Kannonkosken seuroissa
Polkupyörällä
sinne menin, seurasin matkan etenemistä aika ja kilometrimerkinnöin, jotka ovat
unohtuneet ja kadonneet. Lauantaina 12.6. lähdin Koivulahdesta kello 13.45,
varttia vaille kaksi. Ajelin minulle ennestään tuntemattomia teitä sen jälkeen,
kun olin ohittanut tutut Hevosjärven ja Keihärinkosken maisemat. Siitä, ja
Huopanankoskesta olin ennen kuullut, mutta silloin ohitin ensi kertaa muistini
aikana kyseisen kosken. Silloin ei ollut vielä niin sanottua Sinistä tietä,
vaan vanha tie polveili uraa, jotka myöhemmin ovat jääneet sivuun suorempaan
rakennetusta tiestä. Kiersin Varasen pohjoispuolitse, ohi Kämärin voimalaitoksen.
Silloin en tiennyt enkä tajunnut, mikä järvi on missäkin ja mistä mikäkin joki
laskee ja mihin järveen. Panin merkille Vuoskosken maisemat ja Kennään, jonka
nimen havaitsin olevan sillä seudulla yleinen, olihan Viitasaarellakin muutama
Kennää niminen paikka. Myöhemmin olen oppinut sen merkitsevän ainakin kannasta,
vaikka silloin mietin jotakin kenttä sanan muunnosta. Muuallakin Keski-Suomessa
on Kennää nimisiä paikkoja. Myös Hilmonkoski nimisen paikan panin merkille
pyöräillessäni.
Perille Kannonkosken kirkon
pihaan saavuin kello 16.55, siis viittä vaille viisi. Kuulin pienestä
miesporukasta lausahduksen: Nyt tullee kivijärveläisiä. Asetettuani pyörän
nojalleen pientä puukasaa vasten, kävelin ravintomyymälän portaita kohti, jossa
sain vastaani kysymyksen, oletko Kivijärveltä? Kerroin etten ole, mutta äitini
on sieltä. Samalla kerroin olevani työssä rautatien rakennuksella Viitasaaren
Keihärinkoskella ja tulleeni seuroihin sieltä. Vaikka kysyjät olivat väärässä,
olivat he samalla oikeassakin, tunsivat varmaan suvun näköisyydestä. Kohta he
kysyivät, onko minulla tietoa yöpaikasta. Kun kerroin ettei ole, neuvoivat he
saman tien miehen, jonka mukaan voisin seurojen loputtua lähteä. Talo oli
kirkonkylästä 7 kilometrin päässä Viitasaaren suunnassa, talon nimeä en muista,
mutta asukkaiden sukunimi oli Ahola. Tapasin isännän vuosia myöhemmin ainakin
Reisjärven opiston seuroissa, silloin he
olivat muuttaneet asumaan Lestijärvelle.
Minulle oli yllätys Kannonkosken
kirkko, kun ajoin sitä kohti, näytti kuin menisin jollekin huoltoasemalle. Väri
vaikutti jotenkin perusharmaan betoniselta, ja edessä oleva ikkunasto kuin
suurilta ovilta. Kelvollinen kirkko se silti on, mutta kun olin aiemmin nähnyt
vain ristikirkkoja, erilainen muoto hämäsi perusteellisesti. Erikoinen ilo oli
istua kirkon penkissä Jumalan sanaa kuuntelemassa. Ensimmäisenä iltana oli
kaunis alkukesän poutasää, mutta sunnuntai, toinen seurapäivä oli tihkusateinen
ja harmaa. Varmaan sää vaikutti, ettei sen aikaisilla kulkuvälineillä aivan kaikki
halunneet tai uskaltaneet seuroihin lähteä, myös paikallisten uskovaisten
kertoman mukaan väkeä oli normaalia vähemmän. Illan lähestyessä pilvet
vetäytyivät, sää kirkastui ja aurinko valaisi luontoa. Ihmisiä saapui lisää
illan ehtoolliskirkkoon, jonka jälkeen pyöräilin parakeille Koivulahteen.
Lankoja kerimässä
Maanantaina 13.6. jatkoin ensin laakonkipuiden
ottamista, ja vaihdoin sitten kallion reunojen puhdistukseen eli krusnaukseen,
joka on irrallisen ja kiintomaan puhdistamista kallion pinnasta, moreenin
reunasta, ja maan heittämistä kauas maastoon tai leikatun luiskan monttuihin.
Tiistaina alkoi puhelinlankojen purku ja keriminen hylätyn ratalinjan varrelta
ja niiden kuljetus toteutuneelle linjalle. Silloinhan tehtiin rautateiden varsille
perinteiset lankalinjat puhelimia varten, kun jokaisella miehitetyllä
liikennepaikalla oli puhelin, jota käyttäen junanlähettäjä varmisti, että rata
oli vapaa lähtevälle junalle, ettei siis tule törmäyksiä asemien välillä.
Tiistaina aloitimme vetämällä kuparijohtoa
radan varteen, kallioleikkaukseen parakkien puoleisesta päästä. Ammatin osaavat
asentajat niitä paaluihin nostivat ja eristimiin kiinnittivät, niitä töitä
meidän ei tarvinnut opetella. Kun langat oli vedetty radan varteen ja
kiinnitetty eristimiin, katkaisivat ammattilaiset yhteyden Kinasen kylän kautta
ja kytkivät saman tien kallioleikkauksen kautta, radan varteen rakennetun
yhteyden. Kun entisen yhteyden langat oli irrotettu tolpista ja laskettu
maahan, alkoi meidän osuutemme keriä tarpeettomiksi jääneet langat ja kuljettaa
ne maastosta liikennekelpoisen tien varteen. Päivän aikana kymmenen jälkeen
saimme kerityksi kolmen kilometrin matkalta rautalankaa. Paitsi puhelinlankaa,
keräsimme ja kannoimme niitä radan varteen myös.
Taiston
temppuja
Tässä tilanteessa ei ollut Taisto, vaan joku
muu paikallinen poika, ajoin pyörällä loivaa myötämäkeä, kun kyseinen poika
ajoi edelläni hiljaista vauhtia. Ajattelin ohittaa hänet, siirryin tien
keskiviivan vasemmalle puolelle, ja samalla hetkellä ohitettava poikakin
siirtyi vasemmalle niin, että pyörämme tarttuivat toisiinsa, ja siitähän seuraa
tasapainon menetys. Sain eturattaan käännetyksi niin, että pyörät erkaantuivat,
mutta kun tasapaino oli kadonnut, sen saavuttaminen on tottumattomalle melkein
mahdotonta. Seurauksena tapahtuneesta kaaduin ja luistin tiellä vatsallani
monta metriä. Housut siinä likaantuivat, niihin tuli muutamia reikiä ja
vasempaan kyynärpäähän jäi pieni jälki, onneksi ei mitään pahempaa.
Taisto Leppänen on Kojolan ja Seikan väliltä,
asui silloin Jouhijärven tien varressa, Bookin tien risteyksessä. Hän ei ole
samoja Leppäsiä äitini kanssa, eikä tiettävästi mitään sukua meille.
Hevosjärven Rantakaret ovat Taiston serkkuja, useita kertoja ainakin Ahti sen
mainitsi, samoin Taisto. Sinänsä molemmat olivat silloin mukavia nuoria miehiä,
vaikka Taisto, samassa parakissa asuessaan pyrki silloin tällöin härnäämään
minua eri tavoilla. Eräänä iltana kuuden tienoilla Taisto pyysi lainaksi
pyörääni käydäkseen kaupassa. En luvannut, sillä aioin itse ajelemaan. Kun
Taisto tinki ja tinki, kun olisi tarve hakea rinkelipussi, ja lupasi tuoda
pyörän takaisin puoli seitsemäksi, taivuin lopulta ja Taisto lähti. Ajattelin
ehtiväni ajella itse vielä sen jälkeen.
Pyörää ei kuulunut eikä näkynyt vielä seitsemän
aikaankaan, kuuntelin radiota ja odotin, pitkästyin. Puoli yhdeksän tienoilla
lähdin lopulta kävelemään ja etsimään pyörääni, Hevosjärven kioskille piti
kävellä, siellä Taisto pelasi lentopalloa nuorten porukassa. Menomatkan aikana
mietin sanoa Taistolle melko hankalasti ja suoraan, mutta lopulta yritin
jotenkin kautta rantain ilmaista, että en lainkaan pitänyt Taiston tempusta.
Hiljaisesti tein päätöksen, että ainakaan Taistolle en enää pyörääni lainaa,
kävelköön mieluummin itse, ellei saa pyörää mistään.
Taisto tarjosi minulle kameraa,
valokuvauskonetta ostettavakseni. Kovin innostunut en ollut asiasta, eihän
olisi ollut rahaa ostamiseen. Siksi löin tarjouksen leikiksi ja sanoin, ettei
minusta ole otettu kuvia sen jälkeen kuin Kuopiossa. Siitä Taisto keksi kysyä,
että seuroissako olit siellä, teitkö siellä parannuksen. Yritin selittää, että
uskovaisen kilvoitus on jokapäiväistä parannusta ja tarttuneiden syntien pois
panemista. Oletin Taiston tietävän että olen uskovainen, vaikka häneltä
itseltään oli ja ilmeisesti vieläkin on parannus tekemättä.
Taas luiskatyöhön
Kun apuani lankojen kerimisessä ei enää
tarvittu, sain siirron takaisin luiskien tasaukseen. Niitä tasailin sitten
juhannukseen asti. Se oli yksinkertaista ja helppoa työtä, jollaista olin
tehnyt omilla pelloillakin. Rautatien luiskat olivat maalajilleen erilaisia,
enimmäkseen suurehkoja kiviä sisältävää moreenia, mutta kun ne olivat muualta
ajettuja ja kotipeltojen maata karkearakeisempia, olivat ne omalla tavallaan
helpompia lapioida. Eri kokoiset kivet kyllä rasittivat lapion kärkeä, joka
niihin kiviin iskeytyi tämän tästä, samalla sain tärähdyksen ranteisiini, eikä
se ollut miellyttävä kokemus. Ainoastaan työn yksitoikkoisuus tympäisi, vaikka
palkka nousi vähittäin tili tililtä lähinnä kai urakkaluontoisuuden
perusteella.
Juhannusviikon maanantaina ehdin työhön vasta
ruokatunnin jälkeen, muina päivinä aloitimme työt aamulla kuudelta, ja
saatoimme lopettaa päivän kahdelta iltapäivällä. Tavallaan siis
kaksivuorotyötä, vaikka en muistakaan, oliko silloin iltavuoroa. Koko viikon
olin luiskia tasaamassa, joinakin hetkinä piti maata siirtää kottikärryillä
monttupaikkoihin. Torstaina tuli rata-auto korjaamolta, niin se saattoi kyyditä
miehet Pihtiputaan asemalle, josta pyöräilin kotiin ja ehdin vielä seuroihin
Vesalaiselle.
Kommentit
Lähetä kommentti