Kevätrippikoulussa
Taustaksi rippikoulun vaiheille
muutama sana Pastori Varosesta pappina ja ihmisenä.
Talven aikana hän tuli
Pihtiputaalle, ajankohtaa en huomannut, mutta kun piti käydä pappien seuroissa,
Varonen tuli hyvin tutuksi. Kun hän oli puhumassa, poikkeuksetta hän piti kaksi
puhetta tilaisuutta kohti. Jos hän puhui ensimmäisenä, oli toisena kirkkoherra
Aittokallion vuoro, mutta Varonen aloitti sen jälkeen ikään kuin keskustelun
kaltaisesti. Kun kukaan ei vastannut, eikä niin ollen keskustelua syntynyt,
jatkoi pastori yksinpuheluaan, niin että se laajeni toiseksi puheeksi. Kumpikin
puhe oli lisäksi pitkiä, melkein tunnin mittaisia. Erään kerran Aittokallio
puhui itse ensimmäisenä, niin että Varosen puhe seurasi toisena. Silloin ei
pastorimme pitänyt kahta puhetta, mutta se yksi jatkui yli puolentoista tunnin
ajan.
Opetuksessaan Varonen oli melko lähellä
elävää kristillisyyttä, vain alku oli erilainen. Ainakin kerran oli Matti
Tiainen ja toiset uskovaiset kysyneet, mistä hän on uskonsa saanut. Ilmestyksiä
ja näkyjä oli kertomansa mukaan ollut pastorin uskon alku ja lähtö. Sellaisen
papin oppiin menin kevät rippikouluun.
Lehdestä, seurakunnan ilmoituksista, luin
ilmoituksen, että poikien kevätrippikoulu alkaa maanantaina 29 päivänä
huhtikuuta. Menin Siloman aamuautossa Ohtolaan eväineni, josta kävelin Jukolaan
ilmoitetuksi kellon ajaksi. Pastori Juho Varonen tuli paikalle jotenkin
hermostuneena. Huokaili ja päivitteli, joidenkin poikien hankala käytös vielä
lisäsi pastorin hermostuneisuutta. Hetken huokailtuaan hän alkoi puhumaan.
Mitähän minä oikein teen teidän kanssanne? Mitä minä teen teille? Minä en nyt
joutaisi pitämään tätä rippikoulua, minulta menee kaksi päivää viikossa
Kärväskylässä keskikoululaisten uskonnon opetukseen, niinä päivinä en ollenkaan
pysty pitämään rippikoulu tunteja. Kun kirkkoherra Aittokallio lähti pois, minä
jäin tänne yksin papiksi, minulla ei ole kaveria. Ei ole toista pappia pitämään
rippikoulua niinä päivinä, kun minä olen pois. Kanttorilla ei ole niin paljoa
tunteja, ne päivät niistä täyttyisi, ettekä te täysiä päiviä jaksa laulaakaan.
No, pidetään nyt kuitenkin tämä päivä ja katsotaan, mitä teemme jatkossa. Harmi
kun se Aittokallio ilmoitti rippikoulun alkavaksi, ilmoitti minulle mitään
sanomatta, minulta kysymättä. Jos olisi kysynyt, olisin sanonut, että vasta
kesällä minulla on aikaa, kun on oppikoulun tunnit loppuneet. Silloin vasta
joutaisin pitämään teille koulua.
Pitkän puhuttelun jälkeen pastori alkoi
kuulustella meidän katekismuksen osaamistamme, eivät monetkaan pojat osanneet
papin haluamalla tavalla. Toisen tunnin alussa hän ilmoitti ykskantaan, että
jos joku haluaa tulla toisen papin rippikouluun, voi vallan hyvin lähteä pois
ja tulla sitten uudelleen, kun toinen pappi on Pihtiputaalle tullut. Siinä
vaiheessa askartelin kovin mielessäni pois lähtemistä. Reisjärvellä alkaisi
opistolla rippikoululeiri, aivan uudenlainen rippikoulun muoto, jollaista ei
ennen ollut järjestetty. Kovin teki mieli sinne mukaan, jäädä pois Varosen
koulusta ja ilmoittautua Reisjärven opistolle. Oli kuitenkin kaksi, tavallaan
kolmekin estettä, etten sitä uskaltanut tehdä. Ensiksikin, olin jo käynyt
yksillä rippikoulusta ensimmäisen puoliskon. Toiseksi leiri opistolla on
maksullinen ja se on ilmoitettu tarkoitetuksi oppikoululaisille.
Jäin siis Varosen rippikouluun, siinä olikin
kokemuksia monelle, eikä ehkä vähiten minulle. Minun kokemukseni olivat
kuitenkin osin toisen kaltaisia, kuin kavereiden. Huolimatta siitä, että
kävimme samaa, saman papin pitämää rippikoulua. Ensimmäisen päivän aamupäivän
pastorimme käytti oppilaiden kuulusteluun, vaikka jo syksyllä ja kaksilla
kinkereillä olimme kuulustelut käyneet läpi. Osaamattomuutta, todellista tai
teeskenneltyä, vielä ilmeni melkoisesti. Kuulustelun perusteella meidät
jaettiin kolmeen ryhmään. Huonoimmin menestyneet Varonen lähetti koteihin,
kehotuksella tulla sitten uudelleen, kun tulee toinen pappi. He saivat myös
mahdollisuuden tulla takaisin, jos oppivat paremmin läksynsä.. Keskitasoiset
myös lähetettiin koteihinsa lukemaan, saavat tulla viikon kuluttua uudelleen,
jos ovat siihen mennessä oppineet vaaditut kohdat katekismuksesta. Kolmas ryhmä
sai jäädä, koulua jatketaan kirkossa seuraavana päivänä, siis tiistaina. Sinne
meninkin Ohtolassa vietetyn yön jälkeen, ja oppitunnit jatkuivat rauhallisina.
En enää muista paljoa, miten ja mitä pastori meille opetti, mutta tyylinsä
muistan melko hyvin. Varosen opetus oli pitkälti aivan oikeaa, oli nuorelle
pojalle eräänlainen lisäoppitunti, kun yritin pysyä selvillä jäljillä niinkin
oikeaa sivuavasta opetuksesta. Kuitenkin kevään rippikoulu sujui aivan ennalta
arvaamattomalla tavalla.
Kun rippikoulu alkoi huhtikuun 29 päivänä ja
jatkui seuraavana, lähdimme tiistain iltana koteihin. Keskiviikko oli
Vapunpäivä, meille eräänlainen puolivapaa. Aamupäivän pehmensin säkkeihin
kovettunutta apulantaa, kun isä sitä kylvi, päivällä nostimme perunan siemenet
itämään normaalin tapamme mukaisesti. Illan aikana ajoin polkupyörällä Ohtolaan
yöksi, ollakseni torstain aamuna valmis jatkamaan rippikoulua. Sitä kesti vain
yhden päivän ajan, illalla pyöräilin kotiin yöksi. Perjantai ja lauantai
kuluivat Ilolan laanissa parkkuulla. Kotona levätyn sunnuntain jälkeen taas
maanantain aamuna postipikalinjassa rippikouluun, jota nyt kesti myös
tiistaipäivän ajan.
Keskiviikkona hain Reisjärven Siipolasta
pitkiä, riihessä puitujen rukiiden olkia, joita käytimme patjojen täytteenä.
Hevosella sen reissun ajoin tavan mukaan, eihän muita kyytejä meillä ollutkaan.
Torstain ja perjantain vietin taas kirkolla rippikoulussa, lauantaiksi kotiin
roskien ja sonnan ajoon. Kevään ukkonenkin sinä päivänä kulki kotimme yli.
Rippikoulua pidettiin jatkossa kirkon
maantien puoleisessa siivessä, jossa sitä ei moneen vuoteen ollut pidetty. Joitakin kohtia muistan siitä rippikoulusta,
yritän muistella niitä tähän malliksi. Kun pahimmat häiriköt olivat pois,
Varonen osoittautui melko mukavaksi, leppoisaksi ja huumorintajuiseksi
mieheksi. Asiallinen ja vaativa hän oli, mutta jos olimme kunnolla, mitään
asiattomia ryöpytyksiä tai simputusta ei tapahtunut. Pastori saattoi jopa
kertoa joitakin muistoja elämänsä vaiheilta, nekin tavallaan opetuksen
esimerkkeinä ja sinänsä mielenkiintoisia. Nuorena miehenä hän oli ollut työssä
kutomossa vaihtamassa lankarullia koneeseen. Oli ollut melko rankaa ja tarkkuutta
vaativaa työtä. Kone oli vauhdissa heittänyt pois tyhjentyneen rullan,
vaihtajan piti salaman nopeasti vauhdikkaan koneen pysähtymättä asettaa uusi
täysi rulla tilalle. Yhdessä koneessa oli lukuisa määrä rullia, jotka aina
vuollaan tyhjenivät, lensivät pois ja uusi oli pantava saman tien tilalle, että
kone saattoi siepata siitä langan pään kankaaseen iskettäväksi.
Tämän tapauksen pastori kertoi esimerkkinä
käsitykseensä, että jos joku ei halua olla sydämestään kirkon jäsen, voi yhtä
hyvin erota, papeille se ei olisi ongelma. Ainakin hän voisi hoitaa papin
tehtävät kutsumustyönä ja hankkia elantonsa vaikka ruumiillista työtä
tekemällä, jos seurakunnan jäsenet jäisivät niin vähiin.
Kristinopista hän kertoi ja opetti monta
kohtaa hyvin, oivalsin niillä tunneilla, että juuri noin tuokin asia on.
Samalla poistui hiljainen kammoni luterilaisen kirkon piispojen muotoilemaa
katekismusta kohtaan, kun opin ymmärtämään, että oppikirjan pohjana on Lutherin
laatima ja hyväksymä oppi kaikkineen. Muutamia Varosen opetuksia jouduin
kuitenkin torjumaan, kerron yhden esimerkin.
Varsinaista kertomusta en enää muista, mutta
lopun ja päätelmän muistan sitäkin paremmin, olenhan joutunut samaa asiaa
avaamaan muutamille uskovaisille myöhempinä vuosina. Pastori oli keskustellut
jonkun ihmisen kanssa yhteistä ymmärrystä löytämättä. Lopulta oli keskustelu
kumppani sanonut melko pahasti papille, siis Varoselle. Tähän oli pastori vastannut, että tuosta sinä
et selviä. Meille rippikoulutunnilla hän jatkoi kysymällä: Mistä tiesin, ettei
hän selviä? Vastauksena kysymykseensä
kertoi saman tien meille: Siitä tiesin, kun hän pilkkasi Pyhä Henkeä. Tämä
viimeinen lause oli aivan eri tavalla, mitä olin kuullut Jumalan valtakunnassa
opetettavan.
Niin sujui rippikoulu melko rauhallisesti,
enimmät toisen ryhmän oppilaat tulivat toisena maanantaina, mutta silloin olin
isän mukana aloittamassa hakkuuta Kymin metsässä. Kun palasin taas
rippikouluun, koulua jatkettiin rauhallisen ilmapiirin vallitessa.
Varosen oppikoulutuntien vuoksi olin ensin
Ilolan laanin parkkuulla välipäivinä, sen loputtua aloitimme metsän hakkuun
Kymin metsässä. Laurilassa oli kortteerimme, mutta Karhunpiilon läheisessä
metsässä hakkasimme. Niistä töistä kirjoitan myöhemmin enemmän, tähän väliin
vain tämän verran, koska se alkoi jo rippikouluni aikaan.
Kommentit
Lähetä kommentti