Tien tekoa ja kinkerit
Tehtävikseni muotoutui ajotien, niin sanotun
varsitien kunnossa pidon lisäksi katsoa ja raivata tien uria palstalle. Silloin
ei kukaan ajatellut, että hakkuumiesten tulisi katsoa ja avata ajourat. Ne
olivat ajomiesten tehtäviä, sitä minä opiskelin ja harjoittelin. Vaikka olimme
kesällä ne halot hakanneet, oli talven tultua meidän katsottava palstatien
paikka. Usein sillä parhaalla uralla, mistä vähiten tarvitsi kaataa puita pois,
oli kesällä tehty pinokin. Päiväkirjassani on usein merkintä, että pino piti
purkaa, onneksi olivat useimmiten vain kuutiometrin, eli motin kokoisia pinoja.
Uran viereen vain halot, että pääsi avaamaan tien linjaa ja ajamaan hevosella
jälkeä siihen. Olihan ne puretusta kasasta sitten helppo ottaa kyytiin, kun sen
aika tuli.
Palstalle mennessä oli myös ojan ylitys, oja
täytettiin lumella, joskus risuja tai tukevampaakin puuta siteeksi lumen
sekaan. Tuore lumi ei heti kunnolla kantanut hevosta ja rekeä, mutta yön aikana
lumi kovettui kantavaksi.
Kinkerit lähestyivät, minun oli määrä pyrkiä
rippikouluun, sen vuoksi oli luettava katekismusta. Kinkerit olivat perjantaina
10.2.1956 Kivilahden talossa. Jatkokoulun tunnitkin pidettiin sen vuoksi
edeltävänä päivänä, torstaina, vaikka kinkerit olivatkin päivällä. Kuitenkaan
sieltä ei olisi kunnolla ehtinyt enää kouluun. En enää muista, miten kuulustelu
sujui, en sitäkään, kuulusteliko meitä pappi, luultavasti se oli kanttori.
Yleensä kanttori kuulusteli yhdessä kamarissa joko tulevat tai parhaillaan
rippikoulussa olevat lapset. Kaksilla kinkereillä kuitenkin piti käydä. Ensin
pyrkimässä ja seuravana talvena syysrippikoulun käyneet uudelleen ennen kevät
koulun alkua. Jos ei käynyt, piti muissa yhteyksissä osoittaa, että läksyt
osaa. Minulla onnistui osoittaa osaamiseni tarpeeksi hyvin, sain luvan mennä
syksyllä rippikouluun.
Kommentit
Lähetä kommentti