Sateita
Torstaina
kylvin rukiin siemenet aamulla, sitten apulannat siementen jälkeen.
Vielä meni hetki apilapellolla, illalla jatkoin navettaladon
hajotusta. Purin lopun lattiasta, siirsin sementtisäkit ja irrotin
pari lattiaa kannatellutta niskasta. Perjantaina tein Martti
Kyröläiseltä saamani opin mukaisesti levyt valusokkelia varten,
lauantaina kasasin levyistä sokkelin ja naulasin satsilavan
betonimassan sekoittamista varten. Maantien takana pariladon
väliköstä työnsin heiniä entisten heinien päälle molemmille
puolille latoihin. Tarkoitus oli saada lehmille väliaikainen
lypsykatos, kun navetta menee remonttiin. Kun heinät eivät ottaneet
mahtuakseen, ehdotti äiti riukuparsien asettamista välikön päälle.
Sinne mahtuivat loputkin heinät ja niin saimme katoksen lypsyjä
varten, ainakin sateiden varalle. Latovälikön liejun sitomiseksi
hakkasin sinne myöhemmin havuja kuivikkeiksi.
Sateita
olikin runsaasti, maisema ulkona kuin järviseutua pienoiskokoisena.
Sateet häiritsivät viljan korjuuta, mutta erityisesti sade häiritsi
lypsyä ulkona. Perjantaina sade alkoi uudelleen, vaikka lauantain
aamuna aurinko hymyili poutapilvien välistä, pian sen eteen
työntyivät tummat pilvet, jotka navakan pohjoistuulen myötä
aloittivat herkeämättömän tulvinnan, joka ajoittain lankesi
rankkana kaatosateena. Oli siis vietävä lehmät yksi kerrallaan
pariladon välikköön ja lypsettävä siellä. Arkoja lehmiä
jouduin vartioimaan, pitämään paikallaan ja harjaamaan, kun ne
yksi kerrallaan oli välikköön saatu. Minun tehtäväni oli äidin
lypsäessä vartioida ja rauhoittaa lypsettävää lehmää.
Iltalypsyn jälkeen oli vähän aikaa pilvistä poutaa, mutta yöllä
tuli vettä sitäkin enemmän. Heräsin vintillä katon ropinaan, ja
aamulla suuret lätäköt kertoivat yöllisestä rankkasateesta.
Päivä jatkui vaihtelevan sateisena, tuuli ja vesiryöpyt kaatoivat
äsken tehtyjä ohraseipäitä.
Toistuvat
rankasateet antoivat aiheen pohtia, mitä ne merkitsevät Jumalan
lapselle. Kirjoitin päiväkirjaani muutamia ajatuksia. Eivätkö ne
sittenkin tahtoisi opastaa kiittämään Taivaan Isää, kaiken hyvän
antajaa. Järjellä ajatellen se tuntuu käsittämättömältä. Mitä
kiittämistä olisi kaatuneissa ohraseipäissä, mitä syvää
lukuisissa lätäköissä äsken kylvetyllä ruispellolla.
Olisiko tosiaan jotakin kiittämistä sellaisissa kaatosateissa,
ettei juuri uskalla ulos mennä, jos on mieli välttyä läpeensä
kastumasta. Muistin vielä kesäisen sadekuuron, joka katkoi ohran
tähkiä. Voisiko Jumalan lapsi todella kiittää vastoinkäymisistä?
Kyllä
kiitoksen aiheita on, vaikka kiittämättömyys tahtoo vallata
mielen. Eikö ole suuri kiitoksen syy, että myrskyjen aikana on
tärkein, elävä usko säilynyt. Se on kallis aarre saviastiassa.
Kun on kaikki synnit anteeksi ja Jumalan rauha lepää
omallatunnolla. Siinä on suuri kiitoksen aihe. Mutta ajallistakin
siunausta on ollut. Kaikki ei ole mennyt, oli vielä leipää, aina
on saanut mennä kylläisenä nukkumaan. Huonompaakin aikaa on ollut,
kaunista säätä odotimme, että saa ne kaatuneet ohraseipäät
pystyttää uudelleen. Eikä huomisesta päivästä ollut tietoa,
tulisiko se lainkaan.
Maanantaina 21.8. valoimme Vilhon
kanssa kivijalan navetan laajennusosalle, joka oli aikanaan kaivettu
ja hiekalla täytetty. Kun kunta rakennutti navetan, antoivat samalla
ohjeen, ettei sitä tehdä niin suureksi, vaan osa pienennettiin
ladoksi. Meidän ei siis tarvinnut enää kaivaa eikä täyttää
pohjaa, vaan saimme valaa valmiin hiekalla täytetyn kaivannon
päälle. Kova päiväurakka meillä siinä oli Vilhon kanssa, kun
yhdessä sekoitimme ensin hiekan ja sementin. Sitten Kyröläiseltä
saamani opin mukaisesti sen kastelimme, että Vilho saattoi kantaa
sangolla massaa muottiin, johon minä sen sulloin laudanpätkillä ja
lastalla tiiviiksi.
Tiistaina purimme lopullisesti sen
huoneeksi kutsumamme rakennelman, jonka purkaminen alkoi silloin, kun
tarvittiin lautoja lannoitevaraston pohjaan ja seiniin. Vanhan aitan,
tallinakin olleen, nostimme Vilhon kanssa teloille, mutta kun emme
kahdestaan saaneet sitä liikkumaan, hain Kivisen Aimon kaveriksi.
Siirsimme sitä vain tilansa verran sivummalle, pois rapakosta. Sinne
laitoimme sian ja kanat navetan remontin ajaksi. Tiistain iltana ja
keskiviikkona kaivoin reikiä uusiin heinäseipäisiin, niin sain sen
puuhan valmiiksi sillä kerralla. Keskiviikkona aloitin kauran niiton
pihapalalla, tosin vain vajaa pari aaria. Torstaina niitin ohraa
kahdelta pitkältä saralta.
Perjantaina purin navetassa lehmien
soimet, äidin kanssa yhdessä karsinat ja aloitin väliseinän
purkamisen. Lauantaina purin väliseinän loppuosan, iltapäivällä
kävin kylällä, hain muovipaperia ja vesijohtoputkea lehmien
juottokuppien välejä varten. Ehdin vielä illan aikana purkaa
laudoitukset perustusvalun sisäpuolelta. Iltasaunasta en enää
käynyt uimassa. Sunnuntaina oli kaunis, aurinkoinen päivä.
Järjestelin vintillä papereitani, kirjoitusvälineitä, kirjekuoria
ja vanhoja lehtiä. Tulihan niitä luetuksikin. Illemmalla ajelin
pyörällä, palautin kairin (poranpään eli veivarin)
Kiviselle, kävin pyytämässä Tauno
Hyppöstä puintiin. Hän lupasi käydä neuvottelemassa.
Illalla juoksin ja pelasin pihassa
veljien kanssa, aivan siinä hiki tuli, mutta tulipa leikityksi.
Junganperän
puinneissa
Sinä syksynä kuljin naapureiden
puinneissa Junganperällä, Vilho saattoi käydä Lehtoperälläkin,
vaikka minulla ei ole siitä muistitietoa. Maanantaina 25.8. sade
esti meidän puintimme aloittamisen, sen sijaan naulasin navetan
sisäseinää. Melkoisesti meni aikaa, kun asettelin toja- levyt
kivijalan sisäpuolelle ja kannoin hiekkaa niiden tueksi ja
laajennusosan lattian alustaksi. Seinän naulaamista jatkoin
tiistaina aamupäivällä, mutta iltapäivällä puitiin meidän
rukiit. Turusen Martti vei jyvämme Aholle kuivattavaksi, minun oli
tarkoitus mennä puimaan Hyppöselle, mutta taas satoi ja sain jatkaa
navetan seinän naulaamista. Hyppösen puintia jatkoimme keskiviikon
iltana ja torstaina aamupäivällä puimme loput rukiit.
Perjantaina olin aamupäivällä
Tienpään ja iltapäivällä Kivisen puinnissa haravamiehenä
pellolla. Lauantaina niitin kauraa Rauhalan rajalla, puolitoista
sarkaa niitin, osan seivästin ja tein lyhteitä seipäiden kärkiin,
ettei tuuli hajottaisi seipäiden päällimmäistä viljaa. Yleensä
meillä ei oltu niitä lyhteitä tehty, mutta silloin kokeilimme sitä
Pohjanmaalla käytettyä tapaa, jota olimme nähneet uusien
asukkaiden pelloilla.
Viikko
lähetysseuroja
Sunnuntaina
3.9. kasasin ja niputin vintillä löytämäni Päivämiehet
vuosikerroittain, välillä tuli toki luetuksikin. Silloin oli
iltaseurat Takalassa, eli Takalossa, kuten silloin sanoimme väärin
käsittäneinä. Paikallinen puhuja, Matti Tiainen, piti vain lyhyen
tervehdyspuheen, vieraileva puhuja, Arvo Perälä piti normaalin
Raamatunselityspuheen. Perälä oli lähetettynä puhujana koko
viikon, seuroja pidettiin eri puolilla Pihtipudasta. Maanantai-iltana
seurat olivat Aleksi Halla-aholla Savijärvellä ja tiistain iltana
meillä.
Keskiviikkona
6.9. laitoin navetan lattian valua odottavaan kuntoon, heitin sinne
hiekkaa jota junttasin tiiviiksi. Illalla kävin Kivilahdessa
kertomassa Olaville, että voisi tulla valamaan. Samalla kiirehdin
kivistä ja pehmoista tietä seuroihin Pellonpäähän. Torstai meni
Hyppösellä, niitin ja seivästin vähän ohraa ja enemmän kauraa.
Ajattelin vielä illalla seivästää syönnin jälkeen kauraa vähän
aikaa. Ehdimme viedä seipäät Taunon kanssa, kun Tuomo tuli
hakemaan minua kiireesti kotiin. Jouduin pitämään Tähikkiä
aloillaan, että äiti sai sen lypsetyksi, kun lehmän vetimet olivat
kipeytyneet. Oikeastaan oli hyvä päästä kotiin, niin ehdin
paremmin seuroihin Kojolaan Tauno Mikkoselle, jonne kiirettä pitäen
ehdin pyöräillä.
Perjantai-iltana
vasta minulle kiireen lykkäsi, aamupäivällä olin Hyppösen
puinnissa, tukalan pölyisessä paikassa navetan vintillä syytämässä
lietson puhaltamia olkia kauemmaksi ja polkemassa niitä.
Iltapäivällä puitiin Koskelassa, jossa ajoin Kainulaisen hevosta.
Siellä söin pikaisesti puinnin loputtua, saunassa peseydyin
perusteellisesti, olinhan tukalan pölyinen Hyppösen navetan
vintillä vallinneen lietson pyörityksen jäljeltä. Paria minuuttia
vaille puoli kahdeksaa olin kotona vaihtamassa seuravaatteita. Kova
oli halu seuroihin, vaikka tiesin myöhästyväni, toivo oli ehtiä
edes toiselle puheelle. Silloin seurat ilmoitettiin alkavaksi 19.30,
koska navettatöistä oli vaikeaa ehtiä aikaisemmin. Siitäkin
ajasta aloittamista usein luistettiin, joten minulla oli realistien
toive ehtimisestä, vaikka viisi
minuuttia
olin myöhässä jo lähtiessäni. Tiukasti polkien ajoin sen 12
kilometrin matkan Muurakseen Niilo Lehtomäen taloon. Vaikka
alkumatkasta oli huono tie, kannatti lähtö ja perille polkeminen.
Ennätin kuulemaan Keitaan Matin puheen loppuosan, ja Arvo Perälän
puheen kokonaan.
Siitä
Perälän puheesta kirjoitin päiväkirjaani, että jäi varmaan
pitkäaikainen muisto, ja oikein sen arvelinkin. Perälän tekstinä
oli kymmenen neitseen vertaus, mutta selitys oli sijoitettu maailman
lopun sijasta kristittyjen välisten taistelujen aikaan. Perusteen
selitykselle puhuja otti edellisen luvun lopusta ja siitä, että
lukujako on keinotekoinen. Aikanaan tekstit on kirjoitettu yhteen
pötköön ilman jakeita ja lukuja, jotka on myöhemmin laadittu
lukemista ja etsimistä helpottamaan. Perälä aloitti puheensa luvun
ensimmäisestä sanasta, silloin. Se antaa aiheen kysyä että
milloin? Ajankohdan luonne ilmaistaan edellisen, 24 luvun lopussa.
Sellainen aika tulee aina silloin, kun sielunvihollinen pääsee
nostattamaan riitoja uskovaisten välille.
48.
Mutta jos paha palvelia sanoo sydämessänsä: minun Herrani viipyy
tulemasta;
49
Ja rupee pieksämään leipäveljiänsä, niin myös syömään ja
juomaan juomarien kanssa:
50
Niin sen palvelian Herra tulee sinä päivänä, jona ei hän
luulekaan, ja sillä hetkellä, jolla ei hän tiedä.
51
Ja hän eroittaa hänen, ja antaa hänelle osan ulkokullattuin
kanssa: siellä pitää oleman itku ja hammasten kiristys.
Matteus
25
|
|
1
Silloin pitää taivaan valtakunta oleman kymmenen neitseen
kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja menivät ulos ylkää
vastaan.
|
|
2
Mutta viisi heistä oli taitavaa, ja viisi tyhmää.
|
|
3
Tyhmät ottivat lamppunsa, ja ei ottaneet öljyä myötänsä;
|
|
4
Mutta taitavat ottiva öljyä astioihinsa, ynnä lamppunsa kanssa.
|
|
5
Kuin ylkä viipyi, tulivat he kaikki uneliaiksi ja makasivat.
|
|
6
Mutta puoli-yönä tuli huuto: katso, ylkä tulee, menkäät ulos
häntä vastaan.
Ensi
kerran eläessäni muistan kuulleeni sellaisen selityksen silloin
Niilo Lehtomäen kodissa pidetyissä seuroissa. Seuraavana
kevättalvena Helsingin Rauhanyhdistyksellä Heikki Saari selitti
vertausta samaan tapaan. Seuranneessa keskustelussa Helsingin nuorten
kanssa kerroin heille muiston Perälän puheesta, ja hiukan he
ihmettelivät. Myöhemmin olen lukenut, että ainakin Iikka Perälä,
Arvon ja Laurin isä, ja Heikki Jussila olisivat vertausta niin
selittäneet. Jossakin kristittyjen suuressa kokouksessa on herätetty
kysymys, että kun neitseiden vertaukseen kuulee kolmeakin erilaista
selitystä, niin mikä niistä on oikea. Käydyssä keskustelussa
tuli ilmi, ettei mitään selityksistä voi pitää toistaan
parempana, mutta ei vääränäkään. Jumalan sana on niin rikasta,
että se voi kätkeä sisälleen erilaisia selityksiä, kunhan vain
ei unohdeta vertauksen kertojan opetusta vertauksen lopussa:
”Valvokaa.”
Jossakin
vaiheessa keskustelin asiasta Keitaan Matin kanssa. Siinä
keskustelussa Matti sanoi sanat, joita olen ihmetellyt, enkä pitkään
aikaan edes ymmärtänyt. Matti sanoi, että se on Jumalan
valtakunnassa aina niin, että viisi ja viisi. Sen pidemmälle ei
Jumala asioita päästä, ja jos ne uhkaavat mennä pidemmälle,
tapahtuu jotakin sellaista, että on pakko puuttua asioihin. Matti
vahvisti sanojaan vielä, että paina Kalervo tämä mieleesi ja
muista sitten. Silloin en oikein velvoitetta ymmärtänyt, mutta
myöhemmin jouduin sitä ainakin laidasta vähän katsomaan. Ennen
sitä ehti tapahtua kuitenkin monia erilaisia asioita sekä
kristillisyyden piirissä että minun elämässäni.
|
Kommentit
Lähetä kommentti