Tuntuu
kuin olisi pakottava tunne kirjoittaa sinulle paljon lämmintä ja
hellää, mutta sanat ovat tyhjän tuntoisia ja kaikki kaunis kuluisi
pois paljosta käytöstä. Kyllähän Sinä ymmärrät, siispä
lähetän Sinulle paljon kultaisia ajatuksia olemalla niukkasanainen.
Terveisiä.
Jumalan siunaamaa kesää ja paljon iloista mieltä, sekä Sinulle
sopiva annos ikävöintiä toivoo Ystäväsi Kalervo
Kantola.
Rahatilanteista
Siitä
oli aina niukkuus, usein selvä puutekin. Ehtiessäni kuljin
vieraiden töissä jos sellaisia oli saatavissa. Naapureilta en
iljennyt paljoa veloittaa, ja useimmin he maksoivat tekemällä
meillä työtä tarvittaessa, olimme siis väkivelkasilla, kuten sitä
vuorovelkaisuutta kylällämme kutsuttiin. Yhtiöiltä sain
rahapalkkaa, usein urakkapalkkaa tehdyn työn määrän mukaisesti.
Keväisin parkkasin talvella hakattuja ja ajettuja puita, sen jälkeen
alkoivat metsän taimien istutukset, joissa pärjäsin mukavasti.
Kesäisin töitä oli vähemmän, oli kuitenkin mutta kaukana, eikä
niissä oikein joutanut kulkemaan omilta töiltä. Kevään
istutusten jälkeen minulla oli mukava summa käytössäni, ajattelin
pitää sen pankissa siltä varalta, että jos yllättäen saisin
selvän myönteisen vastauksen kosintaani, ei kihlautuminen ainakaan
rahasta jäisi kiinni.
Juhannus
Loukonvaarassa
Se
oli eräs elämäni mukavimmista juhannuksista. Aattoiltana kävelimme
Kaisan ja muutamien hänen sisarustensa kanssa muutamia kilometrejä
suon ja metsän halki. Sieltä löytyi monimuotoinen ja
monikerroksinen harjujen muodostelma, jonka he esittelivät nimellä
Hiisiharju. Suurimpana useista harjuista oli järven vieressä
mahtava harju, joka oli saanut nimen Henki-Isä, varmaan
mahtavuutensa vuoksi. Nuoret kertoivat käyneensä siellä joskus
mäkeä laskemassa, Kaisa ei ollut uskaltanut, enkä minäkään
olisi rohjennut. Kävelimme ohi Henki-Isän sen jatkeen, pitkän
niemen kärkeen. Siellä Korvuanjärven niemessä pojat sytyttivät
nuotion ja tytöt paistoivat lettuja mukana tuodusta taikinasta.
Niitä söimme, keskustelimme ajallisista ja iankaikkisista asioista
ja laulutaitoiset lauloivat niin, että laulun sävelet sanoineen
varmaan virtasivat tyynellä Korvuanjärven pinnalla kilometrien
päähän. Aamuyön tunneilla kävelimme takaisin Loukonvaaran taloon
nukkumaan. Välillä ihmettelin Lohilahden rannalle ankkuroitua
hirmuisen suurta venettä, jonka nuorten kertoman mukaan oli ollut
siinä paikallaan muutaman vuoden. Aikanaan sillä on seilattu pitkin
Korvuanjärven selkiä, seilaajat olivat kylpeneet veneen saunassa ja
laulaa hoilottaneet. Lopulta vene ja omistajat olivat saaneet kiellon
liikkua Korvuanjärven alueella.
Juhannuksen
jälkeen maanantaina joimme nopeasti aamukahvin ja kävelimme
Laatikaiseen, nousimme siinä linja-autoon joka vei Taivalkosken
kirkonkylään. Vaihdoimme Oulun suunnan autoon ja matka jatkui
tasaisen mukavasti. Seurailin maisemia kiinnostuneena, sillä näin
niitä ensimmäistä kertaa. Kaisa esitteli Pudasjärven keskustaa,
Kurenalan taajamaa sen verran, kuin sitä linja-auton ikkunoista
näkyi. Erityisenä on mieleeni jäänyt laajat suomaisemat
Pudasjärven ja Oulun välillä, Kaisa esitteli siitä löytyvän
laajoja hillasoita. Mielessäni kävi ajatus etsiä sieltä joskus
makeita marjoja, mutta etsimättä on jäänyt.
Tunsin
huonosti Oulua, siksi ryhtyi Kaisa opastajaksi, hän tunsi Oulun kuin
oman käsilaukkunsa. En muista mistä liikkeestä sormukset ostimme.
Sormusliikkeestä saimme lahjakortin kahvilaan, jossa joimme
kihlajaiskahvit hyvän kahvileivän kanssa. Makoista tarjoilua
nauttiessamme näin viereisen ikkunan takana nuoren naisen kumartuvan
syvään ja puhkeavan leveään hymyyn. Minuutin kuluttua hän
laskeutui kahvilan, katutasoa alemmaksi ja niin saimme onnittelijan
entisistä tuttavasta. Opistokesän aikana tutuksi tullut
kesäkurssilainen, Kaija Huhtala pääsi itselleen ja meille
yllätykseksi ensimmäisenä tietämään ratkaisumme ja
onnittelemaan meitä.
Halusimme
ilmoittaa kihlautumisesta Päivämiehessä, siksi kävelimme SRK:n
toimistolle, jossa lehden toimitus sijaitsi. Minulle paikka oli outo,
mutta Kaisa tiesi ja tunsi senkin. Myöhemmin Kaisa muisteli
keskusyhdistyksen pääsihteeri Einari Lepistön ottaneen ilmoituksen
vastaan, säilyneestä kuitista ilmenee maksun vastaanottajaksi M-L
Partanen.
Oot
ruvennu sulhasmieheks?
Se
oli Kaisan isän tokaisu minulle tiistain aamuna. Onniteltuaan hän
pyysi minua tekemään ilmanvaihtotorven navettaan ja sitä
askartelin sen päivän aikana eloladon luona puurantteella.
Maamieskoulussa saamani opin mukaisesti tein siihen kaksinkertaiset
seinät niin, että kerrosten väliin tuli mineraalivillaa lämmön
eristeeksi. Eristeellä on tarkoitus estää tai ainakin vähentää
veden tiivistymistä talven pakkasilla torven sisäpintaan. Kun
siihen tiivistyisi vähemmän vettä, sitä tippuisi myös vähemmän
alas navettaan. Toivottavasti tavoite onnistui. Vaikka torvi tuli
ehkä tarpeettomankin pieni navetan kokoon nähden, tuli sille silti
painoa melkoisesti. Oikeastaan se olisi pitänyt rakentaa paikalleen,
mutta navetan remontti ei ollut vielä sopivassa vaiheessa. En tiedä
miten Kaisan isä ja veljet saivat raskaan torven hilatuksi
paikalleen, mutta siinä se palveli tehtävässään niin kauan kuin
siellä lehmiä pidettiin, paikallaan se oli vuosikausia vielä
lehmättömässä navetassakin.
Asentaessani
ilman sulkuläppää tarvitsin poraa reiän kaivamiseen, pyysin sitä
Kaisan isältä, joka vastasi että minäpä haen veimarin. Se oli
minulle ennestään tuntematon sana, veivariksi sitä isäni sanoi,
samoin hänen äitinsä. Ymmärsin siis kyseessä olevan veivattava,
käsikäyttöinen poralaite, johon teriä vaihdetaan tarpeen mukaan.
Sain yhden päivän aikana ilmatorven valmiiksi, taisi olla Kaisan
äiti joka pyysi minua heille Kaisan kaveriksi navetalle Oulun
suviseurojen ajaksi. Lupasin, mutta halusin käydä välillä kotona.
Ei
äiti vihainen ollut siitä, että olin lupautunut Kaisan kaveriksi
suviseurojen ajaksi. Hän oli sitä mieltä, että olisin voinut olla
siellä koko viikon, enkä olisi kuluttanut rahaa turhaan
matkustamiseen. Olin kuitenkin kotona, ja kun AIV -rehu oli
tekemättä, kysyin Mäkelän Kaukoa keräämään silppurillaan
heinää sen verran kuin silloiseen pieneen hirsikehikkoon mahtuisi.
Kaksi ESA kärryllistä Kauko purki navettamme eteläpuolelle,
arvelin sen riittävän, mutta jos enemmän tarvitaan, ilmoittaisin
siitä. Olin ennen juhannusta muovittanut kehikon sisältä, nyt oli
kyllin työtä nostella hangolliset laskien heinää kehikon sisälle,
tasoitella ja polkea ne siellä ja kastella veden ja hapon seoksella.
Useita kertoja sain tehdä samat vaiheet uudelleen, kun sain
viimeisetkin heinätukot entisten päälle ja viimeisen runsaan
kastelun tehdyksi, levitin muutaman muovikerroksen heinien päälle
ja nostelin kiviä rehun
painoksi.
Ne kaksi kuormaa täyttivät säilön, eihän rehua paljoa tullut,
mutta silloin emme tienneet mitään patterisäilönnästä, pienikin
tuorerehumäärä on sentään tyhjää parempi.
Navettatöissä
Taivalkoskella
Kun
sain tuorerehun tehdyksi, oli aika lähteä takaisin Loukonvaaraan.
Junakyydillä menin kuten ennenkin. Korvuan asemalta pääsi
iltajunalta linja-autolla Laatikaiseen, josta on viitisen kilometriä
kävelymatkaa perille. Se matka oli minulle kävelymatkana lyhyt.
Työt
olivat minulle sinänsä tuttuja, joskin eroja kotioloihin havaitsin.
Käsin lypsäminen oli tuttua kotioloista, vain navetta oli
erilainen. Samoin maidon jäähdytys kaivossa, jonne tonkka
laskettiin köyden varassa. Maitoa jäähdytettiin myös saavissa
kaivon vieressä, siinä vesi piti vaihtaa muutamia kertoja, että
maito jäähtyi turvallisen kylmäksi. Seurasin läheltä Kaisan
ilmettä, kun hän silmä tarkkana katsoi maitotonkkaan siivilöinnin
jälkeen, ettei maidon pinnalla ollut roskia. Panin tyytyväisenä
merkille morsiameni huolellisuuden. Lypsyn jälkeen saattelimme
lehmät laitumelle vaaran alle, maantien toiselle puolelle. Yöksi ne
taisivat jäädä navettaan, varmaa muistoa ei minulla siitä ole
eikä siitäkään, mistä yön ajan lisäheinät niitettiin.
Pääsimme
sentään kolmen lyhyen puheen ajaksi suviseuroihinkin, kun
kuuntelimme radiosta lähetyksen seurapaikalta Oulusta. Kun
suviseurat olivat ohi, palasivat Kaisan vanhemmat kotiin ja minäkin
pääsin kotimatkalle. Kaisa saatteli minua metsäpolulle, jolla oli
maanteitä suorempi reitti Loukonvaarasta Metsäkylään.
Niskavaaran
kautta
Kun
seuraavan kerran menin käymään Kaisan luona, kävelin Korvuasta
maantietä alkumatkan. Välillä tuli vastaan Oiva Nahkiaisoja,
Kaisan tädin mies, jonka kotona olin käynyt keväällä Kokkolassa.
Heillä on mökki Välivaaran lähellä ja toki perhe kävi Saimin
vanhempien luona Välivaaran talossa. Juttelin hetken Oivan kanssa,
vaikka keskustelu kuuron kanssa oli minulle vaikeaa. Onneksi Oiva
osasi puhua ymmärrettävästi ja ilmeisesti sai luetuksi huuliltani
sen, mitä halusin hänelle sanoa. Pian jatkoin matkaa ja uskoin
osaavani Loukonvaaraan samaa metsäpolkua, jolla Kaisa oli minua
saatellut.
Sitä
polkujen risteystä en ollut havainnut ensi kerralla, kaksi yhtä
vahvaa polkua haarautui eri suuntiin. Ihmettelin keskellä sydänmaata
seisovaa postilaatikkoa, postin kantaja siinä on siis joskus
liikkunut. Aikani aprikoin polkujen välillä, kun en muuta keksinyt,
valitsin oikealle suuntautuneen. Uskoin senkin johtavan jonkun
asunnolle, sieltä saisin sitten neuvon jatkopolusta, ellei
valitsemani veisi oikeaan. Eikä se suoraan vienyt, polun päästä
löytyi minulle tuntematon talo, jonka talon emäntä esitteli
Niskavaaraksi. Hän opasti sellaiselle polulle, jota kävellen
pääsisin perille Loukonvaaraan. Sitä harhakierrostani olen Kaisan
kanssa muistellut silloin tällöin myöhemmin, erityisesti silloin,
kun olemme Niskavaaraan tehtyä tietä ajaen käyneet siellä marjoja
poimimassa.
Kommentit
Lähetä kommentti