Maitoa meijeriin
Ensimmäisenä ajoimme lisää
rankoja, entiset taisivat olla jo melkein kaikki. Isä teki niitä metsässä, minä
toin pihaan kuorman, toisen kuorman mukana tuli isäkin kotiin. Näin jatkui
muutaman päivän ajan.
Kohta kuitenkin aloitimme parkkaamisen, eli
puiden kuorinnan Jokelan luona. Siinä oli melkoinen pino talvella ajettua
kuorellista propsipuuta, niistä oli tehtävämme pantaveitellä, tunnetummin
vuoluraudalla kuoria tumma kuori pois, että puut kuivaisivat sinistymättä. Minä
aloin yksin kuorinnan, isä lähti käymään Kojolassa kaupassa, ehkä muillakin
asioilla. Merkittävintä kannaltani on kuitenkin, että isä tuli illansuussa
takaisin uudella polkupyörällä. Se oli minun pyöräni, Pilot merkkinen, ja tuli
minulle täytenä, tosin mieluisena yllätyksenä. Kirjoitin pyörän nimen ja
runkonumeron päiväkirjaani, vaikka en sen koommin ole sitä muistanut. Vasta nyt
kirjoittaessani katsoin ja huomasin sen. Laitanpa tiedot tähänkin, Pilot, Nro
G264485P, sillä pyörällä ajelin sen jälkeen toista kymmentä vuotta. Vieläkin se
runko on tallessa, vaikka olen sen jälkeen omistanut mopedin, josta ei juuri
mitään tallessa, sekä muutamia autoja. Nykyisin minulla on uudempi pyörä
Muutamaa viikkoa aikaisemmin aloimme lähettää
meijeriin maitoa. Minä vein ensi kerran sen kaksikymppisen tonkan Hakosen
tienhaaraan, josta Eeva sen otti kyytiinsä. Ennestään hänellä oli omat
tonkkansa, hän kiersi Junganperän ympäri ja keräsi kaikkien maidot, viedäkseen
ne isomman tien varteen. Sieltä ne lähtivät kuorma-auton kyydissä Reisjärven
meijerille. Eeva oli kuljettanut maitoa ties miten monta talvea, kesäisin auto
pääsi hakemaan maidot tilojen tienhaaroista. Talvisin se keskeytyi, sillä tietä
ei pystytty auraamaan, ei ollut välineitä, eikä varojakaan.
Meijeri maksoi kuljettajalle palkkion maidon
rahtaamisesta Onnelan luokse. Kun Eeva oli saanut tarpeekseen maidon
ajamisesta, esitettiin pyyntö isälle, josko hän ottaisi sen tehtävän hoitaakseen.
Sen hetkiseen tilanteeseemme niiden kuljettaminen sopi hyvin. Huhtikuun 18
päivänä niiden rahtaaminen alkoi isän työnä. Ensimmäisenä päivänä olin yksin
parkkuulla, äiti kävi Haapajärven markkinoilla. Isä kuljetti tonkat aamulla,
oli päivän kotitöissä ja iltapäivällä haki tonkat takaisin. Myöhemmin isä vei
kumikärryt Eerolaan, tonkat vietyään ajoi sinne, vaihtoi hevosen kärryjen eteen
ja kävi päiväsydämen parkkuulla, kunnes tuli aika palata tonkkien vientiin.
Huomasin yhden arveluttavan seikan isän toimissa,
kysyin:
– Miten aiot viedä voipaketit niitä
tilanneille?
– Sievästi kääräsen takkini sissään.
Minusta tuntui jotenkin sopimattomalta, hiukan
inhotti ajatus, että joutuisin syömään voita, joka on kulkenut jonkun ihmisen
hikisen takin sisällä. Niinpä ehdotin:
– Eikö olisi siistimpää, jos löytäisit jostakin
puhtaan pahvilaatikon voita varten. Ei taida kaikki oikein tykätä, jos
huomaavat takin sisällä sitä kuljetetuksi.
Jostakin isä oli laatikon löytänyt, ehkä
kaupasta hakenut, sillä seuraavana päivänä, kun minä palautin tonkkia,
sellainen laatikko oli ilmestynyt rekeen. Voipakettien vastaanottajat tiesivät
vain siitä, kun paketti oli pantu itse kullekin tonkan päälle. Mitään vastaanottajien
listoja ei ollut saatavilla, vain tonkan kaulassa oli nahkainen laukku, jossa
kuljetettiin pientä kirjaa maitomäärien merkitsemistä varten, samassa laukussa
meni meijerille myös tilauslista tarvikkeista.
Niin jatkui parkkaaminen ja tonkkien ajo,
vuoroin palautin minä tonkat, väliin isä. Jossakin välissä isä jätti hevosen
Eerolaan ja ajoi polkupyörällä kuorintapaikalle. Kun lumi oli sulanut vähäksi,
huhtikuun viimeisenä päivänä tonkatkin kuljetettiin kärryillä. Maitojen
kuljetus loppui, toukokuun alussa pääsi taas auto hakemaan maitoa perältämme.
Vapun päivänä nostettiin perunan siemenet
itämään. Oli myös seurat Sipilässä ja Vesalaisella. Puiden parkkaaminen
lähestyi loppuaan, viimeisenä oli pieni kasa latvoja, jotka piti katkoa
propseiksi ja sitten kuoria. Kuorintatyön aikana teimme havaintoja naapuriin.
Sellaisena on mieleeni jäänyt, että Jokisuun Onni ajoi pihaansa Muurasjärven
koneyhtymän harmaan Fergusonin. Hän oli ostanut sen, kun osuuskunta myi
omaisuuttaan ja lopetteli toimintaansa.
Mäenpäässä oli seurat sunnuntaina 6.5,
puhumassa hyvin muistamani Kujalan pappa, eli Albinus Kujala. Myös hämärästi
mielessäni muistuva Kinnunen ja Artturi Jämsen puhuivat silloin.
Talon eteisten maalaus työllisti äitiä ja
minua muutaman päivän ajan, Isä teki rappusia vintille samaan aikaan. Lopulta
saimme maalattavaksi ne portaatkin, kun ensin olimme maalanneet tuvan seinät ja
eteisen katon.
Yhtenä päivänä pääsin ostamaan itselleni
puseroa Haapajärveltä, Kämäräisen kaupasta sen ostin. Kun pyöräilimme Vilhon
kanssa Haapajärven helluntaiseuroihin, minulla oli se pusero päälläni. Meillä
oli ongelma, kun emme uskaltaneet kysyä seurapaikalla yösijaa. Oli kyllä
mielessä mennä kysymään Hankalasta yökortteeria. Sinne perinteiseen Rajahoikan
väen yöpaikkaan pääsimmekin yömme viettämään. Se olikin viimeinen yö, minkä
olen Hankalassa viettänyt. Varmaan Hankalan Mattikin on kuollut aikoja sitten.
Yhden kerran muistan Matin meillä käyneeksi, isän kanssa olin kerran käynyt
aikaisemmin Hankalassa. Sitä teinkin sinne mennä kyselemään yöksi.
Vielä oli kevät töistä tekemättä varsinaiset
toukotyöt. Niiden aika tuli kuitenkin pian, nopsasti niistä selvisimmekin.
Olihan nyt tekemässä yhden tomeran naisen lisäksi vallan kaksi ”miestä.” Minä pääsin tai jouduin vallan miesten
työhön, sonnan ajoon, karhihtemaan ja kannon paloja keräämään suolta. Turusen
Kalevi kävi suurimman osan karhitsemassa traktorilla, sillä se työ joutui
helposti ja nopeasti. Peltohan piti muokata perusteellisesti ennen kylvämistä.
Isän suorittaman käsin kylvön jälkeen siemenet vielä peitettiin ajamalla
kertaalleen pelto karhin kanssa.
Kommentit
Lähetä kommentti