Rekeä veistämään
Vielä
ei ollut asiaa metsäajoille, korkeintaan rankoja saatoin hakea
tasaisilta mailta hevosta ajoon totuttaessani. Kannoin keväällä
painamani ja alustavasti veistämäni etureen jalasten aihiot tupaan
ja aloitin niiden vähittäisen muokkaamisen. Aluksi veistin jalasten
pohjia, sovitin niitä samaan muotoon jalkaviksi ja myös niin, että
ne rekenä kulkisivat tasaisesti ajoteillä, ettei jalaksen toinen
reuna ottaisi tiehen toisen reunan kulkiessa ilmavaelluksella. Koska
minulta puuttui omakohtainen reen teon kokemus, etenin veistämisessä
korostetun varovaisesti. Kun olin tyytyväinen, aloitin jalaksen
sivujen ja yläosien työstämisen.
Yritin
veistellä varovasti, ettei oven takana kamarissa nukkuva pieni Hanna
heräisi. Joskus saattoi silti joku puu kolahtaa sitä kääntäessäni.
En muista Kaisan minua siitä moittineen, enkä muista lapsen
heräämisiäkään. Äidilläni oli sanomisen sijaa sitäkin
enemmän, jopa niin että siitä seurasi suukopua välillemme. Äiti
kun kysyi, miksi en tehnyt rekiä lämpimän syksyn aikana ulkona, en
osannut kuin esittää vastineen, että minun piti silloin kulkea
verkoilla kalastamassa. Äidin vastakysymys oli, että miksi
viivyttelit siellä niin kauan? Ainoa puolustuksen mahdollisuuteni
oli muistuttaa verkon ostajasta ja veneen kysyjästä, kuka ne oli
hoitanut? Verkoille olisi pitänyt lähteä aamulla varhain, mutta
minun piti olla silloin lypsyllä. Kauniina päivänä oli mukava
soutaa, mutta siihen kilometrien matkaan aikaa siihen meni ainakin
tunti suuntaansa ja ainakin tunnin verran myös verkkojen
selvittelyyn ja uudelleen laskemiseen.
Vähitellen
piti hevosta totuttaa metsäajoon, en muista missä ajoin ja liikuin,
mutta ajo Reunalasta Savelaan metsän ja suon poikki oli ensimmäisiä
ajojani. Kun lunta oli satanut lisää, uskalsin kokeilla ajopalstani
kautta Rajahoikkaan ajamista. Varmistin vielä Kotajärven jään
paksuutta ja vahvalta se vaikutti. Lisäsin tekemiini avantoihin taas
risuja merkiksi tien paikasta. Ajoin jännittyneenä järven ylitse,
enkä kuullut risahdustakaan jäällä. Ajoin aitan editse jäljen,
vaikka ensi kerralla en aikonut ottaa jyviä kyytiin. Pienen
heinäkuorman tein jostakin ladosta ja paluumatka kotiin alkoi. Niin
sain testatuksi suunnittelemani reitin Rajahoikan heinille, reitin
jota ajaen talven aikana hain silloin tällöin sieltä heinäkuorman
ja heinien välissä joka kuormassa muutamia jyväsäkkejä.
Hain
kuormaan ensin pohjalle matalan, mutta tiiviin kerroksen heiniä,
ajoin aitan eteen ja otin sieltä jyväsäkit. Ajoin uudelleen
navetan eteen, josta nostelin kohtuullisen kerroksen heiniä säkkien
päälle. Sillä tavoin sain suojatuksi säkit puista tippuvalta
lumelta.Niin
testasin reitin jota ajaen talven aikana hain silloin tällöin
sieltä heinäkuorman.
Polttorankoja
ja Gutseitin savotta
Ohi
kulkiessani olin havainnut rautatien toisella puolella, Gutseitin
maalla hyvin polttopuiksi sopivia hakkuutähteitä ja raivatessa
kaadettuja puita. Kysyin yhtiön työnjohtajalta lupaa karsia niistä
kotiini poltettavia rankoja ja sainkin luvan, kunhan merkitsen ja
ilmoitan määrän. Ensin niitä piti tietysti karsia, syksyn aikana
en siihen työhön ehtinyt, vasta lumen tultua pääsin alkamaan,
mutta suurehkoista rungoista sain lyhyenkin päivän aikana useita
mukavia kasoja, vaikka rangat piti kaivaa 10 – 30 sentin
lumikerroksesta. Alue oli aukeaksi hakattua, eikä siinä näkynyt
taimikkoa, karsin rankani siis levollisin mielin. Hiukan askarrutti
rankojen ajo kotiin, rautatiestä puuttui siitä kohdasta
ylityspaikka, kiertäminen Kotajärvien kautta jatkaisi matkaa
liikaa. En kuitenkaan siinä vaiheessa paljoa murehtinut ajoreitistä,
uskoin sen sitten selviävän, kun on aika niitä ajaa.
Keräsin
rankoja Syväjärven lehdosta siihen asti, kun lumikerros oli
kasvanut ja peittänyt piiloon latvat. Oletin rankoja kertyneen
suunnilleen yhden vuoden tarve, ja vaikka ei olisi riittänytkään,
puolimetrisen hangen alta latvojen etsiminen oli liian työlästä.
Tuli aika aloittaa Gutseitin propsien ajo Muuraksen tien varteen.
Ehdin aloittaa sen savotan ”vanhan” vuoden aikana. Sen verran
ehdin ajaa ennen joulua, että tien pohja painui ja kovettui.
Pahimpia kinkamia ja monttuja tasoitin kuokalla, varsinaista
peruskunnostusta en tiellä edes yrittänyt, kun samalle tielle oli
tulossa toinenkin ajomies, eikä kunnostusta oltu annettu
tehtäväkseni. Oli sentään hyvä, että tie oli kovettumassa ja
muotoutumassa pyhien ajan.
Ennen
joulua hain heinä/jyväkuorman Rajahoikasta, niin eteni sekin osa
töistäni. Kivisen reet kestivät vielä, hyvä että kestivät,
sillä uuden etureen tekeminen oli hidasta iltatöinä. Kun joka ilta
työn päätyttyä piti lakaista lastut pois, se hidasti työtä sen
lisäksi, että iltojen veisto- ja höyläysajat olivat lyhyitä.
Jouluun mennessä sain sentään jalakset valmiiksi, en vienyt niitä
ulos kostumaan, vaan jätin toistensa päälle asetettuina järven
puoleisen seinän viereen tuvassa. Kannoin myös isän tekemästä
reestä jääneen yksiosaisen pankon tupaan kuivamaan. Se oli
hyväkuntoinen niin, että toivoin sen kestävän kolmannen etureen
ajan. Pankon ja jalaksen väliin tulevat lossit sen sijaan oli
tehtävä, entiset olivat halkeilleet pieniksi paloiksi. Niiden
valmistus jäi uuden vuoden puolelle, halusin keskeyttää työt
pyhien ajaksi. Jalasten keulat sojottivat nurkassa päällekkäin,
niitä ei voinut oikaista seinän suuntaisiksi. Eivät ne ainakaan
minun jouluani häirinneet, muista perheen jäsenistä en tiedä,
kukaan ei ainakaan valittanut.
Tasaista
talvea
Pyhien
jälkeen jatkoin päivisin ajoa Syväjärven puron pohjoispuolelta,
talvi jatkui tasaisena pakkatalvena. Sellaisessa säässä oli mukava
ajaa, mutta Kivisen etureen kestäminen huoletti jatkuvasti. Siksi
ahkeroin kotona illat myöhään, saadakseni etureen valmiiksi.
Vaikeimman työn olin siinä tehnyt ennen joulua, mutta kun sain reen
lopulta kasatuksi, havaitsin jalasten pohjissa höyläämisen
tarvetta. Siinä valmis reki nurin käännettynä viimeistelin
jalakset niin, että molemmat pohjat sain samaan suuntaan, mutta
jalkavuuttakin piti samalla korjata. Kun sain viimeistelyt tehdyiksi,
tuli aika viedä reki Kainulaisen pajalle raudoitettavaksi. Reen
teosta en silti päässyt eroon, vaan aloitin takareen jalasten
veistämisen, senkin iltatyönä.
Palstalle
tuli toinen ajomies Kojolasta, hän aloitti ajon palstan
länsireunasta, kun minä ajoin itse hakkaamiani itäreunasta,
läheltä rautatietä. Kerran kysyin siltä kaverilta, oliko hänellä
hevonen valmiina, vai ostiko sen tätä savottaa varten. Minua hiukan
huvitti hänen vastauksensa: ”Saatiin ostaa.” Siitä sai sen
vaikutelman, kuin hevosen osto olisi ollut vaikeaa, kuin hevosia ei
olisikaan runsaammin myynnissä. Tiesin niitä olevaksi, kunhan
ostajan kukkarosta löytyisi tarpeeksi valuuttaa.
Jatkoimme
ajojamme tasaiseen tahtiin, kieltämättä uuden kaverin pino kasvoi
nopeammin. Hänellä oli nuorempi ja rivakampi hevonen, kunnolliset
reet, hänellä oli poika kaverina ja he ajoivat pidempiä päiviä.
Minä väsyin iltaisin rekiä rustatessa, aamuisin autoin lehmien
lypsyssä ja rehustuksessa hevosen hoidon lisäksi. Kovin varhain en
siis päässyt lähtemään ansiotyöhön aamuisin, oli pakko tyytyä
siihen mitä ehdin tekemään. Päivittäin kävin kuormat hakemassa
Kojolan tien varteen, joskus ajoin iltapäivällä Rajahoikkaan, tein
siellä heinäkuorman, väliin pinosin aitasta muutaman jyväsäkin,
vein ne naapuriin jauhettavaksi eläinten rehuksi. Samoja jauhoja
syötettiin lehmille, tallille vein aina yhden jauhosäkin. Hevosen
appeeseen laitoin kaupasta ostamaani Vaasan Voima nimistä rehuseosta
ja omia jauhoja tarpeen mukaisissa suhteissa. Jos kaupasta oli Vaasan
Voima päässyt loppumaan, oli pakko ostaa rehuruisjauhoja, vaikka
niiden syötössä piti olla varovainen lannehalvausvaaran vuoksi.
Pitkältä
tuntuneen odotuksen jälkeen sain Kainulaiselta ilmoituksen, että
etureki on raudoitettu. Menin sitä hakemaan ja vein mennessäni
takareen, jonka olin saanut valmiiksi. Siihen en ostanut uusia
pohjarautoja, katsoin entiset raudat vielä kyllin vahvoiksi.
Yllätyin Aarnen tekemästä hyvästä työstä. Hän oli takonut
reen keulaan pajua korvaavan raudan, muotoillut sen kauniin
kaarevaksi. Hyvä oli työn laatu myös pankon ja kaplaita vastaavien
lossien tuenta, ammattimies oli tiennyt miten työ tehdään ja
tehnyt vuosikymmenien kokemustensa taidolla. Uskoin reen kestävän
kauan, ainakin raudoitukset kestäisivät. Helmikuun 23 päivä
maksoin etureen ja länkien raudoitukset, paras metsäajokausi oli
silloin alkamassa ja olikin mukavaa jatkaa työtä itse rakentamansa
reki kuormien alla. Takareki oli eturekeä nopeampi tehdä, kun ei
tarvinnut muotoilla korkeaa keulaa. Vanhasta, särkyneestä
takareestä otin siihen raudat, jotka Aarne sovitti ja pulttasi
paikalleen. Muutaman viikon kulki tekemäni etureen jäljessä
Kivisen takareki, mutta pian sain tekemäni takareen käyttöön, kun
Aarne Kainulainen oli sen raudoittanut..
Rangat
Syväjärven lehdossa
Rangat
Syväjärven lehdossa huolestuttivat, en oikein osannut ratkaista
minne ne ajaisin. Kotiin olisin voinut viedä kuorman iltaisin, jos
rautatiessä ylityspaikka olisi ollut lähellä rankoja. Lähin
ylityspakka oli kilometrin päässä, sieltä ei kannattanut kiertää.
Paras mahdollinen ajosuunta rangoille oli Syväjärven ylitys, sen
toisessa päässä oli Rajahoikan ja Muuraksen välinen traktoriura.
Sitä ajaen pääsisi meille, mutta matkaa tulisi kovin pitkälti.
Mietiskelin talven aikana asiaa laidalta ja toiselta, kun Gutseitin
ajo kevään korvalla loppui, pääsin ajamaan karsimiani rankoja.
Siinä vaiheessa oli pakko ratkaista rankalaanin paikka. Päädyin
ajamaan rangat jäälle Syväjärven eteläpäähän. Se oli
uhkarohkea ratkaisu, jos jää sulaisi yllättäen, olisi vaarana
rankojen jäänti kesäksi veden varaan ja jäätyminen syksyllä
paikalleen.
Sain
ajetuksi rangat kevään uhkaavasti edetessä, Hyppösen Tauno
suostui niitä hakemaan meille traktorillaan. Käsin ne kuormasimme
Syväjärven jäällä, käsin myös purimme kuormat pihassamme.
Kummasti näytti rankojen määrä lisääntyvän, kun niitä
heittelimme pihakasoihin. Varmaan ahdas, rakennusten ympäröimä
piha vaikutti ilmiöön. Oli suuri helpotus, kun parin päivän
päätteeksi saimme heitetyksi viimeiset rangat kyytiin Syväjärven
jäällä. Kun ne oli purettu pihassamme, alkoi ahkera sahaaminen
käsi- ja/tai moottorisahalla sekä Vilholle ja Pekalle pilkkominen
ja heittely vanhan navetan edessä olleeseen pyöröhirsilatoon. Minä
saatoin sahata välillä partnerilla, mutta varsinaisesti keskityin
viemään Rajahoikkaan kaupan auton Koivumäelle jättämät
lannoitteet.
Gutseitin
ajoa ja omien rankojeni pois saantia pidin tärkeänä, sillä toinen
mies olisi ajanut minunkin osuuteni, jos olisin siitä työstä tauon
ottanut. Rangoilla oli kiire siksi, että ne ajoin järven jäälle
ja kevään lähestyessä jää sulaisi niin, ettei sille uskaltaisi
ajaa.
Viitalan
Tauno pyysi ajamaan metsästään rankoja ja propseja pihaan. Epäröin
luvata, koska runkotiet varsinkin aukeilla alkoivat olla huonossa
kunnossa. Kun Tauno lupasi kuokkia kuntoon Kivisen rajalla
kohoraiteiseksi painuneen tien, lupasin ainakin yrittää ajamista.
Metsätaipaleilla ajo onnistuikin, mutta kun aukean tiellä reet
viurasivat kerta kerralta pahemmin sivuun ja hevosen olkapäät
hiertyivät verille länkihamustojen alla, ilmoitin Taunolle, ettei
ajosta tule enää mitään. En halua hevosta kiusata enempää.
Siinä
Viitalan ajossa tutustuin heidän tukevaan, harvahaukkuiseen
koiraansa. Kiinan pystykorvainen koira louskutti niukasti kuuluvalla
äänellä harvakseen, hau... hau... hau. Pari kertaa pyrin eläintä
silittämään, mutta se perääntyi peloissaan edestäni.
Heinät
ja lannoitteet
Rajahoikkaan
tarkoitetut siemenet olimme ottaneet Karmalaan, siitä otin ne rekeen
ja suuntasin tutuksi käynyttä reittiä Kivilahti, Reunala, Savela,
Koivumäki, josta otin muutaman lannoitesäkin siementen lisäksi.
Enimmät lannoitteet saivat jäädä eri reissulle, enkä enää
uskaltanut yrittää talvellista tietä Gutseitin metsän kautta.
Ajattelin että Syväjärven purossa on vesi lisääntynyt ja
tekemästäni sillasta kansi sulanut niin, ettei se enää kestäisi
hevosen jalkojen alla. Eniten pelkäsin Kotajärven jäätä, jossa
saattoi olla vettä ja uvenavantoja yllättävissä paikoissa, ja
ajotiekin oli varmasti pehmeä ja vaikeasti hevosen vedettävä.
Siksi lähdin kuormani kanssa ajamaan Muuraksen maantietä, jossa oli
vielä silloin liukas jääpolanne melkein joka paikassa. Ainoastaan
aurinkoisimmat paikat olivat sulaneet hiekalle, eikä kaikkia sulia
kohtia voinut kiertää. Onneksi ne olivat lyhyitä, että hevonen
jaksoi ne vetää kohtuudella läpi.
Muuraksen
ylikäytäväsillan seutu oli niin pitkälti täysin polanteista
vapaa, että päätin uhmata sääntöjä ja ylittää rautatien maan
tasossa. Ajoin hevosen ja kuorman Muuraksen asemapihan eteläpuolelle,
jossa katsoin löytyvän kohtuullisen paikan, jossa oli vain kahdet
raiteet ylitettävänä. Nekin olivat liikaa, en arvannut varautua
siihen, että takareen keula menisi toisen kiskon reunan alle. Sinne
se silti meni, eikä ollut keinoa saada rekeä heti takaisin päin.
Siinä sitten pelkäsin junan tuloa ja silmäilin apukeinoja, joita
löysinkin parin sadan metrin päästä yhtiön propsipinosta. Sain
sieltä pari propsia, toista käytin kankena niin, että reet
siirtyivät takaisin sen verran, että sain nostetuksi toisella
propsilla takareen keulaa samalla, kun työnsin vapaan propsin
jalaksen alle. Nyt sai hevonen vedetyksi rekiä sopivasti, mutta
vielä oli tehtävä samat temput toisen raiteen kohdalla. Siinä se
oli helppoa, kun osasin varautua ja asettaa propsit valmiiksi
kiskojen väliin. Radan ylitettyäni heitin propsit kyytiin ja jätin
ne pinoon, josta olin ne ottanutkin. Loppumatka oli rutiinia, sillä
perille Rajahoikkaan oli hyvä, joskin kevään runtelema traktoriura
perille asti. Siellä jätin siemenet pitävän katon alle,
lannoitteita jaoin eri kohteisiin ennen tekemäni mukaisesti. Lopuksi
tein keskikokoisen heinäkuorman, sen ajoin yli Muuraksen sillasta.
Vaikka sillalta oli polanteet sulaneet, jaksoi hevonen vetää
kevyttä heinäkuormaa vauhdilla sillan päästä päähän, eikä
sorapäällystekään pahemmin hidastanut vauhtia.
Annoin
hevosen levätä kotona päivän ajan, pari päivää myöhemmin vein
loput lannoitesäkit Koivumäeltä Rajahoikkaan. Silloin olin
viisaampi eikä takareen keula tarttunut ratakiskoon, sillä
lumetonta keliä uhmaten ajoin sillan kautta ja kulkivathan reet
siinäkin, tosin hevonen joutui tiukalle vetäessään.
Kevään
töiden muistelua
Kevään
lähestyessä laitoin siemeneksi ajateltujen, oman pellon jyvien
orastumisen kokeen. Normaalisti tutkitaan vain itävyys, mutta
maamieskoulussa olin oppinut, että orastumisen tutkiminen antaa
varmemman tiedon siementen kelvollisuudesta. Merkitsin kalenteriin
tulokset ja siitä poimin tietoja tähän muisteluuni. Pirkka-ohrasta
oli orastumassa kaksi erää, niiden prosenteiksi laskin 95% ja 79%
oraalle nousseita jyviä. Hannes-kaurasta varsinainen siemenerä
orastui 84% ja syöttökauraerä 66%. Itävyyden säilyttämisen
vuoksi siemeneksi aiotut erät kuivattiin miedossa lämmössä, mutta
kohtuullisesti oli orastumiskyky säilynyt normaalissa
kuivatuslämmössäkin.
Kevään
aikana kuljin Herralassa erilaisia töitä tekemässä, renki Sulon
kanssa pilkoimme polttopuita liiterin takana. Hoitelin katkottavia
puita sirkkeliin, Sulo pilkkoi katkottuja pölkkyjä ruuvihalkojalla.
Siinä havaitsin miten Sulon villapuserosta oli tarttunut lanka
ruuviin ja pyörivä ruuvi veti lankaa akselilleen, purkaen samalla
Sulon päällä ollutta villapuseroa. Kohta olisi koko hiha
kiertyneenä akselille, ehkä koko mies oli vaarassa. Vahingon
estääkseni kävelin moottorin luokse ja väänsin kytkimen
pysähdysasentoon. Ihmeekseni oli Sulo toimestani minulle vihainen,
eikä hän tuntunut tajunneen, millainen vaara häntä uhkasi. Vielä
enemmän vihainen oli Sulo, kun kerroin Leena emännälle, että
Sulon villapuseron hihaa pitäisi parsia ja kun kerroin millä tavoin
siitä oli lankaa purkautunut. Leena sen sijaan rohkaisi, että tein
aivan oikein, samoin Markku kotiin palattuaan.
Tulin
kertoneeksi Markulle Rajahoikan viljojen kuivausongelmasta, Markku
esitti siihen ratkaisua. Saisin ostaa halvalla Herralan vanhan puisen
kennokuivurin. Kun siihen tekisi alle ilmakotelon, jonka kautta voisi
puhaltaa ilmanpainetta kennoihin kaadetuille jyville, se saattaisi
toimia hyvinkin pienellä polttomoottorilla. Herralan vanhasta
myllystä Markku löysi pienen valurautaisen puhaltimen, jonka hän
uskoi riittävän tehokkaaksi. Markku tiedusteli isältään
puhaltimen hintaa, ja kun se oli kohtuullinen, lupasin ostaa
Muurasjärven Saha -yhtiöltä puhaltimen ja Markulta vanhan Paras
merkkisen kennokuivurin, jonka maksaisin tehden töitä Herralassa.
Irrotimme
kennoston Herralan vanhasta, vapaan ilmavirran kuivurista. Laskimme
sen parirekeemme, johon sidoin sen tiukasti kiinni ja ajoin
Rajahoikkaan, jossa sijoitin sen puimakoneen katokseen riihen
lähelle. Kotona olin askarrellut kennoston mittojen mukaisen
tuulikotelon, jonka vein eri kerralla ja sijoitin lampolan ja tallin
väliseen katokseen. Häävi ei ollut se suoja, mutta parempaakaan ei
ollut, niin oletin sen kelpaavan. Olin valmistellut kevään
kylvötöitä kotona ja Rajahoikassa, odotin hyvällä mielellä
kauniita kylvökelejä.
Kylvöt
kotona ja Rajahoikassa sujuivat hyvin, joskin Rajahoikan kylvöihin
tarvitsin aikaa, koska tein kaikki muokkaukset hevosen vetämällä
äkeellä. Erityisen kauan tarvitsin aikaa ison suon äestykseen,
sitä kun ei ollut syksyllä kynnetty. Sain sen sentään
kelvolliseen kuntoon niin, että sain kylvää lannoitteet ja
siemenet sekä äestää kylvökseni maan sisään itämistä
odottamaan. Kovan maan pellot olivat helpompia muokata, niin sain
kylvää vehnää Pitkään- ja Pyöreään- peltoon. Isoon peltoon
olin kylvänyt syksyllä ruista, kaikkien niiden sekaan olin lisännyt
heinän siemenet. Rajapellolle ja navetan kohdalle pihaan kylvin
ohraa, pihaan lisäksi vähän perunaa, että olisi syötävää
korjuuaikana.
Kylvin
sekä kotona että Rajahoikassa oman pellon siemenellä,
maamieskoulussa samani opin mukaan laadin suunnitelman kylvöä
varten. Rajahoikan peltoala oli 4,62 hehtaaria, sille alalle kylvin
ohraa, vehnää ja sekulia eli ohran ja kauran siemeniä sekaisin.
Rukiin olin kylvänyt syksyllä ja heinähän on monivuotinen kasvi,
jota kylvetään vain silloin, kun entinen heinikko on käynyt
vanhaksi ja harvaksi.
Kommentit
Lähetä kommentti