Hevosen valjaat, niskustin ja rinnustin
Evakkokesks <iisalmella |
Pia ja Jaakko Kivinen Rajahoikassa |
Kohtaus Otermajärven rannalla |
Otermalla |
Paula ja Juhani Kivinen sekä Paulan sisko Hellevi miehensä kanssa tulivat Oterman levikkeelle kun olin Kaisan kanssa välipalaa syömässä
Kekkosen
väellä oli sananlaskuna ilmoista puhuttaessa: "Pakkanen pyryn perästä,
paha ilma pakkasista." Niin se oli käytännössäkin, säät vaihtelivat. Sään
ollessa kohtuullisen kylmää, ajo sujui melko mukavasti. Kun tuli pakkasta
enemmän, keli huononi ja työmukavuus väheni. Piti jopa pienentää kuorman kokoa,
ettei vetäminen vastamäessä kävisi hevoselle ylivoimaiseksi. Kun pakkanen
vaihtui lumituiskuksi, piti vähentää haettavien kuormien lukuakin neljästä
kolmeen. Siltä, noin kilometrin matkalta ei neljääkään reissua voi paljoksi
sanoa. Silloisen ikäni, 17 vuotta, ja hevosen iän, suunnilleen saman verran
vuosia, pidän sitä silti kohtuullisena. Tähti oli parhaat vuotensa elänyt, se
oli hidas normaalitilanteissa, ja vaikka pyrimme sille hyvää syötävää
hankkimaan, ei siinäkään liene paljoa kehumista ollut.
Pakkasista oli harmia ja hidastetta, rajuista
lumituiskuista vielä enemmän. Mutta kun paksu satanut lumi oli reen alla tiivistynyt,
sen jälkeen suojakelin tultua ajotie painui sellaisella vauhdilla, että
siitäkin oli harmia ja hidastetta. Pahimmat sellaisessa tilanteessa olivat
aukeat, onneksi niitä oli silloisessa ajomatkassa melko vähän. Joka tapauksessa
katsoin hivenen harmitellen, jos kuun ympärillä näkyi laaja kehä tulevan
tuiskun tai suojakelin ennakointina. Tammikuun viimeinen puolisko oli siinä
suhteessa hankalaa aikaa.
Kekkosen isäntä, Jalmari, kaatoi puita
pokasahalla ja auttoi niitä rekeen. Vaikka olin välillä muuallakin töissä, ja
ajoni oli hidasta, ei isäntä ehtinyt hakata sitä määrää, minkä ehdin ajaa.
Tammikuun lopulla jäi metsään enää neljä tukkia, ei siis kunnon kuormaakaan.
Silloin kulki kierteleviä puutarhataimien
kauppiaita, meillekin osui ainakin yksi heistä. Äiti tilasi häneltä taimia
kevään toimitukseen, ja tulivatkin ne aikanaan matkahuoltoon. Monet kiertävät
kaupustelijat yöpyivät taloissa matkansa varrella, niin tämäkin kauppias kysyi
ja sai yhden yön sijan meillä.
Silloin puhuimme meillä rekasta, perusmuotona
rekka, myöhemmin olen kuullut sitä joillakin alueilla kutsuttavan nimellä
lavetti. Sellainen laite tarvitaan silloin, kun kuljetetaan niin lyhyttä
puutavaraa, joka ei ylety etureeltä takareelle. Silloiset kaksimetriset propsit
olivat sellaisia, lyhyitä rankoja olen ajanut rekkaa käyttäen, samoin rekka
sopii hyvin heinäkuormien kuljettamiseen. Kun isän aikanaan tekemä rekka alkoi
näyttää hajoamisen merkkejä, valitsin metsästä kaksi, tyvestä reilun 20 sentin
paksuista runkoa, kaadoin ne, katkaisin noin 5 metrin mittaiseksi ja kuljetin
kotiin.
Kun tuli sopivaa aikaa, eli hevonen oli
Tienpään talossa Arvin ajettavana, raahasin puut tupaan ja kaivoin niihin
reikiä, mitattuani niiden paikat tarkoin. Katsoin puille hyvän asennon siten,
että mahdollinen lenkous suuntautui molemmissa ylös, siten jäi takareen
keulalle tilaa nousta tien kinkamissa, mutta rekan rungon kestävyyskin on
parempi niin päin. Koska joskus ajettiin metrin pituisia halkoja, se määräsi reikien
paikat. Tyvipäähän, joka suuntautui eteen, kaivoin ensimmäiset reiät molempiin
rekkapuihin, reilun 30 sentin päähän tyvestä. Seuraavien reikien paikka
sijoittui niistä noin 75 senttiä taakse päin. Siten halkoja saattoi latoa
kuormaan, eikä pieni siirtymä törmäyksissä pudottanut halkonippua sitä
kantavalta puolalta.
Kolmannet reiät kaivoin toisista noin 35
senttiä taakse, ja neljännet niistä edelleen noin 75 sentin päähän. Siten
metrin mittaiselle halkovarville jäi kymmenisen senttiä liikkumavaraa, ettei
olisi liian tarkkaa halkokuorman teossa, vaan saattaisi työskennellä mukavalla
vauhdilla ja huolettomuudella. Myös yli kahden metrin mittaiselle puutavaralle
sai sillä mitoituksella tarpeeksi tilaa. Isän tekemä rekka oli noin 4,8 metrin
mittainen, samalla mitoituksella minäkin halusin rekkani valmistaa. Sellaisessa
rekassa jäi neljän metrin mittaisista haloista ladotun nipun väliin pieni rako,
jonka isä useimmin täytti poikittain latomallaan nipulla. Sen alle piti tosin
sijoittaa vähintään kaksi lautaa tai riukua pitkittäin, jos oli useampi lauta,
niiden päällä oli hyvä istua tyhjällä reellä ajettaessa.
Kun olin kaivanut kaikki reiät
poikkipuolille, aloin asetella niitä paikoilleen, samalla määrittelin rekan
leveydenkin metriksi. Poikkipuoliksi olin valinnut hiukan kaivettavaa reikää
suurempia, oksattomia kuusen runkoja. Kirveellä veistäen ja puukolla tarkemmin
vuollen sovitin jokaisen puolan ensin toisen runkopuun reikään, vaikka molemmat
puolien päät toki valmistin ennen asennusta. Kun toinen runkopuu oli
puolitettu, käänsin puolat lattian suuntaan, niin saatoin sovitella toisenkin
rekkarungon paikalleen. Varmaan jouduin käyttämään puukkoa sovituksen siinäkin
vaiheessa, vaikka melko hyvin olin ne pyrkinyt ennalta vuolemaan. Kun puolat
olivat paikoillaan ja rekan leveys tarkistettu molemmista päistä, naulasin noin
metrin päähän, eturekeä varten parrusta valmistamani linkun, jonka keskelle
olin porannut reiän jantantaaraa, rautaista tappia varten.
Takarekeä varten naulasin neljään tai viiteen
takimmaiseen vaakapuolaan sitkeistä ja kulutusta kestävistä lankuista
pitkittäiset ohjaimet siten, että takareen jantantaara mahtui niiden väliseen
rakoon, ja sille jäi tilaa liikkua takareen liikkeisen mukaan. Se kun aina
vaihteli tien mutkien monttujen ja nyppylöiden mukaisesti. Viimeisenä kaivoin
reiät rekan sivutapeille, hiukan eri kohtaan vaakareiästä, ettei siihen tulisi
heikkoa kohtaa usean reiän vuoksi. Rekkapuiden etupäihin, ulkosyrjiin,
muotoilin kirveellä loivennukset, että rekka ohittaisi helpommin metsän
mutkissa ohitettavat puut. Lopuksi naulasin rekan vasemman rungon sisäpuolelle,
etureen kohdalle pienestä mutkapuusta veistämäni hahlon kirvestä varten, kirves
kun oli välttämätön huoltoväline metsäajoissa. Sillä saattoi tehdä uuden aisan
katkenneen tilalle, monta kertaa jouduin hakkaamaan reen keulan esteeksi
tullutta kantoa lyhyemmäksi, tai tekemään kangin törmännyttä rekeä nostaakseni
tai siirtääkseni.
En rekkaa yhtenä iltana, en edes yhtenä
päivänä valmiiksi tehnyt, vähitellen iltaisin ja joutopäivinä sitä nikkaroin,
mutta ennen pitkää se valmistui.
Lunta satoi silloinkin
Ennen rakennuspuiden ajon alkamista ajoin
vielä heiniä sekä navetta, että tallilatoon. Myös halkoja hain pinoilta vanhan
tallin eteen, joka siitä alkaen sai viran puuliiterinä. Monta virkaa oli sillä
kehikolla siihen mennessä ollut, ensin tuulimyllynä Junganmäellä, sitten
Paanasten, Karien ja meidän vilja-aittana, kunnes isä antoi sen talliksi Tähti-
hevosellemme. Pieni se Tähdellekin oli, vaikka oli pienen puoleinen hevonen,
mielellään se silti sinne meni, vaikka ovenpäällyksen mataluuden vuoksi joutui
hiukan tiukalle. Mahtoi Tähdestä tuntua mukavalta, kun pääsi entiseen
navettaamme asunaan, tilaa siellä ainakin oli kylliksi.
Myllyssä kävin Reisjärvellä, edeltävänä
päivänä säkitimme jyvät, heräsin ja hoidin hevosen yöllä, söin itsekin ja
neljältä aamuyöllä lähdimme Tähden kanssa kohti Reisjärveä ja myllyä. En
muista, ajoinko Lehtoperän kautta, vai oliko oikotie Korhosperälle kunnossa.
Uusiperän kautta ei tietä silloin ollut Junganperälle lainkaan. Pitkä päivä
meni myllymatkalla, melkein kellon ympäri, kotiin palasin iltapäivällä puoli
neljän aikoihin.
Perjantaina 9.1. pääsin aloittamaan Kekkosen
puiden ajon, ensiksi se oli lähinnä jälkien ajoa umpihangille. Toin sentään
neljä pölliä ensimmäisessä kuormassa ja neljä reissua ensi päivänä metsästä
Ohralammen takaa, josta ajoin Kukka-ahon metsän läpi vanhaa ajotietä pitkin.
Lauantaina satoi lunta sakeasti, ajoin kotona heiniä sekä lehmille että hevosta
varten. Sunnuntaina lumisade jatkui, jatkui myös varautumiseni tonkkien hakuun,
ellei auto pääsisi tulemaan. Komentoa en kuitenkaan saanut, maanantaina pääsin
jatkamaan Kekkosen rakennuspuiden ajamista, neljä reissua hain. Tiistaina tuli
vaurio valjaisiin, ensimmäisellä kuormalla katkesi niskustin. Vaikka olin
uusinut valjaita, niskustinremmiä en ollut vaihtanut, kun se näytti
kelvolliselta ja lujalta. Niskustimen jäänteillä sain sen verran länkiä kasaan,
että pienen kuorman toin Kekkoselle, välillä kävin kotona laittamassa
rautalangasta väliaikaisen niskustimen, niin ehdin hakea vielä kuorman
sahapuita.
Aisan rakenne
Voisin hiukan kertoa hevosen
valjaista, niin samalla voin avata asiaa tietämättömille niiden korjaamistakin.
Hevonen vetää rekeä aisoilla, jotka tehtiin joko koivusta tai kuusesta. Olipa
puu kumpaa tahansa, sen täytyy olla sitkeälaatuista ja sopivan paksuista. Kovin
suuri aisa on tarkoitukseen liian raskas, ohut puolestaan on herkkä katkeamaan,
samoin kovin hauraskasvuinen puu. Mänty on useimmin haurasta ja katkeaa
herkästi, siksi se kelpaa vain poikkeustilanteissa tilapäiseen käyttöön. Myös
nopeasti kasvaneet kuusi tai koivu ovat usein hauraita, niin aisapuun valintaan
tarvittiin kokemuksen mukana kertynyttä näkemystä. Jos aisa katkesi metsässä,
oli pakko ottaa puu siitä lähistöltä, eikä aina ollut saatavilla parasta
mahdollista puuta, yleensä kuitenkin sellaisia, joilla pääsi ainakin kotiin.
Kun pääsin vakiintumaan hevostöihin, pidin aina varattuna sopivia aisakoivuja,
joita otin talteen nähdessäni, ja kuorin ilmavaan katokseen kuivamaan. Kuiva
aisa oli tuoretta kevyempi, sitkeämpi ja kesti paremmin kulutustakin. Isä
käytti kuusta aisapuuna, vähitellen minä siirryin koivuaisoihin. Vaikka koivu
on raskaampaa puuta, on se yleensä lujempaa, jolloin hiukan ohuempikin aisa
riittää ja paino lisääntyy vähemmän.
Aisan paksumpaan päähän laitettiin sepän
takoma tai tehtaassa tehty lenkki, jonka avulla se kiinnitettiin reen
savirikkoon. Savirikko on myös sepän takoma
koukku, jonka lattaraudan kaltainen osa kiinnitetään rekeen pulteilla.
Siitä on taivutettu jyrkkään kulmaan pyöreäksi taottu osa, jonka yläpäähän
tehtyyn halkioon istutettiin pienellä niitillä linkku, joka esti aisan lenkkiä
nousemasta ylös ja hyppäämästä irti savirikosta. Joku voi ihmetellä savirikko
nimeä, joten selitän senkin. Silloin kun reen ja aisan väliset kiinnittimet
tehtiin puusta ja aisan lenkki väännetystä vitsaksesta, ne olivat varsin herkät
särkymään. Erityisen herkkää särkyminen oli talvisessa saven ajossa, ja niin
alkoivat esi-isämme puhua siitä, minkä savi rikkoo, kunnes siitä muodostui
nimi kyseiselle koukulle, ja aikanaan
nimi siirtyi raudastakin taotulle koukulle, ja oli käytössä niin kauan, kuin
rekipelissä talvisin ajettiin
Niskustimen laitto
Hevosen kaulaan asettiin kaarevat, hevosen
olkapäihin sopiviksi muotoillut puut, joita meillä sanottiin längiksi, ränki
saattaa olla nimitys jossakin muualla. Puut oli sidottu yläpäistä toisiinsa
nahkaremmillä, jota kutsuimme niskustimeksi. Niskustin sidottiin pysyvällä
sidoksella, sen sijaan länkien alapään rinnustin oli kiinnitettävä aina
valjastuksen yhteydessä siten, että se oli avattavissa valjaita riisuessa.
Hevosen olkapäiden ja länkien välissä oli pehmeästä huovasta tehty pehmuste,
jota sanottiin hamustaksi.
Sellainen niskustin katkesi siis kuormaa
hakiessa kerran, ja siihen piti ostaa kaupasta kunnollinen, luja uusi
niskustinremmi. Kun olin saanut niskustimen uusituksi, ja aioin lähteä
jatkamaan rakennuspuiden ajoa, tuli Väntösen Jaakko hakemaan hevosta omaan
ajoonsa. Sellaista lainailua olimme itse hevosettomana aikana harrastaneet, ja
kun meillä oli hevonen, sitä käyttivät myös hevosettomat naapurit. Kun hevonen
oli naapurilla ajettavana, oli minulla aikaa tehdä kotona vaikka sisätöitä,
kuten komeron kehikon naulaamista.
Kun sitten taas pääsin jatkamaan puiden
ajamista, tuli kolmannella kuormalla taas vahinko. Leppäsyrjän lähellä on
suurehko mäki, josta tie oli avattu hevosajolle. Mäen alla oli vinkeä mutka, ja
siinä katkesi aisa niin, että jouduin katsomaan siitä aisapuun ja tekemään
aisan, että saatoin jatkaa kuorman kanssa perille. Saman tien ajoin kotiin ja
kävin kaupasta ostamassa tolkkaremmin. Sillä saattoi sitoa aisat keskeltä
tolkkaan, ja siten antaa aisoille enemmän kiinnitystä, kuin mihin pelkästään
rahkeiden kautta välittyi. Peruutustilanteissakin tolkasta ja tolkkaremmistä on
hyötyä, kun peruutusvoimaa välittämässä on mäkivöiden lisäksi tolkkaremmi.
Meillä oli isän ostama tolkka, jolla on oma kiintoisa tarinansa. Ollessaan
ajossa rautatierakennuksella, isä oli sen ostanut, saadakseen hiukan lisää
ajomukavuutta ja kenties tehoakin. Eräänä iltana, ollessaan poistumassa
työmaalta kortteeritalon, Rajahoikan suuntaan, oli takana rautatielinjalla
ammuttu kiviä. Yksi suurehko kiven kappale lensi suoraan hevosen selkään tolkan
päälle. Isä kertoi, että kulkuset lensivät iskun voimasta metsään, taisi
hevonenkin vähän lyyhistyä, mutta jatkoi sentään terveenä kävelyään. Sopii
arvata, miten hevoselle olisi käynyt, ellei tolkkaa olisi ollut pehmusteena
selkää suojaamassa. Yksi tolkan ohjainsolki oli muistamani ajan päältä rikki,
kulkusia en muista nähneeni koskaan.
Kommentit
Lähetä kommentti