Puiden ajajat ja lastaajat
Kortteeritalomme
isäntä, Veikko Hänninen oli lastuulla asemalla, aikaisemmin sinne ajettua
puutavaraa hän lastasi vaunuihin yhdessä naapurin miehen, Eino Karjalahden
kanssa. Kun siellä oli avattu rautatie, olivat yhtiöt pitkittäneet puidensa
kuljetusta, saadakseen niitä avattavaa rautatietä helpommin tehtaalle tai
satamaan.
Kerran oli
Veikko nähnyt unta, että oli erittäin kaunisiltarusko. Siinä tilanteessa oli
joltakin paikalla olleelta kysynyt oikeaa veikkausriviä. Ykkönen ja yksitoista
ristiä, kuului hänelle annettu vastaus. Kun sitten tuli sellainen kaunis
iltapäivä, kaunis rusko, kireä pakkanen, ajatteli Veikko kokeilla onneaan,
Vaikka olisi enne, että nyt onnistaisi. Kaikki merkit sopivat, asemalla nähty
iltarusko, pakkanen ja muutakin sopivaa. Veikko ei luottanut pelkästään siihen
yksinkertaiseen riviin, vaan teki melkoisen systeemin. Voitto jäi kuitenkin
saamatta, ei ollut montakaan oikeaa osumaa.
Poutalaan
tuli muitakin ajomiehiä kortteeraamaan.
Lauri Pellikka ajoi Vilho Mielityisen traktorilla vuosia kuivunutta
puutavaraa Pitäjänmäeltä. Rautatietä odottaen oli yhtiö niiden tehtaalle vienti
pitkittänyt. En muista, kuka oli Laurin ajokaverina, kaksi miestä siinä
kuitenkin oli. En tiedä sitäkään, montako kuormaa he ehtivät hakemaan ja
lastaamaan suoraan vaunuun. Illalla myöhään he kuitenkin tulivat viimeisen
kuorman purkamisesta, varhain aamulla lähtivät ensimmäistä hakemaan. Lähtö ei
kuitenkaan ollut yksinkertaista, kylmä traktori piti lämmittää, ei olisi muuten
käynnistynyt. Lämmityksessä oli kuitenkin nykyiseen verraten erilaiset keinot.
Minkäänlaista tietoa ei ollut sähkön käytöstä lämmitykseen, tuskin oli edes
olemassa tarvittavia laitteita. Aamulla tuntia ennen lähtöä nuotio traktorin
alle, siinä oli lämmitys menetelmä yksinkertaisuudessaan. Kukaan ei ollut vielä
keksinyt laittaa muovisia tai muita palavia osia koneeseen, ei ollut pelkoa
minkään osan sulamisesta. Mutta voiteluöljy kuitenkin lämpisi. Jäähdytysvesi
oli päästetty illalla pois, aamulla pantiin uusi vesi kuumana. Ennen pitkää
ilmestyi tielle paksuun polanteeseen 60–90 senttimetrin syvä kolo. Niin paljon
oli tiellä lunta pakkautuneena polanteeksi.
Haapajärveltä tuli Saaren nuori mies ajamaan puita asemalle Rajahoikan
takaa, luultavasti Kokkilan palstalta tai joltakin muulta sillä seudulla olevasta
metsästään. Heillä oli pitkä ajomatka, mutta pitkää päivää ajaen hyvällä
hevosella kaksi kuormaa he sieltä toivat. Asemalle oli muitakin puutavaran
ajajia. Kymin osakeyhtiö ajatti metsistään halkoja. Heillä ajomiehet vain
nopeasti purkivat kuorman rovioon, josta Ville Hakonen niitä hiljakseen latoi
pinoon. Kaksi metriä korkeaan pinoon tehtiin tuuletus aukkoja muutaman metrin
välein. Ville teki haloilla tuetun kolmion muotoisen aukon noin puolen metrin
korkeuteen pohjapuista. Aukon alla oli siis puolen metrin kerros halkoja. Me
teimme Vapon pinoihin aukot heti pohja puiden päälle. Kojolan tien toiselta
puolen, rautatiesiltaa pitkin ajoi oman metsänsä halkoja Aleksi Koivula, hän ei
tehnyt minkäänlaisia tuuletusaukkoja.
Kommentit
Lähetä kommentti