Kolme työosoitetta
Perjantaina
9.12. tuli postissa osoitus metsätöihin, kolme eri osoitetta
puhelinnumeroineen siinä oli. Eivät siis passittaneet nelostielle
kuten oletin, vaan arvelivat että pärjää se nuori mies
metsässäkin. Tiesin kokemuksesta, että metsätyön johtajia on
vaikea tavoittaa päivisin. Kun matkapuhelimista ei kukaan silloin
tiennyt, oli soitettava heidän kotiinsa tai toimistoonsa aamulla
varhain tai sunnuntaisin, jolloin heitä saattoi tavoittaa
päivälläkin. Kun oli kolme eri vaihtoehtoa, arvelin jonkin niistä
vastaavan aamulla, kunhan kyllin varhain soitan. Silloin oli meiltä
lähin puhelin Kivelässä, jonne kiirehdin maanantain aamuna kohta
herättyäni.
Ensimmäinen
numero ei vastannut, toisena oli puhelimen numero Porttila 15, E.
Hyvärinen. Muurasjärven keskuksen hoitaja kysyi tilausta
tehdessäni, missä on Porttila, mutta en sitä tiennyt minäkään.
Keskusten tehtävänä oli etsiä oudotkin pienet keskukset, kun
sellaiseen puhelua tilattiin, ja lopulta keskus ilmoitti puhelun
yhdistetyksi. Sieltä vastannut työnjohtaja lupasi työtä ja antoi
matkustusohjeen samalla. Kohde oli Keiteleen puolella, Oksala niminen
metsäkämppä, jonka linja-auton kuljettaja tietää, kun pyytää
sinne jättämään. Suunta tuntui tutulta, olinhan muutamaa vuotta
aiemmin ollut saman tien varressa isäni kanssa ja siellä Honkamaan
talossa oli isäni silloin kuollut. Näkisin siis vilahdukselta auton
ikkunasta tuttuja maisemia jos muistaisin seurata.
Soitin
varmuuden vuoksi kolmanteenkin paikkaan, mutta sinne eivät enää
ota, kun eivät halua tehdä mustana. Kun luin päiväkirjastani tuon
mustana tekemisen, hämmästyin ensin, että olinko pyytänyt tehdä
ilman verojen pidätyksiä. Siitä ei kuitenkaan ollut kysymys, eikä
mistään pimeästä tai harmaasta työstä, vaan silloisista
hakkuutavoista. Ainespinotavarat kuorittiin yleensä hakkuupaikalla
valmiiksi, ja ne ajettiin kuorittuina tien varteen. Pakkasten
aikana kuorimista ei yleensä vaadittu, ja silloin puhuttiin mustan
pinotavaran hakkaamisesta. Tämä yhtiö siis edellytti kuorimisen
pakkasesta huolimatta, mieluummin siirsi hakkuut lauhan sään
aikoihin, jolloin kuoriminen taas onnistuisi. Niistä mustana
metsissä hakatuista kertyivät suuret alueet pinoja tien varsiin
laanipaikkoihin, ja eri kokoiset, suuret tai pienet parkkuutyömaat,
joissa minäkin olen muutamia ranteiden jännetuppitulehduksia
sairastanut. Pantaveitsellä suoritettu puiden parkkaaminen kun
rasittaa eniten ranteiden niveliä, jotka useamman päivän työn
seurauksena tulehtuvat ja ovat joskus tuskastuttavan kipeitä. Ajan
oloon jänteiden tupet vahvistuvat ja kipu hälvenee, mutta usein
siinä vaiheessa loppui parkkaaminen. Helpotusta kipuun ja nopeutusta
tottumiseen sai, jos oli muita töitä välillä tehtäväksi.
Sellainen välityö oli ainakin suurten puiden parkkaaminen
petkeleellä, siinä kun rasitus kohdistui eri tavalla ja eri
suuntaisesti.
Oksalan
kämppä
En
muista, olinko mukana viimeisiä rankoja Kivisen maalta hakemassa,
luultavasti vain Vilho oli Hyppösen Taunon kaverina. Pihaamme kertyi
suuri kasa rankoja Vilhon ja ehkä pikkuveljien katkottavaksi, ja
varmaan he talven aikana ne katkoivat. Minä kunnostin maanantaina
työvälineitä, viilasin isän entisen kaarisahan, taisin tahkota
kirveen. Ainakin työvaatteita ja eväitä pakkasin, että ehdin
tiistaiaamuna varhaisen linja-auton kyydissä Pihtiputaan kirkolle,
josta Kahilaisen autossa Keiteleen suuntaan, jossa kuljettaja tosiaan
tiesi jättää kyydistä aivan oikeassa paikassa.
Oksalan
parakki osoittautui vanhanaikaiseksi kunnon metsäkämpäksi, vaikka
olikin yleisesti liikennöidyn tien vieressä. En muista minkä
verran siellä oli miehiä, enemmän kuitenkin kuin millään
metsäparakilla, joilla olin ollut majoitettuna elämäni aikana.
Tielaitoksen ja rautatien parakit olivat suurempia, mutta niin olivat
työmaatkin. Oksalan kämpällä hoiti paikkoja oikea kämppämies,
hän pilkkoi puita, huolehti lämmityksestä ja lumitöistä.
Ruokalaa siellä ei ollut, sellaisen pitämiseen oli miehiä vähän,
mutta osasivathan kunnon metsäjätkät itsekin valmistaa ruokansa.
Ruoan valmistukseen oppineena tunsin olevani yksi heistä, kuten
olinkin. Työnjohtaja vei minut kohta saapumiseni jälkeen
ensimmäiseen työkohteeseen, joka näytti lupaavan tiheältä
koivuvaltaiselta metsältä. Ehdin sahata ja kasata ensimmäisen
ristikon samana päivänä, siihen tuli vain koivuja. Puutavaralajeja
en muista, mutta ainakin pienimmät aisattiin polttorangoiksi,
aisattiin siksi että kuivaisivat kevään koittaessa. Saattoi olla,
että kaikki koivut menivät rangoiksi, sillä halkoja ei muistini
mukaan hakattu, eikä sellun valmistukseen vielä silloin käytetty
koivuja.
Keskiviikkona
puut tulivat pienempinä ja metsä harvempana, mutta koivuisena. Vain
yksi tosi oksainen näre oli kaadettavana ja karsittavana. Torstaina
kuusia oli enemmän, kunhan sain aamulla aiemmin sahaamiani
polttorankoja ensin aisatuiksi. Koivut olivat vähäoksaisina
mukavampia, jos niitä olisi ollut enemmän. Kirjoitin perjantain
työstä päiväkirjaani lauantaina: On taas ollut metsässä
samanlaista kuin ennenkin. Puita, puita ja taas puita. Mutta
harvanlaisessa, aivan kuin pelkäisivät toisiaan kaadettavat puut.
On niitä koivuja kyllä aika pitkiä, ehkä se korjaa asiaa ainakin
vähän. No, eihän tule aika pitkäksi kun ei tarvitse olla pitkään
samalla paikalla.
Vapaata
aikaa kämpällä
Jonakin
iltana alkoi väittely muiden kämpässä majoittuneiden miesten
kanssa, jatkuen useana iltana. En tajunnut mistä se alkoi, saatoin
sanoa jostakin asiasta, että sitten sen tietää kun siitä kuulee.
Siihen joku mies heitti, ettei kuulopuheita voi uskoa, johon jatkoin,
että jotakin kuultuakin voi ja täytyy uskoa, eikä kaikkea voi
nähdä. Sokeat joutuvat uskomaan aina kuulemaansa, koska eivät voi
mitään nähdä. Pian olin yksin kaikkia muita miehiä vastaan
väittelemässä ja sitä väittelyä jatkui monena iltana ja
sunnuntainakin.
Kun
oli kotiin pitkä matka, jäin kämpälle viikonvaihteen ajaksi.
Lauantain iltana sain mainion löylyn kämpän hyvässä,
kämppämiehen kuumaksi lämmittämässä saunassa. Hyvä löyly ja
kämppämiehen kesällä tekemä mainio vasta lämmittivät ja
pehmittivät. Siinä oli hyvä alku sunnuntain vastaiselle yölle ja
uusille kokemuksille lepopäivänä. Vaikka monet miehet menivät
metsään työhön, oppimani tavan mukaan minä halusin pyhittää
lepopäivän kuten se kuuluukin pyhittää. Seuroihin ei ollut
mahdollista hakeutua, mutta lukemalla ja radiosta kuuntelemalla
jotakin saattoi saavuttaa. Radiosta kuuntelin Jumalanpalveluksen,
hyvin vähän muuta. Lehtiäkin luin.
Aamulla
paistoin räiskäleitä, joita söin teetä juodessani. Päivällä
keitin ja söin kaurapuuroa, niin torjuin nälkää päivän ajaksi.
Toiset miehet lähtivät metsään vaikka oli pyhäpäivä. Kirjoitin
päiväkirjaani, että voin vain sääliä sellaista henkistä ja
sielullista pimeyttä. En tuntenut tulleeni huonommaksi enkä
köyhemmäksi, vaikka lepäsinkin sunnuntaina, päinvastoin olisi
huono omatunto metsästä työtä tehdessä ja sieltä palatessa. Oksalan kämpällä oli tosi mainio sauna, kämppäisännän (Karhunen?) tekemät mainiot vastat kruunasivat nautinnon.
Saha
jäi parakille
Maanantaina
aamulla jäi saha kämpälle, jonne olin vienyt sen viilattavaksi. En
muista minkä verran lapioin lunta puiden juurilta ennen kuin palasin
sahaa hakemaan. Turhasta kävelystä huolimatta sain mukavasti
sahatuksi, kun kunnostettu saha puri hyvin puuta. Illan koitteessa
kävi lukumies lukemassa sahaamani puut, ainakin ne olivat sen
jälkeen mukana tulevassa tilityksessä.
Tiistaina
sain ensi kerran eläessäni sahatuksi yli sata pölliä päivässä,
lisäksi aisasin polttorangat. Samoin keskiviikkona, jolloin sahasin
115 kappaletta, vaikka rangat jäivät aisaamatta. Periaatteenani on
aina ollut, etten yritä enempää kuin jaksan, mutta jaksamiseni
mukaisesti pyrin hyviin suorituksiin, joita toivoin paraneviksi
voimieni ja kuntoni kasvaessa. Eniten työsuoritukseen vaikuttaa
kuitenkin metsän laatu ja tiheys. Harvassa ja oksaisessa puustossa
ei saa paljon aikaan, vaikka kuinka ahkeroisi väsyksiin. Sen sijaan
sutjakassa ja vähäoksaisessa, jossa aikaa ei mennyt karsimiseen,
saavutus saattoi nousta merkittävästi. Jokaiselle päivälle kyllä
oksaisia puita löytyi, harvoin oli tyystin oksatonta metsää.
Mäntyjä ja koivuja olivat ne vähäoksaiset, kuusi oli perin usein
järkyttävän oksaista, joita sai kirveellä karsiessa paukutella
kauan. Jouluviikon torstaina tein lyhyen työpäivän, sahasin vain
50 pölliä, kasasin ne ja aisasin polttorangat. Sitten palasin
kämpälle pakkaamaan tavarani kotimatkaa varten.
Perjantain
menin linja-autossa Hyvärisen asunnolle, Saunamäelle. Vahingossa
ajoin kilometrin ohi Lötkänmäen risteykseen, josta piti kävellä
takaisin. Työnjohtaja olisi tehnyt ja maksanut tilin, mutta kun emme
tavanneet lukumiestä kämpältä, niin hän antoi eturahaa myöhemmin
tehtävää tiliä vastaan. Kun lukumies sitten kämpälle tuli, hän
kertoi aikeestaan lukea puuni, mutta kuultuaan etten enää mene
metsään, oli lukenut jonkun toisen miehen puut. Ajoin linja-autossa
kirkolle, jossa kiertelin kaupoissa joululahjoja ostellen. Itselleni
ostin sahan jakoraudan. Muurasjärvelle pääsin Kojolan kautta
kiertäneessä Siloman autossa
.
.
Kotona
joulua viettäen
Postissa
oli tullut palvelukseen astumismääräys Pohjois-Savon prikaatiin
Kuopioon, jossa tulisin olemaan vuotta myöhemmin. Ennen sitä ehtisi
tapahtua monta erilaista asiaa, joista en siinä vaiheessa osannut
uneksiakaan. Aattoaamuna varhain hain Kiviseltä maitoa ja
joulukuusen heidän maaltaan. Olin syksyllä rankoja karsiessani sen
katsonut valmiiksi, mutta tapani mukaan vilkuilin ennen kaatamista
muitakin kuusia. Syksyllä katsottu lähti mukaani ja juhlisti
kotijoulun viettoamme. Saunassa kävimme päivän näön aikana, kun
ei saunassamme ollut sähkövaloa. Sinne olisi pitänyt ostaa kovin
pitkästi johtoa, ja sille rahalle oli silloin muuta käyttöä.
Pukki
kävi vähän ilta viiden jälkeen runsaine lahjoineen. Enin osa
niistä oli tullut Helsingistä Suomi yhtiön paketeissa, joiden
päällä oli toivomus, että ne avattaisiin vasta jouluaattona.
Minulle sopivaa ei niissä paketeissa tainnut olla, mutta äidille ja
minua nuoremmille paljon tarpeellista, joita en muista luetella.
Osattomaksi en jäänyt minäkään, sain ainakin kerraston, kahdet
sukat, kaksi valkoista paperilehtiötä, suklaalevy sekä partahöylä,
suti ja vaahdoke ainakin. Aattoiltana jatkoin lukemista lähelle
vuorokauden vaihtumista, kunnes unen tarve voitti. Joulupäivän
aloitimme kuuntelemalla radiosta joulukirkko lähetyksen. Oikeaan
kirkkoon pääsystä jouluaamuna saatoin silloin vain haaveilla,
kirkot olivat kaukana meiltä eikä meillä ollut kyytiäkään.
Vasta vuosia myöhemmin pääsin ensi kerran jouluaamuna kirkkoon,
kun Muurasjärvelle valmistui kyläkirkko. Päivällä kuuntelimme
muutakin ohjelmaa radiosta, ainakin joululauluja. Vähän aikaa
lauloimme itsekin Siionin lauluja, minäkin örisin mukana surkealla
äänelläni. Pääasia kuitenkin oli olla mukana ja osallisena
yhteisessä perhetapahtumassa.
Illalla
tulivat Kiviset kylään, olivat aikansa, Aimo pelasi fortunaakin
kanssamme. Kun he olivat lähdössä pois, halusi äiti näyttää
heille lehmiämme. Navetassa äiti huomasi, että Tähikki on
palehtumassa, maha oli jo melkoisesti turvonnut. Kivisen Jaakko haki
minut taluttamaan lehmää ulkona, että liike saisi pötsikaasut
vapautumaan. Aimo ja Vilho ajoivat Kivisen hevosella Kivelään,
toivat sieltä mobilia, moottorien voiteluöljyä. Eivät soittaneet
eläinlääkäriä, koska hän ei olisi kuitenkaan meille ehtinyt.
Silloin ei Pihtiputaalla vielä eläinlääkäriä ollut, lähin oli
Haapajärvellä ja hänellä monta pitäjää kierrettävänä. Kun
juotimme lehmälle sen puoli litraa mobilia, alkoi se kohta
röyhtäillä, kun pötsikaasut pääsivät purkautumaan. Myöhemmin
nousi lehmään vähän kuumetta, kenties kylmän ulkoilman
seurauksena, mutta pulvereilla saatiin kuume alenemaan. Oli siinä
silti puuhaa jouluillan ajaksi.
Olivat
kotona ostaneet nakin, kun hiirien rapinaa alkoi kuulua välikatolta.
Kukaan ei ollut osannut tai uskaltanut virittää sitä kyllin
herkästi, että hiiren liike sen laukaisisi. Ainakin Pekka ja Vilho
olivat virittäneet, syötti oli pois eikä nakki lauennut. Nakissa
on sellainen pieni puikko, joka pitää laittaa aivan levyn päähän,
joka nakin laukaisee, kun hiiri nykii syöttiä. Tottumaton jättää
puikon pään liian pitkälle, ja jos laittaa sopivasti, nakki
laukeaa asettaessa sormille. Minäkin olen sellaisia sormille
napsauksia saanut, eivätkä ne mitään herkkua ole. Kokemuksesta
olin oppinut asettamaan nakin varoen ja laidoista kiinni pitäen,
että vaikka nakki laukeaakin, sormet eivät jää väliin. Kun sillä
tavoin taas nakin asetin, saatiin sieltä tapaninpäivän aamuna
ottaa kolme kiinni jäänyttä hiirtä, jonka jälkeen rapinat
loppuivat.
Illansuussa
tapaninpäivänä kiiruhdin postiin, kun pyörän kettinki katkesi
Mullikonmäessä. Kävelin ja juoksin loppumatkan, mutta myöhästyin
postilta kymmenisen minuuttia. Näin kuitenkin, että äidin tilaamat
kuivauskaappi ja tiskipöytä olivat tulleet. Illalla kassalta
kokouksesta palatessa kuljetimme ne maitokärryillä kotiin.
Kommentit
Lähetä kommentti