Virallinen naulaus
Helluntain jälkeisenä
tiistaina pyöräilin ensin Alvajärven asemalle, mutta sieltä lähti juna Pyhäsalmen
suuntaan. Seuraavaa junaa en jäänyt odottamaan lastauksen ajaksi, vaan nousin
pyörän satulaan ja poljin Pihtiputaan kirkonkylään, jossa yritin ostoksille. En
jäänyt jonottamaan kirkolle, kun siellä oli joka kaupassa paljon ihmisiä. Ajoin
polkupyörällä koko matkan Koivulahden parakkialueelle. Monet miehet olivat
seuraamassa kiskotusten yhdistymiskohdassa radan virallista naulausta, jonka
merkeissä oli järjestetty melkoinen juhla. Juna ajoi etelästä Kinasen
kallioleikkauksen pohjoispuolelle, jossa etelän ja pohjoisen kiskotukset olivat
kohdanneet. Viimeisestä liitoksesta oli poistettu naulat ja levyt, värikäs
nauha oli vedetty siinä kohdalla kiskojen yli merkiksi ja näennäiseksi
esteeksi. Junan vaunuista laskeutuivat viralliset naulaajat, jotka tuomillaan,
värjätyillä nauloilla ja kiinnityslevyillä kiinnittivät etelän ja pohjoisen
kiskot toisiinsa.
En ehtinyt seuraamaan naulausta enkä
kuuntelemaan puheita, joita siellä varmaan pitivät. Luin lehdestä tai kuulin
jonkun miehen sanoneen, että helpostihan naulat herroilta menevät, kun
valmiisiin reikiin saavat niitä takoa. Tottahan se oli, siihen oli naulat lyöty
heti kiskotusten kohdattua, etelän suunnasta oli ajettu sorajunilla useita
kertoja, kun ne olivat kuljettaneet soraa toppaamiseen ja siihen rumpuun, jota
olin ollut auki kaivamassa. Myös huolto- ja miesten kuljetusjunat olivat siitä
jatkuvasti kulkeneet. Virallinen juhla ja naulaus silti järjestettiin, ehkä se
jotenkin vastasi rakennusten harjan nostajaisia. Varsinainen juhla
järjestettiin Koivulahden parakin ruokalassa, varmaan siellä tavallisille
miehillekin tarjottiin ainakin kahvia, kenties, kuten jotkin miehet kertoivat,
jotakin väkevämpääkin. Koska en silloin juonut lainkaan kahvia, enkä
mietojakaan alkoholijuomia, en viitsinyt mennä katsomaan, olisiko tarjolla
vaikka tavallisia limonadeja, vaan tyydyin juomaan kaakaota omassa
parakkisolussani. Juhlajunan mentyä lähdin ajelemaan polkupyörällä, katselin
sillä reunalla Viitasaaren maisemia. Sen päivän aikana tulin laskuni mukaan
ajaneeksi ainakin 106 kilometrin matkan, ajoinhan ensin kotoani Koivulahden
pihaan ja lisäksi illan ajot.
Seuraavan päivän Keskisuomalaisessa oli
uutinen ja juttu tapahtumasta. Kymmeniä vuosia myöhemmin muistelin tapahtumaa
puhelinkeskustelussa toimittaja Heikki Marttilan kanssa, joka kiitokseksi
lähetti minulle valokopioita kyseisestä lehden artikkelista.
Uponnut traktori Kinasen huoltotiessä
Työnjohtaja oli aamulla vienyt meidät,
pienehkön miesporukan mitättömän sorakasan viereen ja antanut meille siitä
urakan hajottaa se päivän aikana ympärille. Siinä tiesimme olevan perin vähän
tekemistä koko päiväksi, ja niin hajottelimme sitä perin säästäväisesti. Kun
ensimmäiset hiekat oli saatu levälleen ja työ oli aloitettu, nojailimme
enimmäkseen lapioihin ja juttelimme. Siltä varalta, että mestari tai joku
silmän tekevä tulisi, piti työtä säästää, että olisimme sitten todella työssä
ja touhussa. Ne työttömyystyöt olivat joskus sellaisia, että oli pakko olla
tekevinään työtä, varsinkin sen aamupäivän kaltaisissa tilanteissa. Norkoilu
loppui nopeasti, kun työnjohtaja tuli puolipäivän aikaan luoksemme ja sanoi: No
niin, pojat, pannaanpas nämä äkkiä hajalle ja lähdetään muualle. Se muualle
löytyi sitten iltapäivän lähestyessä. Kannoimme niin sanotun kolmijalan
penkalta radan varteen, paikalle saapunut moottoriresiina vei meidät ja
kolmijalan Kinasen leikkaukselle, jossa raana jätettiin pois kyydistä.
Kannoimme sitä osina noin 400 metriä metsään, siellä, keskellä vettä valuvaa
rinnettä, oli iso traktori uponnut liejuun mahaansa myöten. Kasasimme
kolmijalan traktorin päälle, ja kulmaa kerrallaan ylös veivaten saimme koneen
maan pinnan tasolle. Siinä vaiheessa näimme, että toinen takarengas oli tyhjä,
siihen oli tullut iso reikä liejun sisällä. Koneen omistaja lähti kylille, me
miesporukka jäimme rakentamaan kapulasiltaa liejun päälle. Käytimme siihen
metsästä löytyneitä pieniä puita ja kaiketi jotakin toivat rautatietä pitkin,
vaikka kantamisen matkaa sieltä olikin. Nyt pitää sitten selittää, mikä
huoltotie siellä oli, ja miksi se traktori oli sine ajanut.
Alunperin oli rautatie suunniteltu Kinanen
nimisen, pienen kylän kautta, jonne oli ajateltu myös seisaketta. Sinne oli
olemassa maantie ja sinne oli kasattu melkoinen parakkikylä. Olivat jo
kaivaneet leikkauksiakin, joista oli ajettu maapengertä viljelijöiden
pelloille. Syytä en tiedä, miksi radan suuntausta oli päätetty vaihtaa,
mutta oletan sieltä ilmenneen kovin pahoja ja syviä soita ja, tai lammen lahtia
täytettäviksi. Joka tapauksessa suuntaus oli vaihdettu niin, että kylän kohdalla
rata muodosti suuren kaaren toiseen suuntaan. Uudelle suuntasukselle piti tehdä
pitkä ja korkea maapengerrys ja ainakin kaksi kallioleikkausta. Molemmissa
leikkauksissa ehdin kesän aikana työskennellä, Kinasen leikkauksessa usean
viikon aikana.
Kun parakit olivat jääneet kauas uudesta radan
linjauksesta, ne hyödynnettiin miesten majoitukseen siellä, missä ne olivat, ja
mihin toimivat tarvikkeiden täydennykset maantiellä ajaen. Kun varsinaiset
työpisteet olivat kaukana majoituksesta, piti miesten ja tarvikkeiden
kuljetusta varten tehdä tilapäinen tie metsään, sellainen talvella kuljettava,
lumeen poljettu tosin. Kun talvi meni ohi, suli tien lumipolanne ja viimeksi
maahan jäätynyt routa, ja niin tien pohja pehmeni kestämättömäksi. Tuli sitten
aika kun rautatie alkoi valmistua ja osa parakkikylistä jäi tarpeettomiksi.
Yksi silloin tarpeettomaksi jäänyt oli Kinasen parakkikylä, sieltä oli sen
traktorin tarkoitus kuljettaa tarvikkeita rautatien varteen muualle vietäväksi.
Sellainen yritys keskeytyi, kun traktori vajosi maaperän liejuun, ja meidän
työmme oli kolmijalkaisen, käsin veivattavan nosturin avulla saada se ylös
liejusta.
Kun nosto oli onnistunut, rakensimme ensin
puista lavasillan traktorin alle, sen jälkeen jatkoimme sillan rakentamista
molempiin suuntiin niin kauas, kuin pehmeää vettä valuvaa aluetta jatkui. Ehdin
nähdä, kun traktorin kuljettaja palasi koneensa luokse suuri kumipaikka
mukanaan. Sillä hän aikoi paikata sisäkumiin puhjenneen reiän, mutta renkaan
irrottamista ja kumin paikkausta en muista nähneeni, meidän työmme kapulasillan
tekemisessä jatkui edemmäs ja ennen pitkää minut ohjattiin muihin töihin. Kun
kuljettaja oli saanut traktorinsa kuntoon, hän alkoi ajaa rautateiden tavaroita
Kinasen parakeilta rautatien varteen Kinasen seisakkeelle. Sain tehtäväkseni
auttaa häntä tavaroiden kantamisessa. Siinä työssä meni vielä lauantain lyhyt
työaika.
Kommentit
Lähetä kommentti