Karhunpiilon sydänmaalle
Aloitin isän kanssa hakkuun Karhunpiilon
metsässä keväällä, rippikoulun vielä jatkuessa. Koska rippikoulua pidettiin
jaksoittain, jäi väliin päiviä, joina pääsin isän mukana metsään. Isä oli
saanut Ilolan laanin parkkuun loppuun ja saanut Kymin yhtiöltä palstan yhtiön
Karhunpiilon kappaleelta. Kun Varonen aloitti toisen ryhmän rippikoulun, sai
ensimmäinen ryhmä muutaman ylimääräisen vapaapäivän. Maanantaina 13.5.1957
ajoimme aamulla Kojolan tien kautta Laurilaan, jossa meille oli varattu tupa
kortteeriksi, siis yöpymispaikaksi. Jätimme enimmät eväät sinne, vain työkalut
ja päivän syötävät mukana kävelimme ensin Karhunpiilon taloon. Välillä oli
useita puiden istuttajia ennen Karhunpiilon järveä, suuressa vanhassa aukossa.
Myöhemmin kuulin, että siinä oli ainakin toinen istutuskerta menossa,
ensimmäinen istutus oli täysin epäonnistunut.
Karhunpiilon, eli Ollovenjärven päässä oli
pitkästi hyväkuntoisia pitkospuita, monta kymmentä metriä virtaavan veden
päälläkin. Kesällä selvisi, että vesi virtasi pienestä Ollovesta, eli pienestä
Karhunpiilojärvestä. Keväinen tulva kenties vahvisti virtausta. Karhunpiilon
talo oli minulle tuttu entuudestaan, olinhan pikkulapsena siellä joskus käynyt,
mummun mukana. Kävelimme pihan läpi ja ison talon päästä pientä Kotajärveä
kohti, jonka läheisen suon reunasta alkoi työmme.
Palsta oli kumpuilevaa sekametsää, lammen
rannassa suota, nousi aaltoillen kankaaksi edempänä. Osalla alueesta oli
harvennettavia puita mukavasti, mutta varsinkin takanurkassa, eli Syväjärven
puolella oli aikaisemmin aukeaksi hakattua metsää, jäljellä muutamia
siemenpuiksi jätettyjä mäntyjä ja aukean reunoilla joitakin nopeasti kasvaneita
ja oksaisia nuorehkoja kuusia. Siitä aloitimme työmme kuitenkin, muistaakseni
Karhunpiilon pihan puoleisesta kulmauksesta, josta etenimme vähitellen lammen
rantaa kohti. Kaarisahoilla sahaaminen kävi työstä, samoin puiden heittely
kasoihin, lähelle kuorintapaikkaa. Enimmäkseen isä sahasi, minä sain
tehtäväkseni parkkaamisen, mutta monena päivänä sahasinkin.
Välissä teimme kotona kevätkylvöjä, kauraa,
ohraa ja perunaa. Kasvimaakin kunnostettiin, että äiti poikien avustamana
saattoi kylvää juurikasvien siemenet ja istuttaa sipulit. Lantaa ajoimme
hevosella ennen maan muokkausta. vaikeimman ensi äestyksen kävi Turusen Kalevi
ajamassa traktorillaan, mutta hevoskarhilla peitin siemenet, jotka isä oli
käsin kylvänyt. Ennen juhannusta äestin kannokosta kuokkimamme naurispellen
suolla, siis nykyisellä pienellä suolla, lähellä nykyistä Rauhalanahon peltokuviota.
Kevättöiden jälkeen meni Vilhokin Laurilaan
ja käveli isän ja minun mukana Karhunpiilon metsään. Viikon lopulla meiltä kävi
leipä vähäksi, niin isä teki ratkaisun, että kävimme päiväkahvilla Karhunpiilon
tuvassa, isä pyysi ostaa samalla leivän Karhunpiilon emännältä. Saimmekin
lämpimän leivän, hetkeä aikaisemmin kuumasta uunista vedetyn. Kun lähdimme
takaisin palstalle, Vilho tapansa mukaisella suurella äänellä totesi: TÄMÄ LEIPÄ ON
UUTTA!!
Isä
kauhistui ja torui Vilhoa: ”Ei saa millonkaa sanoa, että leipä on uutta, ei
ainakaan nuin kovalla äänellä. Kun talon väki sen kuulee, tykkäävät huonoa, kun
leipää moititaan.”
– En minä
moittinu vastasi Vilho.
– Moititpas,
isä jatkoi, kun leipää sanotaan uuveks, se tarkottaa keskeltä pehmosta ja
huonosti paistunutta. Tämä on kypsää ja hyvää leipää, ei tämä oo uutta. Elä
sano millonkaa toisen leipää uuveks!
Helatorstaina ajoin isän kanssa polkupyörillä Haapajärven Varisperälle,
nykyisin Kumisevan nimellä tunnettuun kylään. Siellä menimme ensiksi pieneen
rautatien penkereen taakse jääneeseen mökkiin, jossa asui silloin minun
äitikummini. Se käynti jäikin ainoaksi, jolloin muistan äitikummiani nähneeni,
isäkummi oli jo silloin kuollut.
Päivällä
alkoivat seurat lähellä Varisjärveä olevassa Hietalan talossa, väliajalla
kävimme isän kanssa muutaman kilometrin päässä etäisiä sukulaisia tervehtimässä
Lohijoen (?) talossa. Yöksi menimme Harakka nimiseen taloon Varisjärven taakse,
sielläkin asuu joitakin pikkuserkkujamme. Myöhemmin Iida – täti kertoi, että ne
sukulaiset ovat tulleet Haapavedeltä vaarini isän mukana, että isovaarin vaimon
sisko olisi tullut emännäksi Harakkaan ja siitä alkoi sukulaisuus.
Maanantai
aamuseurojen jälkeen isä lähti ajamaan kotiin, kunnostaakseen perunapeltoa ja
muita kevään töitä tehdäkseen. Minä jäin vielä kuuntelemaan puheita ja lauluja,
mutta illan tultua minäkin kotiuduin. Lauantaina laitoimme perunan siemenet
peltoon. Sunnuntain lepäsimme kotona,
mutta maanantain aamuna suuntasimme isän ja Vilhon kanssa Laurilaan
polkupyörillä. Isä jäi Laurilan metsään kaatamaan taloon sahapuita, Vilhon
kanssa kävelimme Karhunpiiloon, jossa Kymin metsässä sahasin pöllejä, Vilhon
parkatessa niitä. Samoin menettelimme sen viikon ajan, isä tietysti kulki myös
Karhunpiilossa, saatuaan Laurilan sahapuut kaadetuiksi. Silloin tehtiin
männyistä kaivoksille tukipuita, joita sanottiin propseiksi, eli kaivospuiksi.
Toki sama yleisenä nimenä oli käytössä muullekin pinoon pantavalle ainespuulle,
mutta kuusipropseja sanottiin paperipuiksi ja heikommista männyistä tehtäviä
paperipuita sulleiksi, koska niitä käytettiin sulfaattisellun teossa.
Lauantaina
kotiin lähdön hetkellä tuli minulle ikävä yllätys. Pumppasin vajaaseen pyörän
kumiin ilmaa, kun takakumi yllättäen tyhjeni, enkä saanut sitä uudelleen
täyteen. Ei ollut aikaa eikä mahdollisuutta paikkaamiseen, mutta onneksi oli
kohtuullinen matka kävellä kotiin metsän läpi, Korpiahon ja Pirttikankaan
kautta. Meille oli tullut Aatos eno ja Arvi setä kylään, siis äidin ja isän
veljet. Sunnuntaina, ensimmäisenä helluntaipäivänä lähti äiti Aatoksen ja
Anitta siskon sekä pikkupoikien kanssa Kivijärvelle kyläilemään. Aatos jäi
sinne, äiti palasi Anitan ja poikien kanssa keskiviikon iltana kotiin.
Alkuviikon
tein paimenpoika-aitaa lehmiä varten, torstain aamuna kävelin Laurilaan Savelan
kautta ja edelleen Karhunpiilon metsään sahaamaan. Illan tultua ehdin avaamaan
polkupyörän renkaan, aivan venttiilin viereen jouduin liimaamaan paikan, mutta
sekään ei riittänyt, perjantaina oli liimattava vielä toinen paikka. Lauantain
aamuna sain pyörän renkaan paikalleen, käydäkseni Reisjärvellä apteekissa.
Iltapäiväksi ehdin kotiin saunan lämmitykseen ja saunavettä kantamaan.
Sunnuntain
tavalliseen tapaan, jotakin luin, kirjoitin ja ajelin tapani mukaan huvikseni
polkupyörällä. Maanantaina pyöräilimme Laurilaan ja kävelimme Kymi yhtiön
metsään jatkamaan työtämme. töiden lopettamisen jälkeen olin auttamassa, kun
isä laittoi kepillä nostaen verkkoja Kotajärveen. Kokeilin ongintaakin saalista
saamatta. Kahden päivän metsäjakson jälkeen pyöräilin keskiviikon iltana
kotiin. Taisi olla maidon haku mielessä, vaikka olimme metsässä vain torstain,
sillä jo silloin illalla palasimme kotiin juhannuksen ajaksi.
Juhannus oli
jo silloin siirretty lauantaiksi, perjantai oli siis aatto. Isä teki meille
vastakkain istuttavan puutarhakeinun, minä huolsin polkupyörää ja lämmitin
saunaa. Pyörää tarvitsinkin, kun Vilhon kanssa kävimme juhannuslauantaina
Reisjärven juhannusseuroissa., sunnuntaina oli isä mukanani siellä. Seurat
päättyivät ehtoolliskirkkoon juhannusiltana. Maanantai oli taas työpäivä Kymi
yhtiön metsässä, jossa riitti kaadettavia ja katkottavia puita. Siellä katkoin
mänty ja kuusipropseja sen viikon ajan. Torstain iltana ajoin pyörällä kotiin
yöksi, palatakseni varhain perjantaina maitoa mukanani. Lauantain iltana
palasimme kotiin saunaan ja viettämään sunnuntaita, joka meni lukien,
kirjoittaen ja ehkä maisemiakin katsellen.
Maanantaina
harasin perunamaan rikkaruohojen hävittämiseksi, että isä saattoi mullata sen
illalla. Äiti. Vilho ja Tuomo valmistautuivat lähtemään suviseuroihin Kuopioon,
koska olin edellisenä vuonna ollut isän kanssa Oulun seuroissa, tiesin olevan
minun ja isän vuoro jäädä kotimiehiksi. Halusin hyvällä mielellä hoitaa
kotimiehen osuuteni, mutta lähtövalmistelua seuratessani en voinut estää
muutaman kyyneleen valumista silmistäni. Äiti sattui sen huomaamaan ja alkoi
puhua sen puolesta, että minäkin pääsisin mukaan. Seuramatkasta olen
kirjoittanut enemmän suviseuroja koskevissa muistelmissani, kerron tässä vain
muutamia matkaa koskevia muistoja.
Kommentit
Lähetä kommentti