Vuosi vaihtui
Kennedyn murha
Eräs sen syksyn
yllätyksiä oli Yhdysvaltojen presidentin, Kennedyn murha. En muista
miten siitä radion uutiset kertoi, mutta pitkäksi ajaksi siitä
riitti aihetta keskusteluihin ja lehtijuttuihin. Erityisesti mieleeni
jäi silloisen Neuvostoliiton johtajien kommentti:”Ampua
presidentti on kuin ampuisi maailman rauhan ja toiveet rauhasta.”
Itse olin seurannut Kennedyn edesottamuksia puolihuolimattomasti,
asioita ja niiden merkityksiä sen kummemmin miettimättä. Vasta
murhan jälkeiset keskustelut herättivät minut ajattelemaan, että
Kennedyllä oli toimissaan erinomaisen hyvät tavoitteet, jotka
uutisia kuunnellessani tuntuivat niin luonnollisilta, etten voinut
kuvitellakaan, että joku voisi menetellä muullakin tavalla.
Kennedyn rauhan
tavoitteet eivät kuitenkaan miellyttäneet kaikkia, siksi he
raivasivat pois kiusalliseksi kokemansa miehen järkyttävällä
tavalla. Tapahtuma oli ikävä ja merkittävä ihmiskunnan
historiassa, enkä ole varma, olemmeko myöhemminkään oppineet
siitä mitään.
Vuosi
lähestyy loppuaan
Olin
syksyllä lähettänyt runon Ylivieskassa ilmestyvän Laaksojen Joulu
nimisen lehden kirjoituskilpailuun. En kuvitellut palkintoa saavani,
mutta kolmannelle sijalle oli raati tekeleeni arvioinut. Syksyllä
sain palkinnoksi kirjan, joulun lähestyessä tuli lehtikin. Olin
harkinnut lehden tilaamista, toimeen en ehtinyt tarttua. Kivisen Aimo
arvioi runostani, että siinä on liian paljon turhia sanoja. Ei hän
minua masentaa halunnut, vaan rohkaista ja opastaa kehittämään
kirjoitustaitoani, niin ymmärsin Aimon neuvoja.
Maamieskouluun
tuli kutsu, asia siis varmistui. Koulu alkaa tammikuun 10 päivänä,
kun yksi jännittämisen aihe loppui, alkoi uusi jännittäminen
koulusta, sen luonteesta, oppiaineista ja opetusmenetelmistä.
Muurasjärven uudessa kirkossa oli ensimmäinen joulukirkko,
jouluaamun varhainen jumalanpalvelus. Ei se kovin varhainen ollut,
sillä ensimmäisenä papit toimittivat jumalanpalveluksen
seurakunnan vanhassa kirkossa. Se taisi alkaa siellä aamulla kello
7.00, jonka jälkeen he tulivat Muurasjärvelle. En muista, alkoiko
tilaisuus täällä vasta kello 9.00, mutta pimeää oli vielä
silloinkin ja mielestäni aito joulukirkon valaistus. Samoja
alkamisen aikoja noudatettiin myöhempinäkin vuosina, mutta
seurakunnan kaksi pappia toimivat eri kirkoissa. Erikoista oli käydä
elämäni ensi kertaa joulukirkossa, erikoista oli käydä ensi
kertaa kotikyläni uudessa kirkossa. Joulu oli muuten aiempien
kaltainen, ainakaan suuria muutoksia entisiin ei ole mielessäni.
Vuoden
vaihtuessa pohdiskelin päiväkirjassani mennyttä vuotta muistellen,
että se on ollut toisaalta useiden kirjavien tapahtumien vuosi,
toisaalta kuitenkin turvallinen vuosi Jumalan johdatukseen
turvaamisen merkeissä. Kotona oli tehty uudistuksia, rakennettu uusi
kellari ja likaviemäri. Yhtiöiden hakkuillakin olimme veljien
kanssa kulkeneet. Yllättävän rakastumisen ja sen aiheuttamat
vaivat ja pohdinnat täyttivät loppuvuoden, siitä ajasta jäi
mieluisan kirpeitä muistoja, jotka eri tavoin varmaan vaikuttivat
myöhempiin ratkaisuihini ja vaiheisiini, vaikka en sitä silloin
tainnut ymmärtää. Tärkeimpänä aarteena ja kokemuksena pidin,
että uskovaisena, Jeesuksen veren korjaajana sain elää senkin
vuoden viimeisiin minuutteihin asti.
Pellonpään
metsässä
Koska oli reilu viikko
aikaa ennen maamieskoulun alkamista, otin vielä palstan Pellonpään
metsästä Koivumäeltä. Samalla mäellä olin aikanaan hakannut
isäni kaverina, nyt saisin tehdä veljieni kanssa seuraavan
harvennuksen. Tammikuun toisena päivänä sahasin Koivumäellä,
kolmantena Juureisen metsässä, neljäntenä päivänä taas
Koivumäellä aamupäivän. Iltapäivällä suuntasimme Reisjärvelle.
Loppiaisen jälkeen jatkoin sahaamista palstalla kolmena alkuviikon
päivänä. Illalla ennen kotiin lähtöä myös karsin vähän
aikaa. Keskiviikkona loppuivat sahattavat puut, metsään jäi
melkoisesti katkottuja propseja veljieni Vilhon ja Pekan
karsittaviksi. Vilho kertoi työnjohtajan pelänneen, että sahatut
puut jäisivät lumisateen alkaessa kinoksen alle. Hyvin olivat
veljet ehtineet karsintaurakassaan, he saivat puut karsituksi
kasoihin. Torstaina hain Ojalasta tilin Eerolan metsän hakkuista,
iltapäivällä pakkasin koululle otettavia tavaroita ja
valmistauduin lähtöön.
Kerroin tiliä hakiessani
työnjohtaja Hannes Ruuskalle, että en ota uutta palstaa, koska
lähden maamieskouluun, Hannes esteli että elä lähe, saat hakata.
Ymmärsin sen tarkoittavan pitkäaikaista työsuhdetta, vaikka
varsinainen tarkoitus selvisi minulle vasta vuosia myöhemmin. Eräät
yhtiöt, Pohjanmaan Puu niiden mukana, suunnittelivat metsurin
ammattikoulutusta sopiviksi katsomilleen nuorille miehille, siihen
kuului osana jatkuvan työn takaaminen heille. Hannes ei sitä
minulle kertonut silloin, kun kerroin päättäneeni maamieskouluun
lähdön ratkaisukseni, mutta muutamia tuntemiani miehiä oli käynyt
yhtiön tarjoaman kurssin, jonka jälkeen he olivat yhtiön miehiä,
joita eivät muut voineet ohittaa työn hakijoina. Sellaisen
mahdollisuuden Hannes minulle tarjosi, varmaan ansaintamahdollisuudet
olisivat varmistuneet, mutta useita vuosia sivusta tarkkailtuani
havaitsin, että vakituisten metsureiden terveys alkoi horjua. Osansa
siihen oli varmasti urakkatyön rasittavuudessa, joten voin olla
tyytyväinen, että en lähtenyt
siihen ryöpytykseen
mukaan.
Loppiaispäivät
En muista minä vuonna
Reisjärven opistolla alkoivat pitää loppiaispäiviä, lähinnä
nuorten uskovaisten suosimia tilaisuuksia. Vuonna 1962 tulin niistä
tietoiseksi, kun Muurasjärvellä olin Keski-Suomen ja
Etelä-Pohjanmaan yhteisessä seurakuntavanhinten kokoontumisessa
mukana. Muurasjärvellä päättivät siirtää seurakuntien
neuvottelun myöhemmät kerrat ensimmäisenä adventtisunnuntaina
pidettäviksi, koska monet halusivat osallistua myös
loppiaispäiville.
Vuoden 1963
alkupuolella sovin Vilhon kanssa, että seuraavana vuonna menemme
yhdessä opistolle vuoden 1964 loppiaisena. Ennen joulua alkoi Vilho
vetäytymään suunnitelmasta, kaiketi rahan vähyyteen vedoten. Niin
meiltä jäi ilmoittautumatta opistolle majoituksen varmistamiseksi,
ja koko suunnitelma näytti peruuntuvan. Kävin opistolla joulukuun
lopulla tiedustelemassa harjoittelumahdollisuutta opiston maatilalla,
samalla keskustelin osallistumisestani loppiaispäiville, jonka
samalla varmistin. Kun kerroin sen Vilholle, hänkin innostui
lähdöstä. Meillä oli vielä selvitettävänä majoitus, yövymmekö
opistolla vai kuljemmeko kotona. Pyörällä kulkeminen talven
pimeillä pakkasessa tuntui mahdottomalta, niin päädyimme kysymään
majoitusta opistolta, sillä autokyytiin ei meillä ollut
mahdollisuutta. Soitin opistolle uudenvuoden aattona ja varmistin
yhteismajoituksen molemmille. Loppiaisen aattona, 4.1. menimme
opistolle. Päivät menivät hyvissä tunnelmissa, mutta opiston
käytävien ahtaudessa. Kahden yön ajan nukuimme opistolla jossakin,
maanantain iltana pääsimme kotikylälle jyväskyläläisten
linja-autossa.
Lähtöseurat
kouluun lähtijälle
Olin hakenut ja
päässyt oppilaaksi Kalajokilaakson maamieskouluun Haapajärvelle,
äiti oli sen idean saanut toisten ehdotuksesta, äiti idean minulle
kertoi. Itse huolehdin hakemuksen liitteineen, ja kun kutsu kouluun
tuli, halusi äiti lähettää minut sinne uskovaisena, Jumalan
siunaukseen luottaen. Sillä mielellä oli äiti pyytänyt kylämme
puhujaa, Matti Tiaista pitämään minulle lähtöseurat, joissa
kylämme uskovaiset voisivat saatella minua kouluun Jumalan siunausta
toivoen. Matti piti hyvän puheen, toivoi kouluvuodeksi siunausta ja
varjelusta. Puheensa lopussa Matti vihjaisi, että koulusta päästyäni
olisi sinulle Kalervo, täällä koti-Siionissa tehtäviä
odottamassa. Sitä Matin lausetta en ymmärtänyt, mutta erikoisena
se muistui mieleeni joskus harvoin, vaikka arkisten tehtävien
runsaus ohjasikin ajatukseni muihin asioihin. Osittain asia selvisi
minulle kohta koulun loppumisen jälkeen, mutta onnekseni unohtui
kymmenien vuosien ajaksi.
Jännittävä
päivä
Turusen Martin maitoja kuljettavassa autossa sain kyydin
maamieskoulun risteykseen Haapajärvelle. Siitä oli joitakin satoja
metrejä koulun pihaan, minulle outoon maailmaan, johon saisin talven
ja tulevan kevään aikana tutustua lähemmin. Varsinaisissa
majoitustiloissa toisessa kerroksessa olivat kunnostus ja maalaustyöt
kesken, odottelun ajaksi osa oppilaista sai tilapäisen asunnon
alakerran seurustelu- eli hiljaisesta huoneesta. Huone oli
tarkoitettu rauhalliseksi läksyjen lukemisen ja koulutehtävien
tekemisen paikaksi, ja niissä merkeissä siellä joskus aikaani
vietin. Se oli rauhallinen paikka myös päiväkirjan merkintöjä
varten, mutta opiskelun tiiviin tahdin vuoksi merkinnät jäivät
vähiksi. Jotakin sentään ennätin kirjoittamaan, mutta melkoinen
osa muistoista löytynee vielä aivojeni varastoista. Siis aloitan
niistä tallenteista, koska merkintöjä ei juuri ole ensimmäisiltä
päiviltä.
Ensimmäinen
koulupäivä on säilynyt muistissani ainakin siksi, että silloin
loppui 14 vuotta kestänyt kahvilakkoni. Alle kouluiän minulle
annettiin kahvia vähän, ja sen myös join. Koulussa opettaja
eräällä tunnilla keskustelutti kahvin juonnista, niin muutamat
koulutoverit kertoivat, että heille maksetaan siitä, kun eivät juo
kahvia tai juovat vain puoli kupillista. Siitä sain ajatuksen
kokeilla, voinko olla juomatta vaikka ei maksetakaan. Se kokeilu
kesti lapsuuteni ja nuoruuteni vuodet aina ensimmäiseen
maamieskoulun päivään asti. Olisi saattanut jatkua siitäkin,
mutta kun koululle tuli oppilaita enemmän kuin oli hakenut, eikä
ollut pöytiä kaikille oppilaiksi tulleille. Hiukan myöhästyneenä
jouduin opettajien pöytään, enkä uskaltanut sanoa minulle kahvia
kaataneelle opettajalle, Seppo H'rköselle, etten halua juoda. Niin
ajattelin ottaa kupillisen ja juoda runsaan sokerin ja kahvileipien
kanssa. Sen jälkeen join kupillisen kerran päivässä sen talven
aikana, keväämmällä havaitsin erään oppilaan juovan teetä,
niin tajusin että olisi se mahdollisuus ollut minullakin.
Ensimmäisen koulupäivän aiheena oli tutustuminen kouluun ja
opettajiin, jokainen opettaja esitteli itsensä ja opettamaansa
ainetta. Esittelyssä ilmeni, että voisimme käydä autokoulun
siten, että maamieskoulu maksaisi teorian opetuksen. Selviäisimme
siis vain ajo-opetuksen maksamalla, joten alennus normaaliin
autokoulun kustannukseen olisi melkoinen. Sovin kotona, että tartun
tilaisuuteen ja ilmoittaudun autokouluun. Siitä tulikin muutaman
viikon ajaksi säännölliset käynnit Savusalon autokoululla
Haapajärven kirkonkylässä. Lauantaina oli kokeita laskennosta ja
äidinkielestä, joissa opettajat tutustuivat oppimisemme tasoon,
että tiesivät aloittaa oikealta pohjalta. Saimme kemian läksynkin
maanantain tunnille luettavaksi, useiden oppiaineiden kirjat jaettiin
myös lauantaina. Illan tultua sain ensi kerran kokeilla
maamieskoulun saunaa, joka osoittautui miellyttäväksi
tuttavuudeksi. Lauantait olivat muita koulupäiviä lyhyempiä, kello
14 päiväkahvin jälkeen seurasi ulkoilutunti, jonka aikana
kävelimme reipasta tahtia Pyhäjärven suuntaan Savon radan taakse
ja takaisin koululle. Heti lenkin jälkeen pääsi saunaan ja
vapaasti iltaa viettämään. Monella oli mahdollisuus käydä
kotonaan sunnuntain aikana, he pääsivät lähtemään heti
oppituntien loputtua, mikäli kyytiin pääsy sitä edellytti.
Tutustumisia
Kohta
koulun alettua piti Ettala oppitunnin vaatteiden oikeaoppisesta
pesemisestä, että osaisimme sen jokainen. Kaikilla kun ei ollut
ennestään käsitystä vaatteiden huollosta ja pesusta, siksi oli
paikallaan asiaa meille opettaa. Koululla oli asianmukaiset
pesutilat, joissa jokainen saisimme pestä vaatteemme, niitä ei
tarvinnut viedä koteihin pestäviksi.
Sunnuntaina kävelin Tapani Nevalaisen kanssa kirkkoon, jossa
saarnasi kirkkoherra Heikinheimo. Vaikka saarna ei paljoa antanut,
saimme ainakin tietää pappien saarnavuorot ja sen, milloin olisi
uskonveljemme Kauko Mäntylän vuoro. Kirkosta menimme kauppias
Kämäräisen kotiin, jossa kyläilimme jonkin aikaa. Illalla oli
Rauhanyhdistyksen talossa lauluilta, puhujaa ollut, mutta Siionin
lauluja laulettiin. Vähitellen tutustuin oppilaisiin, uskovaisia
heistä Tapanin lisäksi ainakin Pentti Paavola, jonka kohtasin heti
koululle päästyäni, ja Antti Kukkola Nivalasta.
Kolmena alkuviikon iltana kävimme joukolla autokoululla Haapajärven
keskustassa. Eräänä iltana kävin Mäntylän pappilassa kysymässä
neuvoa, voinko uskovaisena osallistua perustettavan oppilaskunnan
toimintaan. Sain neuvoksi niin Kauko veljeltä, kuin hänen
oppikoulua käyviltä lapsiltaan, että ainakin tutustumassa sopii
käydä, jatkaminen riippuu sitten toiminnan luonteesta. Vasta
tutustumisen jälkeen osaa tehdä varmempia ratkaisuja, mutta ainakin
Mäntylän lapset ovat osallistuneet yhteiskoulunsa oppilaskunnan
useimpiin toimintoihin. Kaikkeen ei voi eikä kannata osallistua.
Torstain iltana oppilaskunta maamieskoululle perustettiin, valittiin
puheenjohtaja, johtokunta ja muut toimielimet. Olin helpottunut, en
joutunut mihinkään tehtävään.
Perjantai-iltana oli keskustelutunti, oppitunti jolle joku oppilaista
alustaa aiheen ja josta keskustellaan. Keskustelua varten valittiin
puheenjohtaja ja sihteeri, taisi olla pöytäkirjan tarkastajatkin.
Siten monet oppilaat vuorollaan saivat käytännön harjoitusta
kokouskäytännöissä ja kaikki haluavat kokousten
keskustelutaidoissa. Keskustelun jälkeen valittiin ehdotusten
pohjalta seuraavan kerran alustaja. Ensimmäinen alustus
keskusteluineen käytiin toisena perjantaina, ensimmäinen
keskustelukerta oli seuraavan viikon perjantaina. En muista kuka
ensimmäisen alustuksen piti, aihettakaan en muista tarkkaan, mutta
harrastuksista se taisi olla. Ensimmäisen täyden kouluviikon
lauantaina lähdin Hirven auton kyydissä kotiin, ehdin ajaa heiniä
illalla ennen saunomista. Sunnuntaina otin polkupyörän ja ajoin
maamieskoululle, niin sain ilmaisen kyydin sinne ja oman kulkuneuvon
käyttööni.
Tiukkaa
oppimista
Sain
kokemuksia Eerolan Tuomon pelottamisen aiheesta, liikeopista ja
maatalouden liiketuloskäsitteistä ensimmäisillä johtaja Veli
Tuomikosken pitämillä liikeopin tunneilla. Tuloskaavio oli minulle
tuttu jo Tuomon esittelemänä, mutta liikeopin tunneilla saimme
syventyä siihen tarkemmin. Monet oppilaat kauhistelivat kaavion
vaikeutta, mutta kun sanoin heille, ettei siinä kovin vaikeaa ole,
pitää vain ymmärtää eri käsitteiden sisältö ja suhtautuminen
toisiinsa. Muistan useita kertoja seisseeni naapurituvan ovella,
pidin käsillä kiinni oven yläkamanasta ja toisten tentatessa
luettelin käsitteiden sisältöjä ja määritelmiä. En tiedä
minkä verran kaverit siitä oppivat, mutta minä opin vähitellen
kavion ulkoa. Kun toiset katsoivat kirjasta ja tenttasivat, yritin
minä ulkomuistin varassa kertoa mitä mikäkin käsite sisältää.
Kun kaverit katsoivat kirjasta, heillä oli mahdollisuus heti
oikaista, jos muistin väärin. Ensimmäiset liikeopin kokeet tulivat
melko pian ja vain niistä käsitteistä. Tuomikoski opetti ja vaati
käsitteiden omaksumista, koska koko opetus perustui niihin. Silloin
opettaja ei kertonut vielä katetuotosta, mahtoiko silloin
tietääkään, katetuotto tuli eteen vasta syksyn
laskelmaharjoituksiin. Ensimmäisistä liikeopin kokeista sain
mielestäni siedettävän numeron, olin siis selvinnyt yli Tuomo
Kahilaisen pelotekynnyksestä.
Jos
oli liikeopin alku tiukkaa, niin oli myös kemian opetuksen alku.
Koska myöhempi kemian opetus, ja myös viljelysoppi perustuivat
pitkästi kemian kaavoihin, oli johtaja ottanut tavoitteeksi
kemiallisten merkkien ja kaavojen takomisen koviin päihimme.
Kemiassa ei minulla ollut samaa etulyöntiasemaa, kuin oli ollut
liikeopissa. Kovin vaikeilta molemmat oppiaineet kuitenkin minustakin
tuntuivat, ainakin alkuvaiheessa. Alun jälkeen Tuomikosken
opetustapa väljeni, kun perustus oli kunnossa, hän päästi meidät
kohtuullisella, pääasioiden hyvällä ilmaisulla kokeissa. Ettalan
opetus oli alusta alkaen normaalia taululle kirjoittaen valmistelun
ja suullisen kertomisen yhdistelmää, taululle kirjoitetut tekstit
pyrin tunnollisesti kopioimaan ruutupaperille. Taulun tekstiä Ettala
kirjoitti kauniilla, selvällä käsialalla. Vaikeus oli tekstin
runsaudessa, Ettala kirjoitti nopeasti ja pitkästi, minä en
pystynyt samaan nopeuteen, kun samaan aikaan seurasin puhetta, jossa
tuli opetuksen tärkeät perustelut esille. Kirjoista löytyivät
samat asiat, mutta osin erilaisilla ja niukemmilla perusteluilla.
Kokeita varten oli tärkeää kuunnella ja muistaa ydinkohdat
opetuksesta, muistiinpanoista ja oppikirjoista löytyi tukea ja
täydennystä muistissa säilyneille asioille. Kokeisiin Ettala
edellytti yksityiskohtaisia ja perusteltuja vastauksia, saman
kaltaisia vastauksia koulun johtaja vieroksui. Hänelle piti näyttää
lyhyillä, ytimekkäillä vastauksilla hallitsevansa asian
ydinkohdat. Sama ero oli kaikissa heidän opettamissaan aineissa,
joten syy oli varmasti heidän erilaisissa luonteissaan.
Kuusen
taimia pelastamassa
Metsäoppia kävi opettamassa Juuso Pirinen, metsänhoitaja
Kokkolasta. Hän tuli koululle silloin kun varsinaisilta töiltään
ehti, siksi hänen opetuspäivänsä poikkesivat muista
koulupäivistä, koska kaikki teoriatunnit, joskus jopa käytännön
työharjoittelukin oli eri tavoin metsään liittyvää. Eräänä
päivänä koulun ensi viikkoina menimme metsään tutustumaan
erääseen rehevästi pajuja kasvaneeseen kohteeseen, valvojina oli
opettaja Pirisen lisäksi kaksi Haapajärvellä työskennellyttä
metsäteknikkoa. Ennen työhön ryhtymistä Pirinen selitti, että
tarkoitus on raivata alue sellaiseen kuntoon, että kuusen taimet
mahtuvat kasvamaan ilman suurta paleltumisen vaaraa keväisten
hallojen aikana. Kuusen tuore vuosikasvain kun on arka hallalle, niin
hallan torjunnaksi jätettäisiin kohtuullinen verhopuusto koivuja.
Se osa ohjeista oli ainakin minulle selvää, varmaan toisillekin.
Sen sijaan kasvukelpoisista ja kasvamaan jätettävistä
luonnollisista kuusen oli joillekin jäänyt erilaisia käsityksiä.
Hetken työskentelyn jälkeen kuului huuto kaikkien tulla koolle
huutajan luokse, siellä metsänhoitaja kertoi erään poikaryhmän
kaataneen hänen mielestään kasvukelpoisia taimia, jotka olivat
jääneet vesakon varjoon ja siksi ränsistyneet. Metsäteknikotkin
olivat sanaa mieltä, että taimet olivat reheviä joskin
muotopuolisia rajallisen kasvutilan vuoksi, mutta kasvaisivat hyvin
ahtaudesta päästyään. Toinen teknikoista vielä päivitteli, että
olemme tulleet näitä pelastammaan, ja te kaadoitte niitä. Niillä
ohjeilla jatkoimme työtä, vaikka muutamat pojat vieläkin jurisivat
ohjetta vastaan.
269
Poikaskanalassa
Oppitunneilla opiskelimme teoriaa, mutta tärkein oppiminen on
käytännön harjoitteluissa. Koska emme olisi kaikki mahtuneet
samaan aikaan navettaan, sikalaan, kanaloihin ja muihin
harjoitteluihin, oli harjoitteluvuorot jaettu viikoittain. Kaksi tai
kolme poikaa harjoitteli yleensä viikon ajan samassa kohteessa. Niin
sai yksilöllisempää opetusta kohteen palkatuilta työn tekijöiltä,
samalla he saivat apua työhönsä korvaukseksi opastuksen
aiheuttamasta viivästyksestä. Työvuorot alkoivat aamulla varhain,
vuoron jälkeen piti ehtiä aamupalalle ja normaaliin opetukseen
mukaan. Iltavuorot työkohteissa alkoivat päivän teoriatuntien
jälkeen. Samaan aikaan kaikki olivat käytännön opetuksessa,
useimmat puutöissä, metallitöissä tai konetöissä ryhmänsä
mukaisesti. Arvo Turhanen opetti puutöitä ja mittausoppia, Eero
Ikäläinen metallitöitä, koneopin opettajan nimeä en nyt muista.
Puu- ja metallitöillä valmistimme esineitä omaan käyttöömme,
konetöillä korjasimme koulun ja joskus muidenkin korjattavaksi
tuotuja koneita. Koneoppia opetti ja konetöitä valvoi nuori
ammattiopettaja Seppo Härkönen.
Tammikuun viimeisellä viikolla oli minulla vuoro poikaskanalassa
pieniä tipuja hoitamassa. En enää muista, missä se poikaskanala
sijaitsi, oliko varsinaisen kanalan yläkerrassa vai muualla
erillisessä rakennuksessa. Melkoisesti se tilaa tarvitsi, sillä
hautomakonekin tarvitsi oman huoneensa. Hautomakoneesta kuoriutuneet
poikaset siirrettiin karsinoihin lämpölampun alle. Lämpölamppu
korvasi luonnon emon suojaa ja lämpöä, eivätkä tiput tainneet
huomata eroa, eiväthän edes tienneet muuta vaihtoehtoa.
Poikaskarsinoita oli useita, kukin haudontaerä asui samassa
karsinassa, jonne niitä ruokittiin ikänsä mukaisilla rehuilla.
Rehujen jakaminen oli tehtävämme joka päivä, lisäksi käänsimme
karsinoiden pohjia talikoilla. Kun yhdestä karsinasta oli poikaset
siirretty suurempaan, tyhjensimme karsinan pohjapehkut tunkiolle,
pesimme ja desinfioimme tyhjän karsinan ja kärräsimme siihen uudet
pohjapehkut. Niin oli karsina valmis ottamaan vastaan uuden
poikaserän. Suurimman osan työajasta käänsimme karsinoiden
pohjia, siinä sai olla varuillaan, ettei astunut tai kääntänyt
poikasten päälle. Tottuneesti ne menivät parvena eri puolelle,
perin harvoin joku tipu jäi muista erilleen. Taisi olla luontainen
taipumus, jota käytännön oppiminen vahvisti. Pehkun kääntämisessä
saatiin pinnalle kertynyt uloste syvemmälle pehkukasaan, jossa
bakteerit ja muut haitalliset eliöt vähitellen kuolivat pehkun
palaessa.
Helmikuun ensimmäisen viikon olin sisäjärjestäjänä omassa
luokassani, siinä tehtäviin kuului tuuletus välitunneilla,
huolehtiminen luokan siisteydestä ja koulupäivinä aamuhartauden
pitäminen valmisteluineen. Aamuisin olimme apuna keittiöllä,
samoin päivällistauko ja iltaakin melkoinen tovi. Kun
sisäjärjestäjät huolehtivat astioiden käsittelystä, riitti
emännällä ja hänen apulaisellaan aikaa varsinaiseen tehtäväänsä,
ruoan ja kahvin valmistamiseen. Varmaan menettelyllä saatiin
koulukustannuksiakin alemmalle tasolle, kun säästyi ainakin yhden
työn tekijän palkkakulut. Kaiken lisäksi, oppimista oli meillekin
ne keittiötyöt, keittiöllä piti olla sunnuntaisinkin, kun siellä
oli vain toinen vakituisista naisista työssä. Sylvi Kiviniemi oli
pääemäntä, joku Anneli hänellä apulaisenaan.
Harrastuksia
Niin
kiirettä ei sentään ollut, etteikö joihinkin harrastuksiin olisi
nipistetty aikaa. Isossa luokassa oli harmooni ja muutamia
nuottikirjoja, niinpä päätin kerran testata kansakoulussa
oppimaani nuotinlukutaitoa. Koulun musiikkiteorian tunneilla oli
meille opetettu nuottiviivasto ja nuottiavain sekä nuottien
kirjoitusta ja vähän niiden aika-arvoja. Sitä oppia testasin
yksiäänisesti eräänä iltana ja melkein se tuntui onnistuvan.
Aivan se ei kuitenkaan sopinut korvaani, vaan joku virhe siinä
särähti. Myöhemmin selvisi, etten ollut tajunnut oikein alennus ja
ylennysmerkkejä. Kuvittelin niiden koskevan vain sitä viivaa, mille
ne oli merkitty. Myöhemmin opin, että merkit koskevat kaikkia saman
nimisiä nuotteja oktaavin välein. Myöhemmin opin monta muutakin
asiaa ja taidan palata niihin sitten aikanaan.
Autokoulun oppitunnit jatkuivat viimeiseen tuntiin asti, mutta sen
talven ajamiset jäivät osaltani kahtee kertaan.
Koulun opettajat päättivät viedä ensin päätökseen kokeneempien
ajot ja palata sen jälkeen meidän, aivan ajamattomien
kouluttamiseen, osaltani se siirtyi syksyyn. Oppitunneilla kuljin
toisten mukana jatkuvasti, maaliskuun alkupuolella alkoi
ammattikortin kurssiin kuuluva auton rakenteen opettaminen ja sitä
jatkui talven lopuille asti, vaikka opetusta nopeutettiin pitämällä
kaksi oppituntia saman illan aikana. Rakenneopetukseen osallistuivat
aluksi kaikki autokoululaiset, mutta tarkempaan rakenneopetukseen
vain ammattikorttia tavoittelevat. Meitä oli vähemmistö joukossa,
joten luokassa oli väljempää viimeisten viikkojen aikana.
Kokeilen kommentointia.
VastaaPoista