Navettatöissä Liisan kanssa
Kävin
kotona pääsiäistä edeltävän sunnuntain aikana ja äidin kanssa
sovimme, että jään koulun navettaan pääsiäisen ajaksi kuten
minua oli pyydetty. Oli jotenkin jännittävää aloittaa usean
päivän kestävää työtä minulle melkein oudon ihmisen kanssa,
vaikka tiesinkin Liisan tuntevan karjan, paikan ja olosuhteet. Hän
oli suunnitellut työtavat, yhteistyömme sujui niiden suunnitelmien
mukaan hyvin. Kumpikin teki Liisan suunnitelman mukaisen osuuden
töistä, minä kärräsin AIV -rehua siilosta lehmille ja
laakasiilosta hiehoille pihattoon. Liisa jakoi väkirehut lehmille ja
sioille, en muista kumpi meistä jakoi hiehojen väkirehut, mutta ei
sillä enää väliä. Lypsyjärjestyksen oli Liisa
suunnitellut niin tehokkaaksi, kuin sen kaksi lypsäjää kahdeksalla
lypsimellä suinkin saattoi saada. Navetassa oli lehmiä kahdessa
rivissä, päät vastakkain ruokintapöydän suuntaan.
Ruokintapöytien pituutta ja lehmien lukua en muista, mutta
kolmisenkymmentä, ehkä vähän ylikin oli lypsylehmien määrä.
Olisiko ollut kaksikymmentä partta puolellaan, toisella vanhat,
runsaslypsyiset, toisella puolella nuoret lehmät. Nuorten lehmien
luku lisääntyi vähitellen hiehojen poikiessa, silloin se toinen
parsirivi oli täysi, tosin muutama pian poikiva hieho oli valmiina
pöydän toisessa päässä, eikä niitä tietenkään vielä
lypsetty.
Liisa selostaman
suunnitelman mukaan etenimme. Aluksi pesimme jokaisen pihan puoleisen
lehmän utareet, eikä siinä kauan aikaa mennyt. Kun molemmat
laitoimme neljät lypsimet, oli kahdeksan lehmää lypsettävinä.
Minä jatkoin seuraamalla maidon tuloa, ja siirsin lypsimiä lehmältä
toiselle. Liisa aloitti loppulypsyt eli tipottelut, jotka silloin
vielä tehtiin käsin. Kun pihan puoleisten lehmien maidon tulo
lähestyi loppuaan, siirtyi Liisa nuorten lehmien utareita pesemään.
Sinne minä siirsin neljät lypsimet sitä mukaa, kuin niitä
vapautui vanhemmilta eläimiltä, toiset neljät lypsimet jäivät
joutilaina odottamaan pesua. Nuoret lehmät lypsettiin silloin siis
viimeisinä, perusteluna järjestykselle oli, että täydet utareet
lypsetään ensin, että pääsevät lepäämään ja uutta maitoa
tuottamaan. Sitä periaatetta noudatin kauan kotonakin, myöhemmin
olen joutunut kahdesti vaihtamaan periaatetta, ensin niin, että
runsasmaitoiset lypsettiin aamulla ensin ja illalla viimeksi. Sillä
saimme niiden lypsyvälit tasaisemmiksi, kun pitää yön aikaa
voitiin niin lyhentää. Vielä myöhempi periaatteen vaihdos tuli
terveyden syystä niin, että aina lypsetään ensin nuoret ja
terveutareiset lehmät, sitten utaretulehdusta joskus sairastaneet ja
lopuksi sairastavat lehmät. Sillä järjestyksellä vähennetään
tulehdusten siirtymistä lypsimissä lehmistä toisiin. Liisan kanssa
noudatimme silloin vallinnutta järjestystä, emmehän muuta
tienneet, ja hyvin yhteistyömme sujui.
Silloin vietiin
maitotonkat isomman maantien varteen odottamaan kuljetusta
meijerille, Liisa kertoi ne viedyn yleensä traktorilla, mutta
hevosellakin voi viedä. En ollut koskaan kokeillut traktorilla
ajamista, enkä uskaltanut ajatella kokeilemista arvokkaan
maitolastin kanssa. En olisi osannut edes käynnistää traktoria
silloin, enkä tuntenut vaihteitakaan. Parista autokoulun ajokokeesta
olisin ehkä kytkimen ja muut polkimet tuntenut, vaikka ne aivan
erilaiset ovatkin traktoreissa. Hevosen ajoon olin sen sijaan oppinut
aivan kymmenvuotiaasta alkaen, tunsin hevosten valjaat ja
valjastamisen. Kun Liisa vakuutti, että koulun hevonen on
rauhallinen, niin uskalsin sen valjastaa ja niin sain tonkat viedyksi
ne kaksi kertaa, jotka osakseni lankesivat. Illemmalla piti hakea
tonkat takaisin koululle, mutta se oli helpompi ja vähemmän
jännittävä tehtävä. Ensimmäisenä aamuna piti hevosta hillitä,
useita päiviä seisoneena sillä oli kovasti menohaluja, jotka
sitten tyhjän reen kanssa palatessa uskalsin päästää
valloilleen.
Eräänä aamuna kun
menimme ruokalaan, jonne emäntä Sylvi Kiviniemi valmisti meille
ruoka ja kahvia, seisoi emäntä lusikka ja purkki kädessään
sanoen: ”Kantola, tulkaapa tänne.” Menin lähemmäksi ja emäntä
ojensi lusikkaa: ”Maistakaapa tästä.” Sain suuhuni täyden
lusikallisen voimakkaan etikan makuista pikkelssin kaltaista seosta.
Kysymykseen: ”Miltä maistuu,” vastasin, että saisinko toisenkin
lusikallisen. Sen emäntä hyväntahtoisesti hymyillen antoi ja
varmaan hieman irvistellen nielin.
Pitkäperjantain
iltana porsi emakko ja Liisa kertoi, että hänen pitää muiden
töiden jälkeen katkoa porsailta torahampaat. Minulle oli luvattu,
ettei tarvitse osallistua sikalan töihin, siitä huolimatta kysyin,
josko Liisa tarvitsee apua. Hän kertoi selviävänsä yksinkin,
vaikka kaveri voisi vähän nopeuttaa työtä. Niin tarjouduin
avuksi, halusin nähdä katkomisen käytännössä ja oppia sillä
tavalla, mutta jos mahdollista, muutenkin jutella Liisan kanssa
asioista. Se toiveeni toteutuikin kohtuullisesti, siinä meillä oli
aikaa ja rauha keskusteluun, sillä itse työ on tehtävä
hiljaisesti että porsaat ja emakko pysyvät rauhallisina. En muista
mitä kaikkea sen illan aikana juttelimme, osan Liisa saattoi kertoa
navettatöidenkin lomassa, vaikka niiden välissä oli vain pieniä
yhteisen keskustelun tilanteita. Enimmät kertomukset Liisa kertoi
juuri silloin pitkäperjantain iltana, mutta kun alkuun oli päästy,
keskustelu jatkui sen jälkeenkin. Osan keskusteluista kävimme
lauantaina tai sen jälkeen, koska perjantain illan
päiväkirjamerkinnässä näkyy vain aavistus niistä. Kopioin tähän
päiväkirjasta pätkän perjantai-illan pohdintaani.
”Nyt olenkin
iltasella vielä täällä, en mennyt seuroihin. Meinaa väsyttäkin,
mutta tänään on vähän muutakin syytä pois jääntiin. Sika
porsi, porsailta piti katkoa torahampaat. Ei minun olisi sinne
tarvinnut mennä, mutta menin vapaaehtoisesti, katsomaan
toimenpidettä. Niin, ja auttaakseni Liisaa selviytymään sieltä
nopeammin pois. Miksi halusin häntä auttaa? Mitenkähän sen
selittäisin, en hänestä, epäuskoisesta tytöstä, voi tietenkään
elämäntoveria ajatella. Enkä ajattelekaan, en edes ole häneen
kiintynyt koskaan sillä tavalla, vaikka hän tuntuu olevan hyvä
tyttö. Mutta se auttamishalu! On hiukan ja paljonkin vaikea
tunnustaa uskoaan, saati sitten puhua kalleimmasta asiasta
epäuskoisille. Liisa kyllä melko varmasti tietää, että olen
uskomassa. Toivon tällaisen, pienen vaatimattoman palveluksen,
puhuttelevan enemmän kuin vajavaiset sanat. Siltä minusta tuntui
navetassa iltatöitä tehdessäni.”
Liisa kertoi olevansa
kotoisin Haapavedeltä, jonka tiesin ennestään. Hänen isänsä on
ammatiltaan egyptinparrujen veistäjä, joka on tehnyt työtään
joskus kaukanakin kotoaan. Se oli minulle uusi tieto, samoin se, että
parruja vielä veistettiin. Kerroin muistavani muutamia lastukasoja
kotikyläni metsissä sellaisten parrujen veiston jäljiltä, mutta
luulleeni koko veiston loppuneeksi, kun viimeisten vuosien aikana ei
ole uusia kasoja ilmestynyt, enkä ole parrujakaan nähnyt. Liisa
kertoi, etteivät veistot ole loppuneet, vaikka ovatkin vähentyneet.
Monista muistakin arkisista asioista keskustelimme, kun tuli aiheeksi
iltojen vietot Haapajärvellä, kerroin aikovani lauantain iltana
pääsiäiskokolle Veihtilahteen. Siitä taisi keskustelumme siirtyä
hetkeksi uskon asioihin, kun Liisa kertoi käyneensä muutamia
kertoja seuroissa Rauhanyhdistyksellä. Siitä sain aiheen
hämmästellä, että oletko sinä sielläkin käynyt, johon Liisa
että kyllä vain, eipä täällä oikein ole muitakaan
käyntipaikkoja. Tosin en aivan luottanut Liisan sanaan siinä,
tiesinhän vaihtoehtoja olevan, Tosin en tiennyt, olisiko Liisan
mieleisiä. Lopulta rohkenin pyytää häntä pääsiäisen iltoina
mukaani seuroihin, mutta ei hän suostunut. Niin kävin yksin
lauantain iltana Veihtilahdessa elämäni ensimmäisellä
pääsiäiskokolla sekä sunnuntain ja maanantain seuroissa
Rauhanyhdistyksen talolla. Siellä oli yhtenä puhujana eräs
Helsingin tuttavuuteni, teologian ylioppilas Heikki Järvinen.
Koska työpäivät
olivat pitkiä ja tiiviitä, illatkin venähtivät sikalassa,
pääsiäiskokolla ja seuroissa, tunsin luonnollisesti väsymystä.
Aamulla navettavuoro alkoi varhain. Kun pelkäsin nukahtavani liian
pitkään, lainasin naapurihuoneista herätyskelloja, jotka viritin
herättämään aamulla hiukan eri aikoina. Porrastin herätysajat
niin, että ensin soi hiljainen musiikki, ääni voimistui loppua
kohti ja viimeksi pärähti vaativa kello nousemaan. Varmistin
kellojen kotihuoneet numerolapuilla erikseen jokaisen kellon alle.
Niin vältin palauttamiset vääriin huoneisiin. Kolme tai neljä
kelloa viritin sillä tavoin viiden minuutin välein, että uskalsin
ensi herätysten jälkeen painaa pään tyynyyn ja nukahtaa vielä
vähän, kunnes oli aivan pakko lähteä. Kertaakaan en muista
aamukahvilta tai työstä myöhästyneeni, vaikka lähtö joskus oli
vaikeaa. Pääsiäisen jälkeen tiistaina vein kellot takaisin
huoneisiin, joista olin ne hakenut.
Kesäharjoittelupaikoista
Eräänä päivänä johtaja käski meitä miettimään ja kertomaan,
missä halusimme suorittaa kesäisen harjoittelujaksomme. Minä olin
ennen koulun alkua käynyt Reisjärven kansanopistolla asiaa
tiedustamassa, ja Haho oli neuvonut kertomaan kiinnostukseni koululla
sitten, kun sen aika tulisi. Sen toivomuksen ilmaisin sitten
koululla, samalla kerroin, että ellei opistolle mahdu, minulle
kelpaa mikä paikka tahansa. Jonkin ajan kuluttua kysyi Tapani
Nevalainen, uskovainen poika Kalajoelta, että tekikö väärin kun
ilmoitti haluavansa harjoittelijaksi Kalajoen kunnalliskodin
maatilalle. Tapani kertoi halunneensa lähelle kotiaan, mutta
antaneensa opiston vaihtoehdoksi siltä varalta, että ei mahtuisi
haluamalleen tilalle. Vastasin ymmärtäväni kiinnostuksen kodin
läheisyyteen, enkä siinä mitään väärää tai sopimatonta
ymmärtänyt. Mielestäni Tapani sai olla vapaa siinä asiassa. Hän
kertoi panneensa opiston varalle, jos Kalajoelle olisi enemmän
pyrkijöitä. Tapani ei tiennyt lisäkseni muiden uskovaisten
oppilaiden pyrkineen opistolle, osa heistä tekee kesällä töitä
kotonaan ilman virallista harjoittelua, osa jossakin kotinsa
läheisellä harjoittelutilalla.
Ihmeekseni Unto Virkkala Toholammilta, kertoi kiinnostuksestaan
harjoitella Reisjärven kansanopiston maatilalla. Pidin sitä ihmeenä
siksi, etten olut havainnut Untossa minkään kaltaista
uskonnollisuutta. Ajattelin opistolla harjoittelun olevan ehkä
hyväksi Untolle, vaikka kieltämättä vieläkin kummastelin asiaa.
Jossakin vaiheessa johtaja sanoi kaikkien kuullen oppitunnilla
Untolle, että valmistaudu harkitsemaan vaihtoehtoista
harjoittelupaikkaa, valitsemaasi kohteeseen saattaa tulla tungosta.
Kun sitten Tapani pääsi Kalajoelle, pääsi Untokin kaverikseni
opistolle. Haapaveden emäntäkoululle meni yksi kaveri sieltä,
muutamiin muihinkin kunnalliskoteihin meni paikallinen harjoittelija.
Yksityisille maatiloille oli myös menijöitä, mutta melko moni jäi
maamieskoulun tilalle, jonne otettiin kaikki, jotka eivät muualta
harjoittelupaikkaa löytäneet.
Kotona
käyntejä
Joinakin sunnuntain seutuina kävin kotona, pääsiäisen jälkeen
ensi kerran huhtikuun ensimmäisen viikon jälkeisenä lauantaina.
Sunnuntain olin kotioloissa, illalla seuroissa Sipilässä, jonka
jälkeen varhainen matka maanantaina koululle. Silloin pääsin
alkumatkan Köyhänperälle Pihtiputaalta Kokkolaan kulkevassa
autossa, loppumatkan pääsin kohta Reisjärveltä Ouluun ajavassa
linja-autossa.
Taisi
olla Iiris Hägman, joka ehdotti maamieskoulun uskovaisille pojille
ompeluillan pitämistä Rauhanyhdistyksellä. Iiris lupasi olla
taustatukena, ja täytti hyvin lupauksensa. En muista mitä veimme
arvottavaksi, kuten en sitäkään, leivoimmeko jotakin. Taisimme
Iiriksen myötävaikutuksella hankkia tarjottavat leivonnaiset
Hägmanin leipomosta, eihän meillä pojilla ollut edes paistamisen
paikkojakaan tiedossa. Ompeluilta järjestettiin. Iiris toi kaksi
lyhyttä esiliinaansa ja sitoi ne minun ja Tapani Nevalaisen eteen
suojaksi, kahdestaan hoidimme kahvin kaatamisen tarjoiluineen, muut
uskovaiset pojat avustivat eri tehtävissä. Väkeä oli
vähänlaisesti, varmaan ilmoittelu oli jäänyt vähäiseksi.
Kun
kevätlukukausi Haapajärvellä loppui, havaitsin selvinneeni
talvesta odottamaani paremmin, kokeiden keskiarvo oli vähän yli 9.
Äiti oli puuhannut Rannan kuorma-auton hakemaan Kivikon Iston ja
minun käsitöitä koteihimme, olihan minulla kotiin viemisinä uusi
pirtinpöytä ja kahdeksan tuolia. Tuolien jalat olin taivutellut
huonekaluputkesta, aluksi juotin osia messinkilangalla toisiinsa. Kun
juotoslanka loppui, jatkoin kaasuhitsausta rautalankaa lisäaineena
käyttäen. Siinä auton lavalta näin koulun navetan seinustalle,
että karjatalousharjoittelijat, Liisa ja kevään korvalla
harjoittelemaan tullut Eira katsoivat meidän pitkään
lähtemistämme. Hiukan harmitti, etten ollut uskovaisen Eiran kanssa
päässyt lähempään tuttavuuteen. Kerran olin hänen kanssaan
vähän jutellut vaatteiden kuivaushuoneessa ja sen jälkeen
kävelimme sunnuntaina kirkkoon Mäntylän saarnaa kuulemaan, mutta
paluumatkan hän kulki niin, etten tiennyt siitä mitään.
Pian
palasin linja-autoissa takaisin koululle. Ajoin Haapajärven
kirkonkylään asti, kävin autokoululla neuvottelemassa kesän ajan
ajomahdollisuuksista. Kävelin takaisin maamieskoululle hakemaan
pyöräni, jolla poljin Levonperän kautta Reisjärven opistolle
katsomaan harjoittelun alkamisen aikaa. Opistolla oli kova kuhina
käynnissä, talvikurssilaiset valmistelivat päättäjäisiä ja
kotiin lähtöä. Kävin vielä kotona, mutta palasin opistolle
osallistuakseni talvikurssin päätösjuhlaan.
Uusia
tuttavuuksia
En
tiennyt mistä löytäisin yösijan opistolla, ajattelin että
tilanhoitajalta sitä pitäisi kysyä. En muistanut tilanhoitajan
nimeä, silloin en tuntenut miestäkään. Maatilan talouskeskus
muodostui navetasta ja suuresta päärakennuksesta, ajattelin hänen
liikkuvan niiden vaiheilla ainakin joskus. Siksi asetuin tyttöjen
asuntolana toimineen päärakennuksen eteen ja kyselin tilanhoitajaa
siinä liikkuneilta ihmisiltä. En muista, esittelinkö itseäni sen
kummemmin, kunhan kerroin tulevani harjoittelijaksi opiston
maatilalle. Siinä ihmisten liikkumisia ja keskusteluja seuratessani
kuulin erään nuoren rouvan kertovan toiselle, ettei hän tiedä
kuka se kyselijä on, mutta Heinua se kyssyy ja että vähän
pelottaa. En käsittänyt aiheuttavani pelkoa kellekään, mutta niin
silloin tuntui käyneen. Kesän mittaan tutustuimme hänen ja muiden
kanssa paremmin, pelot ja pelkojen aiheet hälvenivät.
Kuulin sentään Heinon olevan suolta heiniä hakemassa, ja kohta
alkoikin peltotieltä kuulua traktorin hyrinä, jota keskityin
seuraamaan ja odottamaan. Siinä odottaessani kävi puheillani
ainakin yksi tyttö, joka kertoi olleensa opistossa talven. Hän
esitteli olevansa kotoisin Muurasjärveltä, ja ettei opistotalvi
mennyt hukkaan. Jäi harmittamaan, ettei ollut aikaa keskustella
hänen kanssaan kauemmin, kun tilanhoitaja saapui navetan taakse
heinäkuormineen. Hän järjesti minulla väliaikaisen asunnon
päärakennukseen, joka toimi tyttöjen asuntolana ja jota sen vuoksi
kutsuttiin Tipulaksi. Suuressa rakennuksessa oli muitakin asuntoja ja
asujia, kuten myöhemmin sain havaita. Ainakin tilanhoitaja itse asui
alakerrassa, myös opettajista ainakin Jukka Tervo, jonka vaimo oli
alussa minua pelännyt. Yläkerrassa asui keittiöllä työskennellyt
tyttö, Inkeri Aho, johon myöhemmin tutustuin työnsä ääressä.
Edellisen talven oppilaista ystävystyin ainakin lestijärvisen Leevi
Syrin kanssa niin, että ystävyys jatkui vielä kymmeniä vuosia
myöhemminkin. Kun kävelin Leevin kanssa tiellä rempseästi
kaulakkain, olivat muutamat talvikurssin tytöt katsoneet, että onpa
Leevi saanut vertaisensa kaverin.
Talvikurssin päätösjuhla oli sunnuntaina, kovin paljon ei siinä
väkeä ollut. Useat uskovaiset olivat Oulussa vappuseuroissa. Kun
opiston puolelta vapautui poikien asuntoja, järjestettiin minulle ja
toiseksi harjoittelijaksi tulevalle Unto Virkkalalle huone
asuntosiiven huoneeseen yksi, jossa vietimme sen jälkeen yömme ja
osan vapaasta ajastamme. Töiden alkamista odotellessa tutustuin
opiston käytännön töiden tiloihin, joissa monet oppilaat
viimeistelivät keskeneräisiä töitään. Kutomossa keskustelin
parin tytön kanssa, joista toinen kertoi olevansa Nivalasta
kotoisin. Hän ei suostunut lähempään tuttavuuteen, vaan käski
odottamaan kesäkurssilaisia tai keittiölle tulevia tyttöjä, ja
etsimään ystäviä heidän joukostaan. Kauempana meitä katsoi
toinen tyttö surumielisillä kaihosilmillään, teki mieli mennä
lähemmäksi keskustelemaan. Mutta hän vaikutti kovin nuorelta ja
lapselliselta, niin minullekin iski ujous, enkä pikaisesti keksinyt
sanottavaa.
Olin
kuullut Pihtiputaalla järjestettävästä, kylien välisestä
kävelykilpailusta. Kilpailtiin siitä, mikä kylä saisi eniten
henkilökohtaisia kävelykilometrejä. Päätin osallistua
kilpailuun, olinhan Pihtiputaan kunnan Muurasjärven kylän asukas
edelleen. Eräänä toukokuun lauantaina kävelin kotiin hienossa
aurinkoisessa säässä, vienon kevättuulen vilvoittavan puhalluksen
saattamana. Kotona vietetyn illan, yön ja aamupäivän jälkeen
kävelin kylän koululle, kirjoitin siellä vihkoon nimeni ja
matkaksi arvioimani 40 kilometriä. Mainio oli sää sunnuntainakin,
että hyvällä mielellä ja reippaana sain kulkea paluumatkankin
opistolle.
Kommentit
Lähetä kommentti