Lauri Parkkilan tarinat insnööristä
Lauri Parkkila oli ollut
rajavartijana ja kertoi muistojaan siltä ajalta. Kerran hän oli
partiomatkallaan nähnyt rajan takaa jotakin kimaltavaa. Vastoin kieltoa oli
katsonut sinne kiikarilla, siellä oli ollut mies kiikaroimassa Suomen suuntaan.
Jostakin syystä se oli sallittu venäläisille, mutta ei suomalaisille
rajamiehille. Oli Parkkilan kiikari laskeutunut nopeasti.
Kerran pimeän aikana hän oli
kaverinsa kanssa seurannut, miten venäläiset rajamiehet jututtivat suomalaisia
tyttöjä rajan toiselta puolelta. Olivat pyytäneet tansseihin venäjän puolelle,
luvaten tulla vastaan ja päästää sopivasta kohdasta piikkilangan läpi. Kun
rajan takaiset menivät pois, olivat suomalaiset miehet hiljaisuudessa menneet
tyttöjen puheille: Muistakaa sitten, että ette mene sinne! Olivat tytöt
luvanneet pysyä pois
Joku saksalainen turisti oli
mennyt rajavyöhykkeen läpi rajalle asti ja irrottanut kilvet, joissa oli
Neuvostoliiton tunnukset. Jonkin ajan kuluttua soittivat rajan takaa melko
tiukan sävyisesti. Käskivät ottamaan kiinni anastajat, tarjoutuivat jopa
avustamaan siinä. Suomen puolelta apu torjuttiin, luvattiin kuitenkin, että
pian merkit palautetaan. Satamaan asti olivat anastajat päässeet, mutta
tehostetussa tarkastuksessa paljastuneet ja rajamerkit pääsivät takaisin sinne,
mihin ne kuuluivatkin.
Muuanna yönä Lauri oli
partiokaverinsa kanssa kuullut kovaa möyrinää rajan takaa. Siinä ihmettä
kerrakseen, mikä kone siellä möyryää. Pimeän turvin jäivät katsomaan. Kaveri
tiesi kertoa, että tulossa on lumiaura. Kohta ilmestyykin valo puiden väliin,
valtava kone tulee, työntää edellään lumiauraa. Aura oli hirsistä tehdyn talon
näköinen, sen päälle oli tehty lava, jossa liikuskeli miehiä. Keskellä iso
kamiina, siellä lyötiin pökköä pesään. Tuli loimotti kamiinan raoista, miehet
vuoron perään lämmittelivät. Lumi väistyi auran edestä, leveää uraa syntyi
lumen keskelle. Tien merkitystä eivät katsojat aavistaneet.
Paljon muitakin juttuja
kuulin, mutta valitettavasti vain nämä muistan näytteiksi. Kirjoitan lisää, jos
mieleeni palautuu.
Kaksi palstaa ehdimme hakata lähellä
Karankajärviä, Esko Hämäläisen vaimon omistamassa metsässä. Kun toinen palsta
loppui, meille luvattiin seuraava työmaa Alvajärveltä. Niin ajoimme eräänä
aamuna parakille pakkaamaan tavaroitamme. Kun ne oli suunnilleen saatu kasaan,
kertoi työnjohtaja, että vielä olisi kuitenkin hakattavaa myös Hämäläisen
metsässä. Ei siis muuta, kuin vielä kolmannelle palstalle, jonka hakkuuta kesti
viikon verran. Siinä olikin monenlaista puuta hakattavana, isoja kuusia ja
mäntyjä sekä halkoja teimme. Lopuksi keräsimme ainakin yhden päivän ajan
hajarunkoja melkoisen alueen. Kun vihdoin tuli aika siirtyä uudelle palstalle,
sitä ei ollutkaan enää Alvajärvellä. Meidän piti lähteä seuraavan viikon alussa
ennestään tuntemattomalle Korpisen kylälle. Siinä olikin jännitettävää yhden
viikonlopun ajaksi, millaiseksi se tuntematon seutu osoittautuisi.Korpelan veljesten ja heidän isänsä lisäksi kanssamme samassa parakissa asui muuan toholampilainen Jalo. En muista hänen sukunimeään, mutta rauhallinen vanhahko mies kuitenkin. Kun eränä maanantain aamuna ihmettelimme isän kanssa kovin puhdasta pöytää, niin Korpelan pojat näsäviisaasti nenänsä kautta sanoivat: Pestiin pöytä. Taisi ollakin Jalo, joka siihen vastasi: Niin kun laskivat mäkeä. Muutenkin tämä Jalo piti veljeksiä silmällä ja rauhoitteli heitä, kun heidän isänsä jäi kotiinsa alkuopastuksen jälkeen.
Laaniin tuodussa toisessa parakissa asuivat
ajomiehet, hevosille he tekivät jonkinlaisen tallin. Siihen parakkiin majoittui
kuitenkin yksi hakkuumies, Lauri Parkkila. Hänen juttujaan kuuntelin
mielelläni, jos sille puolelle maltoin poiketa. Muistelen niistä
muutamia tähänkin, enimmän osan olen unohtanut, mutta ainakin kaksi juttua
insnööristä muistan, kolme muistin kauan, enää muistan vain kaksi. Alkujaan
niitä oli ties kuinka monta. Samoin tämän entisen rajavartijan muistoja rajan
pinnasta jäi mieleeni muutamia.
Insnööri oli hiukan näsäviisas, itseään
kehuva ja jätkiä alta kulmain arvioiva tyyppi. Jatkuvana puheen aiheena hänellä
oli, miten vähän miehet tekevät halkoja, kyllä sitä motti, pari kuitenkin
tunnissa syntyy. Jatkuvaan itsekehuun kyllästyneenä muuan metsätyömies kerran
heitti haasteen, että mennään metsän päiväksi ja kokeillaan, miten paljon niitä
halkoja syntyy.
Lähdettiin metsään aamuvarhaisella, sovittiin
tehtäväksi yksi motti halkoja ja sitten käydään aamiaisella. Jätkä teki
mottinsa, odotti aikansa, kun ei kaveria kuulunut, käveli kämpälle, hiljalleen
söi aamupalansa, palaili metsään, teki motin, toisenkin. Kävi kämpällä
kahvilla, teki metsässä vielä pari mottia. Odotti hetken, ajatteli, ettei
kaveria sentään yöksi jätetä palstalle ja käveli kaverin pinolle. Insnööri
nosteli silloin viimeisiä halkoja pinonsa päälle ja tuumiskeli:
En olisi ikinä uskonut, että
yhdessä kuutiometrissä halkoja on niin paljon työtä. Kyllä minä nyt annan
suuren arvon metsätyömiehelle.
Toinen tarina koski rautateitä. Insnööri
kyseli tavan takaa jätkiltä milloin minkäkin rautatien valmistumisvuotta. Eihän
niitä monikaan tiennyt, muuan jätkää kyllästyi alinomaiseen kyselyyn asioista,
joista ei hänellä ollut harmainta aavistusta. Mietti kerran tehdä sellaisen
kysymyksen, että insnöörikään ei tiedä vastausta. Seuraavalla kerralla
insnöörin tultua palstalle hän sai vastattavakseen kysymyksen:
– Minä vuonna valmistui
Ullavan - Läntän rata?
Insnööri istuu kannolle,
nojaa leuan kämmeneensä ja alkaa hiljaisena hokea:
– Ullavan – Läntän rata,
Ullavan - Läntän rata, Ullavan Läntän rata.
Nousee nopeasti kohta,
kävelee nopein askelin pois. Tulee takaisin seuraavana päivänä ja kertoo:
– Minä menin kotiin, katsoin
rautatiekartasta, ei löytynyt. Menin kirjakauppaan ja ostin uuden, siinäkään ei
ollut. Se on varmasti joku kapearaiteinen, missä se on?
Jätkä selittää sen jälkeen:
– Keski- Pohjanmaalla on
pieni Ullava niminen kunta jossa vielä pienempi Länttä niminen kylä. Siellä ei ole koskaan ollut rautatietä ja tuskin
koskaan tehdäänkään.
Insnööri tuumasi: Olipa mieleen painettava neron koe,
tuota täytyy joskus kysyä toisiltakin.
Kommentit
Lähetä kommentti