Rajahoikka
Liekö Pentti ja
useampikin veljistäni sekä mahdollisesti Anitta, jotka marja- kala-
tai muulla reissullaan osuivat Rajahoikkaan, syntymäkotiini. Siellä
he havaitsivat, että peltojen heinät ovat korjaamatta ja kertoivat
asian äidillemme. Saattoi olla äidin idea, että vuokraisimme
pellot jonkin vuoden ajaksi. Kiinnostuin asiasta, otimme yhteyden
ensin Arvin leskeen, Ainoon ja sen jälkeen perheelle määrättyyn
holhoojaan, Einari Laitiseen. Molemmat hyväksyivät ajatuksen ja
Einari laati vuokrasopimuksen.
.
Ensimmäisiä
töitä Rajahoikassa
Kävin
toki katsomassa, mitä töitä siellä pitäisi tehdä ja onko
koneistus sellainen, että työt onnistuvat. Vanha, tuttu niittokone
sieltä löytyi ja uudempi, hyväkuntoinen haravakone. Katsoin että
hevonen on viisainta viedä Kojolanperän kautta, sieltä pääsee
lähelle Nuorasen järveä, eväät ja kaikki tarpeelliset tavarat
olisi siitä lyhin matka kantaa perille. Louhulasta Vilho lupasi
hevosen, kertoi että kyllä se niitto- ja haravakoneet vetää,
vaikka on jo vanha. En muista ketä kaikkia lähti mukaan, veljien ja
Anitan koulut alkoivat pian, mutta varmaan he ainakin lauantaina
kävisivät seivästämässä, kunhan saisin luokoa sitä varten. En
muista kävivätkö.
Iltalypsyn
jälkeen lähdin ajamaan kohti Kojolaa ja Nuorasen rantaa. Kaisa ja
Vilho ajoivat polkupyörillä, he ottivat Nuorasen kanavan luona
kärrystä maitohinkin ja osan eväistä, osa eväistä oli pakattu
reppuuni. Hevosen valjaat kulkivat sen selässä ja niin lähdimme
kävelemään kanavan vartta. Järven rannassa tie vaihtui poluksi,
paikoin pehmeäksi kalastajien kulkuväyläksi. Neuvoin Kaisaa ja
veljiäni jatkamaan polulla Nuorasen toiseen päähän, itse nousin
hevosen kanssa kankaalle. Siellä oli vielä näkyvissä kymmeniä
vuosia aiemmin avattu kärrytien väylä, jolle oli maanmittari
osoittanut 4 metriä leveän kulkuoikeuden. Siinä tien pohja oli
kovaa, paikoin kivikoistakin, joka kesti hyvin hevosen kavioiden
alla.
Kohta
järven ohitettuani oli noin 50 – 100 metriä leveän vesijuoksun
ja pehmeämmän suon ylitys. Helppoa se oli hevosellekin, vaikka
jalat painuivat suohon polvia myöten. Jalan kulkijat opastin
kävelemään vanhaa pitkospuupolkua, ennen sotia tehdyistä
pitkoksista oli vielä jäljellä sen verran, että niihin saattoi
luottaa polun merkkeinä. Sitä paitsi se polku oli silloin vielä
käytössä kun Arvin ja Ainon perhe oli sitä kävellyt. Monelle
Lusikkanevan alueen isännälle se oli joka syksyinen työpolku, he
metsiinsä kävelivät sitä polkua metsiinsä, niin se pysyi
kunnossa. Toisin oli vanhalla kivisellä tiellä, jolla ei ollut
kulkemisen tarvetta kellään ja jonka kautta olin lähtenyt
kulkemaan Louhulan hevosen kanssa. Kuivalla, kovalla kankaalla ura
oli selvä ja helppo kävellä, lähellä Puron niityn puroa polku ja
kärryväylä yhtyivät, mutta tien kohdalla puro oli levinnyt niin,
etten uskaltanut lähteä siitä yli kävelemään. Tiesin oikealla,
hiukan ylempänä olevan helpompi puron ylitys ja kiersin sen kautta.
Puron ylitys onnistui hyvin, mutta kun pyrin palaamaan takaisin
Rajahoikan polulle, jouduin hämärtyvässä illassa tihenevään
metsään. Reppu selässä sen läpi kävely hevosta taluttaen näytti
mahdottomalta. Sidoin hevosen ohjaksista puuhun ja tunnustelin
sopivan reitin pellon laitaan. Kulkureitin merkitsin ylös
nostamillani sammaltukoilla. Jätin reppuni pihaan, kävin hakemassa
hevosen liekaan pihanurmea syömään ja kallistuin yövuoteelle.
Aamulla
siirsin hevosen uudelle syöntipaikalle, katsoin niitto- ja
haravakoneiden kunnon ja tutkin heinikoiden kuntoa. Tuvan alapuolella
oli niin hyvää apila- timoteiheinää, että päätin yrittää
siitä heinänsiemeniä. Jospa se saisi puiduksi jotenkin, olihan
talossa puimakone ja moottori, niiden kunnosta vain ei ollut tietoa.
Aamiaisen
jälkeen valjastin hevosen niittokoneen eteen, seurasi minulle
jännittävä vaihe. Olin nähnyt isän ja Arvi-sedän, ehkä
muidenkin niittävän hevoskoneella, mutta minulle se kokeilu oli
ensimmäinen. Onnekseni hevonen oli rauhallinen ja tottunut
niittokoneen vetäjä, oma jännitykseni katosi muutaman kierroksen
aikana ja työ alkoi tuntua mukavalta. Haravakonetta olin ajanut
ennen Louhulassa ja kotona, siinä ei ollut jännityksen syytä ja
niin sain ensimmäiset heinät karheille ja hevosen nauttimaan
ansaitusta levosta ja tuoreesta pihaheinästä.
Ihmettelin
Rajahoikan rautakankia, oikeastaan sen tylsyyttä. Se oli aivan
tasakärkinen, miten sillä saa reikiä heinäseipäille? Yllätys
olikin pellon pehmeys, tylsä kanki upposi siihen niin, että
viidellä lyönnillä sain tarpeeksi syvän reiän heinäseipäälle.
Toinen yllätys oli seipäiden pituus, muistin kyllä Arvi-sedän
heinäseipäät pitkiksi, mutta sittenkin niiden pituus yllätti.
Yletimme sentään nostamaan heinätukot seipään kärkeen, kun
hangon varretkin olivat pitkiä. Pisimmät seipäät sain silti
seivästää yksin, kurkottaa piti, mutta yletin kuin yletinkin.
Oli
mukava tunne niittokoneella istuessa, kuuntelin terän rauhallista
säksätystä, katselin heinien kaatumista terien iskiessä. Vaikka
hevosmies oli siihen työhön tottumaton, oli hevonen tottuneempi,
niin yhteistyö sujui hyvin. Olisi sujunut vieläkin paremmin, mutta
heinikossa oli mataloita kiviä heinien piilossa. Kun en tiennyt
niitä kaikkia tiennyt varoa, jossakin kivessä katkesi puinen
ramppa, joka liikuttaa terää pienen pyörän ohjaamana. Piti etsiä
puuta, mistä tekisin uuden rampan. Arvi-sedän kätköstä löytyikin
sopivan paksu koivulauta, josta setäkin oli ramppoja valmistanut.
Löytyi myös työkaluja, saha jolla sahasin rampan levyisen ja
mittaisen palan laudasta. Kirves oli minulla oli, mutta löytyi
kirves ja höylä Arvin työkaluistakin. Niillä sain muotoilluksi
uuden rampan sopivaksi rautaisiin liitos-osiin. Kun sain Arvin
veivarilla kaivetuksi reiät, pääsin sovittamaan ramppaa paikalleen
ja sehän sopi kuin olisi siihen tehty. Niin pääsin jatkamaan
keskeytynyttä niittoa.
Rajapellolle
Olin
aloittanut niittämisen tuvan ja navetan väliltä, etenin sarka
kerrallaan kohti riihtä, heinänsiemeneksi ajatellut sarat ohitin.
Riihtä kohti sarat lyhenivät, heinän kasvukin oli siellä
heikompaa, niitin ne kuitenkin. Sarkojen alapäässä oli kaksi
sarkaa poikittain, ne niitin viimeiseksi ja samalla tavoitin Lähelaun
eteen jatkuvat pidemmät sarat. Niin jouhevasti onnistui
niittosarkojen kiertäminen sillä kerralla. Vilkaisin toki isollekin
suolle, mutta se on puskittunut ja heinän kasvu olematonta, ettei
sinne kannattanut mennä niittokoneen kanssa. Saatoin siis jatkaa
lähteen puroon ylettyvillä saroilla ja edetä siitä alankoa kohti.
Oli edessä alangon ylitys Ison pellon puolelle. Vaikka alangossa
virtasi vettä jatkuvasti koko sen 25 metrin leveydeltä, alangon
pohja oli kivistä, kovaa ja tasaista maata. Sen ylittäminen oli
helppoa
Alangon
yläpuolella sijaitsi Iso pelto, kovin suuri se ei ollut, mutta
erikoisen muotoinen, lähinnä bumerangia muistuttava. Säännöllistä
siinä oli vain epäsäännöllisyys ja kaltevuus. Hahmottelin
aloituksen suunnilleen keskelle, täsmälleen sitä tuskin saattoi
määritelläkään. Aloitin ensi ajon kaivon takaa, koko ajan pelto
leveni ja kaartui oikealle. Hevosta piti ohjata sen mukaan, suoraan
ajo ei tullut kyseeseenkään. Niin onnistui ensimmäinen ajo, paluu
toisella rintuuksella oli loogisempaa ja helpompaa. Viimeksi jäivät
lyhyet ja lyhenevät kaistaleet pellon ala- ja yläreunoilla.
Pitkäpelto
oli normaali sarka, ainoastaan kalteva kuten muutkin mäen syrjän
pellot. Isolta pelolta Pitkällepellolle pääsi yläreunaan
muodostunutta normaalia peltoa ajaen. Alareunassa sillä kohdalla oli
suurehko kivi, kiven reunassa lehtipuu, joiden juuresta virtasi vesi
kuivanakin aikana. Moneen paikkaan sitä kankaan suuren lähteen
vettä riittikin.
Samanlainen
ylitys oli Pitkänpellon ja Pyöreänpellon, neliön muotoinen,
kulmistaan pyöristyneen lyhyen saran välillä. Leveytensä puolesta
se olisi sopinut Pitkänpellon jatkoksi, mutta silloisilla välineillä
eivät olisi lukuisten kivien raivaus ja vesiojan kaivu onnistuneet.
Siksi viljeltiin Pyöreä pelto erillisenä, eihän erillisyys
silloisella menetelmällä mikään ongelma ollut. Pyöreänpellon
niittäminen oli jatkuvaa hevosen pyörittämistä, kun oli päässyt
alkuun, olikin jo toinen saran pää hevosen edessä. Se pelto tuli
pian niitetyksi, oli aika siirtyä Rajapellolle. Tutkin luiskan
alangon puolella ja totesin, että siitä pystyi ajamaan hevosella
niittokoneen kanssa. Laskeutuminen sujui hienosti, samoin tasaista
mutta puskittunutta alatietä Rajapellolle, siellä odotti yllätys.
Rajapellon
heinikot
Heinikko
oli hyvin kasvanutta timoteitä, saattoi paikoin olla apilaa
joukossa. Sitä ei tarvinnut ihmetellä, mutta kun niittokone
paljasti heinien alta koskemattomat perunapenkit, siinä oli ihmeen
aihetta kyllin. Perunan varsia löysin heinikosta vain nimeksi,
maasta ei löytynyt mukuloita, olivat paleltuneet sikäli kuin niitä
oli ollut. Muistin Arvi-sedän kuolleen syksyllä kesken puinnin,
ehkä hänen tarkoituksensa oli käydä kaivamassa perunat puinnin
jälkeen. Kun ihmisten viikatemies ehti väliin, jäivät perunat
kaivamatta. Näitä päättelin tiedon puutteessa, enkä usko paljoa
erehtyneeni. Sen sijaan heinien niitto perunapenkeistä poikkesi
hiukan normaalista, en voinut niittää lyhyeen sänkeen tavalliseen
tapaan, vaan polkimella jouduin kannattelemaan terää. Siten estin
terää tunkeutumasta multaan ja tylsymästä, samalla pysyivät
heinät puhtaampina, vaikka väkisellä niihin vähän multaa
sekoittui. Perunasarkoja oli kolme tai neljä, sen jälkeen jatkuivat
normaalit, joskin heikomman heinikon sarat.
Niiden
sarkojen yläpäässä, metsän reunassa sijaitsi Rajalato. Jossakin
niillä seuduilla annoin hevosen levätä, luultavasti otin sen
mukaan mennessäni pihaan syömään. Jatkoin syönnin jälkeen
haravointia ja hevosen levättyä menin illan viileydessä jatkamaan
niittämistä. Ennen pitkää pääsin kivijonolle, jossa oli
vesijuoksu Moskuan kankaalta ja erikseen lähde kivialangossa. Piti
kiertää Kokkilan tien kautta päästäkseen viimeiselle
peltolohkolle. Lohko oli salaojitettu ennen sotia isän toimesta,
risuilla ja riuilla oli isä täyttänyt avo-ojat ja sen jälkeen
kyntänyt risut piiloon. Maaston laji ja muoto olivat sellaiset, että
vaatimaton ojitus toimi kymmeniä vuosia. Saattaa toimia vieläkin,
mutta metsitetyllä alueella sillä on vähän merkitystä.
Pitkä
ei lenkki ollut Kokkilantien kautta, jossakin määrin kivinen, kuten
Rajahoikan hevostiet olivat. Aloitin niittämisen, myötäpäivään
katkeamaton kiertäminen oli nopeaa. Välillä annoin hevosen levätä
ja katselin molempia Kokkilan teitä. Ylempää oli kuljettu enemmän
sillä, tasaisella tiellä oli isä nuorena opetellut ajamaan
polkupyörällä. Muita taidon oppimiseen soveliaita teitä ei sillä
seudulla ollutkaan. Alempi Kokkilan tie oli ajettu Pyhäjärven ja
Haapajärven rajalle, alempi Rajalato sijaitsi sen Rajapellon
puoleisessa päässä, Kokkilan päässä tiet yhtyivät runsaaseen
vesijuoksuun, tavallaan pieneen puron.
Hevosen
levättyä jatkoin niittämistä, ensin niitin reunat kahdella tai
kolmella vastapäiväisellä kierrolla, oletin niin saavani vaihtelua
hevosenkin pään pyörähdykseen. Loput kierrokset pienellä
keskusalueella menivät nopeasti. Lopuksi nostin ja kiristin terän
pystyyn, kuljetusasentoon. Taisin viedä niittokoneen lähelle
riihtä, puimakonekatoksen viereen odottamaan tulevaa kesää.
Seivästimme
heinät, jotka odottivat vielä irrallisina. Haravoin hevosharavalla
viimeiset heinät kasoihin, joista oli nopea seivästää urakka
valmiiksi. En muista kasasimmeko parhaiten kuivaneita heiniä,
ainakin kasuun valmistelun aloitin. Löysin seinustalta Arvi-sedän
tekemän kasuulavan, jota päätin kokeilla saman tien, ja yllättävän
hyvin se toimikin. Heiniä ei tarvinnut kuormatessa nostaa korkealle,
kun lavan laudat lepäsivät maan pinnalla. Kuormaa ei tarvinnut
tehdä korkeaksi, ajomatka oli lyhyt lava kiersi ketterästi maaston
kivet ja mättäät. Ihmettelin ja ihailin esi-isien neroutta, kun
olivat kehittäneet sellaisia lavoja ja purilaita tavaroiden siirtoon
vaikeassa maastossa. Olin toki nähnyt lapsena Rajahoikassa vastaavan
heinälavan, se oli kasattu kuorituista männyn latvoista, Arvi oli
rakentanut lavansa pintalaudoista.
Aloitin
heinien kasaamisen lähepolun varresta, heinät vaikuttivat kuivilta,
kaiken varalta jätimme heinät silti polkematta. Navettaan sai
heiniä välikön puoleisesta etuovesta ja navetan takaa lantaovesta.
Lannan rippeet olivat kasvaneet ruohikoksi, ei siis ollut vaaraa
annan sekoittumisesta heiniin. Välikköön en siinä vaiheessa
heiniä sullonut heikon katon vuoksi. Nurmilatoa täytimme sen ladon
läheltä, Lähelatoa täytimme lähteen vaiheilta, Korpilatoon en
ajanut yhtään kuormaa, se oli kovin kaukana heinistä. Kun kierros
näin täyttyi, poljimme heinät navetassa ja jatkoin Alangon
sarkojen tyhjentämistä. Isolta pellolta arvelutti heinien ajo
lavalla, virtasihan Alangossa vesi jatkuvasti. Ei siinä silti
ongelmaa ollut paksu suoheinä kannatti lavaa niin, etteivät kuorman
alimmat heinät ainakaan pahoin kastuneet. Jos kastuivat, jäivät
ainakin kuivamaan heinäkasan päälle. Monta kuormaa emme sieltä
navettaan ajaneet, sillä alatien varren Luolalato oli lähellä.
Sinne ajoin Isonpellon ja Pyöreänpellon heinät sekä muutaman
kuorman Rajapelloltakin. Ne ajoin siksak systeemillä, kun Isonpellon
kuorma oli purettu, jatkoin Rajapellon suuntaan. Otin sieltä heinät
paluukuormaan ja kohta taas toisen suunnan kuorma. Näin oli viisasta
menetellä, sillä Luolaladon kohdalla ei lavan kanssa kääntyminen
olisi onnistunut.
Niin
osa Rajapellon heinistä meni Luolalatoon, ehkä siihen olisi
enemmänkin mahtunut, mutta mielekkäämpi oli ajaa ne lähelle
Rajapellonlatoon. Taaimmaisen lohkon heinille oli luontevin paikka
Rajalato, jonne ne ajoimme.
Kaarlo
Kivisen ehdotus
En
muista monestiko kävimme kotona Rajahoikan heinänteon aikana,
ainakin maitoa ja muuta evästä piti hakea. Koko sakkia ei
tietenkään hakemiseen tarvittu, se onnistui yhdeltä tai kahdelta.
Hevosen valvomisen ja siirtämisten vuoksi ei toisaalta Rajahoikkaa
voinut jättää valvomatta kovin pitkäksi ajaksi, tuplakettingin ja
parin vesisangon turvin se selvisi reilun vuorokauden, mutta sitten
oli kiire sitä juottamaan ja siirtämään.
Kävi
siellä vieraita, ainakin Muurasjärveltä. Naapurin Kaarlo esitti
villin suunnitelman, hän voisi sijoittaa pienen peräkärryn
traktorin nostolaitepuomiin. Sillä tavoin se kulkisi helpommin tien
epätasaisuuksien ja kivikoiden yli. Kärryyn voisi lastata
kaksisiipisen auran ja pienen äkeen sekä muutaman säkin rukiin
siemeniä. Suhtauduin aluksi ehdotukseen epäillen, mutta kun Kaarlo
jatkoi, että vaikeuksien kohdatessa voi työkalut pudottaa tien
sivuun ja hakea erikseen, siemenet pitää viedä katon alle. Lupasin
Kaarlon menetellä harkintansa mukaan ja aloin miettimään sopivia
kyntölohkoja.
Eräänä
päivänä nostimme ja köytimme Kaarlon kanssa pienen kaksisiipisen
auran ja pienehkön rullaäkeen, liekö ollut Sampo, odottamaan aamun
lähtöä. Eväät ja siemenet ottaisimme aamulla meiltä, niitä ei
uskaltanut jättää yöksi paljaan taivaan alle. Toki ne peitimme
pressuilla aamulla, varasimme myös kaiken varalta ylimääräisiä
pressuja kyytiin. Alkumatka Nuorasen purolle sujui hyvin, mutta
järven läheisyydessä piti katsoa tukevampaa väylää, joka löytyi
kankaan reunasta. Reitti oli kivinen, mutta pienellä vaihteella
ajaen matka edistyi vaihe vaiheelta ohi Nuorasen. Sieltä löytyi
ensimmäinen isompi ongelma, noin 30 – 40 metriä leveä suo ja
vesijuoksu läheiseltä kankaalta. Siinä piti pohjustaa väylää,
Kaarlo mittasi ettei pehmeää ollut paksulti, mutta suossa saattoi
olla yllättäviä silmäkkeitä. Jos traktorin pyörä osuisi
sellaiseen ja pohja jumittuisi uran keskelle, voisi tulla vaikeuksia
etenemisessä. Valmistelimme uraa keräämällä riukuja raiteisiin,
lopulta Kaarlo oletti ylityksen onnistuvan ja lähti matkaan
tasauspyörästön lukko päällä, suurilla kierroksilla. Oli
helpotus kun traktori saavutti kovan maan vesijuoksun toisella
puolella.
Taas
oli helpompaa maastoa, kivistä kylläkin. Vähitellen kivet olivat
suurempia, tervaskannot olivat säästyneet pitkinä, niitä piti
sahata lyhemmiksi. Vaikka olin sahannut vesijuoksuun sillaksi,
bensiiniä oli jäljellä hetkeksi. Pian loppui sahassa tuotu
polttoaine ja paljastui tyhmyyteni, etten ottanut varabensiiniä
kanisteriin. Lähistöltä kuului sahan pärinää ja sieltä sain
lainatuksi tankin täyteen. Väylän avaaminen jatkui. Siinä oli
kanto, jonka yli traktori ei oletuksesta huolimatta päässyt. Kaarlo
peruutti vähän ja minä sahasin. Melkein koko ajan onnistui
traktori pysymään paikallaan, kunnes Kaarlon jalka lipsahti
traktorin kytkimellä. Traktori liikahti vähän, sahan laippa jäi
etupyörän alle ja katkesi. Onneksemme se oli viimeinen suuri kanto,
maasto tasoittui, kannot loppuivat ja kivet olivat pieniä. Jäljellä
oli viimeinen arvoitus, puron ylitys. Siinä oli joskus ollut silta,
josta oli vain lahonneita puita jäljellä. Tutkimme levinneen puron
seudun pohjan, joka oli kovaa ja tukevaa. Varsinaisen puron kohdalle
kaadoimme sakeasta koivikosta joutilaan oloisia vesoja, kunnes Kaarlo
uskaltautui kokeilemaan ylitystä.
Ylitys
sujui ihmeen helposti, eikä perille ollutkaan enää paljon matkaa.
Kaarlo ajoi traktorin aitan eteen, nostaisimme tulokahvin jälkeen
jyväsäkit sinne suojaan sateilta. Peräkärryn työkoneineen Kaarlo
ajoi Rajapellolle, josta olin valinnut muutamia sarkoja uudeksi
ruismaaksi. Perunapenkeissä oli kasvanut hyvää ja sakeaa heinää,
pidin silti parempana kyntää ne ja muokata ruismaaksi. Heinän
niitto perunapenkeistä rasitti sen verran niittokoneen terää, että
oli aivan mielekästä kyntää ja äestää pelto tasaisemmaksi.
Pihassa Kaarlo kynti ohramaata kevään varalle useita sarkoja.
Kauraa varten kynnettiin koko iso suo, hehtaarin alue lähelaun
takana. Kävin katsomassa pienen suon sarkoja rannassa, mutta niissä
oli niin vankka pusikko, että päätin jättää ne koskematta
ainakin sillä kertaa.
Kun
aiotut alueet oli kynnetty, Kaarlo vaihtoi traktoriin äkeen ja
muokkasi rukiille suunnitellut sarat kylvökuntoon. Kylvin niihin
siemenet, Kaarlo äesti jyvät piiloon ja saatoimme valmistautua
kotimatkaan. Kotimatka sujui ongelmitta, olihan meillä kerran ajettu
tie Kojolaan, kärryn kuorma oli kevyempi kun siemenet jäivät
peltoon ja ainakin aura odottamaan seuraavaa kesää. Kevään
äestykset hoitaisin hevoskarhilla.
Kaisan
kanssa kierroksilla
En
muista tuliko Kaisa junalla ja millä, mutta se on todennäköisin
vaihtoehto. Joka tapauksessa tutustuimme yhdessä Muurasjärven
kylään sen eri puolilla, kävimme Rajahoikassakin, halusin esitellä
synnyinkotiani ja vuokraamaamme peltoa hänelle. Nyt emme kiertäneet
Kojolan kautta, vaan ajoimme polkupyörillä Koivumäelle, josta
alkoi usein kulkemamme yhtiöiden rajalinja Syväjärven
pohjoispäähän. Oikeastaan raja jatkui Pihtiputaan, Haapajärven ja
Pyhäjärven rajapyykkiin, jossa oli samalla Rajahoikan kulmapyykki.
Rautatieltä ei sinne oltu kuljettu enää vuosiin, sillä rautatien
rakentajien tekemä huoltotie suot ylittävine kapulasiltoineen
tarjosi helpommin liikuttavan reitin. Vain loppuosalla oikaistiin
vanhaa polkua Lähelaun kautta perille. Me jatkoimme rautatietä
kävellen Karhunpiilon seisakkeelle, josta vanhaa Kainuun tietä
kävelimme Kokkilan ja Rajapellon ohi Rajahoikkaan. Siinä saatoin
esitellä Rajapellon heinäladon ja syksyllä kylvetyn ruispellon.
Jonkin verran katselimme paikkoja muutenkin ja söimme eväät
Rajahoikan vanhan pöydän ääressä.
Kovin
kauan emme paikkoja katselleet, vaan sonnustauduimme paluumatkalle.
Nyt kuljimme sitä luotettavaa reittiä, jota kulkien veimme ennen
Rajahoikan postin Kuuselasta perille. Enää ei ollut postia kuten ei
postin saajiakaan, silti nautin esitellessäni paikkoja
morsiamelleni. Siitä ei ole aavistusta, mitä Kaisa mietti
kulkiessaan, eipä hän muutenkaan kovin paljoa ajatuksiaan availlut.
Pimeään ei arvannut paluuta siirtää, siksikin pidimme jo
kiirettä.
Olin
saanut hakkuutyömaan Syväjärven ja Nuorasen välisestä metsästä,
tuskin me yhdessä sitä palstaa poikkesimme katsomaan, vaikka matka
olisi kohtuullisen lyhyt ollutkin. Eräänä päivänä kävimme
työnjohtajan, Kaarlo Kahilaisen luona Kuoppalassa. Kävin pyytämässä
rahaa ja sainkin sitä tarvettani vastaavan määrän. Kohta olikin
Kaisan aika sonnustautua kotimatkalleen.
Minä
jatkoin hakkuuta palstallani Syväjärven ja Nuorasen välissä. Eräs
yllättänyt, järkyttävä tapaus jäi mieleeni siltä ajalta. Ilta
lähestyi, olin ottanut jo repun käteeni ja mietin paikkaa, minne
panisin kirveen toisesta kädestä. Silloin alkoi Syväjärven
suunnalta kuulua äänekkäitä avun huutoja joiden sisältö oli
lyhyesti: Auttakaa, tulukaa auttamaan. Päättelin jonkun joutuneen
hukkumisen vaaraan jään heikolla kohdalla. Jätin reppuni puun
latvan päälle, otin kirveen käteeni. Sillä ajattelin tekeväni
nopeasti sopivan riun avannolle työnnettäväksi hukkuvan avuksi.
Rannalta
löytyi kolme miestä, eikä yksikään heistä hukkumassa. Yksi
heistä, Savelan Onni, oli saanut irtolatvan ohimoonsa, kaksi miestä,
Onnin poika Vesa ja Väinö Ruotonen olivat kuljettaneet Onnia
kainaloista vähän matkaa, mutta havaittuaan tavan vaikeuden,
alkoivat huhuilla lisävoimia.
Päästyäni
heidän luokseen totesimme, että kirves oli hyvin käyttökelpoinen.
Sillä sai nopeasti karsituksi kaksi riukua, jotka työnsimme kahden
takin hihojen läpi. Niin syntyi käyttökelpoinen paari, jolla sopi
kuljettaa loukkaantunutta, jolle makuulla kuljetus ei ollut
välttämätön. Jätin kirveen hankeen odottamaan ja lähdin
kolmanneksi kantajaksi, tai vuorottelijaksi, sillä vain kahta
tarvittiin kantamiseen kerrallaan. Varmaan oli Onnillekin helpompaa
puseropaarissa kuin roikotettavana kainaloista kahden eritasoisen
kantajan välissä. Kohta alkoi Onni muistella tapahtunutta. Ensin
hän huokasi, että minusta on mies mennyt. Hetken kuluttua jatkoi
muistelua, että ei se pojan kaatama puu minun päälleni kaatunut,
mutta se puu irrotti aiemmin puiden latvoihin tarttuneen irrallisen
latvan, se pyörähti ja löi yllättävästi ohimoon.
Kun
pääsimme Muurakseen, Onni pyysi Väinöä, että lähe sinä
naapurin mies minun mukkaan saattamaan ja Väinö lähti. Onnistakin
tuli vielä mies, vaikka vasempaan silmään ei näkö palannutkaan.
Minä kävelin Muuraksesta takaisin palstalleni, vein sinne kirveen
odottamaan uutta päivää ja heitin repun selkääni evästäydennystä
varten. Palattuani rantaan naapuripalstalta hiippaili metsästä
järveä kohti Niilo Itkonen, kysyin että kuuliko hän avun huutoja.
Ei kertonut kuulleensa, syytä siihen en tiedä, tekihän Niilo
työtään lähempänä järveä kuin minä. Kovin usein en ole
muistellut sen illan tapahtumia, mutta joskus ne mieleen palaavat,
oli se sen verran erikoinen ilta
minulle.
Tiistai
18.10 Taivalkoski – Kontiomäki junassa
Olen
paluumatkalla morsiameni luota. Kaisan kotona kävin kovin, kovin
pitkän tauon jälkeen. En olekaan käynyt suviseurojen jälkeen,
siis yli 3 kuukauden käyntiväli. Heinätyöt, elonkorjuu ja
syksyiset rakennustyöt olivat osaltaan pidättelemässä, etten ole
ennen käynyt. Sitä paitsi kävi Kaisa meillä elokuun alussa ja sen
jälkeen olen odotellut Metsäkylän rauhanyhdistyksen syysseuroja,
jotka olivat vasta nyt.
Se
siitä, kotona olen tehnyt saunaa tuvan päähän ja välillä
sisustanut kamaria vintille, viimeksi asensin kattolaattoja. Saunasta
olen saanut vasta tärkeimpien seinien vinolaudoituksen. Keväällä
tilasin saunaa varten kattopellit, jotka eivät perjantaihin mennessä
tulleet. En ole uskaltanut laittaa tervapahvia tuulen revittäväksi.
Täytynee tehdä itse vesikaton saumaukset, ellei konesaumapeltiä
tule.
Mitähän
vielä muistelisin monivaiheisesta viime kesästä. Ehkäpä
Rajahoikka sopisi, vuokrasimme sieltä pellot viideksi vuodeksi.
Heinän teossa siellä kävimme, Sitten Kivisen Kaarlo kävi
traktorilla, kesätietä pääsi perille peräkärryn kanssa, kynti
muutaman hehtaarin peltoja sekä äesti ruismaata muutaman saran. Oli
se ihme monenkin mielestä, ihmeenä pidin itsekin, mutta sitkeästi
Kaarlo sinne traktorillaan työntyi. Traktoria olin miettinyt, mutta
peräkärryä mukaan en osannut haaveillakaan. Kaarlokin totesi
paluumatkalla, ettei sinne enää kannata peräkärryn kanssa
yrittää.
Kolmatta
hehtaaria sinne tulee viljalle kynnetyn ja jo kylvetyn pohjalta.
Enemmänkin olisi paikallaan, mutta ei uskalla kun ei ole varmuutta
kuivatuksesta. Ehkä sekin vielä järjestyy. Nyt olisi ensimmäinen
pulma saada sopiva hevonen, se on välttämätön eristetyn
Rajahoikan viljelyssä.
Kommentit
Lähetä kommentti