Tulipaloja
Alustus
ja keskustelut
Ensimmäinen
keskustelutunnin aihe oli muistini mukaan harrastukset, en muista
mitä kaikkia harrastuksia siinä käsiteltiin, mutta ainakin yksi
keskustelukysymys koski ralliautoilua. Se oli ensimmäinen kerta kun
kuulin sellaisesta autoilusta maininnan, kysyinkin alustajalta, mitä
sellainen autoilu on ja sain tiedon, että se on kilpa-autoilua.
Miten lie maailmani pysynyt siitä tiedosta erossa, myöhempinä
vuosina tietoa on kertynyt, ei kuitenkaan kokemusta. En ole
kilpailuihin innostunut, eikä ole ollut autoakaan, ja sitten kun on
ollut, olen ajanut varoen niillä velkavetoisilla ajoneuvoilla.
Koulun ensimmäisessä
varsinaisessa keskusteluillassa käytin puheenvuoroja melko
rohkeasti, siitä seurauksena minua ehdotettiin ja kannatettiin
seuraavan alustuksen pitäjäksi. Aiheen sai valita itse, mutta se
piti hyväksyttää iltojen vetäjällä, Seppo Härkösellä.
Valitsin aiheekseni ”Miesten työt ja naisten työt.” Hiukan
epäröiden kävin kertomassa valintani opettajalle, joka rohkaisi
sanoen, että sehän onkin hyvä aihe, ja neuvoi kirjoittamaan siitä
alustavan puheenvuoron ja keskustelukysymykset. Niin tein ja näytin
myös luonnoksen opettajalle, joka sen hyväksyi.
Oli sentään yksi
asia, joka teki minua araksi, arastelin tilannetta, jos keskustelu
naispappeudesta äityy kiistelyksi. Kun seuraava ompeluilta oli
Kamulalla, kysyin Hannekselta niitä kohtia, joissa Raamatussa
mainitaan papin viran kuuluvan vain miehille. Kerroin ettei
aikomukseni ollut aloittaa keskustelua naispappeudesta, mutta kun
aiheena on naisten ja miesten työt, pidän mahdollisena että joku
siirtää keskustelun papin virkaankin. Hannes taputteli sivujaan ja
totesi: ”Aseita vyölle, aseita vyölle.” Sen jälkeen
Hannes otti Raamattunsa
ja etsi Paavalin kirjeistä asiaa valaisevat kohdat, jotka kirjoitin
muistiin kaiken varalta. Koulun keskustelussa asia nousi esille vain
yhtenä mainintana, kun kukaan ei siihen vastannut eikä minulta
kysynyt, ajattelin viisaimmaksi etten minäkään siitä puheenvuoroa
käytä.
Olin laatinut
kirjallisen alustuksen ja opettaja oli sen hyväksynyt. Luin
paperista lopulta vain alkuosan kirjoittamastani ja suunnilleen
puolet puhuin vapaasti muistellen. Sain raikuvat suosion osoitukset,
mutta opettajaa menettelyni ei tyydyttänyt. Hän opasti, että
puheenvuoron tulee olla joko paperista luettu tai vapaasti kerrottu,
mutta ei niiden sekoitus. Tunsin saaneeni siitä hyvää ja
tarpeellista oppia, mutta toiset oppilaat eivät Härkösen opastusta
sulattaneet. Heidän mielestään oli väärin, että opettaja niin
teilasi heidän mielestään hyvän esityksen. Tunnilla he ilmaisivat
käsityksensä hiljaisuudella, perin harva suostui puheenvuoroja
käyttämään. Niin latistui vilkkaaksi odottamani keskustelu
vuorovaikenemisiksi, tosin sanoen puheenvuorot olivat lyhyitä,
muutaman sanan tokaisuja. Myöhemmin käytävällä moni ilmaisi
suuttumuksensa selvin sanoinkin, ja saman kaltainen vuoroin
vaikeneminen jatkui kevääseen asti aiheesta ja alustajasta
riippumatta.
Räjähteiden
kurssi
Eräänä päivänä johtaja kertoi koululle tulevan
räjähdyskouluttajan pitämään meille kurssia maataloudessa
tarvittavien räjähdysaineiden käytöstä. Humoristiseen tapaansa
johtaja kertoi, että meille opetetaan ainakin, miten nalli purraan
tulilankaan, ettei se räjähdä suussa ja miten räjähde asetetaan
paikoilleen, ettei se räjähdä käsissä. Pari päivää myöhemmin
perjantaina räjähdysopetus alkoi, koko päivän ajan istuimme
luokassa, johon olivat ahtautuneet myös pienen luokan oppilaat.
Opetus oli tiivistä ja monipuolista, minulle räjähdysaineiden
osalta tuttua asiaa muutaman vuoden takaiselta nelostien ajaltani,
mutta paljon uutta ja entisen tiedon tarkennusta siinä sain. Jopa
kallion louhinnan periaatteesta saimme tietoja, vaikka perin harvoin
kai maataloissa kallioita louhitaan. Räjähdysaineiden säilyttämisen
periaatteet ja käytäntö olivat todella tarpeellisia opittavia ja
muistettavia asioita.
Lauantaina räjähdysaineiden opetus jatkui, lopuksi oli tiivis
loppukoe oppimistamme asioista. Etukäteen kouluttaja pelotteli
kokeen vaikeudella, tarkoituksena ehkä kannustaa meitä
tarkkaavaisuuteen. Paljon oli asiaa vielä ja illalla oli tulossa
loppukoe, jossa testataan kuka meistä hyväksytään, ja hylätäänkö
joitakin. Illaksi olivat tulossa emäntäkoulun oppilaat
Haapavedeltä, ja kun räjähdekouluttaja sai siitä tiedon, hän
kertoi jättävänsä pari oppituntia pitämättä ja pitää vain
lyhyen, tiiviin loppukokeen. Loppukokeessa oli sitten kaksi
kysymystä, yhdessä kysyttiin, saammeko säilyttää räjähdysaineita
kotona vaimomme sängyn alla. Siihen oli helppo vastata kielteisesti,
varmasti sen kaikki tiesivät ja ymmärsivät, en muista kuka
vastauksen kertoi. Toinen kysymys oli yhtä helppo ja ymmärrettävä,
sen olen unohtanut. Saatuaan siihenkin oikean vastauksen, kouluttaja
totesi kaikkien läpäisseen kokeen ja lupasi meidät vapaaksi
järjestelemään illan vierailun isännyyttä. Minulla ilta meni
tosin navetassa, sillä navettavuoroni oli sillä viikolla.
Emäntäkoululaisten
vierailu
Sitä
vierailua odotettiin, sitä varten etsittiin, suunniteltiin ja
valmisteltiin ohjelmaa, kovin paljoa en siitä enää muista. Joku
oli löytänyt pitkän sketsin tapaisen keskustelun, jossa toinen
esiintyjä lukee kirjasta lehmien jalostusopin läksyä, toinen
saamaansa rakkauskirjettä. Molemmat ääneen, ja ne lukemiset
välittyvät viereiseen huoneeseen vuorottaisena sekoiluna. Kertomus
tuntui hauskalta, mutta kukaan ei uskaltanut ottaa tehtäväkseen
siinä esiintymistä. Jokainen pelkäsi purskahtavansa nauruun, kun
esimerkiksi naisen kaunis katse osoittautuisi lehmän kosteiksi,
suuriksi silmiksi ja monta muuta yhtä mieletöntä tilannetta.
Lopulta ratkaistiin niin, että keskustelu päätettiin nauhoittaa
ennalta ja soittaa nauhurilta illan ohjelmassa. Naurupelko
osoittautuikin aiheelliseksi, sillä kaksi lukemiseen suostunutta
kaveria purskahtivat nauruun useita kertoja aivan yllättäen. Emme
mekään, sivusta seuraajat, malttaneet pysyä totisina, joskus nauru
valtasi ensimmäisenä jonkun meistä. Aina naurukohtauksen jälkeen
piti nauhoitus keskeyttää ja jatkaa uudelleen keskeytyneestä
kohdasta. Lopulta keskustelu saatiin sentään nauhalle ja odotimme
siitä illan ohjelmien kohokohtaa.
Kohokohdalta se alussa
vaikuttikin, mutta emme ajatelleet keskustelun pituutta. Kun muutamat
naurut oli naurettu, tuntui nauraminen riittävän ja sen jatkuminen
alkoi kyllästyttää. Myöhemmin kertoi joku havainneensa
vieraidenkin ilmeissä väsymyksen merkkejä niin, että nauhan
loppuminen oli enemmän helpotus ja vähäiset suosion osoitukset
tuntuivat kohdistuvan mieluummin loppumiseen kuin itse
sketsikeskusteluun. Joku arvelikin, että ehkä olisi ollut parempi
luopua koko siitä ohjelmasta tai jättää loppuosa kuuntelematta.
Itse mietin, mutta en sanonut, että kahdessa tai kolmessa osassa
esittäminen ja välillä muuta ohjelmaa, olisi ehkä ollut hyvä
ratkaisu. Ja nyt kirjoittaessa mietin, että olisiko yleisön edessä
lukeminen naurun purskahduksineen ollut sittenkin viihdyttävämpi.
Useita muitakin
ohjelmanumeroita esitettiin, niitä esittivät sekä vieraat että
isännät. Välillä kävimme nauttimassa ruokalan antimia, sen
aikana olivat muutamat pojat raivanneet ison luokan pulpetit sivuun,
että saivat tilaa alkavalle tanssille. Me uskovaiset pojat
vetäydyimme tanssin ajaksi yläkertaan keskustelemaan, viisi nuorta
miestä ja hiukan useampi nuori nainen sinne pieneen tilaan
kokoontui. Keskusteluista en oikeastaan muista mitään, varmaan
kouluasiat olivat esillä puolin ja toisin. Saatoimme keskustella
uskostakin, ellei muuten niin ainakin laulujen välissä, sillä
melkoinen tovin illasta lauloimme Siionin lauluja. Siis
laulutaitoiset lauloivat, minä tyydyin kuuntelijan ja iloitsijan
osaan. Totta kai katselin nuoria naisia silläkin silmällä, että
voisinko tai uskaltaisinko ehdottaa jonkun kanssa kirjeiden vaihtoa.
Vaikka oli useita mukavan näköisiä nuoria siinä, en osannut tehdä
valintaa niin ei tarvinnut kokeilla uskaltamistakaan.
Navettavuoro
Työvuoroni navetalla Jouko Kaurasen kanssa alkoi ennen
räjähdysaineiden kurssia ja jatkui emäntäkoululaisten vierailun
ajan ja ohikin. Mainittujen tapahtumien aikanakin meidän siis piti
viettää aamumme ja iltavuoromme navetassa. Siksi minulle jäi melko
ohut kuva vierailun valmisteluista, koska ei ollut aikaa osallistua
siihen. Navetalla oli kylliksi tekemistä, kun lehmiä oli pitkä
rivi ja hiehoja vielä enemmän. Suuren sikalan töissäkin piti
välillä poiketa, niin työssä oli tiivis kiire koko ajan, vaikka
karjakko ja Liisa, karjatalousharjoittelija tekivät enimmän osan
töistä. Navetan käsinlypsyharjoitus oli siinä melkoinen ja aikaa
vaativa urakkansa sen lisäksi, että lehmien lannan kuljetimme
kottikärryillä ulos. Koululle oli suunniteltu omaa
lannanpoistojärjestelmää, mutta se oli silloin suunnittelun
asteella niin, ettei toteuttamista ollut aloitettu. Työnsimme siis
lehmien lannan puisella kolalla kasaan, josta nostelimme taikoilla
kottikärryyn ja kärräsimme navetan taakse tunkiolle.
Koulun navetassa tutustuin konelypsyyn ja pääsin opettelemaan
lypsimien kiinnitystä utareisiin. Siellä näin ensi kerran myös
putkilypsyjärjestelmän, kannujärjestelmiä oli joissakin
naapureissamme, mutta niitä en ollut koskaan edes kokeillut.
Koululla oli koneellinen maidon jäähdytyskin, jollaista en ole
nähnyt koskaan muualla. Päästimestä maito valui kylmäkennon
ulkopinnoilla kouruun, josta jatkoi kourun toisen pään alle
asetettuun tonkkaan eli pystöön. Tilatankista oli tosin suunnitelma
valmiina, tuskin kuitenkaan oli vielä tilattukaan.
Käsinlypsyharjoitukset olivat oma lukunsa aihe, olin lypsänyt käsin
kotona useiden vuosien ajan, mutta tyylini oli eräänlainen
puristuslypsyn ja vetolypsyn yhdistelmä. Siinä lypsin puristamalla,
mutta sormien väsyttyä jatkoin vetämällä vähän aikaa.
Harjoituksessa ja lypsynäytöksessä jakson lopulla piti jatkaa
puristamalla alusta loppuun. Ensimmäisellä harjoituskerralla meidän
piti Joukon kanssa valita kaksi lehmää kumpikin nimikoiksemme.
Valittavina oli mikä tahansa navetan suuresta karjasta, mutta kun
emme tienneet niiden lypsyominaisuuksia, oli valinta melkoista
sokkoleikkiä. Lopulta karjakko auttoi sen verran, että näytti
muutamia lehmiä joista oppilaat olivat yleensä lypsikkinsä
valinneet. Kun Jouko lopulta valitsi kaksi ehdotetuista lehmistä,
uskalsin minäkin valita, vaikka epäilytti valinnan onnistuminen.
Ainakin rauhallisia ne lehmät olivat, kumpikaan ei potkinut. Sen
sijaan on ratkaisematon arvoitus, olisiko karjasta löytynyt
helpommin ja herkemmin lypsettäviä. Niillä valituilla piti viikko
harjoitella ja lopulta lypsynäytös antaa ajan ottamisineen. Aivan
mukavia lypsettäviä olivat nimikkolehmäni, mutta toisella
loppulypsy eli tipottelu jatkui ihmeen kauan jopa niin, että lopulta
lypsin vain kahta ja yhtä vedintä pitkän ajan. Se tietysti tiesi
hidasta kokonaislypsyä ja pitkähköä aikaa litraa kohti.
Tapanani on aina ollut heitellä pieniä, viattomia huomautuksia,
vain keskustelua pitääkseni yllä. Aina en ole sitä edes itse
huomannut, mutta navetalla kiinnittyi huomioni, kun
karjaharjoittelija, Liisa alkoi nauraa kohta kun olin suuni avannut.
Ei hän kiusaksi nauranut, ilmeisesti piti vain huomautuksiani hyvänä
huumorina, joka kutkutti hänen nauruhermojaan. En tiedä oliko syynä
vitsien molemminpuolinen heittely, vai joku muu syy, kun karjakko
vuoromme lopulla heitti minulle oudolta tuntuvan pyynnön. Pääsiäinen
oli lähestymässä, koulu ja navetta tyhjenee pääsiäisen ajaksi
työn tekijöistä. Liisa oli luvannut hoitaa sen suuren karjan,
mutta hän tarvitsee kaveria ja siihen, pääsiäisen ajan
lomitukseen karjakko minua pyysi Liisan kaveriksi. Koulu maksaisi
minulle palkan niiltä päiviltä, jotka navetassa työtä tekisin,
sikalaan minun ei tarvitsisi mennä, sen Liisa hoitaisi yksin.
Halusin käydä kotona neuvottelemassa asiasta ja kävin
navettavuoroni päätyttyä. Kun sain kotona hyväksynnän pääsiäisen
ajan työlle, palasin koululle kertomaan lupauksen ja jatkamaan
opintoja. Navettavuoron jälkeen oli minulla kolmen päivän vuoro
munintakanalassa, joka alkoi tiistaina ja jatkui torstaihin asti.
Metsäharjoittelua
Navetta- ja kanalavuorojen jälkeen kävimme kahtena päivänä
metsässä. Oikeastaan ne eivät olleet täysiä päiviä, vaan
iltapäiviä oppituntien jälkeen, normaalien sisätiloissa tehtävien
harjoittelujen tunneilla tehtyä ulkotyötä. Torstaina 19.3.
harjoittelimme moottorisahausta metsässä. Opettajaksi oli koulu
palkannut erään kauppiaan sillä ehdolla, ettei hän käytä
opetusta myymänsä sahamerkin kehumiseen, vaan esittelee kaikkia eri
myyjien merkkejä tasapuolisesti. Hänen teoriaopetuksessa en
havainnutkaan pahaa kotiin vetoa, mutta samaa en voi sanoa käytännön
joka seikasta. Erikoisesti kotiin vetäminen ilmeni teräketjun
säädössä. Silloin vielä
oli useimmissa sahoissa kärkipyörätön stelliittikärki laikassa,
meidän partnerissa ja muutamissa muissa merkeissä puolestaan oli
kärkipyörä vähentämässä teräketjun kulumista.
Opettajan myymissä sahoissa oli stelliittikärki, jossa ketju piti
olla löysällä kärkikulumisen vähentämiseksi. Silloisissa
kärkipyörälaikoissa oli pieni lovi laikan ja pyörän välissä,
ketju piti kiristää niin, ettei se päässyt mutkalle ja
luiskahtanut siitä raosta. Kun näin ensi kerran opettajan
kiristämän partnerin ketjun, sanoin heti kokeneena, että ketju
pitää kiristää tiukemmalle, mutta neuvo ei kelvannut. Ei
tarvinnut sahata kauankaan, kun koulun partnerista ja muistakin
kärkipyöräsahoista teräketjut hyppäsivät päältä pois ja
kohta oli opettaja moittimassa, että tuollaisia ne kärkipyörät
ovat, ei niissä pysy ketju laikan päällä, ei tule sahaamisesta
mitään. Lupasin kiristää partnerin ketjun niin, että se pysyy,
mutta siihen en saanut lupaa. Kun pääsimme maastoon, löytyi
joltakin oman sahansa tuoneelta oppilaalta avaimia joilla kiristin
harjoittelusahani ketjun ja sen jälkeen ei ollut ongelmaa ketjun
hyppäämisistä sen sahan osalla.
Kirjoitan vielä kärkipyörällisen ketjun kiristämisen ohjeen,
sillä liian kireällekään se ei saa jäädä, etteivät kärkipyörä
ja ketju rasitu liikaa. Aluksi se kiristetään äärimmäisen
tiukalle niin, ettei se laikan keskeltä sormin nostaen nouse irti
laikasta. Näin varmistetaan, että mahdolliset mutkat ketjun eri
osista oikenevat. Sen jälkeen löysätään kiristystä niin, että
ketjua kevyesti kahdella sormella keskeltä nostaen se nousee
puolisen senttiä irti laikasta.
Varsinainen moottorisahakurssi pidettiin perjantaina koulun tiloissa,
lauantaina ja maanantaina jatkoimme sahaamista metsässä,
mahdollisesti myös tiistaina. Opetuksen koululla oli määrä jatkua
kiirastorstaina iltapäivään asti, mutta muutamat oppilaat
halusivat sen vapaaksi. He menivät johtajan puheille pyynnöllä,
että jos ehtisimme sakilla kaataa sen alueen, muutaman hehtaarin
puut, niin saisimmeko torstain vapaaksi. Kun johtaja siihen suostui,
alkoi kiivas puiden kaataminen noin kymmenellä moottorisahalla.
Ilman sahaa jääneet oppilaat karsivat kirveillä kaadettujen puiden
yläreunan oksia, maata vasten lumeen painuneet oksat jäivät
karsimattomina ja pakkasilla jähmettyivät jäiseen lumeen kiinni.
Kun työn päätyttyä kävelimme maantien suuntaan, veistelin
johtajalle, että taitaa keväällä löytyä västäräkin pesä
viimeisten, juonnettavien runkojen alta. Kun johtaja kysyi, mitä
sillä tarkoitan, vastasin että puiden juontaminen hevosella ja
traktorilla kestää niin kauan, että västäräkkien pesissä ovat
jo poikaset kasvamassa.
Niinhän siinä oli käynyt, kun johtaja muisteli tapahtumaa syksyllä
viimeisinä koulupäivinä, hän kertoi siinä olleen malliesimerkki
siitä, miten hankintasavottaa ei pitäisi tehdä. Monia vaikeuksia
oli palkatuilla työn tekijöillä ollut, että saivat rungot ehjinä
tien varteen katkottaviksi. Viimeinen hankaluus oli ollut pehmennyt
suo, joka kantoi huonosti niin traktoreita kuin hevostakin.
Vastuksista huolimatta he olivat saaneet rungot tien varteen,
katkoneet ja pinonneet ne luovutettaviksi yhtiöille.
Tulipaloja
Eräänä päivänä keskustelin alakerran metalliluokassa opettajan
kanssa, kun ulkoa paikalle syöksyi muuan poika. Hänellä oli
opettajalle yksi kysymys: ”Mitä sillon tehhään, kun
asetyleenipullo syttyy palamaan?” Opettajan pikainen vastakysymys
singahti: ”Missä se pallaa?” ”Tuolla ulukona?” – ”Kierrä
venttiili kiinni!” Mutta venttiiliä ei voinut enää kiertää
käden palamatta. Opettaja opasti kysyjää, että heti pullon
sytyttyä olisi venttiili pitänyt sulkea, silloin ei vielä olisi
käsi palanut. Ja vaikka olisi, se voitaisiin hoitaa, nyt ei kukaan
saa mennä pullon lähelle, sillä kuumennut asetyleenipullo saattaa
räjähtää, ja seuraukset voivat olla palohaavoja pahemmat. Menimme
ulos katsomaan, opettaja kielsi ketään menemästä lähelle pulloa
räjähdysvaaran vuoksi. Kohta pihaan tuli palokunta, sammutusvaahtoa
ruiskuttaen he jäähdyttivät pulloa, kunnes eräs rohkea Nivalan
mies kävi asbestikäsineellä sulkemassa pullon venttiilin ja niin
oli välitön vaara ohi.
Myöhemmin koulun päättymisen jälkeen keskustelin koululla
asuneiden karjaharjoittelijoiden kanssa. Eira Riihimäki kertoi, että
he nukkuivat kaikessa rauhassa päiväunia asunnossaan, kun joku
oppilas tuli sanomaan, että menkää pois täältä, asetyleenipullo
pallaa ikkunan takana ja se voi räjähtää. Harjoittelijat olivat
vastanneet, että mehän ei lähetä, nyt on aprillipäivä ja sinä
yrität narrata meitä juoksemaan. Vasta kun palokunnan auto tuli
viheltäen pihaan, he alkoivat uskoa ja ylös noustuaan näkivät
korkeat liekit ikkunan takana, niin kelpasi heille lähteä huoneesta
pois. Kun nyt katson kalenterista merkintää, huomaan ettei palo
ollutkaan huhtikuun ensimmäisenä vaan maaliskuun 20 päivänä.
Toisenkin
muistiharhani havaitsin kalenteria katsomalla. Olen pitkin aikoja
muistellut, että samana päivänä olisi koululla ollut toinenkin
tulipalo. Kalenterista näen, että tulipalo koulun pihatossa oli
vasta seuraavan viikon keskiviikkona illansuussa. Muutamat oppilaat
olivat jo lähteneet koteihinsa pääsiäistä viettämään, kun
lähdössä oleville kuului komento mennä navetalle. Sinne kiirehdin
minäkin, olinhan jäämässä koululle pääsiäisen ajaksi. Useita
muitakin oppilaita oli navetassa, josta oli vedetty vesiletku
hiehonavetan eli pihaton ullakolle. Sieltä valui savua eri suuntiin
ja johtaja huuteli suurella äänellä, että avatkaa se vesihana.
Hetken kuluttua hän huusi, että eikö sitä vesihanaa saa avattua
suuremmalle, kun letkusta vain lirisee vettä, eikä sillä
vesimäärällä kytevä tuli sammu. Lopulta kuului navetan suunnasta
vastaus, että vettä ei tule nopeammin, siinä on paineen
alennusventtiili, eikä sitä voi avata suuremmalleen. Lopulta saapui
palokunta koululle ja heidän keinoillaan palo sammui melko nopeasti.
Meille pääsiäisen ajaksi jääville jäi tehtäväksi tarkkailla,
ettei joku pesäke ala kyteä uudelleen. Ja jos alkaa, niin hälyttää
palokunta, ellemme nopeasti saa pesäkettä sammumaan. Uusia
pesäkkeitä ei syttynyt, siinä suhteessa saimme olla rauhassa
Liisan kansa.
Kun
oli aikaa katsella tilannetta myöhemmin, selvisi sekin, miten ja
miksi kytevä palo oli alkanut. Koululla oli niukasti tilaa
kasvaville kanoille, siksi oli pihaton yksi alue aidattu
nuorikkokanoja varten. Ne tarvitsivat lämpöä enemmän kuin nuoret
hiehot tuottivat, siksi oli pihaton nurkkaan laitettu öljykamiina,
josta peltinen savutorvi ikkunan kautta ulos. Torven ja ikkunan
puitteen välissä oli liian vähän eristävää mineraalivillaa,
niin oli peltitorven kuumuus hiiltänyt puisen ikkunan puitteen ja se
alkoi kyteä. Vähitellen kytö poltti puitteen puhki ja tuli siirtyi
seinän eristyspuruihin, joissa se jatkui siihen asti, kunnes
palokunta sen sammutti. Letkusta valutettu vesi esti paloa
leviämästä, vaikka ei onnistunut sitä sammuttamaan. Onneksi tuuli
oli hiljaista, rajun tuulen vallitessa olisi koko navetta ollut
vaarassa.
Kommentit
Lähetä kommentti