Rajahoikassa kylässä
Isä kävi usein lapsuuden
kodissaan, kalastamassa tutuilla järvillä, ja varmaan muutenkin tuttuja
paikkoja katsomassa. Ainakin yhden juhannuksen edellä hän kävi kalassa
lapsuutensa järvillä, tavoitteena saada syötävää, ja vaihtelua juhannuspöytään.
Pari päivää siellä meni, yöllä oli isä tullut kotiin, ja kaloja saatiin syödä.
Kerran isä otti minut mukaansa,
jäin kylään mummun luokse. Mummun sängyssä oli mukava nukkua. Saunassa hieroin
polveani, siinä kiertyi likarullia ja hilseillyttä ihoa. Mummu katsoi, kun
ihmettelin ilmiötä, hän sanoi sen olevan Karmaalan karstaa. En osannut olla
kotona hiljaa, vaan kerroin tapauksen
äidille. Ei tainnut äiti ilmaisusta tykätä, koska sanoi, että nyt sinun
polvestasi lähtee Rajahoikan karstaa, sano se Rajahoikan mummulle. Sanomatta on
jäänyt. Monta muutakin kertaa olen käynyt kyläilemässä lapsuusvuosieni kodissa,
niistä on monta tarinaa muisteltavana. Jääkööt tuonnemmaksi, toisten
tapahtumien yhteyteen, niihin liittyy muistoja, jotka haluan kertoa erillisinä
tapahtumina.
Eräältä talviselta
kyläreissulta muistan hirmu suuret kalat. En tiedä, mistä järvestä ne oli
pyydystetty, ehkä Kotajärvestä tai Syväjärvestä. Rajahoikassa oli pitkä penkki,
jota sanottiin lavihtaksi. Kalojen pituus oli enemmän, kuin puolet lavihtan
mitasta. Se antaa arvion noin metrin mittaisia, tai hiukan enemmänkin kalan
mitaksi. Ei ole tajunnassani, olivatko kalat haukia vai mateita. Jompia kumpia
kuitenkin. Pyyntikeinokin on minulle salaisuus, ymmärtääkseni ne olivat rysällä
saatuja. Täällä Karmalassa isä pyydysti kaloja rysällä, jota hän, mutta enemmänkin
äiti kutoivat.
Niillä kyläreissuilla pääsin
kerta kerralta enemmän tutustumaan Rajahoikan maisemiin ja elämään. Siellä
jatkoivat elämäänsä Arvi-setä, mummu, ja Iida-täti, Jukka miehensä kanssa. En
tosin muista, missä välissä täti meni naimisiin. Sekin on oma tarinansa, jonka
säästän erilliseen tarinaansa. Jukka Valkama tuli Soinista niin sanottuna
lentojätkänä kortteeraamaan Rajahoikkaan, siksi häntä sanottiinkin Soinin
Jukaksi. Iida täti oli hiljainen, varmana vanhanapiikana pidetty. Olipa äitini
kuitenkin huomannut, että kylälle lähtiessä oli Iida täti lähtenyt hiihtämään
tai kävelemään. Aikojen päästä oli Jukka lähtenyt samalle tielle. Oli äiti
sanonut mummulle, että Iita seurustelee. Mummu väittämään, ettei Iita mene
koskaan naimisiin. Äiti oli vastannut, että menee, ellei ennen, niin sitten,
kun mummusta aika jättää. Aikanaan he menivät naimisiin, heille syntyi
lapsiakin, Hilda niminen tyttö kuoli pienenä. Sylvi ja Niilo elävät ja voivat
hyvin tänäkin päivänä.
Rajahoikan lähteisiin tutustuin.
Tein pillejä koiran- tai muista
putkista, tai imeskelin lähteen vettä heinänkorren läpi. Ehkä ne tapahtuivat
eri käynneillä, mutta väliäkö sillä. Tapahtumat ovat niin sekaisin, etten
täysin osaa erotta, mitä milloinkin tapahtui, ja montako kertaa olin niissä
maisemissa.
Yhden kyläreissun aikana kotona tapahtunut vaikutti myöhempiin
kannanottoihini. Äiti oli sanonut meille maidosta, että juopas nyt mammaa. Kun
tulin reissulta takaisin kotiin, oli Vilho sillä aikana alkanut sanoa, maitoa.
Minä puhuin vielä mammasta, eihän minulle oltu muuta opetettu. Kovasti ärsytti
kun sitten kaikki kotona kiusoittelivat minua, että en osaisikaan sanoa maitoa.
Olisinhan minä osannut, mutta veljen edistyminen ärsytti niin, että en vähään
aikaan muuta halunnutkaan, kuin puhua mammasta. Sitä muistellen olen sanonut,
että lapsille pitäisi sanoa sanat oikein. Monet puhuvat lapsellisesti, ja
vääntävät sanoja lapsen kielelle. Kuitenkin lapsi alkuun sanoo sen väärinkin
sanotun omalla, väärällä tavallaan. Lapselle se olkoon sallittu, mutta muistoni
mukaisesti sanat pitäisi sanoa oikein, vaikka ääni olisi maanittelevakin.
Perheemme lähdettyä Rajahoikasta, sinne jäi Arvi-setä, Iida-täti miehensä Jukan kanssa ja mummu. Iidan ja Jukan perhe muutti kohta Nuottijärvelle ja sitten Pihtiputaan puolelle Tiippanoiden taloon, joka tunnetaan nimellä Rajanurkka, vaikka sitä nimeä ei silloin käytetty.
Perheemme lähdettyä Rajahoikasta, sinne jäi Arvi-setä, Iida-täti miehensä Jukan kanssa ja mummu. Iidan ja Jukan perhe muutti kohta Nuottijärvelle ja sitten Pihtiputaan puolelle Tiippanoiden taloon, joka tunnetaan nimellä Rajanurkka, vaikka sitä nimeä ei silloin käytetty.
Arvi-setä oli palannut
sodasta terveenä, sikäli kuin sieltä kukaan terveenä tuli, sellaisesta rääkistä
ja jatkuvasta hermo- ja fyysisestä paineesta. Aikansa ympäristöä poikamiehenä
katseltuaan, hän alkoi miettiä, että vaimo pitäisi saada. Hän tapasi pari
muurasjärvistä tuttua, luotettavaa miestä. Heille hän kertoi huolensa, akka
pitäisi saada, mutta mistä sellaisen löytäisi. Miehet panivat viisaat
ajatuksensa yhteen, muistivat Nurkkalan Ainon. Siinä olisi Arville sopiva
vaimo, pitokokkikin.
Tapaaminen
järjestettiin. Rakkaus syttyi heti. Pian he menivät naimisiin, Aino muutti
Rajahoikkaan. Alkoi yhteiselämä, johon minäkin joskus satuin lähelle pääsemään.
Toki naimisiin mennessä kuluu rahaa. Siksi myytiin puita yhtiölle Rajahoikan
metsästä. Siinä tuli jotakin kautta tieto isälle, hän kertoi sen äidille. Olin
kuulemassa keskustelun, miten isä sanoi ja äiti heti isolla äänellä
päivittelemään, että mummuhan oli sanonut, ettei Rajahoikan mehtää myyvä, ennen
kuin hänen päänsä on kallistunut, milläpä muuten toistenne osuuvet maksatte.
Nyt oli kuitenkin metsäkauppa tehty, rahojen käyttö menossa. Kertoivat
sellaistakin juttua, että olisi nuori pari kirjoitellut nimiä seteleihin.
Tyyliin Arvin raha, Ainon raha...
Olin lähdössä
Rajahoikkaan kesällä siihen aikaan. Äiti antoi tehtäväkseni pyytää sedältä,
että antaisivat meillekin vähän niistä metsärahoista. Enhän minä sitä
uskaltanut sanoa, ujostutti kovin, pienikin olin silloin. Jälkeenpäin
ajatellen, olisi asia isälle paremmin kuulunut. Miksi hän ei siitä huolehtinut,
en osaa edes arvata, aavistelen vain jotakin.
Jonakin loppukesän
aikana olin Rajahoikassa. Löysin ison suokuokan, jonka kanssa menin alankoon
vesijuoksulle. Siellä avasin kuokalla vedelle kulkutietä. Arvi-setä käski minun
riipiä heinänsiemeniä Isonpellon laidasta. En siinä viihtynyt, mieluummin
heiluin kuokan kanssa. Veden virtaaminen oli mukavaa katsottavaa, ja mukava oli
avata reittiä vedelle. Setä päivitteli vaimolleen Ainolle, ettei se viitsi
heinänsiemeniä riipiä. Mieluummin heiluttaa sitä raskasta kuokkaa.
Jonkin Rajahoikkaan
lähdön edellä äiti kehotti pyytämään Arvi-sedältä vanhaa Raamattua lahjaksi.
Kotiin lähtiessäni esitin pyynnön ujosti, setä ei Raamattua lahjoittanut, mutta
antoi yhden lainaksi, siitä luin Vanhan Testamentin läpi ensi kerran ja Uuden
Testamentin toisen kerran eläessäni.
Erään Rajahoikasta paluun jälkeen minua odotti toisenlainen yllätys, meille kolmelle veljekselle, olivat Turusella tehneet nuket. Yhden kullekin, se oli harvinainen leikkikalu pojille. Olimme aikaisemmin leikkineet Kaijan kanssa, ja siinä mielistyneet hänen nukkeensa. Siitä olivat päätelleet, että nuket noille pojille pitää tehdä. En muista, kuka meistä sitä eniten halusi, vai oliko jokainen tasapuolisesti toivomassa, mieluisia ne kuitenkin olivat.
Erään Rajahoikasta paluun jälkeen minua odotti toisenlainen yllätys, meille kolmelle veljekselle, olivat Turusella tehneet nuket. Yhden kullekin, se oli harvinainen leikkikalu pojille. Olimme aikaisemmin leikkineet Kaijan kanssa, ja siinä mielistyneet hänen nukkeensa. Siitä olivat päätelleet, että nuket noille pojille pitää tehdä. En muista, kuka meistä sitä eniten halusi, vai oliko jokainen tasapuolisesti toivomassa, mieluisia ne kuitenkin olivat.
Toisenlaisia leikkikaluja toi isä meille
eräänä syksynä. Latojen seinistä hän oli irrotellut mainoksia vaalien jälkeen.
Syksyksi sen muistan siitä, että äiti siivosi keräämiään puolukoita, ja me
veljekset teimme niistä vaalimainoksista eräänlaisia koneita. Asetimme
paperiarkin mutkalle, epämääräiseksi torveksi. Yksi meistä puisti tätä konetta,
toinen nosteli yläpäähän aukosta "rumasia" marjoja. Sanoimme että,
kun tänne panee "rumasia" marjoja niin tuolta tulee
"rumasia" marjoja. Eräänlainen puimakoneen jäljitelmähän se oli,
vaikka eivät marjojen siivousjätteet siinä miksikään muuttuneet.
Kerran joulupukki toi meille, jokaiselle
kolmelle veljekselle oman puuhevosen. Ne olivat kolmisenkymmentä senttiä
pitkiä, taidokkaasti vestettyjä ja puukolla vuoltuja. Hieno pää ja harja,
vartalo ja mahan ympärys olivat oikean näköiset. Jalat olivat vain vähemmän
muotoiltuja, Kaksi jalkaa niillä oli, yksi edessä ja yksi takana. Oikeastaan
etujalat olivat toisissaan kiinni samoin takajalat. Se puu ei olisi muunlaista
rakennetta kestänyt. Mieluisa ne olivat, monta vuotta hoitivat virkaansa. En
muista, kenen hevoselta ensiksi lohkesi yksi jalka, se siis jäi
kolmijalkaiseksi. Siitä huolimatta kelpasi vielä. Lopulta ne heittäytyivät
karkureiksi, löytyivät milloin mistäkin, taisi joku jäädä ulos talvenkin
ajaksi. Lopulta lienevät joutuneet tulen ruoaksi.
Hakosen Ville oli saanut Kainulaisen Aarnelta
syntymäpäivälahjaksi hevosen kengitysvälineet. Niitä heidän lapsillaan oli
joskus leikkikaluina. Pitkä, suoraleukainen pihti oli isä, hampaaton mies.
Vaivalloisesti tasainen leuka jauhoi käpyjä hienoksi, kun Seppo sille niitä
syötti. Isot hohtimet olivat äiti, sen ehjät, vahvat leuat musersivat kävyt
helposti. Pienempiä hohtimia oli lapsina, niiden syönti oli helppoa, mutta
suuri käpy oli niille liikaa, siitä ei pala irronnut helposti.
Kommentit
Lähetä kommentti