Seuraretki Sievin asemakylälle
Karvoskylän seuraretki oli
jäänyt sairastumiseni vuoksi, kun tervehdyin, aloin seurailla ilmoituksia
muista, lähialueella pidettävistä seuroista. Niin innostuin käynnistä Sievin
Asemakylän seuroissa. Lähtöpäivä lauantaina oli tavallinen työpäivä, vaikka
matkavalmistelut antoivat siihen omat lisämausteensa. Kävin kylällä, ehkä
kassalta rahaa hakemassa, ilman sitä ei perillä selviäisi. Loput nauriit
kannoimme kuoppaan äidin kanssa, peitin kuopan luukun ja lisäsin maata kuopan
katolle. Niemeltä hain hiehon, pesin tuvan lattian ja kävin saunassa, syötyäni
olin valmis polkupyörän satulaan. Ensimmäisenä iltana ajoin Reisjärvelle,
Savolanniemen risteyksessä olleeseen nahkuri Hurmeen taloon.
Se Hurmeen talo oli yksi isäni
vakituisista yöpaikoista matkoillaan. Kerran muistan siellä yöpyneeni isäni
kanssa eräiden Reisjärven seurojen aikana, siltä pohjalta tiesin ja uskalsin
mennä sieltä yösijaa kysymään. On paikallaan hiukan kertoa tietojani siitä,
jota isä tavallisesti sanoi vain nahkurin taloksi. Talossa asui kaksi perhettä,
käsitykseni mukaan uskovaisia molemmat perheet. Sitä en tullut tietämään, kumpi
veljeksistä oli nahkuri, vai olivatko molemmat. Oletukseni mukaan isä oli
tutustunut heihin käyttäessään eläinten nahkoja muokattavina, vaikka on toki
muitakin mahdollisuuksia, olihan isän äidin suku kotoisin Reisjärveltä. Käsittääkseni
Hurmeet eivät olleet sukulaisiamme, vaikka ei sekään mahdotonta liene.
Veljesten perheet asuivat siis
samassa pitkässä talossa, talon eri päissä. Aikanaan olin isän kanssa
kirkonkylän puoleisessa päässä, siitä kysyin yösijan Sieviin mennessänikin.
Silloin kun yövyin isän mukana, oli veljeksillä lehmien hoidossa järjestely,
jollaista en ole missään muualla kohdannut. Pellot ja lehmät heillä olivat
yhteisiä, yhdessä tekivät peltotyöt, mutta lehmien hoidon ja lypsyn tekivät
vuoropäivin, jolloin toisella perheellä oli vapaapäivä. Maidon sai talouteensa
kulloinkin hoitovuorossa ollut perhe, isän kanssa siellä yöpyessämme vuorossa oli majoitusperheemme, jonka emäntä
asiaa meille selosti. En ole saanut tietää, kuinka kauan järjestely heillä oli
käytössä, enkä sitäkään muista, missä vaiheessa se Hurmeiden talo on siitä
kadonnut, vaikka silloin tällöin olen eri aikoina siitä ohi liikkunut.
Aamulla kello seitsemän aikaan lähdin ajamaan kohti
Sieviä, pian alkoivat maisemat, joissa liikuin ensimmäistä muistamaani kertaa.
Eniten ihmettelin ja ihailin uuden, oikaistun tien loivia kaarteita, jossa ei
varsinaisia mutkia näkynyt missään. Aloin ymmärtää Sievin miesten puheita, kun
he vuosia aiemmin Kojolan tien remonttia arvioidessaan sanoitat, että puttaalla
näköjään tykätään mutkaisista teistä.
Noin kymmenen
kilometriä ajettuani puhkesi pyörän takakumi, eikä minulla ollut mukana
paikkausvälineitä. Onneksi reikä oli niin pieni, että ilmaa pumpattuani pääsin
ajamaan aina vähän matkaa. Muistin ajaneeni kaupan ohi joku hetki aiemmin, ja
harkitsin paluuta sinne paikkausvälineitä ostamaan. Otin kuitenkin Sievin
suunnaksi, ja aina pätkän kerrallaan ajaen pääsin etenemään, toivoin toki
löytäväni jonkin kaupan tai pääseväni kirkonkylään, josta paikkausvälineitä
olisi ostettavissa. Kävi sitten paremmin kuin osasin odottaa, silloin ajoi
linja-autoja sunnuntaisinkin, ja kun näin sellaisen tulevan takaani, pyrin
oitis kyytiin ja pääsin perille Sievin Asemakylälle. Siellä ostin liimaa ja
paikkoja, erään järven rannalla kävin kumin paikkaamassa.
Seurat
alkoivat, suuri seurasali ja eteinen olivat täynnä väkeä, saarnat ja väliajat
vuorottelivat kuten yleensä isoissa seuroissa. Oli siellä ruokaakin tarjolla,
vähävaraisena en voinut sitä puolta kovin paljoa käyttää, siksi olin ottanut
omia eväitä mukaani. Jotenkin siitä selvisin, vaikka harmikseni piti leikata
leipää ilman veistä. Yöpaikka askarrutti, enhän tuntenut ketään
paikkakuntalaisia, eikä tiedossa ollut perinteistä yöpymispaikkaa. Täytyi
turvautua vanhaan koeteltuun keinoon, kyselemiseen, ja yöpaikka löytyi parin
kilomerin päästä Ylivieskan suunnasta. Iltapäivän väliajalla kysyin ensin
ruokalippujen myyjältä, tietääkö hän yöpymismahdollisuuksista lähellä. Hän
neuvoi tarjoilijoilta, jotka puolestaan sanoivat majoitusmiesten olevan
kotonaan, mutta tulevat paikalle illan aikana. Kun he sitten iltaseuroihin
tulivat, totesivat kysymykseeni, ettei heitä, majoitusmiehiä ole näkynyt, mutta
yöpaikka kyllä löytyy.
Viimeisen
virren jälkeen minulle vain sanottiin, että tämän veljen mukaan kun lähdet,
niin pääset yöksi. Yksinkertaista, eikö vain? Pidin sitä selvänä Jumalan
johdatuksena, josta olin kiitollinen. Talon isäntä oli vanhan kansan ihminen,
mutta monia uusia ideoita hän minulle esitteli. Kertoi eri laidunheinien
luonteesta, kasvusta ja maittavuudesta eläimille. Kuuntelin kiinnostuneena ja
ymmärtäväisenä, vaikka osa esittelystä ylittikin käsityskykyni ja tietoni.
Vasta vuosia myöhemmin, maamieskoulussa aloin niitä asioita paremmin
ymmärtämään. Sen panin merkille, että talossa oli paljon tyttöjä, enimmät ehkä
omia, mutta varmaan vieraitakin. Poikia siellä ei liiemmin näkynyt, vaikka
saattoi niitäkin olla.
Silloin olivat
kaksipäiväiset isot seurat yleensä sunnuntaina ja maanantaina, niin olivat
Sievin Asemakylänkin seurat. Panin merkille, miten ahkerasti seudun uskovaiset
puhuttelivat seuravieraita, erityisesti uskosta osattomia. Sellaista puhuttelua
on kristillisyydessä sanottu verkkojen kokemiseksi. Minultakin eräs henkilö
kysyi, kuka olen ja mistä, sekä olenko uskovainen. Molempien iloksi saatoin
vastata myöntävästi, mutta kun hän kuuli kotipaikkani, hän tarjosi yösijaa
kotoaan. Lupasin harkita asiaa. Olin maanantain seuroissa iltaan asti, ja
vaikka minulle tarjottiin yöpaikkaa, lähdin iltamyöhällä ajamaan kotia kohti.
Pimeässä ajo oli helppoa, kun dynamo ja valo toimivat, keli oli sopivan
tuntuinen, pouta hyvä ja mieli virkeä. Kuin huomaamatta päädyin Sievin
kirkonkylään, jossa minua kummastutti tiestä hiukan sivussa ollut,
sähköpaimenen kaltaista napsutusta pitänyt laite. Joka napsauksella välähti
valo, jos se oli paimenpoika, johdoissa saattoi olla jonkinlainen oikosulku tai
pieni väli, josta sähköjännite hyppäsi ylitse,
Reisjärvellä aloin tuntemaan väsymystä ja
Savolanniemen paikkeilla nukuin vähän tien luiskassa. Lopulta vilu minut
herätti ja ajelin kotiin nukkumaan aamupäivän ajaksi.
Tämä oli seurojen ohella retkeilyä ja kunnon liikuntaa.
Tämä oli seurojen ohella retkeilyä ja kunnon liikuntaa.
Kommentit
Lähetä kommentti