Korppinen kutsuu
Varhain maanantain aamuna nousimme isän
kanssa linja-autoon Muurasjärvellä. Ensimmäinen auto lähti silloin jo kello
6.00, joten hiukan ennemmin piti ehtiä Junganperän risteykseen. Se taas
edellytti melkein aamuyön heräämistä, että ehti syödä pienen aamupalan kahvin
tai teen kera. Sen jälkeen piti vielä kävellä se 3 kilometrin matka hevosen ja
reen tekemää polannetietä, sekään ei ollut aivan helppoa pimeässä, kun oli
eväät ja työkalut kannettava mukana. Ajan oloon kuitenkin selvisimme
Pihtiputaan matkahuollon pihaan, jossa uteliaina etsimään ja kyselemään
Korppiseen lähteviä autoja. Minkälainen olisi kylä, josta en ollut siihen
mennessä edes kuullut?
Kahilaisen linja-auto sinne lähti, ajoi
mutkaista metsätietä aikansa. Lopulta pysähtyi kylälle, jota isä oli
kuljettajalta kysynyt. Kylällä oli uudehko kahvila, siinä matkahuolto, jotka
olivat sen liikennöitsijän omistamia, joka huolehti linjaliikenteestäkin.
Kylällä näkyi olevan hyvän kokoinen SOK osuuskaupan myymälä, posti ja pieni
rakennus, jonka oven päällä kyltti: Sydänmaan Osuuskassa. Siitä tajusin, että
tämä on osa Sydänmaan kylää, josta olin kuullutkin kouluvuosinani. Saamamme
neuvon mukaisesti lähdimme kävelemään ison Hommala nimisen talon ohi Liittous
tienviitan osoittamaan suuntaan. Arvelin siellä oleva myös Liitonjoen, jossa
olin käynyt jatkokoulun aikana työssä. Olimme saaneet ohjeen, että ensimmäisenä
tasoittaisimme paikalle tuotavalle parakille pohjaa. Oli muistaakseni hevosmies,
joka parakin paikan neuvoi. Oli teiden risteys, jossa viitat Liittous,
Haapamäki ja Koivumäki. Ensimmäistä parakin puoliskoa pääsimmekin asentamaan,
mutta yösijaa siitä emme vielä saaneet.
Nukuimme kaksi yötä Mäntylä nimisessä
talossa. Sen asukkaat kertoivat, että heillä on sukulaisia Muurasjärvellä.
Lähemmässä keskustelussa ilmeni, että Naapurimme Tienpään Väntöset ovat
Korppiselta muuttaneet ja ovat samaa sukua, kuin yöpaikkamme väki. He myös
kertoivat metsän, johon olimme aloittamassa hakkuuta, olevan kirkonkylällä
asuvan kelloseppä Koljosen omistuksessa. Toisena päivänä hevosmies, joka ajoi
metsän puita, neuvoi meille palstan. Tiheää ja oksaista kuusikkoa riitti
hakattavaksi, ilmeisesti vanhassa kaskimaassa ei löytynyt edes tulipuita. Lahonneista
kuusen pökkelöistä yritimme tulia tehdä, ei siitä kunnolla palavaa tullut.
Kosteat pölkyt vain kituivat ja savusivat, jonkinlaista lämpöä niistä lähti,
mutta kastuneet vaatteet eivät kuivaneet. Olikin ilo päästä illaksi Mäntylän
talon lämpöön ja vaatteita kuivattelemaan. Toinen yö parakissa oli sitäkin
mieleisempi, kun ei vielä ollut meidän lisäksemme muita miehiä. Lisää oli
kuitenkin tulossa.
Koska palstalla ei ollut kunnon tulipuita,
päätimme kävellä parakilla päiväkahvilla, eihän matkaa ollut, kuin muutamia
satoja metrejä. Samalla saatoimme vaihtaa kuivia vaatteita, ne kun pyrkivät
kastumaan jatkuvasti. Pitkä- ja paksuoksainen kuusikko karisti jatkuvasti lunta
niskaamme, jossa se ruumiimme lämmöstä suli.
Ensimmäisen sunnuntain ajaksi jäin yksin
parakille, kun isä lähti käymään kotona. Minun kotona käyntini vuoro tuli
sitten keskiviikon iltana, koska oli kinkerit Hännisen Pertin kotona.
Kinkereillä piti käydä rippikoulun vuoksi, siellä tulevat pyrkivät ja syksyllä
rippikoulussa olleidenkin piti osoittaa katekismuksen osaamistaan. Molemmille
ryhmille oli eri kuulustelut, joista ei sopinut jäädä pois, kuin erittäin
painavasta syystä. Kotona tein sillä reissulla pieniä töitä, kuten puiden
pilkkomista ja muuta sen kaltaista. Pääsinpä yksin hakemaan hevosella
polttopuitakin metsästä.
Kinkereiden jälkeisenä sunnuntaina ajoin
polkupyörällä Pihtiputaan kirkkoon, kun rippikoululaisten oli myös muutama
kerta käytävä kirkossa, niin tällä tavoin sain yhden käynnin.
Jumalanpalveluksen jälkeen jatkoin polkemista Korppisen kylälle, jossa lämmin
parakki oli odottamassa. Alkuviikon olinkin yksin hakkaamassa, isä teki jotakin
kotona, ehkä hän ajoi polttopuita. Tuli kuitenkin keskiviikkona hakkuutyöhön
linja-autossa.
Viikon aikana sahasin enimmäkseen kuusia, joita
oli palstalla tiheässä. Oli myös koivuja, joista hakkasimme halkoja. Koivut eivät kelvanneet paperin valmistukseen. Vain kuusi kelpasi,
männystä tehtiin kaivospölkkyjä, vain huonoimmat männyt valmistettiin
sulleiksi, siis sulfaattiselluloosan valmistukseen tarkoitetuiksi pölkyiksi.
Kolmantena sunnuntaina kävin ensin
Pihtiputaalla kirkossa. Iltapäivällä pyöräilin Liitonjoella, halusin nähdä sen
koulun, jonka lähellä hakkasimme halkoja edellisenä talvena jatkokoululaisten
kanssa. Sieltä se koulu löytyi, kävin myös Liitonmäen alla, päälle en viitsinyt
kiivetä, näytti niin korkealta.
Kommentit
Lähetä kommentti