Maastopaloa sammuttamassa
Maanantaina 16.5. vihdoin siirryimme
Koivulahden parakkialueelle, linja-autossa menneet miehet siirsivät tavaransa
sinne aamupäivällä. Minun siirtymiseni meni iltapäivään, kun seikkailin kodin
ja Hevosjärven välillä eri paikoissa. Pihtiputaalle ajoin Siloman
linja-autossa, kirkolla ähräsin aikani, kun en älynnyt pyrkiä aamulla
sorajunaan. Linja-autossa kävin hetken istumassa, mutta tyhmyyksissäni poistuin
siitä, ja sorajuna, jossa lopulta pääsin, jäi Keitelepohjaan. Siitä jatkoi
pieni tralla, moottoriresiina Hevosjärvelle. Iltapäivän aika meni sitten
siirtymiseen Koivulahden alueelle, mutta tarkempaa kuvaa muutosta ei minulle
ole säilynyt.
Maanantaina 23.5. Vilho vei minut veneellä
Kivilahden rantaan, josta kävelin Muurakseen junalle. Usein oikaisin metsän ja
suon poikki Reunalasta Savelaan, niin varmaan silloinkin. Lättähattu junalla
ajoin Pihtiputaan asemalle, sieltä linja-autossa Hevosjärvelle. Pieni tralla,
moottoriresiina, vei miehet Kutemaisen asemalle, josta isommassa trallassa
pääsimme Koivulahteen. Työhön ehdin vasta ruokatunnin jälkeen, mutta kun iltapäivän
ojien puhdistuksen jälkeen sain mennä eteläpään kiskotukselle pohjaa tasaamaan,
sain silti työpäivän täyteen. Tuli siinä nähdyksi kiskotusmenetelmä, jossa ei
ollut nosturia, vaan miesjoukko kantoi kiskon kerrallaan ja naulasi sen
paikalleen. Ensimmäinen kiskotus tehtiin tosin muilta radoilta puretuilla
vanhoilla, keveähköillä ja lyhyillä kiskoilla. Penkereen painumisten vuoksi
aluksi käyttivät niitä vanhoja, sillä uudet olisivat vääntyneet piloille pohjan
erilaisten painumisten mukana.
Tiistaina töistä palatessa unohtui reppuni
kuljetusvaunun hyllylle, sain sen sieltä vasta aamulla puoli kuuden tienoilla,
kun vaunu pysähtyi aamuvuorolaisia ottamaan. Ehdin siis hyvin laittamaan siihen
evääni ennen päivävuoroon lähtöä tuntia myöhemmin. Tiistaina tasasin sillalla
sepelipohjaa aamupäivän aikana, kunnes porukkamme siirrettiin
kallioleikkaukseen. Aamupäivällä lähempänä parakeita, iltapuolella edemmäksi.
Irrotin kangella ja lapiolla maata kallion seinistä ja pohjakulmista,
tarkoituksena saada leikkauksen rajapinnat siistimmän näköisiksi. Keskiviikkona
jatkoimme samaa työtä urakkaluontoisena, siinä työn ohessa kuulin, että
eteläpään kiskotus on lähellä työpistettämme. Sain ensimmäisen, kahden viikon
tilin, kiskotuksen pohjoispäähän tuli tilipussien jakanut henkilö. Pieneltä
tuntui ensimmäinen tilini, kun vertasin sitä Putikolla saamiini. Tuntitaksa oli
alin perustaksa, kaikki tuntitöitä ja tunteja vähemmän, kun kotimatkoihin oli
tarvinnut aikaa.
Kinasen kallioleikkauksella
Yhtenä päivänä kasasin Pentti Uposen kanssa
tyhjiä tynnöreitä ja muuta rojua leikkauksen pohjoispäässä. Muuten olin
enimmäkseen luiskia tasaamassa ja ojia aukomassa. Työkaverini vaihtuivat tämän
tästä, samoin työpisteetkin, mutta Kinasen kallioleikkaukselta tuli melko
pitkäaikainen työkohde. Siinä riitti pitkäksi ajaksi luiskien ja ojien
siistimistä ja myöhemmin kesällä muutakin tekemistä. Helatorstain ajan olin
sopinut viettäväni parakeilla, äidin kanssa siitä neuvoteltuani. Melkoinen osa
siitä päivästä kävelin eri puolilla kylää, Hevosjärven kioskin läheisyydessä ja
muuallakin.
Perjantaina ja lauantaina työskentelin Kinasen
huoltotiellä, kaivoin pieniä ojia, päästelin vettä pois huoltotielle
muodostuneista lätäköistä. Sunnuntain vietin kotona, kävin Pakolassa, jossa
Matti leikkasi hiukseni niin sanottuun jenkkipituuteen. Edellisenä kesänä oli
minulla ollut samanlainen, ja olin todennut sen hyväksi erityisesti uidessa ja
uinnin jälkeen, kun hiukset eivät ulottuneet silmille. Kotona pelasimme veljien
kanssa vastapalloa, heitimme palloa navetan harjan ylitse, kaksi joukkuetta eri
puolilla navetta yritti saada koppia vastapuolen heitoista, ja jokaisesta
saadusta kopista sai joukkue pisteen. Maanantaina ajoin aamun Silomassa
Alvajärven soramontulle Kokkomäen päähän, josta pääsin sorajunassa
Keitelepohjan ja Hevosjärven puoleen väliin, josta kävelin Kutemaiseen asti, ja
moottoriresiinan kyydissä Koivulahden parakeille. Kinasen kallioleikkauksella
kalliokielekkeiden päältä maata niin, että maan rajaus jäi selväksi ja
kauniiksi. Samalla täyttyi ensimmäinen kuukausi työssä rautatien rakennuksella.
Keskiviikkona saimme kallion reunan
puhdistetuksi, palasimme puolisen kilometriä parakkien suuntaan ja aloitimme
hajottamaan maakasaa. Keräsimme muutamien miesten kanssa vastaksia penkereen vierestä,
niin saimme illalla kylpeä hyvillä, tuoreilla vastoilla Koivulahden mainiossa
saunassa. Isäni siskon mies, Jukka Valkama poimi muutamia
pihlajan oksia vastaansa, kertoi niistä lähtevän hyvän hajun saunaan. Joskus
myöhemmin kokeilin itsekin sitä, ja todeksi havaitsin Jukan sanoneen.
Torstaina saimme sen maapakan lapioiduksi,
urakkatyönä kolmeen mieheen. Perjantaina ja lauantaina olin mukana
topparoikassa, porukassa joka nosti ja oikoi kiskotusta paikalle tuodun soran
avulla. Perjantaina aamulla vei työnjohtaja Koski-Vähälä, meidät aamulla
hajottamaan pientä sorakasaa, jossa pienelle porukalle ei olisi ollut työtä
kuin korkeintaan tunniksi. Kun oletimme siinä viipyvämme ties vaikka koko
päivän, lapioimme maata melko säästäväisesti. Enemmän kulutimme aikaa lapioihin
nojaten ja jutellen, kun soraa näytti olevan kovin vähän. Kohta tuli
työnjohtaja luoksemme ja sanoi: No niin pojat, pannaanpa nämä äkkiä hajalle,
meille on uusi työ tiedossa. Menimme taas Kinasen kallioleikkaukseen, jossa jatkoimme
topparoikassa ja työnjohtaja Reinin valvonnassa. Parempien välineiden
puutteessa nostimme kiskoja rautakangeilla, samalla toiset miehet toppasivat
lapioilla soraa ratapölkkyjen alle. Aamupäivällä lapioin soraa pölkkyjen
väleihin, iltapäivällä toppasinkin Valkaman Jukan kanssa. Tilin saimme
työmaalla ruokatunnin jälkeen. Lauantain työaika samassa porukassa, mutta
kilometrin kauempana parakeista.
Maastopaloa sammuttamassa
Parakilla pakkasin tavarani
kotimatkaa varten, nousimme miesten kuljetusjunaan kuten ennenkin, kotimatka
mielessämme. Kutemaisen asemalla junaan tuotiinkin työvälineitä, ja vähän
matkaa ajettuamme juna pysähtyi ja saimme määräyksen sammuttamaan radan
varsilla kyteviä palopesäkkeitä. Höyryvetureista oli lentänyt maastoon kipinöitä,
joista osa alkoi kyteä, muodostaen palopesäkkeitä. Viitasaarelta oli tullut
palokunta autoineen, josta ensimmäisenä ruiskuttivat kyteviin pesäkkeisiin vettä ja siten niitä sammuttaen.
Auton säiliö tyhjeni pian, ja kun lähistöltä ei löytynyt lisävettä, ajoi
Kutemaisen suunnasta höyryveturi, jonka tenderin vesisäiliöstä vettä riitti
ruiskutettavaksi muutaman tovin ajaksi. Ennen pitkää tenderikin tyhjeni ja
veturi lähti nopeasti kiihdyttäen hakemaan lisää vettä Kutemaisen vaihteelta.
Keventynyt tenderi ei suvainnut nopeaa vauhtia, vaan radan ristiheitossa
hyppäsi pois kiskoilta vieden osan veturinkin pyöristä kiskojen viereen.
En muista mistä saivat paloautoon lisää vettä
vai saivatko mistään. Joka tapauksessa saimme koivun lehdeshusilla pesäkkeet
niin tyrehtymään, että meidän luvattiin lähteä koteihimme. Meitä kuljettanut
miehistöjuna oli palannut Kutemaisen suuntaan, kun radalta pudonnut veturi oli
edessä, ei juna voinutkaan viedä meitä Pihtiputaalle, eikä sillä
suunnalla sattunut olemaan mitään, mikä olisi voinut meidät noutaa. Oli sentään
jäljellä linja-auto, joka ajoi Hevosjärven ja Keitelepohjan ohi Pihtiputaalle,
kiirehtien ehdin siihen ja pääsin Pihtiputaan kirkonkylään. Kävin Eero Paanasen
asunnolla, hän nukkui enkä hennonut herättää, kirjoitin lyhyesti: ”Olin
tulipalossa, kiire pikalinjalle, Terv. Kalervo K. Postipikalinjassa sitten
Muurasjärvelle matkustin. Kävin seppä Jussi Ruuskan asunnolla kahdesti. Ensi
kerralla hän oli saunassa, toisella käynnillä sain korjattavana olleen pyöräni,
jota pääsin kokeilemaan. Jussi oli omalla tavallaan tehnyt korjauksen, pienintä
vaihdetta en saanut päälle, vaan sen tilalla on normaali keskivaihde.
Keskivaihteen silmässä polkimet pyörivät tyhjinä, suurimmalla saattoi ajaa
normaalisti, siis suurin vaihde oli ainoa, joka toimi kohdallaan..
Pajakäyntien välissä kävin kysymässä pukuja
Osuuskaupan myymälästä, mutta siellä ei ollut. Ajoin Sulkavanperälle Helenin
kauppaan, sinne eivät puvut olleet vielä tulleet, mutta kauppias kertoi tulevan
maanantaina. Ostin sentään vyön itselleni ja lukon pyörää varten. Lopulta kävin
Verneri Pirttiahon kaupassa Kojolanperällä, josta sain ostetuksi vaalean
kesäpuvun.
Kommentit
Lähetä kommentti