Tien kunnostusta ja muutakin
Tiessä riitti
kunnostamista, syntyneitä nyppylöitä kuokin pois, notkopaikkoja yritin täyttää,
vaikka se melko turhalta tuntuikin. Monttu pysyi paremmin täytenä, jos sen
vahvisti pienillä puilla ja risuilla, ja se ehti kylmettyä vähintään yön yli.
Muuten reki, varsinkin takareen keula kuljetti lumen pois montusta ja jätti sen
seuraavan nyppylän päälle. Sillä tavoin ne epätasaisuudet syntyivätkin ja
lisääntyivät, joskin alku löytyi aina luonnon normaalista maaston muodosta.
Siis opettelijalle riitti työtä pitää tie edes kohtuullisessa kunnossa.
Välillä ehdin
kuitenkin laaniin jatkamaan pinon pohjapuiden asettelua. Suurehkot pohjapuut
piti asettaa poikittaisten puiden päälle, siten pyrittiin estämään pinon
painuminen maan sisään, kun halot saattoivat olla siinä pinossa vuosiakin. Samasta
syystä tehtiin myös tuuletusaukot, niiden kautta pystyi myös katsomaan
pohjapuiden kunnon.
Metsäpalstalla riitti myös urien suunnittelua
ja aukaisua, aina ei joka tietä saanut pinon lähelle. Silloin oli edessä
halkojen heittely tien viereen. Puuhansa siinäkin, mutta oli yksittäisen pinon
suhteen helpompi, kuin pitkän kiertotien aukaisu. Hevonen rekineen kun ei pysty
mitättömässä tilassa kääntymään, rekka eli lavetti vie myös oman tilansa, se
tekee yhdistelmän myös jäykemmäksi kääntymiseen. Oma puuhansa oli myös
varsitien mittaus yhdessä isän kanssa eräänä päivänä. Työnjohtaja, Jussi Käki,
puhelias karjalaismies, tuli eräänä päivänä ja pyysi kaveriksi
mittaukseen. Meillä oli naru,
muistaakseni 25 metrin mittainen ja 9 tikkua. Minä menin edellä, kun naru
kiristyi työnjohtajan pysähtyessä, minä laitoin tikun tien viereen hankeen
pystyyn. Jatkoimme matkaa, kun Jussi pääsi laittamani tikun kohdalle, hän
kiristi narua, otti tikun käteensä ja minä laitoin uuden tikun. Näin
menettelimme, kunnes minulta olivat tikut loppuneet. Sinä vaiheessa jäin
odottamaan, Jussi tuli luokseni ja antoi tikut minulle. Olimme mitanneet tietä
250 metriä ja jatkoimme uudella samanmittaisella osuudella, kunnes kokotie oli
mitattu halkopinojen painopisteeseen asti. Kilometrin täytyttyä pantiin
merkkipaalu ja lukema tien viereen. Matka laanista palstan painopisteeseen
kertyi 2 kilometriä 250 metriä.
Helmikuun
viimeisenä sunnuntaina kävimme Junganmäellä kylässä. Isän veljen, Arvin perhe
asui siellä. Arvi oli viety jonnekin sairaalaan tai laitokseen ja vaimo
lapsineen oli muuttanut lähemmäksi koulua ja Ainon veljiä. Sen pitkän tarinan
ehkä muistelen aivan eri kertomukseen, jos satun ehtimään.
Koska minulla
oli jatkokoulun tunnit, yleensä maanantain ja perjantain iltapäivisin, jäi
aikaa myös kotitöihin. Puiden pilkkomista oli aina, vettä kannettiin järven
avannosta rehukeittimeen kuumenemaan. Veljien ja omiakin suksia kunnostelin,
kaikenalaista puuhaa kotona aina löytyi. Maanantaina usein kävelin jatkotuntien
jälkeen Kojolaan, joskus hiihdin tai ajoin polkupyörällä. Lumiaurat olivat
silloin heikkoja, samoin autot, jotka niitä työnsivät. Tien varteen muodostui
valtava auravalli. Kun oli ollut kova pyry, vallien väli täyttyi lumesta, joka
oli muodostanut aaltomaisen jyrkkäreunaisia kinoksia. Sen aikaisilla välineillä
ei tietä enää aurattu, liikenne jäi hevosen ja jalkavälineiden varaan.
Sellaisten aaltomaisten, jyrkkäreunaisten täyttämää tietä hiihtelin eräänä
iltana Poutalaan. Se oli melkoista taiteilua, etteivät sukset katkenneet.
Pitkältä tuntuneen taistelun avulla kuitenkin selvisin perille Poutalaan yöksi.
Kortteeritalomme isäntä, Veikko Hänninen oli lastuulla asemalla, aikaisemmin sinne ajettua puutavaraa hän lastasi vaunuihin yhdessä naapurin miehen, Eino Karjalahden kanssa. Kun siellä oli avattu rautatie, olivat yhtiöt pitkittäneet puidensa kuljetusta, saadakseen niitä avattavaa rautatietä helpommin tehtaalle tai satamaan.
Kortteeritalomme isäntä, Veikko Hänninen oli lastuulla asemalla, aikaisemmin sinne ajettua puutavaraa hän lastasi vaunuihin yhdessä naapurin miehen, Eino Karjalahden kanssa. Kun siellä oli avattu rautatie, olivat yhtiöt pitkittäneet puidensa kuljetusta, saadakseen niitä avattavaa rautatietä helpommin tehtaalle tai satamaan.
Kerran oli
Veikko nähnyt unta, että oli erittäin kaunisiltarusko. Siinä tilanteessa oli
joltakin paikalla olleelta kysynyt oikeaa veikkausriviä. Ykkönen ja yksitoista
ristiä, kuului hänelle annettu vastaus. Kun sitten tuli sellainen kaunis
iltapäivä, kaunis rusko, kireä pakkanen, ajatteli Veikko kokeilla onneaan,
Vaikka olisi enne, että nyt onnistaisi. Kaikki merkit sopivat, asemalla nähty
iltarusko, pakkanen ja muutakin sopivaa. Veikko ei luottanut pelkästään siihen
yksinkertaiseen riviin, vaan teki melkoisen systeemin. Voitto jäi kuitenkin
saamatta, ei ollut montakaan oikeaa osumaa.
Poutalaan
tuli muitakin ajomiehiä kortteeraamaan.
Lauri Pellikka ajoi Vilho Mielityisen traktorilla vuosia kuivunutta
puutavaraa Pitäjänmäeltä. Rautatietä odottaen oli yhtiö niiden tehtaalle vienti
pitkittänyt. En muista, kuka oli Laurin ajokaverina, kaksi miestä siinä
kuitenkin oli. En tiedä sitäkään, montako kuormaa he ehtivät hakemaan ja
lastaamaan suoraan vaunuun. Illalla myöhään he kuitenkin tulivat viimeisen
kuorman purkamisesta, varhain aamulla lähtivät ensimmäistä hakemaan. Lähtö ei
kuitenkaan ollut yksinkertaista, kylmä traktori piti lämmittää, ei olisi muuten
käynnistynyt. Lämmityksessä oli kuitenkin nykyiseen verraten erilaiset keinot.
Minkäänlaista tietoa ei ollut sähkön käytöstä lämmitykseen, tuskin oli edes
olemassa tarvittavia laitteita. Aamulla tuntia ennen lähtöä nuotio traktorin
alle, siinä oli lämmitys menetelmä yksinkertaisuudessaan. Kukaan ei ollut vielä
keksinyt laittaa muovisia tai muita palavia osia koneeseen, ei ollut pelkoa
minkään osan sulamisesta. Mutta voiteluöljy kuitenkin lämpisi. Jäähdytysvesi
oli päästetty illalla pois, aamulla pantiin uusi vesi kuumana. Ennen pitkää
ilmestyi tielle paksuun polanteeseen 60–90 senttimetrin syvä kolo. Niin paljon
oli tiellä lunta pakkautuneena polanteeksi.
Haapajärveltä tuli Saaren nuori mies ajamaan puita asemalle Rajahoikan
takaa, luultavasti Kokkilan palstalta tai joltakin muulta sillä seudulla olevasta
metsästään. Heillä oli pitkä ajomatka, mutta pitkää päivää ajaen hyvällä
hevosella kaksi kuormaa he sieltä toivat. Asemalle oli muitakin puutavaran
ajajia. Kymin osakeyhtiö ajatti metsistään halkoja. Heillä ajomiehet vain
nopeasti purkivat kuorman rovioon, josta Ville Hakonen niitä hiljakseen latoi
pinoon. Kaksi metriä korkeaan pinoon tehtiin tuuletus aukkoja muutaman metrin
välein. Ville teki haloilla tuetun kolmion muotoisen aukon noin puolen metrin
korkeuteen pohjapuista. Aukon alla oli siis puolen metrin kerros halkoja. Me
teimme Vapon pinoihin aukot heti pohja puiden päälle. Kojolan tien toiselta
puolen, rautatiesiltaa pitkin ajoi oman metsänsä halkoja Aleksi Koivula, hän ei
tehnyt minkäänlaisia tuuletusaukkoja.
Kommentit
Lähetä kommentti