Viljankorjuutyöt
Lomani ja näyttelymatkani
jälkeen korjasin aitoja ja muutamana päivänä hakkasimme halkoja
opiston metsässä. Torstaina 20 päivä aloitimme ohran niittämisen
ja iltapäivällä seivästyksenkin. Niitä töitä jatkui sen viikon
ajan ja seuraavallekin viikolle, kunnes torstaina 27 päivä
siirryimme sekulin niittoon ja seivästykseen. Sekulit saimme
seipäille elokuun aikana, syyskuun alussa oli vuorossa kauran niitto
ja seivästys. Välillä piti korjata tai siirtää lehmien aitoja,
mutta keskeytykset olivat lyhyitä.
Harjoittelukirjaani selostin
viljan korjuuta, jäljennänpä selostukset tähän.
Ohra
niitettiin viikatetyönä, samoin pantiin hankopelissä seipäille.
Kaura, sekuli ja heinänsiemen niitettiin traktorikoneella. Uutta
kotioloihin verrattuna rippeiden haravointi koneella, jolla
tapahtuikin työ paljon nopeammin kuin käsiharavilla. Viljan
seivästys saatiin lopettaa poudan merkeissä. Sen sijaan puintia
sateet haittasivat niin, että ensimmäisellä yrityksellä saatiin
puiduksi vain kolmannes koko määrästä. Välillä oli pidettävä
liki kaksi vuorokautta taukoa, ennen kuin puintia pystyi jatkamaan.
Kauran ja sekulin puinti pitkittyi lähes viikolla suunnitellusta,
mutta poutakauden alettua työ suoritettiin kerralla loppuun asti.
Sateisuus puintiaikana tietysti lisäsi kuivatustyötä.
Perunannostonkin aloitus siirtyi päivällä suunnitellusta
aloituspäivästä.
– –
–
Poimintoina syyskuun merkintöjä harjoittelukirjasta:
Syyskuun 1, 2 päivä, kauran seivästys, 3. päivä, rippeiden
haravointi. Puintipaikan kunnostus. 4 ja 5 päivä, halonhakkuu ja
aukon raivaus. 7 ja 8 päivä, metsän raivaus, halonteko, kaluston
puhdistus. 9 päivä, myllyssä käynti. Levonperällä Koskelan
myllyssä käytiin jauhattamassa lehmille tarkoitetut viljat.
Aiemmin
en tiennyt siellä myllyä olevan, myöhemmin kävin siellä kotoakin
sen jälkeen, kun Einari Heinonen lopetti jauhamisen Reisjärven
kirkonkylässä.
Myllyssä käynti ja tien hiekoitus 9 päivänä, puinnissa ajo
puintipaikalle 10 päivä, torstaina. Perjantaina 11 päivä
huoltoajoa, heinäseipäiden kasuuta, lauantaina traktorin pesu.
Maanantaina 14 päivä tien tasausta ja ojan aukaisua, joka jatkui
tiistaina, jolloin ajoin myös opiston patjoja varastoon.
Keskiviikkona jatkoin ojan aukaisua ja halkojen hakkuuta, torstaina
vein seurapenkkejä talvivarastoon. Perjantaina 18 päivä
hiekoitimme tietä, lauantaina pääsimme jatkamaan sekulin puintia.
Puintia jatkoimme maanantaina 21 päivänä, tiistaina niitin
perunanvarsia ja hain nauriita navetalle. Keskiviikkona kasasimme
perunanvarsia ja heinäseipäitä. Torstaina, perjantaina ja
lauantaina nostimme opiston perunat. Siinä työssä olivat
poimijoina myös aloittaneen opintolinjan oppilaat, jotka siten
saivat tuntuman käytännön työhönkin. Kotitaloudellinen
kesäkurssi oli loppunut elokuussa, syyskuussa alkoi tietopuolinen
talvikurssi, jonka muutamiin oppilaisiin ehdin tutustua syksyn
aikana.
Autokouluun
Olin
edellisenä talvena kulkenut autokoulun oppitunneilla, kaksi kertaa
olin ajanutkin. Ajoni ei vakuuttanut opettajaa ja siksi en päässyt
heti jatkamaan, sillä jatkoon hän otti vain ryhmän kokeneempia,
että edes osa oppilaista ehdittäisiin kouluttaa ja he saisivat
kortin. Lopuille oppilaista luvattiin antaa ajotunnit syksyllä,
jolloin olisi enemmän aikaa ja vähemmän muita oppilaita. Aluksi
Heino vastusti ehdotustani, mutta suostui lopulta siihen. Sain
vapaata opiston töistä arkiaamuisin, ajoin mopolla Haapajärvelle
Savusalon autokoululle, jossa ensimmäinen ajovuoroni alkoi
seitsemältä. Ajoin vaaditun puoli tuntia, pidin puolen tunnin
tauon, jonka jälkeen toinen puolen tunnin ajo. Siinä olivat
päivälle sallitut kaksi puolen tunnin ajovuoroa, ja pääsin
palaamaan opistolle töideni pariin. Myöhästyin kahdeksalta
alkavasta työstä parisen tuntia, puuttuvat tunnit tein
iltaruokailun jälkeen ja niin olivat työpäiväni täysiä. Ehdin
hyvin mukaan puintipäivinäkin, sillä ennen puinnin aloittamista
piti odottaa yökasteen kuivamisen ajan.
Kokemus kesän aikana traktorin ajamisessa oli antanut kummasti
taitoa ja varmuutta myös auton käsittelyyn. Muistan eräänä
aamuna ensimmäisen ajovuoroni jälkeen seuraavaan vuoron tulleen
oppilaan todenneen peruuttamisestani, että sehän kävi kuin ennen
tehneeltä. Enempää emme ehtineet aiheesta keskustelemaan, sillä
hän lähti ajoharjoitteluun, minä puolestani join aamukahviani.
Niin kuljin ajo-opetuksessa syyskuun ajan, kuukauden lopulla, kun
ajokoe lähestyi, alkoi vaihtaessa kuulua pahaenteistä rusahtelua.
Lopulta opettaja Savikko kyllästyi siihen että oppilas on kokeen
lähestyessä taantunut ja halusi itse kokeilla ajamista. Vaihdoimme
paikkoja, samaa rutinaa kuului hänenkin ajaessaan ja hän totesi
vian olevan kytkimessä tai sen välityksissä ja että vika pitää
korjata ennen inssiajoa. Autokoulun vieressä oli korjaamo, kuuntelin
keskustelun Savikon ja korjaamon esimiehen välillä. Savikko ehdotti
että kytkimen vipuvartta pitäisi jatkaa kuten ennenkin on tehty,
mutta esimies kertoi että kaikki jatkamisen vara on jo käytetty.
Vaikka jatkettaisiin, ei poljin mahdu painumaan syvemmälle, on
vaihdettava uusi kytkinvarsi. Kun kyseessä on Ford merkkinen auto,
pitää irrottaa moottori että pääsee käsiksi kytkimeen, ja siinä
työssä tarvitaan aikaa. Sitä ei ehditä tehdä saman päivän
aikana vaikka heti alkaisi.
Ajotunteja pääsi aloittamaan vasta auton kytkinremontin jälkeen.
Olin nähnyt autokoulun pihassa uuden kuorma-auton opetuskilvin ja
Savusalon tunnuksin varustettuna. Opettaja sanoi, että opetusta
jatkettaisiin sillä, jos korttikokeeseen olisi enemmän aikaa.
Ajokoe oli kuitenkin niin lähellä, etteivät oppilaat siinä ajassa
tottuisi uuden auton erilaisiin hallintalaitteisiin. Siksi vanha auto
on kunnostettava ja kokeet ajettava sillä, muuten on liian suuri
riski kokeiden hylkäämiseen. En muista joko seuraavana päivänä
jatkuivat ajotuntini, mutta viimeisinä päivinä oli opettajana
koulun johtaja. Oletan opettajan vaihdoksen syyksi sen, että niin
meille haluttiin antaa vaikutelma inssi- eli koeajosta, jota
valvoisikin vähemmän tuttu mies, eikä tutuksi tullut opettaja. Sen
muistan, että vaikka auto oli sama, se oli selvästi erilainen
ajettava. Kytkin toimi polkimen ohjauksessa oudon herkästi ja nopeasti, kesti useita polkemisia, että sain oikean
tuntuman kytkimeen. Sain sen silti jo ensimmäisen puolituntisen
aikana, mutta en muista monenako aamuna ehdin ajaa kunnostetulla
kytkimellä ennen varsinaista ajokoetta.
Vielä
koepäivänä oli minulla ajotunti aamuvarhaisella, että varmasti
olisin tutustunut kunnolla korjattuun kytkimeen ja sen toimintaan.
Halusin varmistaa ehtimiseni varhaisiin ajotunteihin, siksi menin
edellisenä iltana yöksi maamieskoululle. Aamulla oli lyhyt matka
autokoululle, sen ajoin pienessä hujauksessa. Ensin oli kirjallinen
koe, oppilaita oli pieni luokka täynnä, meitä kuorma-autokorttia
yrittäviä oli kaksitoista, henkilöautokortin kokelaita paljon
enemmän. Supattelu hiljeni kun täytimme koepapereitamme, edes
kynien rapinaa ei kuulunut. Määräajan täytyttyä katsastusmies
Bergroth keräsi koepaperit ja alkoi niitä tarkastaa. Ensimmäisenä
hän ajatti henkilöautokortin kokelaat, seurasimme ensimmäisen
lähtijän, erään vanhan puoleisen rouvan lähtöä. Lähdössä
hän nosti kytkinpolkimen nopeasti, että hiekka ja pienet kivet
sinkoilivat kauas vetävistä takapyöristä. Totesimme kuorma-auton
kortin kokelaiden kesken, että jos meidän lähtömme olisi
tuollainen, pomppaisimme heti lähdössä. Ajon jälkeen inssi sanoi
kuitenkin kokelaalle, että kai sinulle kortin voi antaa, vaikka
kokeessa oli toivomisen varaa, et sinä kuitenkaan hurjastele tiellä
niin kuin monet nuoret miehet. Rouva kiitteli todeten, että kyllä
me olemme johtajan kanssa ajamista harjoitelleetkin. Että ainakin
kokemusta on kertynyt, kun oli kyseessä kolmas yritys. Muiden
henkilöauton kortin kokelaiden ajamisista minulle ei jäänyt
muistiini erikoista.
Välittömästi henkilöautokokelaiden jälkeen alkoivat
kuorma-autokorttia havittelevien vuorot. Ensimmäinen suorittaja
lähti autokoulun pihasta, inssi käski meidän muiden kävellä
hotellin luokse, jossa vaihdetaan vuorot. Odottelimme sitten siinä
vähän aikaa, kun ensimmäinen kokelas palasi joukkoomme, hän
kertoi että osuuskaupan varaston takana, jonne hänen piti
peruuttaa, on kaivo ja ahdas paikka seinän ja kaivon välissä.
Sinne pitää peruuttaa, niin kannattaa varoa ettei peruuta siihen
kaivoon vaan seinän ja kaivon väliin. Kertomus lisäsi vähän
jännitystäni, uskoin silti selviäväni ajokokeesta. Kun sitten
laitoin vaihteen silmään ja nostin kytkintä, oli katsastusmiehen
reaktio karjaisu: SEIS! Samalla hän painoi kytkintä ja
jarrupoljinta, niin säikähdin lisää ajatellen, että tänään en
ainakaan saa korttia. Katsastaja osoitti etuistuinten välissä
vinoon käännettyä istuintyynyä, oikaisi sen suoraan ja sanoi
lempeällä äänellä, että nämä katsotaan kuntoon ennen lähtöä.
Sellaisesta ei ollut oppitunneilla eikä opetusajossakaan puhetta,
mutta luonnolliselta asia mielestäni tuntui. Sain luvan lähteä
uudelleen, mutta samoin tuloksin, karjaisu: SEIS! Sitten selitys,
että tässä on vastamäki, täytyy lähteä mäkilähdöllä. En
siinä mainittavaa mäkeä nähnyt, autokin pysyi paikallaan ilman
käsijarrua, mutta uskottavahan se vastamäki silti oli. Uuden
lähtökäskyn jälkeen otin mäkilähdön käsijarrua ja vaihteita
käyttäen, enkä enää ihmeemmin jännittänytkään. Kävimme
autokoulun pihassa, sieltä U-käännöksen jälkeen takaisin,
kirkkosillasta yli Haapajärven, Veihtilahden talon tuntumassa uusi
U-käännös ja takaisin kohti lähtöpaikkaa. Kirkkosillalta
päästyä, loivassa vastamäessä, käski katsastaja pysähtyä.
Sain mäkilähdön onnistumaan mielestäni kohtuullisesti, mutta
jännitin tulevaa peruutusta ahtaaseen paikkaan varaston seinän ja
kaivon väliin. Katsastusmies käski kuitenkin ajaa vaihtopaikalle,
käskeä seuraava mies autoon ja kaikkien muiden kävellä
autokoululle. Olin ainoa kuorma-autokokelas, joka ei sillä kerralla
lainkaan peruuttanut, niinpä ajattelin että kokeeni tuli hylätyksi.
Odottelimme jännittyneinä
autokoulun luokassa ratkaisua, ensin katsastaja kirjoitti todistukset
lukuisalle henkilöautokorttia haluavien joukolle. Saimme siis
odottaa piinallisen kauan, kunnes vuoromme alkoi. Minulle tulos oli
mieluinen yllätys, sillä jokainen kokelas hyväksytään.
Katsastaja kirjoitti todistuksia, jonka perusteella saisimme
nimismieheltä varsinaisen ajokortin. Odotellessa virisi oppilaiden
keskustelu, kun joku meistä totesi, että on autokoululle mainosta,
kun jokainen kokelas läpäisee tutkinnon. Mainosta ja helpotus se on
myös opettajille, jotka ovat kuukauden ajan tehneet työtä
oppilaiden kanssa, seuranneet ja jännittäneet heidän edistystään
ja lopulta arvioineet jokaisen kohdalla, joko hänet voi lähettää
kokeeseen, vai tarvitaanko vielä harjoitustakin.
Keskusteluun puuttui myös katsastusmies kirjoittamisensa lomassa,
että tietty jännitys se on kokeen vastaanottajallekin, kun pitää
mitättömän pienessä ajassa päätellä, joko kokelas on kypsä
itsenäisesti maantielle liikenteen sekaan. Painaa kummasti alas, jos
omilta jäljiltä kuulee useita kolareita ja muita töppäilyjä.
Siinä tuimalta mieheltä tuntunut Bergroth näytti meille
hymyilevämmän puolensa, lopulta olen käsittänyt kohdallani olleet
pari karjaisuakin jännityksen luomiseksi, että voi seurata pystyykö
kokelas hallitsemaan hermonsa tiukassa paikassa.
Lokakuun
alkua opistolla
Harjoittelukirjaani olen merkinnyt töitäni: 1. päivä
lypsylypsyapuna, kyntöä, myös kahtena päivänä suolla.
Tosiasiassa olin ensimmäisen päivän ajokorttikokeessa, joten sen
päivän työt olen tehnyt ylitöinä muina päivinä, muuten ei ole
ymmärrettävissä 3/4 päivää lypsyapuna. Kyntämistä en siltä
päivältä varmaksi muista, ehkä ennätin kyntämään ajokokeen
jälkeen. Joka tapauksessa enimmän ajan lokakuusta kynnin peltoja,
koska Unto oli lomalla osan niistä päivistä ja saapui
kihlautuneena viimeisten päivien työhön ja hakemaan tavaransa
pois. Unton kihlattu oli jostakin pohjoisesta, eikä kumpikaan tyttö
kesän seuralaisista. Kyntämisen aloitin suolta, tarkkaa paikkaa en
muista, jatkoin perunamaan kyntämisellä. Välillä tyhjensin
kuivurin, tein parsien pohjia ja hakkasin halkoja. Peltotöillä
jatkoin kun lannoitin ja kynnin ensin puutarhan, sitten siirryin
kyntämään suota Pyttylammin taakse. Heino varoitti ajamasta aivan
lammen rantaan, siellä on pehmeää jossa traktori voi upota. Melko
lähelle silti ajoin aura maassa, nostin auran ylös ja nopeilla
kääntöliikkeillä ohjasin paluuvaolle. Kertaakaan ei kone alkanut
vajoamaan, vaikka hiukan minua hirvitti. Halusin kyntää alueen
mahdollisimman tarkkaan, kun syksy oli ollut kuiva, se myös
onnistui.
Harjoittelukirjan
loppukommentti
Näin
harjoittelukauden lopussa sopinee pieni yleissilmäys kuluneeseen
kesään. Vaikka töissä ja työmenetelmissä on ollut paljon
vanhoja, kotoa tuttuja, on aina uuttakin ilmennyt. Paljon olen uusia
vihjeitä saanut, käytäntö aikanaan osoittanee niiden merkityksen.
Koneet ja kalusto eivät kaikki ole uusinta, viimeistä huutoa
olevia. Joissakin traktoritöissä on käytetty vanhoja hevoskäyttöön
tarkoitettuja laitteita. Esimerkiksi sekulin ja kauran kylvö sekä
perunan nosto ovat sellaisia töitä. Tasoltaan ja
monipuolisuudeltaan kalusto vastannee suunnilleen tällaisen tilan
normaalia tarvetta, jollaisen käyttöön olen halunnutkin perehtyä.
Metsäkurssilla
Kesäharjoittelun aika oli toukokuun alusta lokakuun puoliväliin
kuitenkin niin, että koululla oli mahdollisuus kutsua oppilaat
kesken harjoittelukauden ylimääräisille, kesällä pidettäville
kursseille. Kesällä meillä oli salaojituskurssi, lokakuun
puolivälissä metsäkurssi, jotka molemmat laskettiin
harjoitteluajaksi.
Opettajina kurssilla toimivat ainakin metsänhoitaja Juuso Pirinen
Kokkolasta ja ehkä osa paikallisista metsäteknikoista. Sisällä
pidettäviä oppitunteja oli vain vähän, enemmän aikaa vietimme
metsissä käytännön töitä tehden. Eräänä päivinä metsään
kävellessämme kuulin koulun johtajan, Veli Tuomikosken
keskustelevan Juuso Pirisen kanssa. Meillä oli mukana
taimipakkauksia, nähdessään maassa saman kokoisia taimia johtaja
kysyi Piriseltä: ”Kun täällä metsissä on valmiina näin hyviä
taimia, niin eikös näitä voitaisi siirtää parempiin paikkoihin,
mikä pakko meidän on niitä kitupiikkejä teiltä ostaa ja tänne
raahata?” Metsänhoitaja ei tyrmännyt ehdotusta vaan jatkoi:
”Voimmehan tänään kokeeksi siirtää niitä pieniä taimia
aukkopaikkoihin ja niin täydennysistuttaa aukkoista taimikkoa.”
Niin sitten teimme sen päivän aikana, osa pojista etsi ja irrotteli
taimia tiheimmiltä paikoilta, osa kantoi ja istutti niitä
taimiaukkoihin.
Valmistauduimme viimeisen päivän hakkuukilpailuun, joka
hoidettaisiin käsityökaluilla, kaarisahoilla ja kirveillä. Saimme
valita koulun varastosta mieleisemme työkalut ja ennen kilpapäivää
kunnostaa ne. Meille ei kerrottu, millaista tavaraa tulisimme
tekemään ja millaisessa metsässä, niin varsinkin kirveen valinta
oli täysin arpapeliä. Pääsin varastolle viimeisten joukossa,
siellä oli jäljellä monenlaisia kirveitä. Lopulta valitsin niistä
keskikokoa hiukan suuremman Billneksen sinisen kirveen, jonka terän
keskeltä oli lohjennut melkoinen pala. Kunnostin sitä ensin
varovaisella mirkkelöinnillä, jolla pyöristin loven reunat ja
terän suun sopivaan muotoon. Lopuksi teroitin kirveen perinteisellä
vesitahkolla ja hiomakivellä. Sellaisen kirveen ajattelin sopivan
sekä halkojen halkomiseen että tavallisten oksien karsimiseen,
olihan se perinteinen yleiskirves.
Menimme metsään autoilla, minä istuin monen pojan kera
kuorma-auton lavalla, kun auto suuntasi Antinkankaalle ja siellä
Kainuun tielle. Ajoimme Kainuun talon ohi tien päähän, josta
kävelimme melkoisen matkan metsäpolkua palstallemme. Pohdiskelin ja
kyselin, että taidamme mennä minun syntymäkotiini Rajahoikkaan,
kun olimme kävelleet jo Kotaniemen talon jälkeen koko tavalla
pitkästi. Eräs työmme valvojista vastasi, että aivan Rajahoikkaan
emme mene, vaikka lähelle menemmekin. Lopulta minulla jäi
epäselväksi, pitkäkö olisi ollut matkaa lapsuuden kotiini siltä
metsäalueelta, johon hajaannuimme kukin pientä palstaamme
harventamaan. Kirvesvalintani osoittautui virheeksi, sillä emme
hakanneet halkoja vaan harvensimme nuorehkoa, ohutoksaista kuusikkoa.
Kaarisahalla siitä kaatoi ja katkoi nopeasti kaksimetrisiä
propseja, eikä yleiskirveellä oksien karsintakaan ongelmaa
tuottanut. Pienehkö karsintakirves olisi silti ollut näpsäkämpi
heilutella yhdellä kädellä.
Ennen
kilpailupäivää sovimme oppilaiden kesken, ettemme ota metsään
lainkaan makkaraa, vaikka muuta ruokaa siellä tarjotaankin. Niin
menimme hyvillä mielin, saisimme juoda kahvia silloin kun halusimme.
Ruokailu oli sovittuna aikana keskitettynä kaikille ja palkattujen
henkilöiden valmistamana ja metsään viemänä. Iltapäivällä
koimme yllätyksen, kun koulun toinen opettaja, Elsi Ettala raahautui
leiriimme suuri makkarareppu selässään. Hän ei tiennyt mitään
päätöksestämme olla ilman makkaroita. Kuultuaan ettei pojilla ole
metsäreissullaan lainkaan sitä lihavalmistetta, hän ajoi
osuuskaupan myymälän, keräsi repun täyteen, ajoi Kotaniemen
lähelle metsätien päähän, josta kantoi sen repullisen leiriimme.
Siellä paloi iloinen nuotio, jonka lähelle paikalla olleet
sijoittivat riu'un ja makkaralenkit riukuun nuotion lämmöstä
kypsymään. Nautinto oli lopulta meillekin syödä lämpimiä
makkaroita, eikä janokaan haitannut, kun oli mieleistä juotavaa
palan painikkeeksi. Koskaan aiemmin en muista makkaran maistuneen
niin hyvälle kuin silloin, mutta en ollut malttanut koskaan
lämmittää niitä tarpeeksi, ja ovathan kypsät ruokamakkarat hyviä
kylminäkin, mutta erityisen hyviä olivat sopivasti lämmitettyinä
nälkäiselle hakkuumiehelle.
Kommentit
Lähetä kommentti