Olin maatalousharjoittelija
Kesäharjoittelu kuuluu olennaisena osana useimpien maamieskoulun
oppilaiden ohjelmaan, vaikka jokaisella ei olekaan siihen
mahdollisuutta.
Harjoittelupaikkaa
valitessani oli minulla muutamia toivomuksia sen suhteen. Ensinnäkin
sen pitäisi edesauttaa kooltaan, koneistukseltaan ja
viljelymenetelmiltään tyypillistä yksityistilaa. Toiseksi tuli
toivomus uusista tuttavuuksista, siis paikka jossa on paljon ihmisiä,
nuoria ja jossa on toimintaa. Kolmas, ehkä ratkaisevin vaatimus oli
päästä lähelle kotia. Tältä pohjalta, ja tiedusteltuani asiaa
eräiltä kokeneemmilta, päätin hakea Iso-Räisälän tilalle,
jonne pääsinkin. Niin sitten toukokuisena aamuna odottelin
työmääräystä, jonka pian sainkin. Harjoittelukausi alkoi
väkilantojen levityksellä.
Esimies oli
miellyttävä tuttavuus, vain muutaman vuoden meitä harjoittelijoita
vanhempi. Varmasti ja rauhallisesti hän ohjasi työskentelyämme, ei
edes alkukankeutta ollut suhteissamme. Kokemattomuuden aiheuttamat
virheet kuitattiin naurahduksella ja lupauksella yrittää paremmin
seuraavalla kerralla. Eipä olekaan aiheellista syvemmälti penkoa
työohjelmaamme, se on osapuilleen tuttu jokaiselle maalaistilojen
piirissä toimineelle. Sen sijaan olen aprikoinut, millaisina
mahtoivat meidät harjoittelijat nähdä ne lukemattomat nuoret ja
vanhemmat, jotka kesän mittaan kävivät kansanopistolla.
Olin toivonut
toimintaa ja tuttavia, niitä tulikin yllin kyllin. 150 nuorta
kuukauden hiljaisuuden jälkeen tuntui melkein liialta, eikä heistä
ehtinytkään tutuksi tulla kuin murto-osa. Aina ei ollut sentään
niin vilkasta, mutta rippikoulu- ja äitileirejä oli tasaisesti koko
kesän ajan. Parhaat toverit löytyivät kolme kuukautta kestäneen
kesäkurssin oppilaista, heitä muistan varmasti vielä kauan aikaa.
Ensimmäinen merkki syksyn tulosta olikin kesäkurssilaisten lähtö.
Opisto tuntui silloin yhtä tyhjältä, kuin ne keväällä
istuttamamme koivut, jotka pian sen jälkeen varistivat kellastuneet
lehtensä. Työn tekokin tuntui erilaiselta, kumma haikeus täytti
mielen, kaikki ne merkkeinä elämän katoavaisuudesta.
Kuitenkin täytyy
katsoa tulevaisuuteen!Aivan kuin merkkinä siitä, alkoi vielä
talvikurssin tietopuolinen linja. Heidän joukostaan löytyi myös
ensimmäiset kesätuttavuuksien verestäjät. Henkilökunnan
suhtautumista kuvannee parhaiten, että he olivat järjestäneet
koruttomassa arvokkuudessaan mieleen painuvan lähtöjuhlan.
Tervetulleita vieraita olemme, menimmepä milloin vain. Tyytyväinen
olen kuluneeseen kesään, oppi jota sain, varmasti auttaa
myöhemmissä elämän vaiheissa. Henkinenkin pääoma on omiaan
rohkaisemaan vastoinkäymisissä ja tekemään myötämaassa
laskeutumisen helpommaksi.
Syyslukukauden
muistoja
Kovin
vähän on jäänyt mieleeni syyskuukausien opiskeluista, vain
hajamuistoja voin kirjoittaa, kun ei ole muistiinpanoja tukena.
Tiivistä oli opiskelu, siksi en ehtinyt päiväkirjaani
kirjoittamaan. Vai olisiko käynyt niin, että kiinnostus siihen
alkoi herpaantua. Opettajat olivat entiset, ainoastaan Seppo Härkönen
oli mennyt muualle. Hänen ainettaan, koneoppia opetti keväällä
metallitöitä valvonut Eero Ikäläinen. Vaikka Eero ei ollut
muodollisesti pätevä opettaja koneopissa, erikoisesti hänen
havainnollinen esityksensä dieselmoottorin toiminnan periaatteesta,
sai meidät vakuuttuneeksi osaamisestaan. Niin uskalsimme suositella
häntä, kun johtaja ennen joulua pohdiskeli seuraavan vuoden
koneopettajan puutetta.
Seppo
Härkönen oli kevätkaudella pitänyt lauantaisen liikuntatunnin
koululle saunaan ja viikonvaihteeksi jääville oppilaille. Lähellä
asuneet pääsivät ennen liikuntatuntia lähtemään koteihinsa,
mutta me hiukan kauempana asuneet jäimme pyhäksi koululle. Minäkin
melkein joka sunnuntaiksi, vaikka syksyllä saatoin ajaa mopolla
kotiinkin. Joka lauantai en lähtenyt, vaan jäin koululle, josta
pääsin sunnuntaisin helposti seuroihin silloin, kun niitä sattui
olemaan. Keväällä Härkösen vetämä liikuntatunti oli ollut
sellainen, että vapaassa muodostelmassa kävelimme kohtuullista
vauhtia Pyhäjärven suuntaan Savon radan ylikäytävän taakse,
josta samalla tavoin vapaassa muodostelmassa takaisin koululle
saunaan. Tuomikosken tunti alkoi samaan tapaan, reippaalla kävelyllä
samaan käännöskohtaan, mutta jokainen sai palata takaisin
haluamansa tahdin mukaan. Kukaan meistä ei vitkastellut
paluumatkalla, mutta innokkaimmat panivat juoksuksi, niin ehtivät
nopeammin saunaan, jonne olikin mukava mennä valmiiksi hikisenä.
Minä en juossut paljoakaan, vaikka joskus sitäkin kokeilin pätkän
kerrallaan, ja hyväksi totesin nopean saunaan pääsyn.
Usein
syntyi saunan pukuhuoneessa hauskoja keskusteluja, enimmät niistä
olen unohtanut, mutta muutamia on säilynyt mielessä läpi elämän.
Kerran löylyn jälkeen vilvoitellessamme totesi joku kaveri, että
on se tuo sauna sentään poikaa. Siihen toinen vastasi
nivalalaisittain, että jos se onkin tyttyä! Koulun henkilökunnalla
oli erillinen pienempi sauna, joka lämmitettiin oppilassaunaa
myöhemmin. Ainakin kerran johtaja tuli meidän, miesoppilaiden
mukana oppilaiden isoon saunaan. Ilmeisesti hän oli hionnut kävely/
juoksulenkillä ja halusi puhdistautua. Viimeksi saunaan tulleena hän
jäi kiukaan puoleiseen päähän laudetta ja samalla löylyn
heittäjäksi. Saunojia oli niin paljon, että osa meistä kiipesi
leveän istuinlavan päälle toisten taakse, minä eräänä
ensimmäisistä kiivenneistä. Kun johtaja kysyi, että vieläkö
heitetään löylyä, tulin viisastelleeksi, että kai se kymmenkunta
heittoa kestää. Pienin kauhallisin alkoi johtaja heitellä vettä
suurelle ja kuumalle kiukaalle, laski ainakin kymmeneen, ehkä
kahteentoista. Seurasin veden heittelyä niin, etten lainkaan
huomannut edessäni istuneiden poistumista. En edes sitä, että itse
olin laskeutunut istuvaan asentoon, jalkani normaalisti jalkalavalla,
istuin selkä köyryssä ja pää kumarassa. Kun johtaja heitti vettä
viimeisen kerran, totesin että täältä on lähdettävä, liika on
sentään liikaa. Eikä johtajakaan viivytellyt enempää, vaan
laskeutui metrin päässä jäljessäni.
Nopean peseytymisen jälkeen menimme suihkuun, kohteliaasti annoin
johtajan mennä edelläni, sillä useasta suihkusta vain yksi oli
vapaana. Jonotin vuoroani, ja pois lähtiessään johtaja sanoi
jättävänsä suihkun valumaan minua varten. Valuva vesi oli aivan
kylmää, mutta olin tottunut kylmään veteen huuhtelussa ja heitin
siinä, että muuten hyvä, mutta enemmän pitää vettä valua.
Siitä kylmästä suihkusta oli hyvä mennä koulun päiväkahville
ja asuntoon lepäämään, mahdollisesti vielä iltaseuroihin jos
sattuivat olemaan harvinaiset lauantain iltaseurat.
Oppitunneilla
Keväällä oli eläinlääkäri Miettinen käynyt opettamassa
tautioppia, kun hän syksyllä meni yliopistoon luennoitsijaksi,
opetti Ettala sen osan oppiaineesta, mikä oli Miettiseltä jäänyt
toteuttamatta. Miettinen oli luennoinut meille, luennosta teimme
muistiinpanoja kuin konsanaan yliopistossa. Ettala opetti perinteisen
suomalaisen oppituntijärjestyksen mukaan, kuten muitakin
oppiaineitaan. Kerran viikossa kävi kanttori Erkki Syrjäniemi
pitämässä laulutunnin jo kevätkaudella, samalla tavalla ne
jatkuivat syksylläkin. Viikoittain lauloimme ajankohtaisia lauluja,
läksyjä meille ei annettu emmekä yleensä palanneet aiemmin
laulettuihin lauluihin, vaan joka kerta olivat esillä uudet. Sillä
tavoin kävimme läpi ainakin maakuntalaulut, joista Erkki
poikkeuksena palasi useita kertoja Keski-Pohjanmaan lauluun,
katsottiinhan Haapajärven silloin kuuluvan siihen maakuntaan, kuten
kai jossakin mielessä vieläkin.
Vuodenaikojen lauluista muistan ainakin minulle uutena laulun: ”Pyry,
pyry, pyry hei, mistä tulit sinä
tänne? Lapista, ja olen ystävänne, vaikka onkin rinta mulla jäätä
vain.” Useimmat laulut olivat minulle tuttuja ennestään, ja
mukava niitä oli kerrata. Eräällä tunnilla Erkki testasi
sävelkorvaamme, hän soitti harmoonilla sävelen, sen jälkeen
vuorollamme kokeilimme saman sävelen löytymistä. Hämmästyksekseni
pärjäsin kokeessa kohtuullisen hyvin, ehkä paremmin kuin muutamat
minua musikaalisemmat. Tosin tunnistin enemmän harmonin virheistä,
sävelkorkeus kertoi vain alueen, mistä kyseistä kosketinta pitää
etsiä. Toisaalta kevään soittamiset maamieskoululla ja kesän
vastaavat opistolla, olivat omankin havaintoni mukaan kehittäneet
sävelkorvaani, vaikka laulamaan en oppinutkaan. Maamieskoulun
harmooni oli tosiaan huonokuntoinen, viritys oli vain sinne päin, ei
oikeaa. Monen sävelen ohessa kuului erilaisia sivuääniä,
sirinöitä ja särinöitä, jotka olin oppinut muistamaan. Kerran
Erkki kertoikin, että siinä on kouluesimerkki siitä, miten
harmoonia ei pitäisi ostaa. Ei pitäisi ostaa minkä tahansa
maasepän tekemää, eikä ainakaan Nivalasta. Tuskin Erkki sillä
Nivalan kuntaa tarkoitti, vaan jotakin tietämäänsä
huonomaineista, halpaa soitinrakentajaa siellä.
Kone-
metalli- ja puutöitä meillä oli iltapäivisin, kolme tuntia
päivässä. Konetöiden tunneilla teimme koulun metallitöitä ja
korjasimme koulun koneita, jossakin määrin teimme myös koululta
tilattuja paikkakuntalaisten korjauksia, joskin perin vähän niitä.
Metallitöissä jokainen sai tehdä omia, itselleen ja kotonaan
tarpeellisia esineitä. Kevätkaudella hitsasin ainakin
polkupyörätelineen ja juotin tuoleihin huonekaluputkesta jalkoja,
kun juotosmessinki loppui, opettelin hitsaamaan kaasulla rautalankaa
lisäaineena käyttäen. Kelvollisia jalkoja sainkin kahdeksaan
tuoliin, ne palvelivat kotonani kymmeniä vuosia. Syksyn
metallitunneilla, opettajan ehdotuksesta hitsasin jalan joulukuusta
varten, sekin palveli meillä kauan.
Puutöissä valmistin keväällä lastulevystä pirtinpöydän, sitä
pöytää ajatellen tein metallitöillä ne tuolien jalat joihin
puutöiden tunneilla painettiin ja liimattiin koulun muoteissa
puuosat. Koululla olivat ne muotit valmistaneet ja tehneet tuolit
oppilaita varten, sellaisessa tuolissa istuin oppitunneillani ja
hyviksi sen havainnut. En muista oliko ruokalassakin samanlaiset
tuolit, vai olivatko ne eri sarjaa. Lisäksi kysyin äidiltä,
millaisia kalusteita kotona tarvittaisiin ja äiti esitti toivomuksen
astiakaapista jatkoksi hänen joku vuosi aiemmin Askolta ostamaansa.
Sellaisen sitten rakensinkin, samoilla kaavoilla kuin liikkeestä
ostetunkin. Mitat jouduin soveltamaan, kun tilaan mahtui mallikaappia
pidempi, jouduin pohtimaan ovien leveyttä. Kahden oven malliin ovet
olisivat tulleet kovin leveät, niin päädyin kolmioviseen, vaikka
ovet tulivat viereen jäänyttä kaappia kapeammat. Opettaja Turhanen
neuvoi tekemään piirustukset, harjoitustyötä ja oppia sekin,
joutuihan piirtäessä miettimään ja ratkaisemaan erilaisia
mittasuhteita ja niiden vaikutusta toisiinsa.
Kevätkaudella Ettala erehtyi kutsumaan joitakin oppilaita koulussa
aiemmin opiskelleen vanhemman veljen nimellä. Joitakin hän erehtyi
kutsumaan jonkin tunnetumman, saman sukunimisen henkilön nimellä,
mutta yleensä hän huomasi heti erehdyksensä. Markku Suomela kuuli
silloin tällöin nimekseen maatalousministeri Samuli Suomela.
Sellaista erehtymisen mahdollisuutta ei olisi huomattu, jos Ettala
olisi tyytynyt kutsumaan meitä pelkästään etu- tai sukunimellä.
Minulla ei ollut tunnettua sukunimikaimaa, joten vältyin
erehdyksiltä. Veljeni Pekka sai pari vuotta myöhemmin silloin
tällöin kuulla kutsutuksi nimellä Kalervo Kantola.
Tuomikoski taas kyseli muutamilta pojilta kuulumisia heidän
kesäharjoittelukohteistaan. Kun tuli esille joku työtapa tai muu
käytäntö, johtaja saattoi kysyä esimerkiksi Haapavedellä
harjoitelleelta, että miten tämä siellä emäntäkoululla tehtiin.
Vastaavia paikkoja oli muutamia, ainakin A.I. Virtasen koetilalla
harjoitellut kaveri sai tuon tuostakin tehdä selkoa professorin
tilan käytännöistä. Omista kokemuksistani johtaja kysyi harvoin,
ehkä opistolla oli vähän kiinnostavaa. Työmenetelmätkin
pääasiassa perinteisiä, niissä oli vain vähän kyselemistä.
Käsitöiden
viimeistelyä
Kaikkia alkamiamme käsitöitä emme saaneet valmiiksi varsinaisena
kouluaikana, mutta meillä oli mahdollisuus valmistella niitä koulun
loppumisen jälkeen, kunhan viemme tavaramme pois ennen uuden kurssin
alkamista. Olin aloittanut astiakaapin valmistuksen kotiimme ja se
oli kasaamatta koulun loppuessa. Aluksi kasasin ja liimasin sen,
hionnat ja maalaukset jäivät joulun jälkeiseen aikaan. Opettaja
Turhanen valvoi töitämme, hän kertoi että sinä vuonna on ollut
poikkeuksellisen hyviä käsitöiden tekijöitä. Moni olisi
ansainnut todistukseen paremman numeron kuin oli pakko antaa. Silloin
oppilaiden numeroiden keskitaso olisi noussut yllättävän
korkeaksi, niin piti osa arvosteluista arvioida alakanttiin, mikä
tietenkin on huono asia sellaisen kohteeksi joutuneille.
Viimeisen maalauksen kävin koululla sivelemässä ennen loppiaista,
mopolla ajoin maalauksen jälkeen lyhintä tietä Reisjärven
opistolle loppiaispäiville. Valmiin käsityön kävimme hakemassa
kotiin loppiaisen jälkeen, kotimme tuvan keittiöseinällä kaappi
palveli sen jälkeen vuosikymmeniä.
Kommentit
Lähetä kommentti